Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Kommentit (1602)
Ymmärrän tunteen. itsekin haluaisin, että juhlapöytä on tietyn tyylinen ja tarjoilu toimii yhteen. Myös juhlapöydän ulkonäöllä on mulle iso merkitys. Aina anoppi tuo pöytään jonkun kärähtäneen ja levähtäneen kääretortun tai tacopiirakan tai jonkun muun kummallisuuden.
Olisiko ihan mahdotonta tehdä anopin kanssa diili siten, että sopisitte, että anoppi leipoo vaikka yhden kahvikakun ja sinä loput? Jos anopin leipomukset ovat ihan syötäviä, niin anna hänen leipoa. Näissä asioissa kannattaa joustaa. Ota asia niin, että anoppi tarkoittaa vain hyvää ja haluaa auttaa. Ylijääneet leivonnaiset voi antaa hänelle takaisin tai pakastaa. Esim. USAssa on tapana suuremmissa perhejuhlissa antaa leivonnaisia juhlijoille kotiinviemisiksi. Moni ottaisi varmasti mielellään. Onhan se älytöntä hukkaankaan heittää.
Onko ongelmana anoppisi kanssa nyt oikeasti tuo leipominen? Vaikuttaa siltä, että välillänne hiertää joku muu asia, ja pinnan alla on joku muu syy. Onko miehesi äitinsä ainoa lapsi? Tuntuuko kuin napanuoraa ei olisi vielä katkaistu ja anoppi puuttuisi asioihinne liikaa? Kannattaa miettiä asiaa ja jutella puolison kanssa, joka ehkä osaa jutella asiasta paremmin äitinsä kanssa kuin sinä miniänä. Itse olen anoppi miniälleni ja vävylleni ja myönnän olevani joskus dominoiva ja kova neuvomaan. Olen kuitenkin tehnyt hirveästi töitä, että osaisin olla puuttumatta lasteni asioihin (vaikka kuinka tekisi välillä mieli 😄). Olen oppinut, että he pyytävät kyllä, jos tarvitsevat apua tai sitten kysyn suoraan tarvitsevatko apua. Jos anoppisi on jo eläkkeellä ja sinä työelämässä, saattaa hän ihan rehellisesti ajatella, että hän auttaa sinua. Älä anna leipomusten pilata välejäsi miehesi äitiin. Siitä kärsivät kuitenkin kaikki sinun ja anoppisi lisäksi, siis myös puolisosi ja lapsesi, sillä onhan hän myös lastesi isoäiti. Ja taas minä neuvoin...😂
Anopit on. Anoppien leipomiskulttuuriin tietenkin kuuluu myös se, että etukäteen sopimalla asiaa ei hoideta. Ei anopilta voi esimerkiksi "tilata" 50 kpl pieniä nakkipiiloja, lihapiirakoita tai keksejä. Anoppihan tekee just niin kuin tykkää mitään keskustelematta tai kertomatta. Se on sellaista outoa kursailua ja lopuksi vedetään esiin "meidän Markku aina pienenä tykkäs.."
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ihan mahdotonta tehdä anopin kanssa diili siten, että sopisitte, että anoppi leipoo vaikka yhden kahvikakun ja sinä loput? Jos anopin leipomukset ovat ihan syötäviä, niin anna hänen leipoa. Näissä asioissa kannattaa joustaa. Ota asia niin, että anoppi tarkoittaa vain hyvää ja haluaa auttaa. Ylijääneet leivonnaiset voi antaa hänelle takaisin tai pakastaa. Esim. USAssa on tapana suuremmissa perhejuhlissa antaa leivonnaisia juhlijoille kotiinviemisiksi. Moni ottaisi varmasti mielellään. Onhan se älytöntä hukkaankaan heittää.
Onko ongelmana anoppisi kanssa nyt oikeasti tuo leipominen? Vaikuttaa siltä, että välillänne hiertää joku muu asia, ja pinnan alla on joku muu syy. Onko miehesi äitinsä ainoa lapsi? Tuntuuko kuin napanuoraa ei olisi vielä katkaistu ja anoppi puuttuisi asioihinne liikaa? Kannattaa miettiä asiaa ja jutella puolison kanssa, joka ehkä osaa jutella asiasta paremmin äitinsä kanssa kuin sinä miniänä. Itse olen anopp
MIKSI NIIN PITÄISI TEHDÄ? SANO YKSIKIN HYVÄ SYY.
Ja nythän ei ole kyse perhejuhlista, vaan lasten synttäreistä. Ei niillä tarjota mitään kuivakakkuja.
Eikö se anoppi voi järjestää niitä perhejuhlia ja jaella sieltä kakkujaan sitten?
Vierailija kirjoitti:
Anopit on. Anoppien leipomiskulttuuriin tietenkin kuuluu myös se, että etukäteen sopimalla asiaa ei hoideta. Ei anopilta voi esimerkiksi "tilata" 50 kpl pieniä nakkipiiloja, lihapiirakoita tai keksejä. Anoppihan tekee just niin kuin tykkää mitään keskustelematta tai kertomatta. Se on sellaista outoa kursailua ja lopuksi vedetään esiin "meidän Markku aina pienenä tykkäs.."
Ja kun minä ihan hyvää hyvyyttäni kyynel...
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen kysymällä saattaa tulla jopa nurinaa hyväksikäytöstä... Ehkä myös sille Tellervolle on kiva paasata kuinka miniä ei saa ilman häntä juhlia järjestettyä. Ja "ei se Markku ole koskaan kyllä mikään leipoja ollut" tai "ei ne miehet nyt mitään sellaisia osaa", kun kerrotaan, että se Markku tekee x ja y, joten hyvin saadaan hommat hoidettua ilman apua, kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen kysymällä saattaa tulla jopa nurinaa hyväksikäytöstä... Ehkä myös sille Tellervolle on kiva paasata kuinka miniä ei saa ilman häntä juhlia järjestettyä. Ja "ei se Markku ole koskaan kyllä mikään leipoja ollut" tai "ei ne miehet nyt mitään sellaisia osaa", kun kerrotaan, että se Markku tekee x ja y, joten hyvin saadaan hommat hoidettua ilman apua, kiitos vaan.
Minun äitini tunki ihan jatkuvasti ns. auttamaan eli tunki ja teki ihan mitä itse keksi, mm. siivosi maustekaappini ja heitteli puolet omin luvin pois.
Olen kahdesti pyytänyt häntä osallistumaan lasten synttärijärjestelyihin, koska hän jatkuvasti selitti, miten HALUAA AUTTAA.
Ekalla kerralla pyysin leipomaan niitä hänen hyviä pieniä lihapulliaan sellaisiin suolaisiin siilitikkuihin, siis imartelin ja kiittelin ennakkoon.
Tokalla kerralla pyysin häntä silittämään sankarille mekon.
Lihapullista puhkesi hirveä marina siitä, miten vanhaa ihmistä komennellaan ja siitä mekon silittämisestä sukulaisille soittelu siitä kuinka vanhaa ihmistä seisotetaan kylmällä kivilattialla (ns. kivilaatat ei ole kodinhoitohuoneessa kiveä ja siellä on lattialämmitys) palvelemassa. Ja hän sitten vielä toi oman mekon mukanaan ja puki lapsen väkisin siihen.
Tällaisten ihmisten kanssa ei vaan voi toimia kuten normaalien ihmisten.
Oispa mullakin ollut anoppi auttamassa juhlissa mutta ei joten älä valita.
Vierailija kirjoitti:
No panepa osoite niin me lähetetään sulle näitä anoppeja auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko ongelmana anoppisi kanssa nyt oikeasti tuo leipominen? Vaikuttaa siltä, että välillänne hiertää joku muu asia, ja pinnan alla on joku muu syy. Onko miehesi äitinsä ainoa lapsi? Tuntuuko kuin napanuoraa ei olisi vielä katkaistu ja anoppi puuttuisi asioihinne liikaa? Kannattaa miettiä asiaa ja jutella puolison kanssa, joka ehkä osaa jutella asiasta paremmin äitinsä kanssa kuin sinä miniänä. Itse olen anopp
Kenelle se anoppi haluaa hyvää tuomalla kielloista huolimatta kakun toisen järjestämiin juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Anna osoite, niin lähetän tuon avuliaan Aadalmiinan teille.
Jos pyydät kinkkupiirakkaa, saat kärähtäneitä pipareita. Ihan vähän vaan kärähti, saa hyvin piiloon kuorruttamalla eikä kukaan huomaa. Jos pyydät tiskaamaan, käy järjestelemässä lääkekaapin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö tasapuolisesti anoppilassa ja miehesi myös. Voit mennä myös yksin anoppia moikkaamaan ilman mitään sopimuksia ja viet kakun tai piirakan mukanasi.
Tai ongit tietoosi kun anoppi tapaa ystäviään, tunget sinne kutsumatta ja katat omat lättänäsi pöytään paraatipaikalle ja kailotat ja mesot päätähtenä...
Tämä olisi hyvä! Valitettavasti en vain kykene laskeutumaan anopin tasolle. Eikä hän ymmärtäisi kuitenkaan "vihjettä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini tunki ihan jatkuvasti ns. auttamaan eli tu
Jep. Ihan sairasta. Joku persoonallisuushäiriö varmaankin...
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Etkö sinä aikuinen ihminen saanut miehesi kanssa juhlia järjestettyä?
Olisipa minulla anoppi joka osallistuisi järjestelyihin,leipoisi ja kokkaisi. Olisin niin onnellinen. Voisimme yhdessä sopia mitä leivotaan ja olisihan ne anopin kuivakakut niin tervetulleita.
Toivottavasti aloittajan anoppi ymmärtää miniänsä ahdasmielisyyden ja lopettaa avunannon. Auttaa vaikka naapurin äitiä, niin saa hyvän mielen. Saa miniä jatkossa pärjätä ihan itsekseen ja anoppi tulla valmiiseen pöytään. Tosin tapavalittaja jaksaa valittaa siitäkin, varsinkin miniät. Mitäpä AP olisit sanonut,jos olisi oma äiti ollut leipomassa? Yleensä se on niin, että oma suku on niin rakas ja tervetullut, mutta anoppi sukuineen kuin musta vaate.
Karsoppa peiliin ja mieti.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa minulla anoppi joka osallistuisi järjestelyihin,leipoisi ja kokkaisi. Olisin niin onnellinen. Voisimme yhdessä sopia mitä leivotaan ja olisihan ne anopin kuivakakut niin tervetulleita.
Toivottavasti aloittajan anoppi ymmärtää miniänsä ahdasmielisyyden ja lopettaa avunannon. Auttaa vaikka naapurin äitiä, niin saa hyvän mielen. Saa miniä jatkossa pärjätä ihan itsekseen ja anoppi tulla valmiiseen pöytään. Tosin tapavalittaja jaksaa valittaa siitäkin, varsinkin miniät. Mitäpä AP olisit sanonut,jos olisi oma äiti ollut leipomassa? Yleensä se on niin, että oma suku on niin rakas ja tervetullut, mutta anoppi sukuineen kuin musta vaate.
Sorry. Näiden kanssa EI voida yhdessä sopia mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi jo että haluaa itse jörjestää lapsensa juhlat. Samaa kertovat muutkin.
Lasten synttäreillä ei kukaan tarjoa kuivakakkuja. Pahimmillaan siitä voidaan kiusata.
Mikä on karsoppa?
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö tasapuolisesti anoppilassa ja miehesi myös. Voit mennä myös yksin anoppia moikkaamaan ilman mitään sopimuksia ja viet kakun tai piirakan mukanasi.
Kerro myös mitä lapset haluavat syödä. Ota asia puheeksi ja kysy lapsilta mikä anopin tekele heille maistuu parhaiten. Saat rajattua leipomuksia.
Miksi vit***a et voisi kertoa anopille mitä toivot hänen leipovan, niin tietäisi. Piirakoiden sijaan leipoisi jotain cupcake- suklaamössökermavaahtosokerikuorruteällötystä.
Itse olen huomannut, että piirakat katoavat ensimmäisenä pöydästä.
Tai ongit tietoosi kun anoppi tapaa ystäviään, tunget sinne kutsumatta ja katat omat lättänäsi pöytään paraatipaikalle ja kailotat ja mesot päätähtenä...