Miten ratkoa ongelma erikoisruokavaliota noudattavien häävieraiden kanssa?
Kutsuttavien yhteensä 180 henkilön joukossa noin 80 erikoisruokia (vegaani, keliakia, maidoton, munaton, pähkinäallergia, laktoosi-intorelanssi) syövää ihmistä. Tämä luonnollisesti nostaa ruokien hintaa, joten kaasojen ja tulevan aviomiehen kanssa olemme miettineet, että olisiko viisain jättää nämä erikoisruokia syövät vieraat kutsumatta. Miten tekisitte? Tuohon erikoisjoukkoon kuuluu mm. siskoni mies, joka on moniallerginen ja hänen ruokansa pitää valmistaa erikoisraaka-aineista, samoin myös kummitätini. Haluaisimme ottaa heidät huomioon ja kutsua, mutta he syövät hääbudjettiin ison kolon. :(
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoaksi karjalanpaisti. Käy kaikille paitsi vegaanille. Vegaanille joku kasvisjuttu.
Kakuissa voit yhdistellä eri ruokavalioita. Ei tarvitse tehdä kymmentä eri täytekakkua vaan munaton voi olla myös gluteeniton jne.
Emme ole koskaan syöneet karjalanpaistia eikä sitä tarjoilla häissämme. Karjalanpaisti kuulostaa pahalta ja sitä paitsi meillä tulee olemaan pöytiin tarjoilu ei buffet.
Hesestä saa sämpylät gluteenittomana, pihvit maustamattomana, salaatit pähkinättöminä ja limukan sokerittomana.
Täällä ei ole koko maassa Heseä!
Eihän nuo edes ole vaikeita tai kalliita toteuttaa. Harvassa ruuassa on pakko käyttää pähkinää tai kananmunaa. Maitotuotteille löytyy helposti korvaavia valmisteita (soijajuoma, riisijuoma jne) ja gluteenittomuuskaan ei ole nykypäivänä hankalaa. Kaikille maidoton, munaton, pähkinätön ja gluteeniton tarjoilu. Jos välttämättä haluatte lihaa, niin sitten vegaanille oma ruoka. Muussa tapauksessa kaikki voivat syödä myös vegaanista ruokaa. Helppoa eikä varmasti juurikaan kalliimpaa kuin "liha-maito-vilja"-tarjoilu
Huokaus. isot häät pitäisi saada mutta kaiiki vieraat eivät ole yhtä täydellsien erinomaisia ja terveitä kuin mitä itse on. Meinasitteko itse tehdä tarjoilut kaikille vajaalle 200 vieraallenne? - Tätä ongelmaa tai haastetta helpottaisi kummasti, jos tietäsi mitä olette itse ajatelleet vieraillenne tarjota. Edellä esitety ruoka-aine rajoitteet kuuluvat sen verran tavanomaisiin, ettei niiden vuoksi välttämättä tehdä yhtään sen kalliimpaa tarjottavaa.
Mutta tiedostan kyllä itse sen, että osa näkee ruokarajoitteiset vain taakkana ja riesana, joka, tai jotka tulevat juhliin vain ja ainoastaan syömään ja kenties juomaan ja kertomaan muille mitä ei voi syödä tai juoda. Siinä kun muut vieraat tulevat iloitsemaan ja juhlimaan....
Itse olen ollut monta kertaa niin iloinen ja hyvilläni kutsusta ja siitä kiitäessäni olen usein tarjoutunut ottamaan tarvittaessa, vaikka omat eväät mukaan, jottei minusta ainakaan olisi mitään isompaa vaivaa. Mutta aina on myös löytynyt minulle myös jotain tarjottavaakin.
Sairauteni ja myötä ruokavalioni rajoitteisuuteni vuoksi en minä odota, että minulle pitäsikään voida tarjota yhtä monta herkkua ja/ tai vaihtoehtoa kuin heille onnekkaille, joilla ei ole mitään rajoituksia tai esteitä syödä ja nauttia mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Pidätte häät varojenne mukaan. Vieraat eivät ole maksajia.
On meillä varaa, mutta mies ei ole innostunut maksamaan ylimääräistä erikoisruuista ja minä en halua kustantaa omasta pussista mitään vegemössöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoaksi karjalanpaisti. Käy kaikille paitsi vegaanille. Vegaanille joku kasvisjuttu.
Kakuissa voit yhdistellä eri ruokavalioita. Ei tarvitse tehdä kymmentä eri täytekakkua vaan munaton voi olla myös gluteeniton jne.
Emme ole koskaan syöneet karjalanpaistia eikä sitä tarjoilla häissämme. Karjalanpaisti kuulostaa pahalta ja sitä paitsi meillä tulee olemaan pöytiin tarjoilu ei buffet.
Buffet olisi ollut helppo tapa suurimpaan osaan ongelmista. Mutta tietty jos se ei teille millään sovi niin tehkää vaikeimman kautta häänne.
Jos jätätte kutsumatta allergiset/muut ruokarajoitteiset niin voi olla että monet muutkin heidän läheisensä ymmärtävät jättää häänne väliin. Eli jos siskoni jättäisi allergioiden takia kutsumatta mieheni niin voisi olla eten minäkään osallistuisi häihin. Eli tuo ratkaisu voisi tulla todella edulliseksi koska häävieraita tulisi vain vähän paikalle.
Meidän perheessä on paljon allergisia. Kun suvussa häitä ym niin otan pahiten allergisille omat eväät mukaan ja lisäksi syövät esim buffet pöydästä niitä mitä voivat. Näin on selvitty monet juhlat ja parhaita on olleet ne joissa on ollut tarjolla monenlaisia erikseen otettavissa olevia ruokia (esim tyttö pystyi syömään yksissä häissä vain viinirypäleitä tarjoiluista mutta oli onnellinen niistä).
Moniallergikon vinkki: Allergioita ei tarvitse huomioida tarjoilussa. Kerrot vain selkeästi, mitä missäkin on, niin osaan välttää allergianaiheuttajia. Helppoa ja halpaa.
Teinä jättäisin häät pitämättä kun on noin vaikeaa. Netti on vain pullollaan ohjeita ongelman ratkaisemiseksi.
EI EI EI kirjoitti:
Teinä jättäisin häät pitämättä kun on noin vaikeaa. Netti on vain pullollaan ohjeita ongelman ratkaisemiseksi.
Häitä ei peruta, mutta miehen mielestä on paras karata kahdestaan vihille jos ruokailu vieraiden osalta menee liian vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätte häät varojenne mukaan. Vieraat eivät ole maksajia.
On meillä varaa, mutta mies ei ole innostunut maksamaan ylimääräistä erikoisruuista ja minä en halua kustantaa omasta pussista mitään vegemössöjä.
Vegethän ei ole allergisia, joten niitä ei tarvitse huomioida.
Asiantunteva pitopalvelu/ravintola osaa kyllä huomioida noin tavalliset erikoisruokavaliot. Ei sinun sillä juurikaan tarvitse päätäsi vaivata. Ilmoitat vain heille tarkat tiedot.
Ihan normisettiä että ihmisillä on erityisruokavalioita. Tiedän kun oon keittiössä töissä.
Ruuat voi suunnitella niin että on muutamia eri vaihtoehtoja ja sit aina yksi ruoka sopii useammille eri ihmisille, joten mitän loputonta määrää eri versioita ei tarvita, joten jos olet tilannut ruuat yhtään asiansa osaavasta paikasta, ei tuon pitäisi olla mikään ongelma.
Onnittelut! Parisenkymmentä vastaajaa on uskonut sepustukseesi! Kyllä suomalaiset edelleen ovat sinisilmäistä kansaa😁
Miks hitossa pitäis jättää liha pois? Hiton hipit menkää vetämään viimeisiä ruohonkorsia maasta ennenkuin talvi vie ne, "if you love plants why do you keep eating them".
Normi lounasruoka, jossa on pari vaihtoehtoa, on kaikkea tuota, joka päivä.
Meillä oli kokonaan pähkinätön, gluteeniton, kananmunaton buffet häissä koska morsiamena tahdoin itse syödä kaikkea. Ei ollut vaikeaa.
Lähes kaikki ruuat on nykyään mahdollista valmistaa laktoosittomana ja gluteenittomana ilman kummempia kikkailuja.
Yhtenä vaihtoehtona kasvisvaihtoehto joka sopii varmaan useimmille allergikoille ja vegaanille.
Selkeästi vain tietoon mitä mikäkin ruoka sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki ruuat on nykyään mahdollista valmistaa laktoosittomana ja gluteenittomana ilman kummempia kikkailuja.
Yhtenä vaihtoehtona kasvisvaihtoehto joka sopii varmaan useimmille allergikoille ja vegaanille.
Selkeästi vain tietoon mitä mikäkin ruoka sisältää.
Häitten ruokaa ei kyllä tehdä jonkun vegen mukaan.
Meidän suvussa on vaikka mitä. Puoliso ei ole allerginen millekään ruualle, hänellä on vain siitelpöly eikä anoppi, anopilla vain astma. Mutta sisaruksilla on vaikeita allergioita. Pähkinätön on helppo, ei vain pähkinää. Mulla on vähän runsaanpi pöytä, jokaiselle jotakin, mutta kaikki saa ottaa kaikkea. Ruuanvalmistuksessa suosin maidottomuutta. Jälkkäripöytään kakku, joka on tehty perunajauhoihin, tulee vain kuohkeampaa. Munaton kakku ei oikein onnistu, mutta teen muffinsseja, jotka ovat munattomia, maidottomia, gluteenittomia ja vegaanisia. Vähän tylsä juhlaan, mutta enpä muutakaan ole keksinyt, mikä onnistuisi. Pääruuat on aika helppo tehdä ilman viljoja, ihan tavallisia perusruokia on jo vaikka millä mitalla, kuten perunat ja joku paisti ja lisukkeita voi valita oman mielensä mukaan.
Onpa taas tuore aihe. Jos oma ruokavalioni olisi hääparille ongelma, niin ihan täysin sopisi, että jättävät kutsumatta. Mieluummin niin kuin että aiheesta pitäisi trollata keskustelupalstalla.
Oikeat allergiat ovat lisääntyneet, eikä niille kukaan voi mitään. Ja sitten ovat lisääntyneet nämä henkiset allergiat... Kun katsoo kuinka paljon olet kutsunut vieraita, ja moniko on kokenut asiakseen ilmoittaa allergioista, veikkaan että moni on ns.henkisesti allerginen (paprika aiheuttaa närästystä, pavut kutittaa kurkkua yms.).
Laittaisin itse menun vältellen yleisempiä allergeeneja (gluteeni, soija, muna, maito), ja siihen lisäksi kasvisvaihtoehto. Sen jälkeen vielä jokin erikoisruokavalio, jos tietäisin että esim.läheisellä isotädillä om oikeasti anafylaktiseen shokkiin johtava kala-allergia.
Toki salaattibuffan voi laittaa esille niin, että jokainen kerää oman annoksen. Kermaperunoiden viereen sitten keitetyt perunat yms. Jokaiselle jotain. Vaihtoehdot kelpaavat myös muille.
Jos paikalla on todellinen moniallergikko, niin tämä todennäköisesti ymmärtää, vaikket ole juuri hänen allergeeneja pystynyt huomioimaan jokaisessa ruokalajissa, ja syö sitä mikä sopii hänelle. Isoimman haloon nostavat muka-allergiset.
Pidä vain huoli että merkitset kaikki mahdolliset allergeenit jokaisen ruuan kohdalle, joku voi olla oikeasti (myös minun mielestä) sille paprikalle.
Jos ruokailu on annokset pöytiin-tyyliset, en tiedä mitä tekisin.