Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Kommentit (1683)
Luulen ymmärtäväni mitä ap tarkoitti.
Itsellä oli anoppi, joka tiesi aina kaikkien asiat paremmin kuin asianomainen itse ja suuttui suuresti, jos asioita ei tehty hänen haluamallaan tavalla eikä juhlia järjestetty niinkuin hän olisi halunnut - hänellä kun oli runsaasti kokemusta hienojen juhlien järjestelyistä, joita kaikki olivat kehuneet. Hän ei onneksi ollut hyvä eikä innokas leipomaan, olisin todellakin loukkaantunut jos olisi tarjottavatkin tunkenut päättämään puolestani.
Anopin perheetön sisko sen sijaan oli aivan ihana, herttainen ihminen. Hän oli innokas leipuri, teki mm. maailman parhaat riisi- ja perunapiirakat, karjalan evakko kun oli. Niitä hän toi uunituoreina pyytämättä jokaisiin juhliin, joihin tuli. Ne otettiin aina kiitoksin vastaan ja laitettiin tarjolle, sopipa tilaisuuden luonteeseen tai ei.
Esikoisen lakkiaisiin oli lisäksi tehnyt ylioppilas-pikkuleipiä. Ne eivät olleet oikein onnistuneen näköisiä, mutta kovasti kiiteltiin ja pöytään laitettiin. Koska hän teki nuo rakkaudella ja auttamisen halusta, ei päsmäröidäkseen.
Siinä ap on esimerkki kiittämättömästä riitelijästä, jolle mikään ei ole hyvin. Olisit iloinen, että snoppi haluaa jeesata! Eikö sulle ap kukaan oo kateellinen. Narsistina haluat niin ajatella.
Osa varmaan haluaa auttaa. Osa varmaan yrittää kehuja kerjätä ja koettaa näyttää paremmalta kuin juhlien järjestäjä. Osa heistä ketkä eivät usko ettri apua tarvita on jopa sellaisia että sitten ollaan nyrpeinä kun ei päästä tekemään niin kuin halutaan.
Ota vaan ilmaiset herkut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Entinen anoppini tuli juhlaan kuin juhlaan vieraaksi tuoden tullessaan omat eväät. "kun tuo miun poik niin tykkääp miun vatruskoista ja miun kinuskikakustain". Ei edes kysynyt että voiko tuoda, tarviinko apua jne. vaan päätti, että mun tarjoilut on niin paskat että poikaparka nääntyy jos ei saa pakastimesta otettua, juhannukseksi tehtyä kinuskikakkua marraskuussakin. KuN ONhan Se ÄIdiN tEkeMÄä!
Toi ensimmäisenä isänpäivänäkin pojalleen kakun, siirsin kakun pöydältä jääkaappiin ja nostin aiemmin tekemäni tarjolle.
Naimisiin mentiin salassa osin myös siitä syystä ettei anoppi alkanut suunnittelemaan kinuskikakkujen leipomisia (en oo ikinä tykännyt kinuskikakusta ja vuodet anopin lähellä varmisti etten koskaan tule pitämäänkään), vatruskoita tai karjalanpiirakoita.Ne on ihan hyviä, ei siinä mitään, mutta jos juhlapöytääni niitä haluan, niin mä osaan kyllä niitä leipoa, pyytää, tai ostaa.
Voi kyynel.. minä en tykkää, minä, minä
Juu on hienoa, että 50-60luvulla syntyneet osaavat ja haluavat tehdä omia luomuksiaan.
Aika on vain ajanut ohi makeen-rasvaisen-vehnäsen, ei ole tätäpäivää.
Sortimentti on muuttunut, kasvis ja kala muu uudempi on suosiossa.
Ei pakkopullaa, kiitos.
Niin. Tuo minäminäminä anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tuo minäminäminä anoppi.
Poika valitsee usein äitiään muistuttavan puolison... kärkevät luonteet tulevat vain harvoin toimeen keskenään 😌
sano anopille että tarjoaa jotain muuta mies vieraat voisi olla kiinnostuneet
Joillain (nuoremmilla sukupolvilla) on pakkomielle tuoda jouluksi leivonnaisia.
Voisi olla kiitollinen, että anoppi on vielä elossa. Sekin aika koittaa, kun takuulla ei ole enää leipomassa yhtään mitään, ehkä omassa pakastimessaan voisi olla jotain omiin hautajaisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Juu on hienoa, että 50-60luvulla syntyneet osaavat ja haluavat tehdä omia luomuksiaan.
Aika on vain ajanut ohi makeen-rasvaisen-vehnäsen, ei ole tätäpäivää.
Sortimentti on muuttunut, kasvis ja kala muu uudempi on suosiossa.
Ei pakkopullaa, kiitos.
Perinneleivonnaiset tulisi palauttaa kunniaan ja vaalia perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä kulla milaisia anopin kakut ovat. Onko anopin leipomukset ja kakut maukkaita? Tämä on tärkeä asia puntaroitaessa sitä, kuka tekee parhaimmat kakut.
Sillähän wi ole merkitystä koska anoppi on joka rapauksessa ulkopuolinen.
Anopin kakut eivät ole ulkopuolisia koska ne juhlistavat kutsujen kattausta ja kyllä on syytä tuollaiseen määrään kakkuja kutsua jo muutkin sukulaiset. Näin oli meillä aina.
Lapset riemuitsivat kun oli paljon väkeä koolla ja saivat näyttää omia juttujaan ja kaikki ihailivat.
Anoppi kakkuineen on täysin ulkopuolinen.
Onpa hirvittävän rumasti sanottu. Anoppivitsitkin tulisi kieltää.
Miksi miniän äidiltä tulisi kelpuuttaa kaikki, muttei miehen äidiltä. Se on sitä ahdasmielisyyttä naisilta, sukuun naiduilta naisilta, haluavat määrätä kaapin paikan.
Miksi anoppeja ei huolita häitäkään järjestämään, pienintäkään asiaa, vaan nykytrendi on se, että se kaaso järjestää, vaikka olisi vain jokin kaveri. Aivan kuin anoppi olisi kunniavieras, jolta vain riittää saapua paikalle soveliaissa, etukäteen varmistetuissa vaatteissa. Nekin pitää olla nuoremman sukupolven hyväksymät.
Muiden tekemät kakut ja piparit kyllä kelpaa, mutta anopin tekemät on hyihyijayäk. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi anoppeja ei huolita häitäkään järjestämään, pienintäkään asiaa, vaan nykytrendi on se, että se kaaso järjestää, vaikka olisi vain jokin kaveri. Aivan kuin anoppi olisi kunniavieras, jolta vain riittää saapua paikalle soveliaissa, etukäteen varmistetuissa vaatteissa. Nekin pitää olla nuoremman sukupolven hyväksymät.
Anoppi "kunniavieras" häissä, no ei todellakaan ole!
Se kaaso on morsiamen sukupolvea, morsiamen ystävä, joka on tuntenut morsiamen kauemmin kuin anoppi, eikä kaasokaan järjestä häitä oman mielensä mukaisiksi, kyllä viimeinen sana on vihkiparilla.
Kukin haluaa järjestää omanlaisensa juhlat, olisi sitten kyseessä häät, ristiäiset/nimiäiset tai synttärit, ei niihin anopin tunkemia kuivakakkuja kaivata!
Anoppi voi järjestää juhlansa oman mielensä mukaisesti, laittaa kirjalliset ohjeet hautajaisiinsa virsineen ja kakkuineen.
Vierailija kirjoitti:
Kaaso järjestää? Tuskin, eiköhän se morsiusparin itse järjestä omat häänsä.
Helpommalla pääsisi, kun sitä kakkua ei yksinkertaisesti olisi. Ehkä ainakin mun anopin tapauksessa turhan dramaattinen vaihtoehto, liikaa huomiota huomioh:lle.