Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuuko teilläkin JALATON NUORI (=teini joka ei poistu viikonloppuna lainkaan kotoa)?

Kommentit (210)

Vierailija
21/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei koske vain nuoria. Suomalaisista vain joka viides liikkuu terveyden kannalta riittävästi.

Jokaisen terveys on jokaisen oma asia. Jos ei halua liikkua niin sitten ei liiku.

No älä! Sitten myös kuolee aikaisemmin pois ja jos ei kuole niin nauttii itsehankituista elintaso sairauksista. Yhteiskunnalta tuolloin myöskään turha hakea sääliä ja apua.

Vierailija
22/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli melko jalaton yläasteaikana viikonloppuisin. Hänellä ei ollut oikein kavereita. 

Mutta hän panosti täysillä kouluun, että pääsi haluamaansa erikoislukioon, ja hänellä oli viikolla useampi eri harrastus. Sitä paitsi hän tarvitsi oikeasti sen viikonlopun kotona latautumisen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä aikuisenakaan käy kuin töissä ja kaupassa, ehkä ohjatussa liikunnassa, tai uimassa uimahallin rataa edes takaisin. Lenkillä juoksen aina saman reitin, ja odotan että pääsisin taas kotiin.

Kuinka moni muka käy säännöllisesti kavereiden kanssa pelailemassa, tai metsässä haistelemassa sammalta? Meditoimassa kalliolla?

Ihan sama täällä.Viikonloppuna kaiken lisäksi on sitä koko perheen aikaa, jolloin saatan ommella teinille uuden mekon tai mies ja pojat leipovat yhdessä. En keksi yhtäkään syytä, miksi pitäisi mennä paikallisen ABC:n nurkille maleksimaan. Tuo "jalattomia nuoria" hämmästelevä mieshenklö ei taida oikein ymmärtää, että nuorillekin tekee ihan hyvää, että viikonloppu ei ole tarkasti ohjelmoitua suorittamista.

Vierailija
24/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herranjestas miten ärsyttäviä nämä mukahauskat ilmaisut on. "Jalaton nuori" asdfghjkl :DD

Miten olisi ihan vain "Asuuko teilläkin kotona viihtyvä nuori?" ja uutisen otsikkoon tuon jalattomuuden sijasta "”Kotona viihtyvät nuoret eivät poistu kotoa viikonloppuna (no shit)"?

Vierailija
25/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt kaksi.

Kaksi vanhempaa lasta ovat jo aikuisia ja ns normaaleja ulkona kavereita tapaavia olivat  teineinä. Toisen touhuista sai olla tosissaan huolissaan ja sai valvoa ja kytätä tekemisisä. Kaveriporukassa oli vahvasti alkoholia kovemmat päihteet kuvioissa. Jotenkin nautin enemmän tilanteesta nyt kun teinit ovat kotona. Ja kun ei jokaista yötä tarvitse nukkua puhelin kädessä, jos poliisista soitetaan ja lapsi on löytynyt.

Vierailija
26/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juurikin tuollainen nuori, ja nyt olen tuollainen nuori aikuinen. Syy on kaverittomuus ja se, että videopelit nyt ovat hauskempia kun liikunta.

Ihan viime aikoina olen tosin alkanut liikkumaan terveyssyistä. Käyn joka päivä lyhyellä kävelyllä ja 2 kertaa viikossa kuntosalilla, mutta en siksi että se olisi hauskaa tai mielekästä vaan siksi että haluan pysyä terveenä.

Vierailija
27/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei saa olla mutta ei kylälläkään ja mopot pärisee liikaa ja muutenkin ollaan häiriöksi. Nyt on sitten kaikki vaihtoehdot viety, enää ei saa olla missään. Kiitos!

Vierailija
28/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt puhutaan yläkouluikäisistä, noin 13-15 -vuotiaista.

Voisi kai heillä olla jokin ohjattu harrastus viikonloppuna ?

Tai eiköhän tämän ikäiset voi vielä poistua kotoa vanhempiensa kanssa jos eivät oma-aloitteisesti lähde ulos.

Meillä ainakin otetaan teinit mukaan esim. mummolaan tai isosiskon luo kylään. Tai mennään yhdessä shoppailemaan, elokuviin, uimaan, pelaan pingistä.

Asutaan kaupungissa, kaikki on pyöräilymatkan päässä. Paitsi mummolaan mennään autolla.

Ihan kiva mutta harvoin teinit haluaa lähteä meidän kanssa mihinkään.

Joskus leffa käy mutta muu ei.

Vierailija
29/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin asuu ja kaksi vielä.

Musta vaan hyvä koska pojat tekee keskenään tyhmiä juttuja.

Sekin on koettu, olen siis tyytyväinen.

Eikö kahdelle pojalle olisi juuri helppo keksiä tekemistä? Vie ne pelaamaan vaikka tennistä, uimaan, sisäliikuntapuistoon, kiipeilemään tms.

On helppo keksiä mutta eivät lähde.

Vierailija
30/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ei vissiin ole teinejä. Eipä monet lähde vanhempien kanssa.mihinkään.

Väkisin ei voi viedä.

Haluavat olla kotona.

Vierailija
31/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/jarkyttavaa-ilkivaltaa-pik…

Kyllä ne ilkivaltaa ainakin tekee. Hajottavat vaikka omat tilansa aikansa kuluksi. Häkissä niitä täytyykin pitää, kunnes järki kasvaa tarpeeksi.

Vierailija
32/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa ihan omalta nuoruudeltani. En poistunut kotoa muualle kuin kouluun. Heti koulun jälkeen tulin koulusta suoraan kotia ja kaiken vapaa-ajan kykin kotona tekemättä mitään. Edes videopelit eivät kiinnostaneet minua vaikka äitini yritti edes saada niitä pelaamaan. Ulos siis en lähtenyt viettämään aikaa. Syyksi aina perustelin sen että ei ole kavereita, ei ole harrastuksia, ei ole tekemistä ja että on tylsää. Olin kai jo silloin masentunut, en vain huomannut sitä kun pakenin yksitoikkoista ja tylsää arkea keskittymällä ainoastaan kouluun.

Vierailija
33/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normimeininki täällä Keski-Euroopassa. Nuoret, jotka ottavat opiskelun tosissaan, eivät hengaile ulkona. Viikonloppuisin tehdään rästitöitä. Keskiviikko on yleisin harrastuspäivä. Tosiharrastajat valitettavasti putoavat koulutuskelkasta.

Vierailija
34/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä aikuisenakaan käy kuin töissä ja kaupassa, ehkä ohjatussa liikunnassa, tai uimassa uimahallin rataa edes takaisin. Lenkillä juoksen aina saman reitin, ja odotan että pääsisin taas kotiin.

Kuinka moni muka käy säännöllisesti kavereiden kanssa pelailemassa, tai metsässä haistelemassa sammalta? Meditoimassa kalliolla?

Ihan sama täällä.Viikonloppuna kaiken lisäksi on sitä koko perheen aikaa, jolloin saatan ommella teinille uuden mekon tai mies ja pojat leipovat yhdessä. En keksi yhtäkään syytä, miksi pitäisi mennä paikallisen ABC:n nurkille maleksimaan. Tuo "jalattomia nuoria" hämmästelevä mieshenklö ei taida oikein ymmärtää, että nuorillekin tekee ihan hyvää, että viikonloppu ei ole tarkasti ohjelmoitua suorittamista.

Siis luitko sinä (tai kukaan muukaan tuosta otsikosta pöyristynyt) tuota uutista tai katsoitko sitä siihen liittyvää videota??? Ei ole kyse siitä että nuoren täytyisi mennä steissille notkumaan! Kyse oli siitä että iso määrä nuoria ei liiku jääkaappia pidemmälle. Se on se ongelma.

Vierailija
35/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin aikaani noin 80-luvulla yläasteella ja lukiossa. Luin ja katselin telkkaria. Joskus kävin kaupassa pikaisesti. Jumppasin ja aerobiccasin yksikseni kotona. Minusta tuli ihan normaali.

Vierailija
36/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät koulussa jo pitkiä. En ymmärrä miksei saa olla sisällä kahta päivää.

Onneksi tuo helvetin tarkkailu loppuu kohta kun peruskoulu loppuu.

Lapset ja nuoret sitä ja tätä.

Ollaan kuin ellun kanat kotona ja vielä nautitaan siitä.

Vierailija
37/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että teinit ovat aina häiriöksi ja tekevät väärin

Vierailija
38/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tätä: teinin pitäisi olla poissa vanhempien silmistä ja mielistä. Suomalainen kulttuuri yllyttää lapsia ulos pesästä ja viinan pariin jo todella nuorena. Ja mikä huolestuttavinta, asiantuntijat kannattavat tätä ja pitävät sellaisia kehityshäiriöisinä, jotka haluavat viettää rauhallista ja turvallista nuoruutta. 

Mä olin tällainen nuori ja ihan tavallinen, työssakäyvä veronmaksaja musta tuli.

Eiköhän tuossa viitattu liikuntaan eikä viinaksiin. Harvemmin juopottelevat teinit sen enempää liikkuvat.

Riippuu tietysti tilanteesta, asuinpaikasta ynnä muusta, mutta itse sain nuoruudessani 00-luvun alussa hyvin paljon hyötyliikuntaa kylillä maleksimisesta ja ryyppäämisestä. Kesäaikaan tuli kuljettua pyörällä, talvella kävelin aina edestakaisen 4 km matkan keskustaan. Ja siellä keskustassakin tuli rampattua puistosta toiseen, kauppakeskuksessa ympäriinsä, välillä muutaman kilometrin päässä oli jotkut bileet. Askelmittarilla olisi tullut varmaan hurjia lukuja, ja tuo ralli oli jokaviikonloppuista. Paljoakaan askelia ei tullut veljelleni, jonka viikonloput meni omassa huoneessa pelatessa ja chattaillessa.

En sano, että nuoruuden elämäntyylini olisi ollut suositeltava, tai että veljestäni ei olisi tullut vähintään yhtä kelvollinen ihminen kuin minusta... Mutta tietysti, jos ei varsinaisia liikuntaharrastuksia ole, niin arjen aktiivisuudella on paljon merkitystä. Kotona on vaikea kerryttää askelia ja olla fyysisesti aktiivinen, ellei harrasta jotain erityisesti. Itse olin nuorena taiteellisesti suuntautunut, eikä joku ratsastus tai koripallo olisi voinut vähempää innostaa. Kiinnostus liikuntaan ja hyvinvointiin syttyi vasta aikuisena.

Mutta tosiaan, ongelma ei minusta ole nuorten kotona viihtyminen, vaan mahdollinen passiivisuus. Jos nuori viihtyy paljon kotona, mutta ei harrasta liikuntaa, tulisi tähän kiinnittää huomiota. Tietysti jos se kotoa lähteminen merkitsee mopoautolla ympäriinsä ajelua, niin sama huoli koskee näitäkin. Moni liikunnasta kiinnostumaton nuori onneksi saa koulumatkoilla hyötyliikuntaa.

Vierailija
39/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teinit jo tietää että pitäisi liikkua mutta eivät halua.

Meillä ainakin pojat tykkäävät olla kotona ja pelata.

14v. sanoi suoraan että ei halua lähteä mihinkään.

Myös koulussa niin paljon sosiaalista latausta että haluavat vaan olla rauhassa.

Teinitkin on erilaisia.

Ihan parasta on viikonlopun rauha ja ei tarvitse ketään nähdä.

Toisille se ei sovi ollenkaan ja toiset sitä kovasti odottaa.

Vierailija
40/210 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luitko sinä (tai kukaan muukaan tuosta otsikosta pöyristynyt) tuota uutista tai katsoitko sitä siihen liittyvää videota??? Ei ole kyse siitä että nuoren täytyisi mennä steissille notkumaan! Kyse oli siitä että iso määrä nuoria ei liiku jääkaappia pidemmälle. Se on se ongelma.

Ongelma muille ja se ongelma jää.

Varmaan raskasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi