Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin säästäisit 60€/kk, kun tällä rahalla olisi tarkoitus lyhentää vuosittain asuntolainaa?

Vierailija
09.09.2018 |

Muita säästörahastoja: lapsille, pahan päivän varalle (pitkät) ja autoon (3-4 v).

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä otsikon kysymystä.

Vierailija
2/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoititko, että mistä tinkisin 60e kuussa?

Jos jättäisin joka kuukausi Alkossa käynnit väliin niin säästäisi ainakin 70e kuussa. Olisihan se ihan iso ylimääräinen lyhennys aina vuoden lopussa... 840e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä otsikon kysymystä.

siis mihin paikkaan säästäisit, pitäähän siinä jotain tuottoakin olla, muuten tuolla rahalla kannattaisi suoraan tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä. Ap

Vierailija
4/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millä aikavälillä ylimääräinen lyhennys tehtäisiin? Jos vuosittain, niin ei siinä mitään sijoituksia kannata miettiä. Jos horisontti vaikka 5 vuotta, niin joku rahasto.

Vierailija
5/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä aikavälillä ylimääräinen lyhennys tehtäisiin? Jos vuosittain, niin ei siinä mitään sijoituksia kannata miettiä. Jos horisontti vaikka 5 vuotta, niin joku rahasto.

No se varmaan riippuu millaisen riskin uskaltaisi ottaa, mutta kyllä noilla seligsonin rahastoilla näkyy lyhyelläkin aikavälillä tuottoa tulevan. Ap

Vierailija
6/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäisin suoraan siihen asuntolainaan, silloinnsen tuotto on sama kuin asuntolainan korko. Tuskin parempaa säästötilin korkoakaan löydät. Niin oieni raha, että en jaksais lähteä sijoittelemaan, mulla on sijoituksissa sellaista 10- 20 vuoden rahaa (lapsen aikuistuminen ja oma eläke).

Vierailija
7/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästån 50€ kuussa Nordnetin Superrahasto Suomeen.

Vierailija
8/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä säästån 50€ kuussa Nordnetin Superrahasto Suomeen.

Lainaan vai muuten?

Vierailija
9/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahastoon mä tuon laittaisin ja unohtaisin toistaiseksi sen ylimääräisen lyhennyksen. Korkojen nousuun on ainakin vuosi aikaa enkä mä  halua että koko varallisuus on seinissä.

Vierailija
10/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan nyt taustaa, miksi kyselen tätä. Eli kilpailutin loppulainani 38 000 €. Oman pankkini tarjous 0,65 marginaali ja s-pankin 0,6. Vaihtokulut olisivat 340 €. Oman pankkini kalleus tulee lainanhoitokuluissa + verkkopankki & kortti. No kortin voisi periaatteessa laittaa pois, koska sulkisinhan koko tilin jos vaihtaisi. Tosin S-pankin kortin tiedot oli jossain saatu kerran haltuun ja kun tein rikosilmoitusta, ennen kuin olin ehtinyt sanoakaan, poliisi kysyi "oliko s-pankin kortti". En tiedä voiko toisilla pankeilla sitten olla huonompi suojaus noissa.

Laskurilla laskin huomioon ottaen nuo vaihtokulut ja muut kulut, että vaihtamisesta hyötyisi n. 2 € / kk. Siksi ajattelin että jos en vaihtaisi vaan vastaavan, eli suuremman maksuerän ottaisin myös vaihdossa, summan laittaisin säästöön ja sitten makselisin aina pois.

ap

Vierailija
11/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan nyt taustaa, miksi kyselen tätä. Eli kilpailutin loppulainani 38 000 €. Oman pankkini tarjous 0,65 marginaali ja s-pankin 0,6. Vaihtokulut olisivat 340 €. Oman pankkini kalleus tulee lainanhoitokuluissa + verkkopankki & kortti. No kortin voisi periaatteessa laittaa pois, koska sulkisinhan koko tilin jos vaihtaisi. Tosin S-pankin kortin tiedot oli jossain saatu kerran haltuun ja kun tein rikosilmoitusta, ennen kuin olin ehtinyt sanoakaan, poliisi kysyi "oliko s-pankin kortti". En tiedä voiko toisilla pankeilla sitten olla huonompi suojaus noissa.

Laskurilla laskin huomioon ottaen nuo vaihtokulut ja muut kulut, että vaihtamisesta hyötyisi n. 2 € / kk. Siksi ajattelin että jos en vaihtaisi vaan vastaavan, eli suuremman maksuerän ottaisin myös vaihdossa, summan laittaisin säästöön ja sitten makselisin aina pois.

ap

Lisään vielä, entisen pankin lainanmaksu-ohjelma tehtiin todella pitkäaikaiseksi eli 300 € / kk on vain lainan erä, tällä hetkellä taitaa olla 11 v maksusuunnitelma. Vaihdossa erä siis olisi jotain 360 €. Siitä tulee tuo 60 € / kk. Ehkä se voisi isompikin olla. Olen hiukan varovainen noissa lainan maksuerissä..

ap

Vierailija
12/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulle kyllä vieläkään ihan auennu.

Vierailija
13/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mulle kyllä vieläkään ihan auennu.

Minne paikkaan säästäisit 60€/kk, kun tällä rahalla olisi tarkoitus lyhentää aina kerran vuodessa könttänä asuntolainaa?

Vierailija
14/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

720 eurolla vuodessa ei paljon asuntolainaa lyhennellä. Pikemminkin pitäisi lyhentää tuolla summalla kuussa.

Vierailija
15/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indeksirahastoon mä tuon laittaisin ja unohtaisin toistaiseksi sen ylimääräisen lyhennyksen. Korkojen nousuun on ainakin vuosi aikaa enkä mä  halua että koko varallisuus on seinissä.

Laskin että tämän hetken nettotuloista menee asumiseen 21 % eli periaatteessa asumiseen menevää osuutta olisi mahdollisuus nostaa 153 € / kk.

ap

Vierailija
16/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos summa on vain 60 euroa kuukaudessa, niin säästäisin ihan tavalliselle tilille. Jos säästöaika olisi pitempi, niin säästäisin kuluttomaan rahastoon, esim. Nordnetilla on niitä.

Vierailija
17/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäisitkö siis yhteen indeksirahastoon vain?

Vierailija
18/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Näillä koroilla ei  kannata maksaa ylimääriäisiä lyhennyksia vaan laittaa noi kympit sijoituksiin. Mä olen ostanut oman asuntolainapankkini  eli Nordean osakkeita muutaman sata kpl ja osinkotulot kattavat nyt jo yhden kuukauden korkomenot reippaasti. Toki mulla on muitakin osakkeita ja rahastoja, jopa sellaisia kohteita joista tulee osinkotuloa joka kk.

Mieluummin maksele lainaa nyt ohjelman mukaan, laita se 60 euroa kuussa rahastoon  ja maksa halutessasi sitten  loppulaina veks paria kuukautta aiemmin jos korot lähtevät kunnolla nousuun. Tuo 660 euroa vuodessa  ylimääräisenä lyhennyksenä on silkkaa kosmetiikkaa.Mieluummin laita se puskuriin.

Vierailija
19/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästäisitkö siis yhteen indeksirahastoon vain?

Jos kyse on vain muutamasta kympistä niin kyllä. Osakeostoihin varaan yleensä satasia kerralla.

Vierailija
20/27 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Näillä koroilla ei  kannata maksaa ylimääriäisiä lyhennyksia vaan laittaa noi kympit sijoituksiin. Mä olen ostanut oman asuntolainapankkini  eli Nordean osakkeita muutaman sata kpl ja osinkotulot kattavat nyt jo yhden kuukauden korkomenot reippaasti. Toki mulla on muitakin osakkeita ja rahastoja, jopa sellaisia kohteita joista tulee osinkotuloa joka kk.

Mieluummin maksele lainaa nyt ohjelman mukaan, laita se 60 euroa kuussa rahastoon  ja maksa halutessasi sitten  loppulaina veks paria kuukautta aiemmin jos korot lähtevät kunnolla nousuun. Tuo 660 euroa vuodessa  ylimääräisenä lyhennyksenä on silkkaa kosmetiikkaa.Mieluummin laita se puskuriin.

9 v siis lyhentyisi ohjelma vaihtamalla. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä