Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin tajusit, että käyttäytymällä itse mukavasti et välttämättä saa muilta mukavaa kohtelua?

Vierailija
12.09.2018 |

Miten tämän asian tajuaminen on vaikuttanut sinuun? Onko se vaikuttanut?

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin jo vuosikymmeniä sitten, kun opiskelin psykologiaa. Mutta vasta 10-15 vuotta olen ihan konkreettisesti tajunnut, että

- kaikki muiden ihmisten käytös ei ole minun ansiotani

- kaikki muiden ihmisten käytös ei ole minun syytäni

- kaikki, mitä sinä päästät suustasi kertoo enemmän sinusta itsestäsi kuin minusta.

Tämä on vapauttava tieto.

N50

Kyllä. Tuo on ajatuksena vapauttava. Turhankin helposti jää pohtimaan muiden käytöstä oman toimintansa kautta, vaikka kyse joissain asiassa ei välttämättä juurikaan olisi sinusta.

Vierailija
22/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäydyn tilanteen mukaan, en siis luimistele niin kuin sinä ilmeisesti teet.

Olen mukava, asiallinen, itsevarma aikuinen ja tarvittaessa myös napakka niin, että en hyväksy mitä vain. En edes muista koska minua olisi kohdeltu huonosti tai jotenkin alentuvasti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Aina.

Sanotko näin myös perheväkivallan uhrille?

En ole lainaamasi, mutta onhan tuo totta myös siinä tapauksessa. Väkivallan uhri ei kykene syystä tai toisesta laittamaan tilanteelle pistettä eli pahoinpitelijän näkökulmasta alistuu ja antaa oikeutuksen väkivallalle. Tällä en tarkoita syyllistää uhria!

Niin. Olen pahoinpidelty lapsi. Nyt tuntuu aika pahalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tiennyt, ettei millään keinolla välttämättä saa mukavaa kohtelua (tästähän kaikki sadutkin kertovat), mutta että todennäköisemmin se kuitenkin käy, kun itse on mukava. Useimmat metsät vastaavat niin kuin niihin huudetaan, se että joka metsässä on yksi paikallinen k-pää, ei muuta tätä tosiasiaa.

Näin. Ja se läksy nyt vain on opittava, että meitä täällä maan päällä on miljardeja, ja on myös miljardeja erilaisia ihmisiä.

Joskus väkisinkin törmää niihin vähemmän kivoihin, mutta siihen ei kannata eikä pidä jäädä jumittamaan. Oma elämä on paljon mukavampaa kun elää valoisin mielin, siitä huolimatta että joku k-pä aina välillä yrittää pilata.  Eteenpäin sano akka lumessa.

Vierailija
24/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mukava, asiallinen, itsevarma aikuinen ja tarvittaessa myös napakka niin, että en hyväksy mitä vain. En edes muista koska minua olisi kohdeltu huonosti tai jotenkin alentuvasti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Aina.

En ole lainaamasi, mutta onhan tuo totta myös siinä tapauksessa. Väkivallan uhri ei kykene syystä tai toisesta laittamaan tilanteelle pistettä eli pahoinpitelijän näkökulmasta alistuu ja antaa oikeutuksen väkivallalle. Tällä en tarkoita syyllistää uhria!

Mitä ajattelt lapsen kohdasta tuollaisessa tilanteessa? Oma vika, koska ei kyennyt laittamaan äidille pistettä sille, että äiti satuttaa ja toimii pahasti lasta kohtaan? Kykenemätön, heikko luuseri, jonka oma vika? Ja syyllistät tietenkin sellaista uhria, jos hän käyttäytyy uhrin tavalla.

t.kristallikissa

Vierailija
25/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jouduin enemmän asioimaan julkisen terveydenhuolloin kanssa. Olen aina kohtelias, ystävällinen, vähän herkkäkin. Ärsyttää tajuta että ne tyypit saa esim paremmin aikoja, jotka eivät usko ei:tä, vänkäävät ja ovat hankalia. Joskus huonosta käytöksestä palkitaan. Hirvittää ajatella, miten paljon vaikkapa mielenterveysongelmista kärsivien pitäisi jaksaa vaatia, ottaa selvää ja pitää puoliaan ennen kuin pääsevät systeemiin sisään

Vierailija
26/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tiennyt, ettei millään keinolla välttämättä saa mukavaa kohtelua (tästähän kaikki sadutkin kertovat), mutta että todennäköisemmin se kuitenkin käy, kun itse on mukava. Useimmat metsät vastaavat niin kuin niihin huudetaan, se että joka metsässä on yksi paikallinen k-pää, ei muuta tätä tosiasiaa.

Näin. Ja se läksy nyt vain on opittava, että meitä täällä maan päällä on miljardeja, ja on myös miljardeja erilaisia ihmisiä.

Joskus väkisinkin törmää niihin vähemmän kivoihin, mutta siihen ei kannata eikä pidä jäädä jumittamaan. Oma elämä on paljon mukavampaa kun elää valoisin mielin, siitä huolimatta että joku k-pä aina välillä yrittää pilata.  Eteenpäin sano akka lumessa.

Kannattaa myös tajuta se, että kukaan kusipäää ei tarkoituksella yritä pilata sinun elämääsi. Vaikka en tällä tarkoitakaan sitä, että heille tulisi avata ovensa, ikinä.

t.kristallikissa

Vierailija
27/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana ”mukavia” käytetään häikäilemättömästi hyväksi. Meidän narsismimme keskellä ei enää päde ”metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan”. Mukavuus on kaupankäynnin väline.

Vierailija
28/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelt lapsen kohdasta tuollaisessa tilanteessa? Oma vika, koska ei kyennyt laittamaan äidille pistettä sille, että äiti satuttaa ja toimii pahasti lasta kohtaan? Kykenemätön, heikko luuseri, jonka oma vika? Ja syyllistät tietenkin sellaista uhria, jos hän käyttäytyy uhrin tavalla.

t.kristallikissa

En ole ikinä tajunnut sitä, että miksi uhriksi joutuneita ihmisiä syyllistetään siitä, että he tuovat esiin sen, että esimerkiksi rikoksen uhriksi joutuminen on vaikuttanut heihin. Miksi uhrin pitäisi esittää muille, että traumaattisella kokemuksella ei ole ollut mitään vaikutusta häneen tullakseen hyväksytyksi? Myönteisiä kokemuksia ihmiset kyllä saavat tuoda vapaasti esiin mielensä mukaan.

Vierailija
29/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös tajuta se, että kukaan kusipäää ei tarkoituksella yritä pilata sinun elämääsi. Vaikka en tällä tarkoitakaan sitä, että heille tulisi avata ovensa, ikinä.

t.kristallikissa

Totta. Pääosin ihmiset miettivät itseään. Yleensä joku vain sattuu väärään aikaan törmäämään kusipään tielle ja siksi saa osakseen tylyä kohtelua. Harvoin kyse on siitä, että toinen ihminen henkilökohtaisesti valikoitaisiin uhriksi.

Vierailija
30/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole tullut vastaan koska kaikki omat mukavia jos minä olen mukava. Tähän hommaan tarvitaan myös tunneälyä, huumorintajua ja kohtuullinen omatunto

Vierailija
31/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Totta. Pääosin ihmiset miettivät itseään. Yleensä joku vain sattuu väärään aikaan törmäämään kusipään tielle ja siksi saa osakseen tylyä kohtelua. Harvoin kyse on siitä, että toinen ihminen henkilökohtaisesti valikoitaisiin uhriksi.

Juu ja jos joku läheisempikin ihminen paljastuu kusipäääksi, niin harvemmin hekään haluavat satuttaa tarkoituksella, vaan he kärsivät itse joistain neurooseista tms. Tällä en edelleenkään tarkoita sitä, että sellaista ihmistä pitäisi millään syyllä pitää elämässään, jos hän on satuttava. Lapsihan ei voi tällaista valita, mutta muuten. Toki neuroosi tms sekin on, että aikuinen katselee itselleen pahaatekevää ihmistä, eikä lähde.

t.kristallikissa

Vierailija
32/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ei ole tullut vastaan koska kaikki omat mukavia jos minä olen mukava. Tähän hommaan tarvitaan myös tunneälyä, huumorintajua ja kohtuullinen omatunto

Hyvin kehut itseäsi. Hannu Hanhi syntyi myös onnellisten tähtien alla, toisin kuin Aku Ankka. Aiemmat kokemukset vaikuttavat meihin paljon.

Vierailija
33/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai itsetunto?

Vierailija
34/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

En ole ikinä tajunnut sitä, että miksi uhriksi joutuneita ihmisiä syyllistetään siitä, että he tuovat esiin sen, että esimerkiksi rikoksen uhriksi joutuminen on vaikuttanut heihin. Miksi uhrin pitäisi esittää muille, että traumaattisella kokemuksella ei ole ollut mitään vaikutusta häneen tullakseen hyväksytyksi? Myönteisiä kokemuksia ihmiset kyllä saavat tuoda vapaasti esiin mielensä mukaan.

Nämä syyllistäjät eivät ehkä halua katsoa peiliin ja todeta, että heidän kuuluisi auttaa uhria tai ainakin pitää päänsä kiinni ja olla aiheuttamatta uhrille enää lisää pahaa mieltä, VAIKKA uhri käyttäytyisikin vaurioituneen ihmisen tavoin (ihan syystä). He eivät halua vastuuta itselleen, vaan oikeuden epäkypsästi provosoitua uhrin käytöksestä. Epäkypsä uhrikin tietenkin on, mutta kuitenkin. Aina voi olla hiljaa.

t.kristallikissa

Vierailija
35/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kuvittelet.

Vierailija
36/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Nämä syyllistäjät eivät ehkä halua katsoa peiliin ja todeta, että heidän kuuluisi auttaa uhria tai ainakin pitää päänsä kiinni ja olla aiheuttamatta uhrille enää lisää pahaa mieltä, VAIKKA uhri käyttäytyisikin vaurioituneen ihmisen tavoin (ihan syystä). He eivät halua vastuuta itselleen, vaan oikeuden epäkypsästi provosoitua uhrin käytöksestä. Epäkypsä uhrikin tietenkin on, mutta kuitenkin. Aina voi olla hiljaa.

t.kristallikissa

Totta. On parempi olla hiljaa, jos ei keksi mitään fiksua sanottavaa.

Vierailija
37/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana ”mukavia” käytetään häikäilemättömästi hyväksi. Meidän narsismimme keskellä ei enää päde ”metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan”. Mukavuus on kaupankäynnin väline.

Aina se on ollut. Ihmiset ovat laskelmoivia, ovat olleet aina. Lempeä käytös huonommassa asemassa olevia kohtaan on enemmän poikkeus kuin sääntö. Siksi meillä on lait. Ne ovat yritys saada ihmiset rangaistusten pelossa käyttäytymään asiallisesti toisiaan kohtaan.

Vierailija
38/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunissa on muutamia tyyppejä jotka ovat mukavia vain sen aikaa että saavat nakitettua paskahommat muille.

Vierailija
39/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakuinkin kahdeksanvuotiaana. En ole vieläkään lakannut aloittamasta mukavuudella, mutta pikku hiljaa rajailen itseäni poispäin paskimmista tilanteista.

Vierailija
40/227 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotakuinkin kahdeksanvuotiaana. En ole vieläkään lakannut aloittamasta mukavuudella, mutta pikku hiljaa rajailen itseäni poispäin paskimmista tilanteista.

Olet ollut harvinaisen varhaiskypsä lapsi. Millaista elämäsi on ollut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi