Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidon tuki ja reilu kustannusten jakaminen, tuleva pelottaa :(

Vierailija
06.09.2018 |

Hei!

Onko täällä muita kotihoidon tuella olevia? Meillä on avopuolisoni kanssa puolivuotias vauva ja olemme reilu kolmekymppisiä. Tienaamme työssämme suunnilleen yhtä paljon. Tähän mennessä olemme aina maksaneet kaiken TASAN puoliksi (myös nyt äitiys- ja vanhempainvapan ajalta). Puoliso on myös tarkka rahoistaan, ei esim. tarjoa ravintolassa, tms.

Olen kuitenkin jäämässä, enemmän omasta halustani n. puoleksi vuodeksi hoitovapaalle. Tarkoitus olisi laittaa lapsi 1,5 vuotiaana hoitoon. Pidemäänkin haluaisin olla, mutta säästöt eivät siihen riitä :( Mietin, millaista taloudellista tukea olisi kohtuullista edellyttää tuolta ajalta? Ehdotuksia? Puolet hoitomaksusta ainakin? Meillä on myös yhteinen asuntolaina. Lapsilisät menevät tällä hetkellä puoliksi yhteiselle tilille. Tarkoitus on käyttää tähän asti keräämäni säästöt hoitovapaaseen, mutta todennäköisesti ne eivät riitä ihan puoleen kaikesta...:(

Kommentit (229)

Vierailija
1/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät toivottavasti menevät lapsen hyväksi eikä teidän?

Vierailija
2/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihan.. puolet hoitomaksusta hoitovapaan aikana? Lapsilisä puoliksi yhteiselle tilille? Sekavaa settiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta. Puolisosta siis.

Vierailija
4/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsilisät menevät puoliksi teille? Ne rahat kuuluu lapselle , lapsen hoitoon. Laittakaa lapselle oma tili ja lisät sinne.

Vierailija
5/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, nää on näitä. MIKSI ETTE OLE KESKUSTELLEET KUSTANNUSTEN JAKAMISESTA ENNEN LAPSENHANKINTAA?

Vierailija
6/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lapsen tarvikkeet ostetaan kaikki  yhteiseltä tililtä. Lisäksi olen omilla rahoillani ostanut leluja yms. mistä ei olla yhdessä sovittu.

Vierailija
7/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäsköhä sitä keskustella asiasta puolison kanssa ja valasta reaaliteetteja. Yhteisen lapsen menoista huolehtiminen kuuluu molemmille, ei vain sinulle.

Vierailija
8/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa just luin???

Lapsilisä nyt ensinnäkin 100 % kattamaan sen lapsen kustannuksia.

Mikä helvetin puolet hoitomaksusta jos lapsi on kotihoidettu?

Joko elätte 50/50 tai lapsi hoitoon. 

Vierailija
9/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Lapsen tarvikkeet ostetaan kaikki  yhteiseltä tililtä. Lisäksi olen omilla rahoillani ostanut leluja yms. mistä ei olla yhdessä sovittu.

/Ap

Vierailija
10/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin hoitomaksulla siis sitä summaa, mikä menisi hoitomaksuun lapsen ollessa kunnallisessa hoidossa kotihoidon sijaan  /Ap

Vierailija
11/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI joku hankkii lapsen tällaiseen tilanteeseen???

Mies haluaa jatkaa omaa elämäänsä ja saada puolet lapsilisästäkin kuin jonain bonuksena isyydestä ja nainen sitten rahoittaa hoitovapaan.

Olisko pitänyt keskustella ennen lapsen hankkimista???

Vierailija
12/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi maksaa sinulle kompensaationa puolet äitiys- ja vanhempainvapauden tulonmenetyksistäsi, sillä lapsi on yhteinen. Sinäkö laosenhankinnasta vain maksat, kärsit raskausvaivat ja mies voi poimia rusinat pullasta?

Vierailija
13/229 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla kulujaolla en kyllä jäisi kotihoidontuelle. Miksi sinä kannat taloudellisen riskin ja käytät omia säästöjäsi hoitaaksesi teidän yhteistä lastanne? Mitä mies ajattelee hoitovapaastasi?

Vierailija
14/229 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies laittoi mun tilille n 300 e per kuukausi, ja sain myös Helsinki-lisää kotihoidontuen päälle. Mies maksoi ruuat, asunnon yms kulut sillä ajalla. Hänen mielestään se oli ihan normaalia, koska minä hoidin yhteistä lasta. Hänen mielestään lapsi oli liian nuori päivähoitoon.  Ei siitä tarvinnut puhua, mies itse ehdotti myös lisärahan laittamiseen mun tilille. Mekin tienaamme liki saman, olemme tosin naimisissa, eikä meillä ole yhteistä tiliä. Eikä ole tarvinnur rahasta riidellä, molemmilla on samankaltaiset kulutusperiaatteet.

Hoitovapaalle jäämisestä ja sen kestosta puhuttiin jo ennen lapsen hankintaa. Mies olisi halunnut mun olevan kotona kenties pitempäänkin, mutta todettiin että hiukan yli 2 v on jo sopiva ryhmäperhehoitoon, kun pystyimme pitämään hoitopäivät lyhyinä. Minulla oli silloin osittain vuorotyö, eli joskus iltoja ja viikonloppuja, joten oli myös vapaapäiviä viikolla lapsella hoidosta.

Vierailija
15/229 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suoraan istut alas miehen kanssa ja teette laskelmat, joilla osoitat ettei kotihoidontuella yksinkertaisesti maksets puolia. Tähän lisäät myös, ettei kotihoito ole mitään kotona oleskelua, vaan hoidat TEIDÄN lastanne.

Ei voi vaan purematta niellä sitä, että lapsi joutuu 9-10kk ikäisenä päivähoitoon vain koska isä ei halua maksaa enempää kuin puolet. Miettisin tuossa jo vähän tulevaisuuttakin, että meneekö jatkossakin ne iskän periaatteet lapsen hyvinvoinnin edelle.

Ja joo, meillä mies tienaa bruttona 2200-2500€/kk. Itse kotihoidan lapsen kolmevuotiaaksi.

Meillä ollut jo aikoinaan yhteenmuuttaessa selvää, että enemmän tienaava maksaa enemmän, mikäli toisen tulot merkittävästi pienemmän. Itse olen maksanut enemmän silloin kun mies opiskeli ja itse olin töissä.

Nyt sitten mies maksaa enemmän.

Toki itsekin pyrin pienillä tuloilla saamaan pientä lisätienestiä vähän väliä, kotihoidon ohellahan voi tehdä keikkatyötä, kunhan ilmoittaa tulot Kelaan. Itse teen siis satunnaisia työkeikkoja silloin kun miehellä on vapaapäivä.

Kirppispöydän myös olen ottanut kerran vuodessa, kun pieneksi jääneitä varusteita myy pois, niin tuotolla saa rahoitettua uutta.

Juuri itseasiassa lapsen talvihaalari kustannettiin kirppistuotolla 👌

Vierailija
16/229 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kustansi luonnollisestikin enemmän, koska omat tuloni putosivat hoitovapaalla. Asiasta ei tarvinnut edes keskustella. Mies olisi toivonut minun olevan kotona kauemminkin. Olin siihen asti, että lapsi täytti kolme vuotta.

Vierailija
17/229 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla justiin loppui vanhempainvapaa ja mies maksaa ruoat, laskut ja 200e mun asuntolainasta. Lainan maksun jälkee jää se 150e muuhun esim. mulla on oma auto. Oon kodinhoidon tuella niin kauan kunnes poika täyttää 2v ja sit töihin. Mun tulot on verottomana normaali kodinhoidontuki ja 50e hoitolisää. Kuntalisää en saa

Vierailija
18/229 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kyllä toisaalta itsekin sitä mieltä, että lasta on hyvä hoitaa kotona ainakin vielä hetken jotta hiukan kasvaa ja vahvisytuu...ei toki esim. 3-vuotiaaksi asti. Tärkeää on myös ettei taloudellinen tilanne pääse huononemaan, esim. säästössä on myös oltava rahaa. Ap.

Vierailija
19/229 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein toivoisin noilla "pienistäkin tuloista maksettava tasan puolet"'-simputtajille edes hetkellistä työttömyyttä tai muuta radikaalia tulojen laskua, jotta näkisi sen periaatteensa toisen puolen.

Mitä muuten käy jos näissä ei maksa sitä tasan puolta? Muuttavatko pois vai...? Ei välttämättä nimittäin olisi kova menetys. Jos perheessä eletään kuin kämppikset maksaen kaikki tasan 50-50, niin onko tuollaisessa edes järkeä. Jos toista ei kiinnosta, riivitkö pullonpalautusrahoista kokoon muutaman kolikon saadaksesi edes tölkkihernekeiton (samalla kun puoliso itse syö vieressä sisäfilettä), niin onko tuossa enää mitään itua?

Vierailija
20/229 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies voi maksaa sinulle kompensaationa puolet äitiys- ja vanhempainvapauden tulonmenetyksistäsi, sillä lapsi on yhteinen. Sinäkö laosenhankinnasta vain maksat, kärsit raskausvaivat ja mies voi poimia rusinat pullasta?

Itse halusi salaa minulta, en halua edes rusinoita. Turha itkeä.

Mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä