Miksi roikut puskurissa etkä mene ohi?
Minä en aja sinun vuoksesi ylinopeutta vaikka kuinka siinä roikut. Ohi pääsee kyllä jos et osaa lähteä ajoissa tai muuten haluat keräillä sakkoja.
Kommentit (59)
Olen miettinyt että onko taustalla ihminen joka muutenkin on ns.'hiostava' tyyppi. Eli ärsytetään toista roikkumalla puskurissa kiinni ja ikäänkuin 'huomauttamalla' sillä että voisit ajaa nopeammin tms. Toisaalta kyseessä on myös ajattelematon ihminen koska vauhdin äkillisesti hidastuessa voi käydä huonosti. Lisäksi kyseessä voi olla kiireinen ihminen joka kuvittelee että puskurissa roikkuminen nopeuttaa ajoaikaa jotenkin.
Itse joskus olen roikkunut lähellä puskuria kun vauhti esim. 80-alueella edessäajavalla on vaikkapa 75 km/h. Olen ajatellut ohittaa mutta en ehkä ole uskaltanut jos tiessä on harvoja ohituspaikkoja. Lisäksi ymmärrän että oma vauhtini nousee tilapäisesti korkeammaksi kuin 80 km/h ja näin ollen on vaarana saada sakot ja lisäksi joudun pitämään sitä ohitusvauhtia yllä jonkun matkaa ohituksen jälkeen. Joten olen kytännyt siinä puskurin tuntumassa että lähteäkkö vai eikö lähteä ohitukseen. Ja yleensä jos roikkuu puskurissa niin on lähdettävä ohitukseen. Ajattelematon olen täten ollut itsekin ja ilmeisesti minulla on ollut kiire jonnekin vaikkei oikeasti ehkä ole ollut mutta en ole malttanut ajaa sitä 75 km/h kun kovempaakin saisi ajaa.
Minulla on autossa takakonttiin asennettuna erillinen lasinpesusäiliö josta ruiskautan öljyllä sekoitettua nestettä roikkujien päälle. Hieno katsoa kun pyyhkijät alkaa levittää sitä sotkua ja vauhti putoaa reilusti kun ei näe kunnolla :))
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen sinun ymmäryävän, että autosi nopeusmittari näyttää väärin ja sinä voit ajaakovempaa, sillä olet alinopeuksinesi tientukkona ja vaarannat liikenneytä pakottamalla muut ohittamaan, koska mittaridi näyttää väärin. Käy tarkastuttamassa jossain ajonopeutesi ja kuinka paljon mittaridi näyttää väärin. Se kolmenkin kilometrin heitto mittarissa on ido heitto maantiellä. Mieti sitä.
Minä tiedän, että se näyttää väärin ja ajan aina niin, että se näyttää 4km yli sallitun. Miksi silti roikut puskurissa?
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna ajettiin satasta, perässä tuli auto ihan tappituntumassa. Luulin, että tämä aikoo ohittaa muttaa ei mennyt vaikka paikkoja oli. Olihan se villi tunne kun hinausetäisyydellä tulee auto perässä, onneksi ei tarvinnut jarruttaa. Tiellä 66 vaarallisimmat kuskit.
Kuusamontietäkin jotkut vissiin pitää moottoritien. Päivittäin joku paahtaa ohi ja katoaa horisonttiin, kun itse ajelee rajoitusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet alinopeutta köröttelevä hattupää, jota on suorastaan velvollisuus vähän kouluttaa.
Mitä ihmeen kouluttamista on puskurissa roikkuminen. 😂 Ennemminkin siinä tekee hallaa itselleen, 100% varmasti kun ei pysty ennustamaan ettei tarvitse tehdä äkkijarrutusta.
Ja niitä perseessä roikkujia riittää, vaikka ajaisi rajoitusten mukaan tai jopa ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autossa takakonttiin asennettuna erillinen lasinpesusäiliö josta ruiskautan öljyllä sekoitettua nestettä roikkujien päälle. Hieno katsoa kun pyyhkijät alkaa levittää sitä sotkua ja vauhti putoaa reilusti kun ei näe kunnolla :))
Ja sit mä heräsin sohvalta, laitoin James Bondin telkusta pois päältä kesken takaa-ajokohtauksen ja menin sänkyyn nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen sinun ymmäryävän, että autosi nopeusmittari näyttää väärin ja sinä voit ajaakovempaa, sillä olet alinopeuksinesi tientukkona ja vaarannat liikenneytä pakottamalla muut ohittamaan, koska mittaridi näyttää väärin. Käy tarkastuttamassa jossain ajonopeutesi ja kuinka paljon mittaridi näyttää väärin. Se kolmenkin kilometrin heitto mittarissa on ido heitto maantiellä. Mieti sitä.
Kannattaa myös huomioida se, että nopeusrajoitus kertoo ylimmän sallitun ajonopeuden. Jos ajaa kovempaa, ajaa ylinopeutta, mutta alle tuon nopeusrajoituksen saa ajaa. Se ei ole kiellettyä eikä rankaistavaa. Itse asiassa mitkään lait eivät edes tunne tuota alinopeus-sanaa. Minä ajelen aina juuri sitä nopeutta, mikä tuntuu kussakin tilanteessa sopivimmalta.
Mua ihmetyttää myös nämä tyypit. Pidän heitä kaikista epäpätevimpinä tielläliikkujina. Oman mittarin nopeus tulee tarkistettua kuukauden välein matkan varrella olevissa tarkistuspisteissä (sekä 80 km/h että 100 km/h) eikä peltipoliisiteillä ole mitään järkeä ajaa kusi sukassa pientä (ja täysin merkityksetöntä!) ylinopeutta vain päästäkseen jarruttamaan taas seuraavalla tolpalla. Samoissa valoissa seistään sen "joustavan" kuskin kanssa lopulta kuitenkin.
Kaasun höllääminen tepsii näihin parhaiten. Ehkä he ovat vaan niin arkoja etteivät uskalla ohittaa 80 km/h ajavaa, mutta vauhdin tippuessa alle 75 km/h he yleensä viimeinkin rohkaistuvat. Ja päätyvät ajamaan eteeni tasan samaa vauhtia kuin itsekin aiemmin ajoin. Ainoana erona vaan se, että itse osaan kyllä arvioida sopivan turvavälin ja pidän sen.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet alinopeutta köröttelevä hattupää, jota on suorastaan velvollisuus vähän kouluttaa.
Onko sinulla hiukan huono itsetunto, kun pitää kaahailemalla todistaa "miehisyyttään"? Toivottavasti päädyt autoinesi petäjän ympärille.
Minäkin hidastan aina sitä enemmän mitä lähempänä takapuskuriani olet. Joten haistakaa huilu perätuupparit, riskeeraatte mun ja omanne omaisuuden ja terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se, että ajaako 90 vai 100 ei vaikuta aikaan mitenkään merkittävästi. Kun tuon ymmärtää, ajamisesta tulee paljon mukavampaa.
Ajan 50 km työmatkaa tiellä, jossa on kesäisin 100km/h nopeusrajoitus. Jos eteen tulee rekka, en lähde sitä ohittamaan aamuisin, koska siinä ei ole mitään järkeä. Hyvin pääsee perille 80-90 nopeudellakin.
Tämä on tietenkin ok, kunhan sitten jätät sellaisen turvavälin siihen rekkaan, jotta takaasi pääsee turvallisesti ohi sinusta ja rekasta ilman, että pitää mennä molempien ohi samalla kertaa. Valitettavan usein jäädään siihen rekan puskuriin roikkumaan ilman kunnollista väliä, jolloin siihen taakse alkaa kertyä jonoa, kun kukaan ei pääse ohi. Siellä jonon päässä ajellaankin sitten paikoin 60 km tunnissa, kaikki kertautuu mitä pidemmälle jonossa mennään. Tämä taas aiheuttaa kohtuuttomia vaaratilanteita, kun heikkohermoisimmat lähtee ohittamaan koko jonoa kerralla.
Mitä ihmettä? 😂😂 Jos esim. 20 autoa ajaa letkassa, jonka ensimmäinen ajaa vaikka yhdeksääkymppiä ja letka pysyy koko ajan samana, eli ei keskellä joku hidasta ja jää jälkeen edellään ajavista, niin kyllä sen viimeisenkin nopeus tosiaan on se 90km/h. Silloin toki tosiaan jos keskellä joku hidastaa vaikka 70km/h niin silloin hänen takanaankin ajavilla on se nopeus.
Mutta jos jono pysyy koossa, kaikilla on silloin sama nopeus.
Nämä todelliset puskurissa roikkujat ovat kyllä erikoisia. Aina välillä tulee vastaan. Ajetaan taajama-alueella kiinni puskuriin ja pysytään siellä vaikka edessä ajavan nopeus vaihtelisi ylinopeudesta alinopeuteen. Parhaiten puskurityypin tunnistaa siten, että tiputtaa nopeuden tolkuttoman alas, eikä silti puskurissa roikkuja ohita sinua (eikä ole sitä keltaista viivaa, vastaantulevaa autoa taikka huonoa näkyvyyttä).
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna ajettiin satasta, perässä tuli auto ihan tappituntumassa. Luulin, että tämä aikoo ohittaa muttaa ei mennyt vaikka paikkoja oli. Olihan se villi tunne kun hinausetäisyydellä tulee auto perässä, onneksi ei tarvinnut jarruttaa. Tiellä 66 vaarallisimmat kuskit.
Miksi et ajanut hetkeksi sivuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytitkö vilkulla ohittamisen olevan turvallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se, että ajaako 90 vai 100 ei vaikuta aikaan mitenkään merkittävästi. Kun tuon ymmärtää, ajamisesta tulee paljon mukavampaa.
Ajan 50 km työmatkaa tiellä, jossa on kesäisin 100km/h nopeusrajoitus. Jos eteen tulee rekka, en lähde sitä ohittamaan aamuisin, koska siinä ei ole mitään järkeä. Hyvin pääsee perille 80-90 nopeudellakin.
Tämä on tietenkin ok, kunhan sitten jätät sellaisen turvavälin siihen rekkaan, jotta takaasi pääsee turvallisesti ohi sinusta ja rekasta ilman, että pitää mennä molempien ohi samalla kertaa. Valitettavan usein jäädään siihen rekan puskuriin roikkumaan ilman kunnollista väliä, jolloin siihen taakse alkaa kertyä jonoa, kun kukaan ei pääse ohi. Siellä jonon päässä ajellaankin sitten paikoin 60 km tunnissa, kaikki kertautuu mitä pidemmälle jonossa mennään. Tämä taas aiheuttaa kohtuuttomia vaaratilanteita, kun heikkohermoisimmat lähtee ohittamaan koko jonoa kerralla.
Mitä ihmettä? 😂😂 Jos esim. 20 autoa ajaa letkassa, jonka ensimmäinen ajaa vaikka yhdeksääkymppiä ja letka pysyy koko ajan samana, eli ei keskellä joku hidasta ja jää jälkeen edellään ajavista, niin kyllä sen viimeisenkin nopeus tosiaan on se 90km/h. Silloin toki tosiaan jos keskellä joku hidastaa vaikka 70km/h niin silloin hänen takanaankin ajavilla on se nopeus.
Mutta jos jono pysyy koossa, kaikilla on silloin sama nopeus.
Rekat eivät aja ylämäessä 90 km tunissa. Ja, jos on 100 tie, niin suurin salittu nopeus on 100 km tunnissa, eli jos jäät rekan taakse ja ajat 90 km tunnissa ja et jätä hyvää väliä sinun ja rekan välistä niin ohittaminen on vaarallista.
Ja, jos on mottoritie, niin miksi ajat 90 km tunnissa vasemalla kaistalla? Miksi et väistä oikealle ja anna tilaa muille.
Pahimpia on ne joilla penkin ja ratin välissä on ikää 100 vuotta ja hoksottimet ei toimi enää juuri ollenkaan. Ei edes varmaan tiedetä miksi ja minne lähdettiin. Se on kamalan näköistä katsoa semmoista, niiden perään ei uskalla jäädä.
Kyllä ne perässä roikkujat tuntuvat olevan muuallakin elämässä niitä, jotka ei ota muita huomioon, joilla ei ole käytöstapoja. Vähän sellasia pellossa kasvaneita, ei ole kaikki kynät penaalissa, mutta ollaan olevinaan muita parempia.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tiellä 66 pakettiauto roikkui persiissä Orivedeltä Kuortaneelle. Aina välillä jäi vähän jälkeen kun nopeammalla autolla ohitin hitaampaa liikennettä mutta kohta se taas roikkuin perseessä. Minä ajoin GPS mukaan pientä ylinopeutta ja ohituspaikkoja oli.