Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvaavatko ammattikoulun ja ammattikorkean opiskeilijat harjoittelussaan palkkatyöpaikkoja?

Vierailija
07.09.2018 |

Luin juttua, miten paljon amiksessa nykyään tehdään työpaikoilla ja vöistämättähän tuo valtava harjoittelijamäärä esim.vanhustenhoidossa vähentää palkkatyöpaikkojen täyttämistä. Mutta onko jollain tietoa mikä tilanne oikeasti on?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus monta vuotta sitten eräässä valtion virastossa. Siellä meinasi tulla paniikki, kun amk:sta ei vastaoin kaikkia aikaisempia vuosia löytynytkään sinne sinä vuonna yhtään halukasta ja aina oli tietyt hommat teetätetty heillä. Joutuivat etsimään harjoittelijan työkkärin kautta, mutta kun työkkärikään ei antanut sen enempää harjoittelijaa kuin rahaa tukityöllistettävään, niin piti etsiä määrärahaa ja palkata määräaikainen.

Vierailija
2/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harjoittelijako ei voi olla ihan palkattu siihen hommaan? Itse olin ainakin ihan normaalissa työsuhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vajaalla palkalla niin kauan kunnes valmistun.

Vierailija
4/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa tai ainakin täällä Joensuussa noin puolet kaikkien s ryhmän liikkeiden työntekijöistä ovat palkattomassa harjoittelussa.

Vierailija
5/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja harjoittelijako ei voi olla ihan palkattu siihen hommaan? Itse olin ainakin ihan normaalissa työsuhteessa.

Ammattikoulun harjoittelijat aika harvoin palkallisia. Amk:ssa hoitoala kai palkatonta, muuten vaihtelee. Julkiselle puolelle pääsee harvoin palkalla. Oma poika opiskelee it-insinööriksi, yksi jakso palkaton, kun oli julkisella, peruskoulussa, toinen jakso palkaton, mutta sai verollisen kokonaispalkkion ja luontaisedut, kolmas jakso normaali palkkatyösuhde, johon jäi vielä opiskelujen oheen muuten vain. Pojalla se eka oli sellaista, johon ei olisi palkattu ketään, toisessa teki kyllä ihan oikeaa työtä jo.

Vierailija
6/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kaksipiippuinen juttu. Työskentelen erittäin halutulla alalla johtajana, alaisinani rautaisia ammattilaisia. Organosaatiomme on iso, ja vuosittain otamme ilomielin harjoittelijoita. Toimenkuvaan perehtyminen vie pitkän aikaa, vaikka toki sisältääkin myös helppoja rutiinitehtäviä.

On ollut ilo löytää näistä harjoittelijoista kesätyöntekijöitä. Kesä on itsessään niin lyhyt aika, ettei kesätyöläinen ehdi kunnolla perehtyä, ellei sitten takana ole muutaman kuukauden harjoittelujakso. Joskus toki harjoittelijat ovat huonoja, jolloin emme myöskään tarjoa kesätöitä.

Viime vuonna kuitenkin organisaatiomme teko päätöksen, että harjoittelijoille maksetaan palkkaa. Syynä kaikenmaailman nettikirjoittelut orjatyötä teettävistä firmoista, ja me emme halunneet sellaiselle listalle.

Miten kävi? Kävi niin, että meillä ei käytetä enää juuri lainkaan harjoittelijoita. Syy on se, että harjoittelijoille ei ole todellista tarvetta. Ikävää on se, että nyt jää moni opiskelija vaille arvokasta kokemusta hyvältä alalta, ja erittäin vahva mahdollisuus kesätyöhön ja valmistumisen jälkeiseen työpaikkaan.

Vierailija
7/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin harjoittelijat ovat ilmaista työvoimaa. Amk-harjoittelijat ei pysty korvaamaan työntekijöitä. Ainakin hoitoalalla yleensä harjoittelun alkupuolella harjoittelija+ohjaaja on tehottomampaa kuin pelkkä ohjaaja. Loppupuolella päästään jo plussan puolelle, mutta kaiken kaikkiaan yksi harjoittelujakso on vähän +-0.

Vierailija
8/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 3 kk harjoittelu on palkatonta. Yleensä amk harkat on alle 3 kk. Farmasian opiskelijoilla on pidempiä.

Vierailija
9/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokematon harjoittelija pääsääntöisesti on lisärasite, sillä hän sitoo yhden osaavan työntekijän ohjaajaksi, eikä itse ole vielä kovin taitava. Harjoittelijoista pyritään kuitenkin seulomaan helmiä, joita kannattaa houkutella kyseiseen paikkaan vakituiseksi tai keikkatyöntekijäksi, joten harjoittelua voidaan hyvin käyttää perehdytyksenä.

Vierailija
10/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelija sitoo henkilökunnan työpanosta harjoittelun ohjaamiseen, opastamiseen ja valvomiseen.

Jos työntekijät saisivat päättää, harjoittelijoita ei otettaisi mihinkään. Ne vain kuormittavat henkilökuntaa. Niille pitää kaikki opettaa ja neuvoa, mutta mitään vastuuta niillä ei ole mistään.

Vierailija
11/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 3 kk harjoittelu on palkatonta. Yleensä amk harkat on alle 3 kk. Farmasian opiskelijoilla on pidempiä.

Meillä on kyllä ainakin AMK:ssa vain yksi 5kk harjoittelu, josta suoritin osan koululla opintojen ohessa ja loput 3,5kk ihan työsuhteessa ihan tavallisella kuukausipalkalla yrityksessä, johon työllistyin tämän myötä. Hain normaalisti töitä ja suoritin sen samalla harjoitteluna koululle. Ehkä eri jos on niin typerä, että hakee jotain erillistä hyväntekeväisyytenä suoritettavaa harjoittelupaikkaa.

Vierailija
12/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä amk-tutkinnon lopussa, harjoittelijana eräässä julkisen sektorin paikassa. Alaa en sano muuta kuin että kyse on oikeasti osaamista vaativasta hommasta, eikä mistään tradenomi myynti markkinointi -sihteeri pelleilystä.

Teen 1300 e/kk palkalla neljä kuukautta töitä, joista minulla on eri paikoista yhteensä jo melkein pari vuotta kokemusta, ja joihin liittyviä asioita olen oppinut opiskeluissa (kun nimittäin ala on tosiaan sellainen, että opiskeluissakin opitaan oikeita asioita, toisin kuin tradenomeilla). Suurin osa työkavereistani harjoittelupaikassani on yli 50v, useimmat naisia, ja suurin osa tästä yli 50v porukasta on varsin avuttomia niissä jutuissa, joita teen, koska aiheeseen liittyy paljon teknologian ja it-alan ymmärrystä.

Elikkä toisin sanoen, teen varsin tuottavaa työtä, luultavasti ammattimaisempaa jälkeä kuin suuri osa vanhoista työntekijöistä keille näitä tehtäviä on sysätty, ja saan noin kolmasosan palkkaa siitä mitä he saavat.

Vierailija
13/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä ainakin AMK:ssa vain yksi 5kk harjoittelu, josta suoritin osan koululla opintojen ohessa ja loput 3,5kk ihan työsuhteessa ihan tavallisella kuukausipalkalla yrityksessä, johon työllistyin tämän myötä. Hain normaalisti töitä ja suoritin sen samalla harjoitteluna koululle. Ehkä eri jos on niin typerä, että hakee jotain erillistä hyväntekeväisyytenä suoritettavaa harjoittelupaikkaa.

Niin. Yli 3 kk harjoitteluista maksetaan palkka. Eli ei tossa mitään ihmeempää.

Vierailija
14/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kaksipiippuinen juttu. Työskentelen erittäin halutulla alalla johtajana, alaisinani rautaisia ammattilaisia. Organosaatiomme on iso, ja vuosittain otamme ilomielin harjoittelijoita. Toimenkuvaan perehtyminen vie pitkän aikaa, vaikka toki sisältääkin myös helppoja rutiinitehtäviä.

On ollut ilo löytää näistä harjoittelijoista kesätyöntekijöitä. Kesä on itsessään niin lyhyt aika, ettei kesätyöläinen ehdi kunnolla perehtyä, ellei sitten takana ole muutaman kuukauden harjoittelujakso. Joskus toki harjoittelijat ovat huonoja, jolloin emme myöskään tarjoa kesätöitä.

Viime vuonna kuitenkin organisaatiomme teko päätöksen, että harjoittelijoille maksetaan palkkaa. Syynä kaikenmaailman nettikirjoittelut orjatyötä teettävistä firmoista, ja me emme halunneet sellaiselle listalle.

Miten kävi? Kävi niin, että meillä ei käytetä enää juuri lainkaan harjoittelijoita. Syy on se, että harjoittelijoille ei ole todellista tarvetta. Ikävää on se, että nyt jää moni opiskelija vaille arvokasta kokemusta hyvältä alalta, ja erittäin vahva mahdollisuus kesätyöhön ja valmistumisen jälkeiseen työpaikkaan.

Miksi teillä ei ole enää tarvetta harjoittelijoille? Tarvetta oli silloin, kun sai ilmaiseksi harjoittelemaan kesällä tehtäviä tehtäviä, mutta kun piti maksaa palkkaa harjoitteluajalta, ei enää ollutkaan tarvetta? Loppuko yhtäkkiä työt kesältäkin?

Vierailija
15/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain siis ihan tavallista työpaikkaa työpaikkailmoituksen kautta. Harjoitteluasia sovittiin vasta kun olin saanut paikan. Olisin saanut saman kk-palkan vaikka en olisi harjoittelussa tai jos olisin ollut töissä alle 3kk. 

Vierailija
16/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain siis ihan tavallista työpaikkaa työpaikkailmoituksen kautta. Harjoitteluasia sovittiin vasta kun olin saanut paikan. Olisin saanut saman kk-palkan vaikka en olisi harjoittelussa tai jos olisin ollut töissä alle 3kk. 

Tämä selvensi. Mutta hoitoalalla etenkin ei töitä saa lain mukaan tehdä, jos ei ole riittävästi opintopisteitä. Eli ei toi sovi kaikille opiskelijoille.

Vierailija
17/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelija sitoo henkilökunnan työpanosta harjoittelun ohjaamiseen, opastamiseen ja valvomiseen.

Jos työntekijät saisivat päättää, harjoittelijoita ei otettaisi mihinkään. Ne vain kuormittavat henkilökuntaa. Niille pitää kaikki opettaa ja neuvoa, mutta mitään vastuuta niillä ei ole mistään.

Työnantajan etu on saada osaavaa työvoimaa myös tulevaisuudessa, joten niihin tuleviin tekijöihin kuuluu investoida. Aikaisemmin se menikin niin, eli harjoittelijoille maksettiin harjoittelupalkaa (löytyy vieläkin TES:istä). Nykyin tuo työvoima pitäisi saada jostakin syystä ilman omaa investointia, eli ilmaiseksi yhteiskunnan piikkiin koulutettuna ja työhön perehdytettynä.

Vierailija
18/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tämä harjoittelukielteisyys. Jos harjoittelut olisi palkallisia, ei harkkapaikkoja olisi. Kouluissa ei opeteta nykyään työtä käytännössä, vaan vastuu varsinaisesta oppimisesta jää harjoittelujaksoille. Ei kai kukaan todella halua epäpäteviä vastavalmistuneita työntekijöitä, joilla menee kaikesta sormi suuhun? Eihän vastavalmistunut voi tehdä työtä itsenäisesti ja olla vastuussa omista toimistaan, jos hänellä ei ole minkäänlaista kokemusta. Epäpätevän työntekijän virheet voivat olla hengenvaarallisia tai ainakin kalliita. Itse menen mielelläni harjoitteluihin. Sehän on opiskelua eikä työelämää. Siitä saa opintotukea aivan kuten luennoilla istumisestakin. On hyvä, että voi opiskella asiat kunnolla ja turvallisesti niin, että joku valvoo.

Vierailija
19/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä selvensi. Mutta hoitoalalla etenkin ei töitä saa lain mukaan tehdä, jos ei ole riittävästi opintopisteitä. Eli ei toi sovi kaikille opiskelijoille.

Harjoittelijoille voisi aivan hyvin maksaa harjoittelupalkkaa, vaikka eivät työtehtäviä saisi itsenäisesti tehdäkään. Aivan perseestä, että veronmaksajat joutuvat kustantamaan harjoittelijan elatuksen, jotta joku organisaatio saisi perehdytettyä itselleen työvoimaa ilmaiseksi.

Vierailija
20/44 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä amk-tutkinnon lopussa, harjoittelijana eräässä julkisen sektorin paikassa. Alaa en sano muuta kuin että kyse on oikeasti osaamista vaativasta hommasta, eikä mistään tradenomi myynti markkinointi -sihteeri pelleilystä.

Teen 1300 e/kk palkalla neljä kuukautta töitä, joista minulla on eri paikoista yhteensä jo melkein pari vuotta kokemusta, ja joihin liittyviä asioita olen oppinut opiskeluissa (kun nimittäin ala on tosiaan sellainen, että opiskeluissakin opitaan oikeita asioita, toisin kuin tradenomeilla). Suurin osa työkavereistani harjoittelupaikassani on yli 50v, useimmat naisia, ja suurin osa tästä yli 50v porukasta on varsin avuttomia niissä jutuissa, joita teen, koska aiheeseen liittyy paljon teknologian ja it-alan ymmärrystä.

Elikkä toisin sanoen, teen varsin tuottavaa työtä, luultavasti ammattimaisempaa jälkeä kuin suuri osa vanhoista työntekijöistä keille näitä tehtäviä on sysätty, ja saan noin kolmasosan palkkaa siitä mitä he saavat.

Harjoittelijat usein paikkaavat lomalla olevia koska harjoittelu on kesällä eikä yritykset palkkaa hyvää hyvyyttään ketään opettelemaan tehtäviä. On valheellista väittää ettei harjoittelijat olisi tuottavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä