Miten saisin ajan kulumaan kotona vauvan kanssa?
Vauva nukkuu päivisin 9-12 ja 14-17. Käydään ulkona aamulla 7-8 ja 13-14. Usein vauva nukkuu vaunuissa terassilla. Vauva syö säännöllisesti noin 3-4 tunnin välein.
Kamalan tylsää kun ei ole mitään tekemistä päivät pitkät eikä mihinkään pääse.
Miten te muut selviätte vauva-arjesta?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Raskauskiloja kun varmasti on, ja tod.näk. ylipainoa ennestäänkin, niin laihduta, laihduta ja laihduta.
Normiäiti laihtuu kyllä pelkästä imetyksestä.
Yritä kehittää itseäsi siinä,että sinulla olisi hieman mielikuvitusta,miten saisit aikasi kulumaan.
Nauti. Siivoa talo, sisusta, laita kynttilä palamaan. Lue hyvää kirjaa. Mitään noista ei ehdi kunnolla tekemään, kun lapsi lähtee liikkumaan.
Minä ompelin lokakuussa syntyneelle tyttövauvalle ihania mekkoja kevääksi ja tein muutenkin kaikkia käsitöitä. Tuo tyttö nukkui todella sikeät yöunet ja päivällä yhdet pitemmät päikkärit, mutta valveillaoloaikaakin oli varmaan kymmenen tuntia. Silloin pidin vauvaa kaukalossa seuraamassa maailmanmenoa ja juttelin hänelle koko ajan. Ulkoilimme ja istuimme sohvalla. Imetyskin vei alussa tuntikausia. Pyykit ja ruoat yms. kyllä vievät aikaa. Todellakin alkuaikoina voisi vaikka opiskella. Puolivuotias on jo niin virkku, että omaa aikaa ei hirveästi jääkään. Keväällä voitte mennä hiekkalaatikoille leikkimään, vaikka äiti olisi se kakun tekijä. Tutustu vastaavan ikäisen äitiin ja käykää yhdessä vauvakahviloissa tms.
Minä ompelin lokakuussa syntyneelle tyttövauvalle ihania mekkoja kevääksi ja tein muutenkin kaikkia käsitöitä. Tuo tyttö nukkui todella sikeät yöunet ja päivällä yhdet pitemmät päikkärit, mutta valveillaoloaikaakin oli varmaan kymmenen tuntia. Silloin pidin vauvaa kaukalossa seuraamassa maailmanmenoa ja juttelin hänelle koko ajan. Ulkoilimme ja istuimme sohvalla. Imetyskin vei alussa tuntikausia. Pyykit ja ruoat yms. kyllä vievät aikaa. Todellakin alkuaikoina voisi vaikka opiskella. Puolivuotias on jo niin virkku, että omaa aikaa ei hirveästi jääkään. Keväällä voitte mennä hiekkalaatikoille leikkimään, vaikka äiti olisi se kakun tekijä. Tutustu vastaavan ikäisen äitiin ja käykää yhdessä vauvakahviloissa tms.
Kun olet tehnyt kolme lisää ja itket epätoivoasi perhehelvetissä, kunnan maksaessa teille kotiapua, voit vain muistella tuota aikaa kaiholla.
Alalla oleva.
Että mitä? Täällähän on 101 ketjua siitä kuinka paljon työtä ja vaivaa on olla kotona vauvan kanssa. Niin paljon ettei miehet kykene ymmärtämään kun käyvät pelkästään töissä, eivätkä suostu vapaaehtoisesti siihen päälle hoitamaan kaikkia kotitöitä, kun äiteellä on ollut niin kauhean rankka päivä vauvan kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Av-palstalla aika kuluu nopeasti. Suosittelen!
Sain lapseni 2000-luvun alussa ja jo silloin aika kului mukavasti av:lla kun lapset nukkuivat samanaikaiset 3h päiväunet. :D
Vierailija kirjoitti:
Siis nukkuispa meidänkin vauva edes tunnin kerrallaan päivällä.... ne 15-20min. Mitä nukkuu kerralla menee syöden ja vessassa käyden. Kun vauva on hereillä aika menee viihdyttäessä, sillä vauva ei myöskään viihdy kuin max 5min. Itsekseen. Että joku kehtaakin valittaa TYLSYYTTÄ vauva-arjessa kun maailma on täynnä mielenkiintoisia asioita joita itse kyllä mielelläni tekisin jos olisi hetken luppoaikaa.
Ymmärrän sua hyvin, ja oon samaa mieltä. Vaikka oma kokemus erilainen.
Mulla oli aikanaan vauva, joka nukkui tosi hyvin. Mutta vain sylissä, tietyssä asennossa, seisovan aikuisen siirtäessä painoa sivulle-viereen, valssin tapaan. Ei ollut tekemisen puutetta, vähän tylsää tosin oli. Ei kyllä sen takia, että olisi joutunut lepäilemään.
Vauva söi, katseli hetken maailmaa, kakkasi ja nukkui. Tyytyväinen kuin mikä, kunhan sai olla siinä ihmiskehdossa.
Itsellä meinas kunto loppua, mut aikansa kutakin. Sitten beibi kasvoi, ja tuli toiset ajat.
Mut koskaan en ole ollut niin paljon jalkojeni päällä, kuin vauvan ollessa 2 vkoa - 4 kk.
Ymmärrän tunteesi. Minustakin tuntui silloin, kun lapsi oli vielä alle neljä kuukautta, että mitään ei ehdi tehdä eikä mihinkään voi mennä. Luulen, että hormoneilla ja väsymyksellä oli merkittävä rooli siinä olossa. Minunkin vauva nukkui ihan kohtalaisen hyvin, ei tosin ihan noin pitkiä unia kuin sinun vauvasi. Mutta olisin hyvin ehtinyt tehdä asioita ja käydä paikoissa, jos olisin jaksanut. Myöhemmin olen muistellut niitä alkuaikoja kaiholla ja ihmetellyt, miten paljon aikaa silloin olikaan käytettävissä! Nyt, kun lapsi on juuri täyttänyt yksi eikä nuku päiväunia muuten kuin minun vieressäni tai liikkuvissa rattaissa, yhteensä pari tuntia, oma aika on paljon enemmän kortilla kuin aluksi.
Pointti tässä on siis se, että jos vaan mieli tekee ja jaksamista riittää, niin nyt juuri on vauvavuoden otollisin aika käydä kivoissa paikoissa ja tehdä kaikkea mukavaa. Vauva nukkuu vaunuissa ja sinä voit käydä kahviloissa, taidenäyttelyissä, tai mistä nyt sitten pidätkin. Sitten kun vauva oppii liikkumaan eikä nuku enää niin paljon, vaihtoehdot ovat jonkin aikaa paljon rajatummat.
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt lapsia juuri tuon takia että pitkästyisin kotona aivan tyystin. Ja tottakai ymmärrän että ettei tarvitse olla neljän seinän sisällä koko aikaa, mutta työn kautta saamani päivittäiset kontaktit aikuisiin ovat minulle tärkeitä.
sieltähän se taas tuli kuten aina, kun vanhemmat kyselevät muilta vanhemmilta asioita: palstavela, jonka on aivan pakko tulla kertomaan ettei ole tehnyt lapsia siitä ja siitä syystä. Sellaista ketjua ei täällä olekaan johon ei tätä kommenttia tulisi.
Kokkaile pakkaseen ruokia valmiiksi, siivoa, jumppaile, lue kirjoja tai katso nrtflixiä, opiskele, pidä itsesi ajan tasalla työstä esim. Tekniikka muuttuu niin opettele käyttämään uusia ohjelmia tms, kirjoita vauvakirjaa, ulkoile, pyydä ystäviä kahville tai mene sinä heille, leivo