Kokemuksia: korkea hb ja matala ferritiini?
Hb siis 145 ja ferritiini 20.
Oireet viittaavat anemiaan, mutta hb:n perusteella sitä ei ole. Voiko tuo matala ferritiini vaikuttaa olotilaan miten paljon? Sehän on siis viiterajojen sisällä, mitta aika matala.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
miksi tankata rautaa jos ei hoida sitä ongelmaa mistä se johtuu?
Rautaa joutuu tankkaamaan, vaikka sen ongelman hoitaisikin. Muuten niiden varastojen täydentymiseen voi mennä ikuisuus.
Esimerkiksi nyt vaikka runsaista kuukautisista johtuva vähittäinen varastoraudan hupeneminen. Vaikka ne runsaat kuukautiset hoitaisikin, se varastorauta pitää nostaa tableteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sellaiselle tilanteelle ainakaan mitään voisi tehdä. Itselläni on hemoglobiini 160. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu. Jos ajatellaan, että mulla olisi alhainen ferritiiniarvo, niin sitähän nostetaan rautaa syömällä. Minulta on kaikki rautapitoinen kielletty.
Miksi kielletty?
Sen vuoksi, että rauta nostaa hemoglobiinia ja yli 160 ei naiselle ole enää terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sellaiselle tilanteelle ainakaan mitään voisi tehdä. Itselläni on hemoglobiini 160. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu. Jos ajatellaan, että mulla olisi alhainen ferritiiniarvo, niin sitähän nostetaan rautaa syömällä. Minulta on kaikki rautapitoinen kielletty.
No jos huono hapensaanti nostaa hemoglobiinia niin kyllä näkisin, että jotain on tehtävissä. Onko sulla esim korkea verenpaine tai tupakoitko? Jostain syystä suonet tukossa. Kyllä kaikelle aina joku syy on olemassa.
Ei sitä hemoglobiinia minulla ole mikään nostanut, se on ollut tuollainen lapsesta saakka aina. Ilmeisesti jokin perinnöllinen juttu, sillä se on myös omalla vanhemmallani ja periytynyt omalle lapsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kielletty?
Sen vuoksi, että rauta nostaa hemoglobiinia ja yli 160 ei naiselle ole enää terveellistä.
No ei todellakaan nosta, jos kyse on raudan puutteesta. Itselläni oli myös lähtötilanteessa korkea hemoglobiini ja matala ferritiini ja sitä mukaa kun ferritiiniarvo on kohonnut on hemoglobiini laskenut alaspäin.
Kävinkin tänne jo aiemmin kommentoimassa, mutta raportoidaan nyt tännekin, että sain lähetteen julkiselle rautainfuusioon arvoilla hb 142, ferritiini 17. Useampi vuosi yritetty saada arvoja ylös ja ei vain auta suun kautta otettu rauta. Mielenkiinnolla odotan mitä tuo tekee olotilalle.
Olisi mukava kuulla mitä lääkäri oli mieltä. Itselläni Hb 150, trombosyytit 391. Olen menossa verikokeeseen, jotta saisi tietää mitä ferritiiniarvo on.
Vierailija kirjoitti:
Mun oireet: jatkuva väsymys, sydämen muljahtelu etenkin levossa, päänsäryt, alakulo, saamattomuus, ärtyisyys ja huimaus. Ehkä kokeilen vaikka floradix-kuuria pari viikkoa. ap
Floradix on parempi kuin ei mitään, mutta varastorautaa sillä ei ihan äkkiä nosteta. Jo järeämmilläkin annoksilla rautaa ferritiinin tasojen saaminen ylös voi viedä puolikin vuotta.
Suosittelen Ferrodania jos vain vatsa sietää. Siinä on c-vitamiinikin mukana ja ainakin minun herkölle vatsalle ollut hyvä valmiste.
Muista ottaa rauta ilman maitotuotteita ja kofeiinia ja pitää niiden välillä ainakin tunti. Itse otan raudan hedelmän kanssa ennen nukkumaan menoa ja hyvin on noussut ferritiini.
Vierailija kirjoitti:
Kävinkin tänne jo aiemmin kommentoimassa, mutta raportoidaan nyt tännekin, että sain lähetteen julkiselle rautainfuusioon arvoilla hb 142, ferritiini 17. Useampi vuosi yritetty saada arvoja ylös ja ei vain auta suun kautta otettu rauta. Mielenkiinnolla odotan mitä tuo tekee olotilalle.
Onko tämä totta? Minulla ferritiini 12 ja hb 145, eikä tällaista kukaan ehdottanut.
Mulla oli Hb 138 ja ferritiini 11, kun sain viimeksi rautainfuusion
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut infuusiota arvoilla 117 ja 7.
Samoissa mennään välillä, joskus alemmaskin, ferritiinin tuossa ollessa saan rautatankkauksen, ja saan 3kk välein b12 pistoksen. Rautaa saan 2krt vuodessa infuusiona. Läpikotaisin on tutkittu usein eikä syytä löydy mihin se rauta häviää, paitsi että se on perinnöllistä, usein hyppää yhden sukupolven yli, löytyy yleensä naisilta. Kyselkää sukulaisilta ja kertokaa lääkärille niin pääsette helpommin tutkimuksiin.
Kokemukseni on se, että tuosta parin vuoden päästä puhkeaa ihan oikea anemia.
Mulla on ferritiini 800 ja hemoglobiini alimmillaan 60. Että ota noista nyt selvää :D
Ok, tarkistukseen meni linkki, eli postaan uudestaan. On aika saada raudanpuutteen hoitamattomuuden aiheuttamat inhimilliset kärsimykset loppumaan Suomessa.
Allekirjoittakaa addressi, joka löytyy nimellä vaadimme_raudanpuutteen_tunnustamista_seka_tasa-arvoista_hoitoa
SiderAl forte on vatsaystävällinen rautavalmiste. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta? Minulla ferritiini 12 ja hb 145, eikä tällaista kukaan ehdottanut.
Mulla oli ferritiini alle 10. Aloin itse syömäön rautaa ja olo koheni.
Luin ketjun kiinnostuneena. hb AINA ollut hyvä, jopa korkea. N. 125-165. Väsymystä, hiustenlähtöä, sydämen muljahteluja jo pitkään. Nyt sitten ekaa kertaa mitattiin ferritiini. Oli 18. Olisipa pelastus, mikäli rautakuuri auttaisi.. Ja ois jo aiemmin pitänyt mittauttaa.
Vanha keskustelu mutta jos ei vatsa kestä paikallisia rautavalmisteita niin tilatkaa vaihtoehtoja ulkomailta.
Itsellä ollut käytössä Spatone ja Three arrows.
Mulla oli joskus ferritiini 3 ja hb 124. Huvittavaa, että tuolloin ferritiinin alaraja oli 5, joten lääkäri sanoi ettei mitään tarvitse tehdä kun on niin lähellä viitearvoa, mutta että kannattaa alkaa syömään rautalisää.