Saako teillä kuukkiluokkalaiset pitää puhelinta huoneessaan yön?
Poika 12 v, tähän mennessä on nukkunut hyvin eikä ole ollut puhelimeen addiktoitunut, pulelinta on kuitenkin pidetty puhelinparkissa yöt. Nyt sitten kesän aikana on puhelimen käyttä lisääntynyt, chattailee kavereidensa kanssa ryhmissä ja selkeästi on vaikeampi laittaa puhelinta pois kuin aikaisemmin. Koulun alettua on alkanut olla heräämisvaikeuksia ja tulee iltapäivisin/alkuillasta hyvin väsyneenä kotiin. Ei haluaisi laittaa puhelinta yöksi parkkiin, väittää että tarvitsee saada lukea viestit ja tarvittaessa vastata ym. Eka kunnon riitakin on tästä jo käyty. Epäilen, että hakee puhelimen ja käyttää sitä muiden nukkuessa. Olenko niuhoäiti jos takavarikoin puhelimen yöllä itselleni ja katson että poika ei pääse sitä käyttämään, mielestäni tuon ikäisen pitäisi kuitenkin nukkua yöt kunnolla? Kuulemma kavereilla saa olla puhelin yöllä omassa huoneessa. Niin ja ne kaveritkin ovat siis kuukilla, eli on kavereita omalta luokalta ja tämän lisäksi harrastuksesta samasta ikäluokasta.
Kommentit (45)
Olen Jyväskylästä enkä ole ikinä käyttänyt noita nimityksiä, oksennan melkein kun kuulen. Olen kyllä Helsingistä muuttanut. En kyllä ole ikinä kuullut edes puhekielessä. Jos vaikka työpaikalla puhutaan, niin ei kukaan sano että "kun Elmeri meni viikille". Ihan puhutaan viidennelle, vitoselle jne. Ehkä syntyoeräisten (joita täällä on vähän) murretta nuo eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki. Kas kun ei seikki, kakki ja ykki,
Lasten alakoulun rehtori käytti nolita sujuvasti ihan tiedotteissa kirjoitettuna. Pidin todella kummallisena.
Noi on niin karmeaa epäkieltä ettei mitään rajaa.
Itse jouduin muuttamaan jyväskylään viidennellä luokalla ja vihasin näitä ihme eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki sekoiluja. Kuulostaa niin tyhmältä.
Anna pojan ottaa puhelin huoneeseensa. Joskus hänen pitää oppi että jos ei nuku yöllä, on väsynyt päivällä. Lasten pitää saada oppia jotkut asiat itse. Voitte vaikka sopia parin viikon koeajasta, jonka jälkeen keskustelette pojan kanssa nukkumisesta ja unenpuutteen vaikutuksesta esim. oppimiseen ja kasvun.
Taitaa olla kaikki ihan vajakkeja
Vierailija kirjoitti:
Vain muukki ja suikkiluokkalaiset saa
:D *kyynel*
Inhoan myös noita Jkylän suomenkielen lahjoja muulle Suomelle mutta vastaan kysymykseen:
12 v ei saa pitää puhelinta yöllä koska ei osaa mennä sen kanssa ajoissa nukkumaan. Kesälomalla sai välillä pitää sitä koska sai myös nukkua myöhempään mutta kouluaikana ehdottomasti ei. Kuulemma jotkut luikkalaosista käyttää WA:a keskellä yötä, mutta minusta tämä ei ole 12 v:n päätettävissä oleva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On saanut pitää. Nyt kyllä on jo seiskalla.
Taisin olla eppu, joka ymmärsi murretta.
Mikä muuten on ihmisillä jotka puuttuu yksittäiseen sanaan toisen puheessa tai viestissä?
Loppuvatko nuo sanat alakouluun? Seiskaluokkalainen ei ole mikään seitikki?
Pakko päästä seitikkiluokalle!
t: sienestäjä
Ei saa yläastelainenkaan pitää. Puhelimet menee kaikilta parkkiin tunti ennen nukkumaanmenoo.
Kyllä meillä kuukkiluokkalaiset sai pitää puhelimen läpi yön huoneessaan. Saivat myös ennen kuukkia ja sen jälkeen. Kuopus on nyt lukion ekalla ja välillä näyttää aamulla aika väsyneeltä, kun on tainnut roikkua puhelimessa pitkälle yöhön. Lukiossa ollaan siis ekalla, ei epulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukkiluokkalaiset :DD on kyllä varhaisteineille keksitty niin vauvamainen nimi että huhhuh
Mä vielä toivun pohjanmaalaisista kikkiliiveistä (rintsikat), ja sitten tuli kuukki...
Tiedäthän, että tällä palstalla rintsikka tarkoittaa... rintamamiestaloa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukkiluokkalaiset :DD on kyllä varhaisteineille keksitty niin vauvamainen nimi että huhhuh
Mä vielä toivun pohjanmaalaisista kikkiliiveistä (rintsikat), ja sitten tuli kuukki...
Apua :D Mitä?! Minä laittaisin tuollaisiin liiveihin jotain sellaista, mitä naisilla ei yleensä ole.
Tästä keskustelusta tulee mieleen se "vauvan huokosessa on mutka" -ketju :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö tuo kuukkiluokkalainen ollutkaan kirjoitusvirhe??
Ei...
Googlasin ja ta-daa
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki :D
Mistä ihmeestä nuo sanat ovat tulleet?
Argh, jos lässytyksestä saisi diabeteksen, nyt olisi pitkäaikaissokerit pilvissä. Vetää vertoja mammakielelle.
Etupylly, takapylly, maha-asukki, höpönassu äidin iloinen pikkutassu taapertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että tällä palstalla rintsikka tarkoittaa... rintamamiestaloa :D
*sanaton*
Khöm, oppia ikä kaikki...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muuten on ihmisillä jotka puuttuu yksittäiseen sanaan toisen puheessa tai viestissä?
Entäs sellainen joka puhuu ihan eri asiasta? Ei mee hyvin hälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua :D Mitä?! Minä laittaisin tuollaisiin liiveihin jotain sellaista, mitä naisilla ei yleensä ole.
Aamulla opin, että Pohojammaalla tissi on kikki. Meikäläisten rotvallit alkavat vaikuttaa aika laimeilta :D
Eppu vielä jotenkin menee. Ehkä. Kuvaa jollain tavalla pikkuista ekaluokkalaista.
Mutta käyttääkö edes paatunein jyväskyläläinen sanaa kuukki? Kuin joku helvetin sieni tai lintu.
Miksi??????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko päästä seitikkiluokalle!
t: sienestäjä
Mä taas välttäisin sitä ihan viimeiseen saakka :)
Toinen sienestäjä
Ja jos palataan ihan alkuperäiseen kysymykseen, niin en missään nimessä antaisi lapsen pitää yöllä puhelintaan. Kyllähän sen nyt tietää, mitä siitä seuraa. Kannattaisi käyttää järkeään ja olla ihan oikeasti vanhempi perheessä ja päättää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kikki = tissi
Kikkeli = penis
Vanhemmat ihmiset käyttävät kikki-sanaa, ei ole ollut nuorilla käytössä enää vuosikymmeniin.
Itselläni on kuudesluokkalainen tyttö, joka saa pitää puhelinta yöllä huoneessaan. Uskoo kun sanon, että puhelin pois ja iltatoimiin. Mutta luokan whatsapp-ryhmään tulee viestejä myös yöllä, eli jotkut selvästi roikkuu netissä pitkin yötä.