Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia: korkea hb ja matala ferritiini?

Vierailija
10.09.2018 |

Hb siis 145 ja ferritiini 20.

Oireet viittaavat anemiaan, mutta hb:n perusteella sitä ei ole. Voiko tuo matala ferritiini vaikuttaa olotilaan miten paljon? Sehän on siis viiterajojen sisällä, mitta aika matala.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tilanne. Rautaa syönyt 2-3 tablettia viikossa jo useamman vuoden, mutta arvot ei nouse. Ferritiini laskee vaan. Sain työllä ja tuskalla sen hilattua 60 ja olo olikin vähän parempi hetken. Nyt oli taas tipahtanut 17. Hb oli muistaakseni 142. Oireet järkyt ja nyt alkaa kilpirauhasarvot olla korkeat, joka viittaa vajaatoiminnan alkamiseen. En tiedä vaikuttavatko toisiinsa, tuo raudanpuute ja vajaatoiminta, mutta olo on aivan karsea. Olen käytännössä työkyvytön. Onneksi löytyi lääkäri, joka välittää. Pääsen ehkä infuusioon ja aloitetaan tyroksiinihoito.

Rautalisää kannattaa syödä päivittäin, ei vain pari kertaa viikossa. Noin harvoin otettuna tasot eivät nouse ikinä.

Vierailija
42/83 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sait ferritiinin testattua? mulla otettu perusverenkuva hb 117 ja yksi muista arvoista alle rajan ja terveyskeskuksen puhelinneuvonnan mukaan muka ei huolta koska hb arvo on alarajalla eli rajojen sisällä ja se toinen arvo kertoo muka verisolujen koosta vaikka oikeasti se luku kertoo hemoglobiinin määrän litrassa verta. Hemoglobiinia vähän = mielestäni raudan vähyyttä

Syön nyt alkuun kuukauden floradixia kuukauden, obsidanista menee vatsa ummetukselle :( katson kuukauden jälkeen olenko pirteämpi.

Mutta ferritiiniä ei ole selvitetty koskaan.

Itse kävin yksityisellä mittauttamassa ferritiinin. Ensin kävin lääkärissä ja luettelin oireet joista kaikki täsmää varastoraudan puutteeseen. Lääkäri käski verikokeisiin ja tarkistettiin hemoglobiini joka oli viiterajoissa. Lääkäri naurahti, että onhan mulla kaikki siis ok, ei voi olla raudanpuutetta. Kun sitten kävin omakustanteisesti mittauttamassa ferritiinin, oli se 24 muistaakseni, eli reilusti alle sen, mitä sen olisi hyvä olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sano, et ferritiiniarvoni 29 on liian alhainen ja oon nyt rautakuurilla. Oireena mm. Levottomat jalat.

Vierailija
44/83 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla hb 116, ferritiini 11. Olo todella huono. Kunnollista apua ei saa, kun liian hyvät arvot.

En voi käsittää miten ihmiset jaksaa jopa huonommilla arvoilla, kun pahoja oireita on paremmillakin lukemilla.

Ehdottomasti vahva rautalisä käyttöön! Apteekissa on hyvä valikoima, itse syön Ferrionia 100 mg ilman ongelmia.

On käytössä silloin kun pystyy. Olen kokeillut kymmeniä eri valmisteita, mutta kaikista tulee jotain ongelmaa. Vatsakipua, jatkuvaa etovaa oloa yms. Saan itseni pakotettua rautakuurille muutamiksi viikoiksi, mutta sitten ei vaan pysty enää. Olokaan ei sitten tietty näiden kuurien myötä ole ehtinyt paranemaan.

Yritän jaksaa syödä hyvin, mutta sekin on haastavaa, kun joka päivä tuntuu suossa rämpimiseltä.

Vierailija
45/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tilanne. Rautaa syönyt 2-3 tablettia viikossa jo useamman vuoden, mutta arvot ei nouse. Ferritiini laskee vaan. Sain työllä ja tuskalla sen hilattua 60 ja olo olikin vähän parempi hetken. Nyt oli taas tipahtanut 17. Hb oli muistaakseni 142. Oireet järkyt ja nyt alkaa kilpirauhasarvot olla korkeat, joka viittaa vajaatoiminnan alkamiseen. En tiedä vaikuttavatko toisiinsa, tuo raudanpuute ja vajaatoiminta, mutta olo on aivan karsea. Olen käytännössä työkyvytön. Onneksi löytyi lääkäri, joka välittää. Pääsen ehkä infuusioon ja aloitetaan tyroksiinihoito.

Rautalisää kannattaa syödä päivittäin, ei vain pari kertaa viikossa. Noin harvoin otettuna tasot eivät nouse ikinä.

No minulle lääkäri sanoi, että uusimpien tutkimusten mukaan rauta imeytyy parhaiten joka toinen päivä otettuna. Tämä johtuu jotenkin maksan erittämästä hepsidiinista. Olen sitten noudattanut ohjeita.

Vierailija
46/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sellaiselle tilanteelle ainakaan mitään voisi tehdä. Itselläni on hemoglobiini 160. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu. Jos ajatellaan, että mulla olisi alhainen ferritiiniarvo, niin sitähän nostetaan rautaa syömällä. Minulta on kaikki rautapitoinen kielletty.

Miksi kielletty?

Vierailija
47/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sano, et ferritiiniarvoni 29 on liian alhainen ja oon nyt rautakuurilla. Oireena mm. Levottomat jalat.

Mullakin oireena levottomat jalat. Ollut jo kohta kymmenen vuotta. Joka kerta lääkärissä on tarjottu sitä parkinsonin tautiin tarkoitettua lääkettä hoidoksi. Selvitin itse, että johtuu todennäköisesti siitä mun huonosta ferritiinistä (nyt 17). Silloin kun sain arvon 60, oireet olivat poissa. Oli ihanaa, kun ei tarvinnut öisin herätä siihen piinaan. Nyt alkaa taas oireita olla, kun arvo on tippunut.

Katsoin yhden dokkarin levottomista jaloista. Siinä kerrottiin, että ruotsissa hoidetaan hyvällä menestyksellä rautainfuusiolla levottomia jalkoja. Kumpa suomessakin tajuttais tämä, eikä van tuputettaisi keskushermostoon vaikuttavia myrkkyjä ensimmäisenä. Levottomat jalat on todella painajaismainainen vaiva, joka voi pilata tehokkaasti koko elämän. Monilla menee työkyky, kun vakava unettomuus vaikuttaa muistiin ja kognitiivisiin kykyihin. Tässä pelissä on oikeasti ihmisten elämä panoksena.

Vähän aikaa sitten luin jommasta kummasta iltapaskasta, että suomessa jopa noin 70% hedelmällisessä iässä olevista naisista kärsii raudanpuutteesta. Aivan naurettavaa pelleilyä, että näin laajaa terveyshaittaa oteta vakavasti vaan moni lääkäri on vähän asennevammainen raudanpuutetta kohtaan. Pahimmillaan eivät suostu määräämään labroja, koska pitävät jonain muotivaivana. Inhottaa. Millähän teholla yhteiskunta oikein pyöriskään, jos kaikilla meillä oireista kärsivillä olis jaksaminen hyvällä tasolla.

Terv. Yksi edellinen kommentoija.

Vierailija
48/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tähän vanhaan ketjuun saatuani verikokeiden tulokset. HB 152, ferritiini 14. Lisäksi trombosyytit 390 tms vähän yli viitearvojen.

En tupakoi, kuukautisia ei enää ole ollut pariin vuoteen. Lääkäri soittaa ensi viikolla, mutta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä / kokemuksia vastaavasta.

Mulla oli tosian hb 142, ferritiini 17, trombot on keikkunu viimeset kymmenen vuotta siellä 500-600 kieppeillä ja punasolujen koko on siellä viitearvojen alapäässä. Uusi lääkärini sanoi, että kaikki nämä on viitteitä raudanpuutteeseen. Nostaa tromboja ja tekee punasoluista pieniä, vaikka hb onkin hyvä, niin raudanpuute on silti. Sanoi, että tarviin sen infuusion, eli suoraan suoneen rautaa, koska luuydin imee niin tehokkaasti punasolutuotantoon kaiken raudan, mitä suun kautta otettuna pääsee imeytymään. Siksi ferritiini ei nouse rautalisästä huolimatta.

Vierailija
49/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla hb 116, ferritiini 11. Olo todella huono. Kunnollista apua ei saa, kun liian hyvät arvot.

En voi käsittää miten ihmiset jaksaa jopa huonommilla arvoilla, kun pahoja oireita on paremmillakin lukemilla.

Ehdottomasti vahva rautalisä käyttöön! Apteekissa on hyvä valikoima, itse syön Ferrionia 100 mg ilman ongelmia.

On käytössä silloin kun pystyy. Olen kokeillut kymmeniä eri valmisteita, mutta kaikista tulee jotain ongelmaa. Vatsakipua, jatkuvaa etovaa oloa yms. Saan itseni pakotettua rautakuurille muutamiksi viikoiksi, mutta sitten ei vaan pysty enää. Olokaan ei sitten tietty näiden kuurien myötä ole ehtinyt paranemaan.

Yritän jaksaa syödä hyvin, mutta sekin on haastavaa, kun joka päivä tuntuu suossa rämpimiseltä.

Oletko kokeillut salus floradixia? Sitä juotavaa rautaa? Joillakin tämä toimii tosi hyvin, jos ei siedä rautaa tabletin muodossa. Rautainfuusioon voi myös hakeutua yksityiselle. On tosin aika kallista. Varmaan tonnin laaki, jos lasketaan mukaan lääkärikäynnit ja labrat.

Vierailija
50/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hyvä hemoglobiini ja ferritiini viitearvojen alla. Voi olla silti anemia. Kyllä mun heikko olo, keskittymisvaikeudet ja uniongelmat hävisi kun sain rautainfuusion.

Mutta. Korkea ferritiini ei ole mikään tavoiteltava tilanne. Kehon pitää myös pystyä imeyttämään rauta.

Vierailija
51/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile laktoferriiniä. Se ei tee vatdaongelmia.

Vierailija
52/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sellaiselle tilanteelle ainakaan mitään voisi tehdä. Itselläni on hemoglobiini 160. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu. Jos ajatellaan, että mulla olisi alhainen ferritiiniarvo, niin sitähän nostetaan rautaa syömällä. Minulta on kaikki rautapitoinen kielletty.

No jos huono hapensaanti nostaa hemoglobiinia niin kyllä näkisin, että jotain on tehtävissä. Onko sulla esim korkea verenpaine tai tupakoitko? Jostain syystä suonet tukossa. Kyllä kaikelle aina joku syy on olemassa.

Vierailija
53/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laktoferiini on hyvä.

Ja rautaa kannattaa ostaa liposomaalisena .

Vierailija
54/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tankata rautaa jos ei hoida sitä ongelmaa mistä se johtuu?

Vierailija
55/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laktoferiini on hyvä.

Ja rautaa kannattaa ostaa liposomaalisena .

Liposomaalinen rauta on paketoitu pieniin rasvaliukoisiin liposomeihin, jolloin se pääsee imeytymään tehokkaasti limakalvon läpi. Brändejä on markkinoilla useita, joten en ala tässä niitä mainostamaan. Mutta liposomaalisesta raudasta kannattaa lukea...

Vierailija
56/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen julkinen terveydenhoito on kammottavalta tasolla, mitään ei enää tutkita ja hoideta kunnolla, varsinkaan naisten sairauksia.

Vierailija
57/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen julkinen terveydenhoito on kammottavalta tasolla, mitään ei enää tutkita ja hoideta kunnolla, varsinkaan naisten sairauksia.

Kyllä mä oon aina päässyt gynelle hoitoon kun oireillut alapäässä kysta. Ja kunnallisella :)

Vierailija
58/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Hb 145 ja ferritiini 8.

Väsymystä jne jne vuosia.

Tekivät colonoscopian varmuuden vuoksi.

Ja syö rautaa, syö.

Söin vatsakipuisena 2kk.

Sitte ferritiini oli 11.

Jippii. (Sarkasmia).

Vuodan siis kun seula.

Vierailija
59/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lääkäri oli sitä mieltä, että mieluummin joka toinen päivä. Imeytyy paremmin. Ja vatsakin kestää todennäköisemmin.

Vierailija
60/83 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos huono hapensaanti nostaa hemoglobiinia niin kyllä näkisin, että jotain on tehtävissä. Onko sulla esim korkea verenpaine tai tupakoitko? Jostain syystä suonet tukossa. Kyllä kaikelle aina joku syy on olemassa.

En ole tuo aiempi jolle vastasit, mutta itselläni on ollut lapsuudesta alkaen aina korkea hemoglobiini. Syytä en tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi