Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakkostyypin diabeteksesta, reaktiivisesta hypoglykemiasta tai insuliiniresistenssistä kärsivät: millaisia oireita, kun sokerit nousee tai laskee?

Vierailija
12.09.2018 |

Pitäisi siis itselläkin hankkia sokerimittari, josko se antaisi selityksen näille huonoille oloille...

Millaisia oireita teillä tulee sokereiden noustessa tai laskiessa rajusti tai jos verensokeri on erityisen korkea taikka matala?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

2/8 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ihmeessä huonojen olojen syy. Jos syynä on tyypin 2 diabetes tai esidiabetes, hyvä hoito kohentaa olotilaa

https://www.diabetes.fi/diabetes/onko_minulla_diabetes

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla reaktiivinen hypoglykemia. Minulla ei koskaan nouse verensokerit liian ylös, mutta noin tunnin ruokailun jälkeen tuppaavat romahtamaan jonnekin 3 pintaan, mikä aiheuttaa palelua, päänsärkyä, ärtyisyyttä, valtavaa makeanhimoa, tokkuraisen pään tunnetta. Olen ylipainoinen tmän taipumukseni takia, koska olo on vaan niin huono että mun on ihan pakko parantaa se syömällä jotain nopeaa hiilihydraattia, josta taas tulee kaloreita.

Ja olen kokeillut erilaisia ruokavalioita, joista ehkä pahin oli karppaus. Sillä sen sijaan että olisi muuten hyvä olo mutta että pääaterioiden jälkeen tunnin päästä tulee huono olo jos ei syö jotain makeaa, niin oli jatkuvasti se kamala verensokerit liian alhallla -olo.

Vierailija
4/8 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeaa verensokeria en ole koskaan tuntenut, mutta mittauksissa mulla onkin maksimissaan ollut 12 mmol/l, alhainen verensokeri taas aiheuttaa huonoa oloa ja vapinaa.

Käyppä lääkärissä, saat mittauslaitteen varmaan lainaan tai pääset sokerirasituskokeeseen jos tarvetta.

(Mä en muutenkaan ymmärrä näitä henkilöitä jotka harrastavat itsediagnosointia.)

Vierailija
5/8 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla reaktiivinen hypoglykemia. Minulla ei koskaan nouse verensokerit liian ylös, mutta noin tunnin ruokailun jälkeen tuppaavat romahtamaan jonnekin 3 pintaan, mikä aiheuttaa palelua, päänsärkyä, ärtyisyyttä, valtavaa makeanhimoa, tokkuraisen pään tunnetta. Olen ylipainoinen tmän taipumukseni takia, koska olo on vaan niin huono että mun on ihan pakko parantaa se syömällä jotain nopeaa hiilihydraattia, josta taas tulee kaloreita.

Ja olen kokeillut erilaisia ruokavalioita, joista ehkä pahin oli karppaus. Sillä sen sijaan että olisi muuten hyvä olo mutta että pääaterioiden jälkeen tunnin päästä tulee huono olo jos ei syö jotain makeaa, niin oli jatkuvasti se kamala verensokerit liian alhallla -olo.

Karppaus onkin taitolaji, kaikki ei vain osaa.

Vierailija
6/8 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on reaktiivinen hypoglykemia lapsena todettu. Se voin sanoa että kahvi/kofeiini on pahin ongelmien aiheuttaja.

Vierailija
7/8 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeaa verensokeria en ole koskaan tuntenut, mutta mittauksissa mulla onkin maksimissaan ollut 12 mmol/l, alhainen verensokeri taas aiheuttaa huonoa oloa ja vapinaa.

Käyppä lääkärissä, saat mittauslaitteen varmaan lainaan tai pääset sokerirasituskokeeseen jos tarvetta.

(Mä en muutenkaan ymmärrä näitä henkilöitä jotka harrastavat itsediagnosointia.)

Joo kyllä toki kannattaa lääkärillä käydä myös. Mutta aina sieltä ei vaan saa apua. Esim. itselleni työterveyslääkäri totesi vaan että on erinomaita että keski-ikäisellä on verensokeriarvot  niinkin alhaalla, kun monilla ne tuppaavat nousemaan. Ei siitä sitten mitään väliä että kun ne sokerit on siellä 3 pintaan niin on aika julmetun paska olo. 

Ravitsemusterapeutti lopulta tämän reaktiivisen hypoglykemian otti esiin ja ihan mittailinkin vähän aikaa verensokerin muutoksia iltapäivän mittaan. Nyt olen prosessissa jossa etsitäään sellaista ruokavaliota jolla oloni pysyisi koko päivän hyvänä mutta jossa e olisi liikaa kaloreita niin että kertyy ylipainoa. Suurin apu tähän asti on ollut niiden "välttämättömien" makeiden välipaljon terveellistämisellä: siinä missä ennen söin suklaapatukan tai join energiajuoman, nyt syön hedelmän ja pähkinöitä.

"Karppaus onkin taitolaji, kaikki ei vain osaa."

Niin paljon olen kuullut ihmisistä jotka ei saa sitä toimimaan, että itse epäilen että se ei vaan ole kaikkien elimistölle kovin hyvä ruokavalio, eivätkä he voi saada sitä millään toimimaan hyvin, mutta sitten ne joiden aineeenvaihdunnalle sopii, heittelevät näitä ylimielisiä kommenttejä "kaikki ei vaan osaa", tarjoamatta oikeasti mitään apua jota ei ole jo kokeiltu.

Vierailija
8/8 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin julkiselle on kahden kuukauden jonot ja lääkärillä potilasta kohden n. 10 min, joten ymmärrän hyvin. Jos vaikka paastosokeri on perusverenkuvassa kunnossa, hoitoa ei heru.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi