Asuuko teilläkin JALATON NUORI (=teini joka ei poistu viikonloppuna lainkaan kotoa)?
Kommentit (210)
Mun mielestä on vähän luonnotonta jos teini viettää kaikki illat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jep, paljon luonnollisempaa jos roikkuvat ostarilla rööki huulessa syljeskellen.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin teini ei käy koskaan muualla kuin koulussa. Muulloin pelaa vaan kotona tietokoneella. Ei ole kavereita. Muualla kuin siellä netissä.
Täällä tismalleen sama homma. On niin erilainen kuin mitä itse olin ja siksi kai olen välillä hermoillutkin, ettei tämmöinen kotona oleilu voi olla normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei koske vain nuoria. Suomalaisista vain joka viides liikkuu terveyden kannalta riittävästi.
Jokaisen terveys on jokaisen oma asia. Jos ei halua liikkua niin sitten ei liiku.
Jokaisella on suomessa oikeus hyvään terveydenhuoltoon. Oikeuksien mukana tulee myös vastuu. Vastuu pitää itsestään huolta, jotta resurssit riittävät myös muiden kuin elämäntapasairauksien hoitoon!
Kun yksinkertaisesti rahat eivät riitä kaikille niin ensisijaisesti meidän tulee tarjota hyvä ja turvallinen elämä terveille nuorille. Heillä on vielä tulevaisuus ja kaikki mahdollisuudet edessäpäin.
Olet sä kyllä päästäs pimeä. Sä et määrittele rahan määrästä mitään.
Ja terveys on niin hyvä kuin vaan voi olla.En minä määrääkkään, mutta jos olet lukenut niin valtion kassa on tyhjä ja hyvinvointi valtiolta pidentään yllä pelkällä velkarahalla. Lainaa ei kuitenkaan voida ottaa loputtomiin joten on tehtävä leikkauksia ja vaikeita päätöksiä. Me emme elä missään ihannemaailmassa jossa kaikki toimii aina täydellisesti.
Lässyn lässyn. Kaikkeen muuhun turhaan löytyy rahaa, kuten poliitikoille ja pakolaisille. Hyvinvointivaltio on totaalisesti ajettu alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, paljon luonnollisempaa jos roikkuvat ostarilla rööki huulessa syljeskellen.
Vartija tulee heittää pihalle ja soittaa vanhemmille jos siellä sisällä polttaa. Ostarit on savuttomia tuloja, ovat olleet sen jälkeen kun laki kielsi sisällä tupakoinnin julkisissatiloissa.
Mua siis vituttaa nuo jumalaa leikkivät.
Rahat ei riitä terveyden hoitoon jos et liiku.
Rahat ei riitä työttömille mutta
kun te jotka lauotte noita niin sanotte vaan omia mielipiteitänne ja käytäntö on ihan muuta mutta kaikki me tiedetään mikä on totuus.
Sit tällä palstalla paljon mielenvikaisia jotka kuluttaa sitä yhteiskunnan rahaa,
Itse en liiku ja terve olen. Vaihdevuodetkin menee luomuna ja ainut käynti lääkärissä laaja verenkuva.
Edelliseen kertaan oli väliä 6 vuotta.
En käy sairaalassa joten väitän ettei moni pysty tähän samaan.
Hampaani hoidonkin maksan ihan itse ja joka euron.
Eikä myöskään mun teinit käy lääkärissä, ovat terveitä kaiken puolin vaikka jalattomia ovatkin.
Tunnen myös paljon ihmisiä jotka ei liiku ja eivät rahaa lääkärissä.
Tunnen myös ihmisen joka käy lääkärissä usein ja liikkuu paljon.
Itse olen kerran poistunut perjantain jälkeen asunnostani käymään kaupassa.
Muuten tietokoneella, pienessä flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartija tulee heittää pihalle ja soittaa vanhemmille jos siellä sisällä polttaa. Ostarit on savuttomia tuloja, ovat olleet sen jälkeen kun laki kielsi sisällä tupakoinnin julkisissatiloissa.
Ei ne mopopojat siellä ostarin sisätiloissa aina hengaa, vaan edustalla. Ja menevät sitten sillan alle tai nurkan taakse röökaamaan, tai mälli ylähuuleen ikeniä mädännyttämään.
On se kyl jännä kun porukan mielestä on kaksi vaihtoehtoa; joko viikonloppu neljän seinän sisällä tai notkumassa jossain. Voihan sitä nähdä kavereita, käydä kahvilla, leffassa, keilaamassa, retkillä
Vierailija kirjoitti:
käydä kahvilla, leffassa, keilaamassa, retkillä
Joka päivä kahvilla, leffoissa tai keilailemassa? Käy rankemmin kukkaron päälle kuin nuorison ryyppäys. Ja retkeily ei ole hauskaa jossei mukana ole telttaa ja tavoitteena pitempi reissu. Tulee mieleen se taannoinen typerä ehdotus Iltalehdestä missä nuoret keräilisivät kiviä harrastuksekseen.
Vierailija kirjoitti:
On se kyl jännä kun porukan mielestä on kaksi vaihtoehtoa; joko viikonloppu neljän seinän sisällä tai notkumassa jossain. Voihan sitä nähdä kavereita, käydä kahvilla, leffassa, keilaamassa, retkillä
Mistä teinillä tuollaisiin olisi rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Meidän jalaton 15v nössö hoitaa koko viikonlopun kokkaamisen, käydään yhdessä metsässä, pyöräilemässä, uimassa, seinäkiipeilemässä, kun sen muut kaverit ei lähde kotoa kuin kouluun. Nössönnössöjä koko sakki!
Kavereita siis olisi, mutta niitten vanhemmat sitä mieltä, että lapsi ite päättää. No hyvä edes se, ettei ole päihteet mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teinillä tuollaisiin olisi rahaa?
No ei kai se liikaa maksa jos yhden kerran viikonlopun aikana jotain tekee. Retkeily on ilmaista, voi käydä kavereilla leipomassa, laulamassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Keilailu, kahvittelu sun muut maksavat. Uinti itsessään ei paljoa maksa, mutta yleensä kaverit haluaa vielä käydä syömässä jossain. Eli ei välttämättä johdu siitä ettei nuoret haluaisi käydä ulkona. Helpompi jäädä kotiin pelaamaan. Suomessa tän puolesta sääkin jo rajoittaa pelkkää ulkona hengailua suurimman osan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten jännä että jalaton pärjää koulun liinuntatunneilla ja move menee tuosta vain ja sitten jonkun urheileva lapsi ei pärjää move testissä tai itkua tusertaa kun niin move stressaa.
Tästähän juuri oli ketju tällä palstalla. Mun 14v. jalattomalta menee toi testi ihan kepeesti ja ei pidä sitä minään,
Liekö kotona makoilu auttanut.
Koko move-testi on ihan vitsi. Mun sohvaperunateini sai myös hyvät pisteet, on luonnostaan notkea, yliliikkuvat niveletkin. Pallonheitossa oli tosin huono, kun ei ole mitään palloilulajia koskaan harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei koske vain nuoria. Suomalaisista vain joka viides liikkuu terveyden kannalta riittävästi.
Jokaisen terveys on jokaisen oma asia. Jos ei halua liikkua niin sitten ei liiku.
Jokaisella on suomessa oikeus hyvään terveydenhuoltoon. Oikeuksien mukana tulee myös vastuu. Vastuu pitää itsestään huolta, jotta resurssit riittävät myös muiden kuin elämäntapasairauksien hoitoon!
Kun yksinkertaisesti rahat eivät riitä kaikille niin ensisijaisesti meidän tulee tarjota hyvä ja turvallinen elämä terveille nuorille. Heillä on vielä tulevaisuus ja kaikki mahdollisuudet edessäpäin.
Olet sä kyllä päästäs pimeä. Sä et määrittele rahan määrästä mitään.
Ja terveys on niin hyvä kuin vaan voi olla.En minä määrääkkään, mutta jos olet lukenut niin valtion kassa on tyhjä ja hyvinvointi valtiolta pidentään yllä pelkällä velkarahalla. Lainaa ei kuitenkaan voida ottaa loputtomiin joten on tehtävä leikkauksia ja vaikeita päätöksiä. Me emme elä missään ihannemaailmassa jossa kaikki toimii aina täydellisesti.
Älä tee mitään päätelmiä ketkä niitä rahoja kuluttaa. Monet terveet ja liikkuvat jopa enemmän siellä ravaa.
Muista jatkossa että maksat itse hampaan hoitosi etkä käytä yhteiskunnan rahoja ja pidä ne lapsesi terveenä.
Minä en liiku ja mulla hyvä terveys ja en käy lääkärissä eikä mun teinitkään käy.
Rahat on loppu ja ei ole varaa maksaa teidän perheen sairaskuluja.
Onneksi teineillä on kavereita. Meillä käy paljon kavereita ja keksivät aina kivaa tekemistä ja samoin meidän teinit käy kavereillaan.
Ahdistaa ajatuskin kotona yksin kökkivistä teineistä. Elämä on kuitenkin ihmisen parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keilailu, kahvittelu sun muut maksavat. Uinti itsessään ei paljoa maksa, mutta yleensä kaverit haluaa vielä käydä syömässä jossain. Eli ei välttämättä johdu siitä ettei nuoret haluaisi käydä ulkona. Helpompi jäädä kotiin pelaamaan. Suomessa tän puolesta sääkin jo rajoittaa pelkkää ulkona hengailua suurimman osan vuotta.
Veikkaan että pitkä pimeä talvi on osasyy sille miksi Suomesta tulee niin paljon taitavia insinöörejä ja koodaajia. Pitkä vuodenjakso jonka aikana ei ole muuta tekemistä kuin istua ruudun ääressä.
Vierailija kirjoitti:
No luuletko että nuoret mitään tuollaosta kuvailemaasi tekee? Kyllä lökäpöksyt kuuntelevat mieluummin hiphoppia ja räppiä jossain sillan alla, vetävät huumeita, kittaavat kaljaa, maalaavat niitä graffiitteja minne sattuun ja lueskelevat mangaa.
Isällä oli nuoruudessa tapana heittää ulos koska ei pitänyt siitä että pelailin liikaa videopelejä. Asenne sitten muuttui kun siellä ulkona tuli vähän tehtyä tyhmyyksiä, vedettyä huumeita jne. Pistää miettimään mitä ne vanhemmat luulee että teinit tekevät jos ei ole rahaakaan annettu harrastuksiin? Kerääntyvät yhteen metsään kertaamaan Raamattua?