Mihin säästäisit 60€/kk, kun tällä rahalla olisi tarkoitus lyhentää vuosittain asuntolainaa?
Muita säästörahastoja: lapsille, pahan päivän varalle (pitkät) ja autoon (3-4 v).
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Tilipäivänä tililtä menee laina ja yhtiövastike. Säästötilille laitan 1/12 osan summasta, johon on arvioitu vuoden maksu sähköstä ja kotivakuutuksesta. Ruokabudjetti on 800 e ja puskuri 1000 e.
Kun laina, yhtiövastike ja 1/12 osuus on mennyt, lyhennän lainaa ylimääräisellä lyhennyksellä niin, että tilille jää 1800 e.Joka kk tulee edes pieni lyhennys, mm siksi ettei meillä mene 800 e ruokaan.
Onko tuo kaikki siis omaa rahaa vai perheen yhteisiä rahoja?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilipäivänä tililtä menee laina ja yhtiövastike. Säästötilille laitan 1/12 osan summasta, johon on arvioitu vuoden maksu sähköstä ja kotivakuutuksesta. Ruokabudjetti on 800 e ja puskuri 1000 e.
Kun laina, yhtiövastike ja 1/12 osuus on mennyt, lyhennän lainaa ylimääräisellä lyhennyksellä niin, että tilille jää 1800 e.Joka kk tulee edes pieni lyhennys, mm siksi ettei meillä mene 800 e ruokaan.
Onko tuo kaikki siis omaa rahaa vai perheen yhteisiä rahoja?
ap
Meillä on yhteiset rahat, mutta tämä tili on mun pankkitili ja miehellä on oma ja siirtää mun tililleni rahaa. Hän myös lyhentää omalta tililtä suoraan lainaa extralyhennyksiä.
Mies käyttää vielä vähemmän rahaa itseensä kuin minä.
Minulla on lounaskorttietu ja ostan kerran viikossa peruselintarvikkeita, mm puuroa, maitoa, jauhoja jne kortilla ja tämä vähentää ruokamenoja.
Kun myyn jotain fb.ssä, rahat menevät tilille ja sitä kautta lyhennykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Indeksirahastoon mä tuon laittaisin ja unohtaisin toistaiseksi sen ylimääräisen lyhennyksen. Korkojen nousuun on ainakin vuosi aikaa enkä mä halua että koko varallisuus on seinissä.
Säästäisitkö siis yhteen indeksirahastoon vain?
Jos kyse on vain muutamasta kympistä niin kyllä. Osakeostoihin varaan yleensä satasia kerralla.
Jos 100 e / kk viiden vuoden tähtäimellä. Tarkoitus on lyhentää könttänä lainaa. Jos esim. Seligsonin rahastoihin sijoittaa, kannattaako sijoittaa vaan yhteen vai hajauttaa? Toisaalta voisi säästää sen rahasoihin autoon ja pahan päivän varalle ja sillä tavalla hajauttaa.
Ap
Jos sijoitat osakerahastoon niin kannattaa hajauttaa useampaan eri rahastoon. Samat kulut mutta pienempi varianssi eli tuoton vaihtelu.
Onko järkeä lyhentää asuntolainaa vai jättää rahat rahastoihin? Jos pörssi romahtahtaa niin kestätkö harmistuksen? Me emme ole lyhentäneet lainaa vaan ostaneet lisää osakkeita. Osakkeet saa vaihdettua rahaksi jos vaikka auto leviää eikä sitä kannata korjata. Jos olisimme lyhentäneet lainaa niin auton hajoaminen olisi ollut huonompi juttu. Tosin tällä hetkellä pystyisimme sekä maksamaan lainan pois että ostamaan uuden auton.
elektroniikkaa... puolessa vuodessa voisit hankkia jo perus läppärin tai konsolin
Vierailija kirjoitti:
Jos sijoitat osakerahastoon niin kannattaa hajauttaa useampaan eri rahastoon. Samat kulut mutta pienempi varianssi eli tuoton vaihtelu.
Onko järkeä lyhentää asuntolainaa vai jättää rahat rahastoihin? Jos pörssi romahtahtaa niin kestätkö harmistuksen? Me emme ole lyhentäneet lainaa vaan ostaneet lisää osakkeita. Osakkeet saa vaihdettua rahaksi jos vaikka auto leviää eikä sitä kannata korjata. Jos olisimme lyhentäneet lainaa niin auton hajoaminen olisi ollut huonompi juttu. Tosin tällä hetkellä pystyisimme sekä maksamaan lainan pois että ostamaan uuden auton.
Indeksirahastoihin ajattelin, mutta niihinkin kannattaa hajauttaa. Sitä en tiedä kumpi järkevämpää olisi. Ap
Kun laina, yhtiövastike ja 1/12 osuus on mennyt, lyhennän lainaa ylimääräisellä lyhennyksellä niin, että tilille jää 1800 e.
Joka kk tulee edes pieni lyhennys, mm siksi ettei meillä mene 800 e ruokaan.