Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älytön tämä synnytysikäisiin kohdistuva ristipaine "ilmastoteko" vs. "vauvapula"

Vierailija
12.09.2018 |

Tänään taas Hesarin väestöräjähdysuutisessa kerrotaan, että "Rikkaissa maissa paras ilmastoteko on tehdä yksi lapsi vähemmän". Tätä hoetaan kaikkialta jatkuvasti. Ja aivan yhtä paljon hoetaan sitä, että vauvoja syntyy Suomessa liian vähän, yhteiskunnan, huoltosuhteen, työelämän, suomen kielen ynnä muun jatkuvuuden kannalta tarvitaan välttämättä lisää lapsia ja lapsimyönteisempää yhteiskuntaa.

Minusta tuo "ilmastoteko" vs. "vauvapula" -ristipaine on aivan kohtuuton, etenkin ensimmäistä lasta harkitseville. Teetpä niin tai näin, vaikka kuinka järkeilisit valintojasi, aina olet syyllinen. Miksi perheen perustamisesta on tullut näin kriisiytynyttä?

Ajatuksia?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että Afrikkalaiset lisääntyvät liikaa, on meidän ongelmamme vasta silloin kun lisääntyvät liikaa täällä suhteessa kantaväestöön.

Vierailija
22/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo ei välitä veroista ja eläkkeistä. Ylipäätään veronmaksajuuteen vetoaminen on järjetöntä koska on selvää että ennemmin tai myöhemmin kyseistä järjestelmää on muutettava jotenkin. Teknologian myötä ihmisiä myös tarvitaan vähemmän, joten kohta meillä on iso määrä porukkaa jolla ei ole mitään tekemistä täällä, muuta kuin saastuttaa lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina jotkut saapuvat tällaisiin keskusteluihin väittämään, että ihmiset eivät mieti ympäristö- ja yhteiskunta-asioita perhettä perustaessaan? Kyllä monet aikaansa seuraavat ihmiset todellakin miettivät. Itse olen kohta nelikymppinen ja olen lapsesta asti, niin kauan kuin pystyn muistamaan, ollut huolissani ympäristösttä, Suomesta, koko maailmasta ja siitä miten yksittäisen ihmisen teot vaikuttavat.

t. ap

Amen. Nimenomaan miettinyt paljon näitä asioista ja tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä että jäämme vapaaehtoisesti lapsettomiksi. N30

Ja lentelette varmaan ympäri maailmaa?

Ei lennellä, meidän matkat on rajoittunut Eurooppaan ja pyrimme matkustamaan junalla.

Vierailija
24/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää Vihreiden äänestäjät lisääntykö, kiitos!

Vierailija
25/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaissa syntyneistä lapsista osa onnistuu tulemaan länsimaihin. He saattavat kuluttaa jopa enemmän kuin useamman polven länsimaalaiset ja laittaa kulutuksen kasvua vauhtiin kotimaassaan. He kokevat jääneensä paitsi ja tahtovat korkeampaa elintasoa myös lähtömaahansa jääneille sukulaisilleen. Eivät ole lukeneet ympäristönsuojelusta, ajatelleet ehkäisyä itselleen tai sukulaisilleen ja tahtovat omistaa ja omistaa lisää, koska materia tuo heille statusta ja arvostusta, näin he uskovat. Heillä ei ole vielä kokemusta, miten hukutaan turhan tavaran keskelle. Määrä voi korvata laatua, koska ei ole kokemusta laadustakaan. Kouluttamattomuus on ongelma. Ei lueta ja hankita tietoa tarpeeksi. Aika kuluu itseä viihdyttäessä.

Vierailija
26/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, meillä on yksi lapsi. Karmea ympäristörikos.

MUTTA meillä ei ole autoa, käytetään julkisia tai kävellään. Otan vuosittain kirppispöydän, jossa myyn lapselta pieneksi jääneet kamat, mitään käyttökelpoista ei päädy jätteisiin, vaan menee kiertoon.

Turhia juttuja ei pahemmin ostella.

Jätteet lajitellaan.

Jopa kananmunat ostan vapaan kanan munina, vaikka häkkikanalamunat oöisi halvempia.

Ei juuri matkustella. Viimeksi olen ollut lentokoneessa kuusivuotiaana.

Tässä samalla lapsi oppii myös ympäristöasioita, jutellaan miksi esim. jätteet lajitellaan, ja miksi on parempi käyttää bussia kuin omaa autoa.

Vierailija
27/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei me tuollaisia mietitä ja intohimona on matkustus.

Vierailija
28/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina jotkut saapuvat tällaisiin keskusteluihin väittämään, että ihmiset eivät mieti ympäristö- ja yhteiskunta-asioita perhettä perustaessaan? Kyllä monet aikaansa seuraavat ihmiset todellakin miettivät. Itse olen kohta nelikymppinen ja olen lapsesta asti, niin kauan kuin pystyn muistamaan, ollut huolissani ympäristösttä, Suomesta, koko maailmasta ja siitä miten yksittäisen ihmisen teot vaikuttavat.

t. ap

Vanhempasi todennäköisesti murehtivat maailman pahuutta, johon eivät halunneet lisää lapsia?  1970-luvulla nykyisten vihreiden vasemmistolaisvanhemmat pelkäsivät USA:n pommeja ja Afrikan nälänhätää.  Samat suvut, samat "pelot", nimet vaan vaihtuvat. ;DD

Vierailija
29/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Vanhempasi todennäköisesti murehtivat maailman pahuutta, johon eivät halunneet lisää lapsia?  1970-luvulla nykyisten vihreiden vasemmistolaisvanhemmat pelkäsivät USA:n pommeja ja Afrikan nälänhätää.  Samat suvut, samat "pelot", nimet vaan vaihtuvat. ;DD

Sinunlaiset ihmiset tuhoavat tämän maapallon. Etkä edes tajua tyhmyyttäsi.

Vierailija
30/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nope. Vanhempani olivat tuohon aikaan poikkeuksellisen iäkkäät vanhemmat, joiden molempien lapsuudenkotiin sota oli vaikuttanut. He arvostivat luontoa ja perhettä ja pitivät lapsista.

t. ap

Vierailija
31/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe on aina yksilön oma valinta. Jos haluat perheen ja montakin lasta, niin teet sen.

Naisena voit tottua siihen, että et ole koskaan oikean ikäinen tai oikeassa elämäntilanteessa. Liian nuori (ei uskottavuutta), lapsentekoiässä (riski työntantajalle), liian vanha (oikeasti 40+ ikäisellä on yli 25 työvuotta jäljellä).

HS on kyllä uskomatonta propagandaa. Kyllä, tarvitsemme lisää suomalaisia. Tätä ei voi lyhyessä ajassa maahanmuutolla paikata, sillä integroituminen voi vielä monta sukupolvea.

Miksi tarvitaan lisää suomalaisia? Jotta talouskasvu jatkuisi?

Työt automatisoituvat sellaista vauhtia, ettei Suomalaisille ole pian mitään muuta virkaa kuin kehitystyöt (ulkomaille) ja palveluammatit. Nyt jo on itsepalvelukassoja joten arvatkaas mihin suuntaan ollaan menossa kun kaupan oveen asennetaan rfid-skanneri joka skannaa kaikki kärryssä olevat tuotteet ja laskuttaa automaattisesti.

Suurtyöttömyys on tulevien sukupolvien kohtalona, ja veroja ei saada kerättyä tarpeeksi jotta nykyinen hyvinvointivaltio säilyisi.

Kannattaa kouluttautua kun vielä voi.

Vierailija
32/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaishedelmällisyysluku vuonna 2017 oli 1,49 ja alaspäin ollan edelleen menossa, joten Suomessa alhainen syntyvyys on kyllä ongelma!

Vierailija
33/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaishedelmällisyysluku vuonna 2017 oli 1,49 ja alaspäin ollan edelleen menossa, joten Suomessa alhainen syntyvyys on kyllä ongelma!

mikä siinä on ongelma?

Vierailija
34/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ristipaine? Ihan sama mitä muut ajattelee, mitä tekee tai eivät tee tai kuinka kovaa joku paasaa omaa ideologiaansa.

Jos haluaa lapsia niin tekee lapsia ja jos hyvin käy niin niitä jopa saa.

Jos ei syystä tai toisesta lapsia halua niin silloinhan niitä ei missään nimessä hankita.

Kai nyt aikuinen ihminen itsensä tuntee niin hyvin että pystyy itsenäisesti päättämään lisääntyykö vai ei.

Vierailija
35/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei MINUN lapsen kulutuksella ole merkitystä kun kehitysmaissa syntyy niin paljon enemmän ihmisiä, ihan niinkun MINUN yksityisautoilu on kärpäsenpaska verrattuna kiinalaisiin hiilitehtaisiin, ja MINÄ olen ansainnut minun loman kerran vuodessa kun joku lentelee työmatkalla joka viikko. 

Te jotka tässä ketjussa väitätte ettei kukaan mieti mitään väestönkehitys- ja ilmastoasioita on juuri se syy miksi me muut joudumme miettimään vähän enemmän. Uskokaa tai älkää, jotkut ihmiset oikeasti jättää lapset tekemättä siksi että teidän lapsilla olisi parempi tulevaisuus. Ja niitä te kutsutte sitten itsekkäiksi.

Vierailija
36/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa näkee, että ketkä haluaa määrätä muita ja piehtaroi väkivaltafantasioissa. Valitse se toinen puoli.

Vierailija
37/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssad kirjoitti:

Ei MINUN lapsen kulutuksella ole merkitystä kun kehitysmaissa syntyy niin paljon enemmän ihmisiä, ihan niinkun MINUN yksityisautoilu on kärpäsenpaska verrattuna kiinalaisiin hiilitehtaisiin, ja MINÄ olen ansainnut minun loman kerran vuodessa kun joku lentelee työmatkalla joka viikko. 

Te jotka tässä ketjussa väitätte ettei kukaan mieti mitään väestönkehitys- ja ilmastoasioita on juuri se syy miksi me muut joudumme miettimään vähän enemmän. Uskokaa tai älkää, jotkut ihmiset oikeasti jättää lapset tekemättä siksi että teidän lapsilla olisi parempi tulevaisuus. Ja niitä te kutsutte sitten itsekkäiksi.

Käsitit aivan väärin, ilmastoasioita mietin kyllä muuten, mutta lasteni määrään se ei vaikuta suuntaan eikä toiseen. Meidän perhe ei syö lihaa, miehen kanssa ollaan lennetty kerran häämatkalle, lapset ei koskaan. Roskat lajitellaan, autoa käytetään kun tarvitaan. Luontoa ei roskata ja turhaa tavaroiden kulutusta ei juuri harrasteta.

Vierailija
38/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kymmenen vuotta sitten Suomessa vaikutti olevan sellainen trendi, että ne, jotka lapsia hankkivat, hankkivat kahden sijaan kolme. Tämä trendi saisi nyt jäädä. Jos osa jättää lapset tekemättä ja loput hankkivat yhden tai kaksi, väestö vähenee. Hiljalleen, mutta vähenee kuitenkin.

Lasten hankkiminen / hankkimattomuus on sellainen asia, joka jokaisen pitää saada itse päättää. Mutta niiden lukumäärä on se, mitä pitäisi säädellä.

Sitä pitäisi nimenomaan säädellä niissä maissa joissa se on ongelma. Suomessa on muutenkin syntyvyys laskenut niin mitään säännöstelyä ei tarvita.

Vierailija
39/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas koen että länsimaiset koulutettuina ja maailmaa nähneinä ovat syntyvyydestä enemmän vastuussa kuin lukutaidottomat afrikkalaisäidit joiden maailmankuva rajoittuu ehkä vain omaan kylään. Ja jotka eivät todellakaan ole edes kuulleet mistään ilmastonmuutoksesta, valtamerien jätelautoista, maaperän köyhtymisestä, suurkaupunkien huonosta ilmanlaadusta, liikakansoituksesta yms.

En ymmärrä myöskään mitä haittaa siitä on jos suomen väkiluku laskee. Minusta luonto on arvo sinänsä ja nyt jo ahdistaa kun jokapuolelle rakennetaan ja metsiä avohakataan ja tuhotaan.

Vierailija
40/61 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä siinä on ongelma?

Se että ennenpitkää yhtä työssäkäyvää kohti on liikaa eläkeläisiä.