Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia: korkea hb ja matala ferritiini?

Vierailija
10.09.2018 |

Hb siis 145 ja ferritiini 20.

Oireet viittaavat anemiaan, mutta hb:n perusteella sitä ei ole. Voiko tuo matala ferritiini vaikuttaa olotilaan miten paljon? Sehän on siis viiterajojen sisällä, mitta aika matala.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samat arvot melkein. On anemiaa. Raudan tankkausta vaan ja muista myös c-vitamiinilisä niin rauta imeytyy paremmin.

Vierailija
2/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla oli melkein nollissa tuo varastorauta ja oli todella vetämätön olo. Oli tuskaa saada itsensä hilattua aamulla sängystä. Pää on ollut myös aika usein kipeä. Sitten kun saat ferritiinin lähemmäs 50 niin hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oireet: jatkuva väsymys, sydämen muljahtelu etenkin levossa, päänsäryt, alakulo, saamattomuus, ärtyisyys ja huimaus. Ehkä kokeilen vaikka floradix-kuuria pari viikkoa. ap

Vierailija
4/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samat oireet, sama "tauti".

Vierailija
5/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oireet: jatkuva väsymys, sydämen muljahtelu etenkin levossa, päänsäryt, alakulo, saamattomuus, ärtyisyys ja huimaus. Ehkä kokeilen vaikka floradix-kuuria pari viikkoa. ap

Pari viikkoa ei riitä varastoraudan täyttämiseen. Kuukausi vähintään.

Vierailija
6/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HB nousee myös verisuonten ahtautuessa,elimistö yrittää saada happea.

Vierailija
7/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se pari viikkoa auta. Syö vaikka alkuun 4 kuukautta ja käy mittauttamassa ferritiini uudestaan.

Vierailija
8/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sait ferritiinin testattua? mulla otettu perusverenkuva hb 117 ja yksi muista arvoista alle rajan ja terveyskeskuksen puhelinneuvonnan mukaan muka ”ei huolta” koska hb arvo on alarajalla eli rajojen sisällä ja se toinen arvo kertoo muka verisolujen koosta vaikka oikeasti se luku kertoo hemoglobiinin määrän litrassa verta. Hemoglobiinia vähän = mielestäni raudan vähyyttä

Syön nyt alkuun kuukauden floradixia kuukauden, obsidanista menee vatsa ummetukselle :( katson kuukauden jälkeen olenko pirteämpi.

Mutta ferritiiniä ei ole selvitetty koskaan.

Vierailija
9/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hb siis 145 ja ferritiini 20.

Oireet viittaavat anemiaan, mutta hb:n perusteella sitä ei ole. Voiko tuo matala ferritiini vaikuttaa olotilaan miten paljon? Sehän on siis viiterajojen sisällä, mitta aika matala.

Itse asiassa tuo on varastoraudanpuutetta ilman anemiaa.

Vierailija
10/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä teksti alhaisesta ferritiinistä ja normaalista hb stä

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201807132201072447_we.shtml

14/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sait ferritiinin testattua? mulla otettu perusverenkuva hb 117 ja yksi muista arvoista alle rajan ja terveyskeskuksen puhelinneuvonnan mukaan muka ”ei huolta” koska hb arvo on alarajalla eli rajojen sisällä ja se toinen arvo kertoo muka verisolujen koosta vaikka oikeasti se luku kertoo hemoglobiinin määrän litrassa verta. Hemoglobiinia vähän = mielestäni raudan vähyyttä

Syön nyt alkuun kuukauden floradixia kuukauden, obsidanista menee vatsa ummetukselle :( katson kuukauden jälkeen olenko pirteämpi.

Yksityisellä? Meillä ei ainakaan testata terveysasemalla kuin hb sormenpäästä ja jos arvo on noinkin "hyvä" kuin 117, edes hemoglobiinia ei seurata säännöllisesti. Ferritiiniarvojen ottaminen on vain potilaan märkä uni ja turha toive.

Vierailija
15/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/rauta_estaa_anemian

Varastorautasi on ehtymässä , mutta hb arvoon ei ole vielä vaikuttanut, eli joko menetät rautaa kuukautisten mukana tai/ja sitten et saa riittävästi rautaa ruuasta. tämä siis maallikkoarvaus, syitä voi olla myös jatkuva tulehdus elimistössä, tai rauta ei imeydy tms. lääkäri osaa neuvoa paremmin.

Vierailija
16/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä? Meillä ei ainakaan testata terveysasemalla kuin hb sormenpäästä ja jos arvo on noinkin "hyvä" kuin 117, edes hemoglobiinia ei seurata säännöllisesti. Ferritiiniarvojen ottaminen on vain potilaan märkä uni ja turha toive.

WHOn mukaan on anemia naisilla jos hb on alle 120, miksiköhän Suomessa ala-arvo on tuo 117? Ei tarvitse tutkua syitä kun voi sanoa että on ”normaalin rajoissa” Oma diagnoosin tässä joutuu tekemään, ja jos googlaa runsaat kuukautiset niin niihinkin on hoitoa, esim tulehduskipulääkkeiden käyttö parina ensimmäisenä päivänä vähentää vuotoa, on myös lääke treksamiinihappo sekä minipillerin käyttö että hormonikierukka. Mutta kun lääkärillekään ei pääse julkisella kun ”rauta-arvot on normaalit” ei vaikka joutuu säännöllisesti syömään rautaa joka vuosi kuurina aina kun selittämätön väsymys iskee.

Vierailija
17/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who:n määritelmät anemialle http://www.who.int/vmnis/indicators/haemoglobin.pdf

Tämän mukaan 117 on lievä anemia, Suomessa olen ”ihan terve”, ei tarvetta lääkärille tai että varastoraudan määrää tarkistettaisiin. Vuosi sitten kun imetin oli rauta 125, kuukautiset olivat poissa tuolloin vielä.

Vierailija
18/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koko aikuisiän hb 117-122. Ferritiiniä en muista, on joskus vuosi sitten mitattu. Nyt ei meinaa happea enää saada riittävästi, pinnallista hengitystä vain, mutta syvään hengittäessä ei tapahdu mitään. Ei terkkaria kiinnosta, soitettu on.

Vierailija
19/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 jatkaa. Oireita on mm. järkky väsymys, hiustenlähtö, ruokahaluttomuus, vaaleat ikenet jne jne hengitysongelman lisäksi. Aina ollut runsaat menkat ja rautatabletit eivät ole koskaan tehonneet kunnolla.

Vierailija
20/83 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai saat foolihappoa, B12 ja C vitamiinia tarpeeksi ravinnosta? Vaikuttavat raudan imeytymiseen ja hemoglobiinin muodostumiseen.

Ja jos tupakoit antaa hb luku liian suuria, ts. elimistössäsi kaikki hemogobiini ei ole hapen kuljetuksessa vaan hemoglobiiniin on sitoutuneena savun häkä ja olet happivajeessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi