Kokemuksia: korkea hb ja matala ferritiini?
Hb siis 145 ja ferritiini 20.
Oireet viittaavat anemiaan, mutta hb:n perusteella sitä ei ole. Voiko tuo matala ferritiini vaikuttaa olotilaan miten paljon? Sehän on siis viiterajojen sisällä, mitta aika matala.
Kommentit (83)
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Tämä kannattaa lukea, jos lääkäri ei reagoi ollenkaan, voi vedota tähän artikkeliin.
Ei ole minulla ihmeemmin selvitetty alhaista hb lukua, on vain kysytty onko runsaat kuukautiset ja sitten käsketty syödä 1-3 kk rautaa. Välillä ei edes ole annettu uutta labra-aikaa julkisella. Työterveydessä kerran lääkäri huolestui ja otatti valkosolujenkin määrät, eli otti asian vakavasti. Muuten on vaan hymistelty, nyt vasta tänä vuonna luin että runsaita kuukautisia voisi hillitä jotenkin. Yhdistelmö E-pillereitä en ole voinut aikaisemminkaan käyttää auramigreenin vuoksi. Nyt tullut ruusufinni joten en halua minipilleriäkään, altistaa aknelle. huoh, rauta taitaa rittenkin olla itselle ainoa hoito, kohdun limskalvon polttoakaan ei varmaan tehdä kun eihän sinne lekurille pääse vain alhaisen hemoglobiinin takia.
Onko keliakia poissuljettu?
https://www.studio55.fi/terveys/article/anemia-on-oire-johon-voi-olla-m…
Jatkan tähän vanhaan ketjuun saatuani verikokeiden tulokset. HB 152, ferritiini 14. Lisäksi trombosyytit 390 tms vähän yli viitearvojen.
En tupakoi, kuukautisia ei enää ole ollut pariin vuoteen. Lääkäri soittaa ensi viikolla, mutta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä / kokemuksia vastaavasta.
Up! Mitä lääkäri sanoi, kun soitti noista arvoista? Laittoiko rautakuurille? Mulla kans samaa luokkaa oleva korkea hb mutta alhainen ferritiini, enkä itsekään ole päivääkään tupakoinut. Kuukautiset kyllä ovat ja runsaanpuoleiset ovatkin.
Mulla sama tilanne. Rautaa syönyt 2-3 tablettia viikossa jo useamman vuoden, mutta arvot ei nouse. Ferritiini laskee vaan. Sain työllä ja tuskalla sen hilattua 60 ja olo olikin vähän parempi hetken. Nyt oli taas tipahtanut 17. Hb oli muistaakseni 142. Oireet järkyt ja nyt alkaa kilpirauhasarvot olla korkeat, joka viittaa vajaatoiminnan alkamiseen. En tiedä vaikuttavatko toisiinsa, tuo raudanpuute ja vajaatoiminta, mutta olo on aivan karsea. Olen käytännössä työkyvytön. Onneksi löytyi lääkäri, joka välittää. Pääsen ehkä infuusioon ja aloitetaan tyroksiinihoito.
Olen tuo 28, kiva kuulla että oot löytänyt hyvän lääkärin! Itsekin vihdoin ja viimein löysin hyvän ja asiantuntevan lääkärin ja odottelen nyt uusia verikoetuloksia ja lääkärin soittoaikaa. Kaikki alkoi jo vuosia sitten, jolloin olo oli ihan yhtä pohjamudissa kuin nyt. Silloin hb oli 151 ja ferritiini 20. Silloinen lääkäri kohautteli olkiaan noo et sinä noin hyvillä arvoilla (viittasi hemoglobiinin) rautakuuria tarvitse, määräsi masennuslääkkeet ja laittoi kotiin.
Aloitin kuitenkin rautakuurin masennuslääkkeiden sijaan, koska tiesin että ferritiiniarvoni on oikeasti surkea. Kahdessa viikossa tuntui jo olo pikkuisen paremmalta ja söin rautaa varmaan yli kaksi vuotta jolloin olo oli ihan tosi hyvä: jaksoi arjen, jaksoi urheilla, stressinsietokyky oli paljon parempi ja kaikki sujui vaan tosi paljon helpommin.
No mokan tein siinä kun lopetin raudansyönnin ihan kokeeksi vaan, ajattelin varmaan olevani kuolematon, kun olo oli niin hyvä. Puoli vuotta meni ja oireet alkoivat palata pikkuhiljaa, en edes aluksi tajunnut mistä johtuivat. Nyt olo on aivan sama kuin lähtöruudussa, vetämätön ja masentunut + kaikki muut oireet hiustenlähdöstä huimaukseen. Työ, parisuhde ja ennen kaikkea oma jaksaminen on koetuksella. Turhauttaa niin paljon olla samassa tilanteessa kuin vuosia sitten, varsinkin kun tietää miten hidas prosessi ferritiinin nostaminen on.
-T
Vierailija kirjoitti:
Jatkan tähän vanhaan ketjuun saatuani verikokeiden tulokset. HB 152, ferritiini 14. Lisäksi trombosyytit 390 tms vähän yli viitearvojen.
En tupakoi, kuukautisia ei enää ole ollut pariin vuoteen. Lääkäri soittaa ensi viikolla, mutta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä / kokemuksia vastaavasta.
No ei sulla ainakaan raudanpuutetta ole. Hemoglobiini erinomainen, ferritiinikin normaali.
Suomessa on kansainvälisiä rajoja matalampi tuo viitearvo. Oikeasti rautavarastot on tyhjät, kun ferritiini on 30.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo 28, kiva kuulla että oot löytänyt hyvän lääkärin! Itsekin vihdoin ja viimein löysin hyvän ja asiantuntevan lääkärin ja odottelen nyt uusia verikoetuloksia ja lääkärin soittoaikaa. Kaikki alkoi jo vuosia sitten, jolloin olo oli ihan yhtä pohjamudissa kuin nyt. Silloin hb oli 151 ja ferritiini 20. Silloinen lääkäri kohautteli olkiaan noo et sinä noin hyvillä arvoilla (viittasi hemoglobiinin) rautakuuria tarvitse, määräsi masennuslääkkeet ja laittoi kotiin.
Aloitin kuitenkin rautakuurin masennuslääkkeiden sijaan, koska tiesin että ferritiiniarvoni on oikeasti surkea. Kahdessa viikossa tuntui jo olo pikkuisen paremmalta ja söin rautaa varmaan yli kaksi vuotta jolloin olo oli ihan tosi hyvä: jaksoi arjen, jaksoi urheilla, stressinsietokyky oli paljon parempi ja kaikki sujui vaan tosi paljon helpommin.
No mokan tein siinä kun lopetin raudansyönnin ihan kokeeksi vaan, ajattelin varmaan olevani kuolematon, kun olo oli niin hyvä. Puoli vuotta meni ja oireet alkoivat palata pikkuhiljaa, en edes aluksi tajunnut mistä johtuivat. Nyt olo on aivan sama kuin lähtöruudussa, vetämätön ja masentunut + kaikki muut oireet hiustenlähdöstä huimaukseen. Työ, parisuhde ja ennen kaikkea oma jaksaminen on koetuksella. Turhauttaa niin paljon olla samassa tilanteessa kuin vuosia sitten, varsinkin kun tietää miten hidas prosessi ferritiinin nostaminen on.
-T
Todella hitaasti se nousee. Ei olisi itsekään pitänyt lopettaa rautalisän syöntiä, mutta uskoin pelutteluja liiasta raudan saannista. Sitten kävikin noin, että tosi nopeasti tippui se ferritiiniarvo 60->17 ja nyt olo on aivan järkyttävä. Olen yli kolmekymppinen, mutta olen kärsinyt koko aikuisikäni raudanpuutteesta. Jouduin parikymppisenä sairaalaan vakavan infektion takia, siellä hb tippui 90. Määrättiin 3 kk rautakuuri, jolla hb saatiin yli 130, mutta ei silloin rautavarastoista puhuttu mitään. Eivät ne ole voineet täydentyä tuossa ajassa, kun eivät täydennä useamman vuodenkaan tankkauksella. Nuorena elimistö jaksaa kompensoida näitä puutoksia paremmin. Nyt kun 30 on ylitetty jo ajat sitten, alkaa olossa tuntua. Vointi on romahtanut tosi pahasti. Toki mulla tutkitaan myös muiden sairauksien mahdollisuutta. Sain nyt tyroksiinin kokeiluun. Toivottavasti kohta saan elämäni takas.
Terv tuo, jolle vastasit.
Joo, minuakin muutama lääkäri pelotteli raudan syömisellä, mikä vaikutti siihen että lopetin. Itse olen päälle kaksikymppinen, mutta kärsinyt raudanpuutteesta teini-iästä asti välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt nuo verikokeiden tulokset tulivat: hb 150 ja ferritiini 90. Tällä ololla mikä minulla on nyt ollut (täysin surkea) olin hieman järkyttynyt että ferritiinikin on noin hyvä. Varsinkin kun olo on huonontunut asteittain siitä lähtien kun lopetin raudan syömisen ja kuukautisetkin tulee joka kuukausi runsaina. Lääkärini oli sitä mieltä että reilu kuukausi sitten sairastettu korona voisi vaikuttaa ferritiiniin valheellisen nostavasti. Onko muilla kokemuksia tästä? Sekä lääkäri että minä ihmettelimme että ei voi oikeasti olla noin hyvä arvo oireiden sekä raudan syömättömyyden perusteella. Kilpirauhasarvot ja uudestaan ferritiinin menen mittauttamaan parin kuukauden päästä, saa nähdä mitä tulokset sitten näyttävät.
-T
Mulla hb 116, ferritiini 11. Olo todella huono. Kunnollista apua ei saa, kun liian hyvät arvot.
En voi käsittää miten ihmiset jaksaa jopa huonommilla arvoilla, kun pahoja oireita on paremmillakin lukemilla.
^ Tuohon vielä, että tulehdusarvot eivät olleet koholla, mikä voisi nostaa ferritiiniä, myös foolihappo, B12- ja D-vitamiiniarvot olivat hyvät.
-T
No ei kai sellaiselle tilanteelle ainakaan mitään voisi tehdä. Itselläni on hemoglobiini 160. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu. Jos ajatellaan, että mulla olisi alhainen ferritiiniarvo, niin sitähän nostetaan rautaa syömällä. Minulta on kaikki rautapitoinen kielletty.
Kävin viime kuussa kokeissa, hb 136 ja ferritiini 13. Ilmankos oli niin väsynyt, vetämätön ja keskittymiskyvytön olo! Olen nyt syönyt rautaa 100 mg annostuksella kuukauden ajan ja olo on jo vähän parempi ja jatkuvat ienverenvuodot ovat loppuneet. Täytyy käydä muutaman kk päästä tarkistuttamassa arvot. Suosittelen kaikille ferritiinitasojen mittausta!
Vierailija kirjoitti:
Joo, minuakin muutama lääkäri pelotteli raudan syömisellä, mikä vaikutti siihen että lopetin. Itse olen päälle kaksikymppinen, mutta kärsinyt raudanpuutteesta teini-iästä asti välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt nuo verikokeiden tulokset tulivat: hb 150 ja ferritiini 90. Tällä ololla mikä minulla on nyt ollut (täysin surkea) olin hieman järkyttynyt että ferritiinikin on noin hyvä. Varsinkin kun olo on huonontunut asteittain siitä lähtien kun lopetin raudan syömisen ja kuukautisetkin tulee joka kuukausi runsaina. Lääkärini oli sitä mieltä että reilu kuukausi sitten sairastettu korona voisi vaikuttaa ferritiiniin valheellisen nostavasti. Onko muilla kokemuksia tästä? Sekä lääkäri että minä ihmettelimme että ei voi oikeasti olla noin hyvä arvo oireiden sekä raudan syömättömyyden perusteella. Kilpirauhasarvot ja uudestaan ferritiinin menen mittauttamaan parin kuukauden päästä, saa nähdä mitä tulokset sitten näyttävät.
-T
Tulehdukset voivat nostaa ferirtiiniarvoa, jolloin se näyttää todellista suuremmalta. Luulisi, että koronakin voi tuon tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hb 116, ferritiini 11. Olo todella huono. Kunnollista apua ei saa, kun liian hyvät arvot.
En voi käsittää miten ihmiset jaksaa jopa huonommilla arvoilla, kun pahoja oireita on paremmillakin lukemilla.
Ehdottomasti vahva rautalisä käyttöön! Apteekissa on hyvä valikoima, itse syön Ferrionia 100 mg ilman ongelmia.
Ferritiini 13 ja hb 131.
Pitkään ollut väsymys, hiustenlähtö, outo sumuinen olo (väsymystä?), sydämen hyvälaatuisia muljahduksia niin paljon, että sain beetasalpaajat.
Kippariarvoja mitattu vaikka kuinka kun oireet viittaa sinne, mutta aina hyvin rajojen sisällä. Pidetty varmaan työterveydessä neuroottisena,vaikka olo oikeasti huono.
Nyt vasta otettiin tuo fe ja obsidan kuuri alkoi viime viikolla.