Miksi laitoshuoltajien ja muiden töitä sälytetään sairaanhoitajille?
Meidän pitäisi kuulemma nykyään omien hommien lisäksi jakaa ruoat, tiskata, viedä roskat, tehdä jatkuvasti jotain pientä siivoushommaa ja niin edelleen.
Ihan kuin omissa töissä, siis hoitotoimenpiteissä ja kirjallisissa hommissa ei olisi jo ihan tarpeeksi. Todella kivaa juosta käytävillä, jännittää joka päivä, ehtiikö tehdä kaiken pakollisen ja samalla kuunnella laikkareiden valituksia jokaisesta vaihtamattomasta roskapussista. Samalla, kun laikkarit pitää useita pitkiä taukoja päivässä ja istuu kahvilla.
Olen myös saanut valitusta siitä, että minä kuulemma istuin "aina" kahvilla. Tämä eräänä sellaisena päivänä, kun ehdin juoda ekan kahvin tai yleensäkään istua alas työpäivänä ekan kerran kuuden tunnin jälkeen. Muutaman minuutin kuluttua tuli laikkari etsimään minua, kun hänellä oli jotain kysyttävää. Vastasin kuitenkin kiltisi. Myöhemmin kuulin, kun hän kertoi toiselle laikkarille, miten minä olin istunut koko päivän vaan kahvilla. :D
Onko muiden työpaikoilla samanlaista?
Kommentit (198)
Laitosapulaisia ei palkata ja heidän työt sälytetään säästösyistä sairaanhoitajille. Käsi ylös, kenen mielestä tämä on hyvä juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tyypillistä, ryhmät riitelevät keskenään sen sijaan, että kääntyisivät huonoa johtamista vastaan.
Mutta kun on eri pomot. Meillä hoitajat on sos ja terv puolen työntekijöitä. Laitoshuoltajat on teknisen puolen työntekijöitä. Aikoinaan on työt jaettu.
Niin on, molemmilla ryhmillä omat esimiehensä, joiden kuuluisi neuvotella tämä asia kohdalleen. Jos muutosta ei synny, no can do ja nielkää kateutenne toisten tauoista.
Mutta kumpikaan taho ei jousta. Ei tekninen puoli halua lisää töitä. Joutuvat palkkamaan lisää työntekijöitä ja kulut kasvaa ja ylempi taho moittii nousseista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajat kyllä pystyvät pitämään meillä pidempiä taukoja kuin hoitajat. Työvuorojen järjestely on myös ongelma. Miksi työvuoroja ei järjestetä niin että esim. yksi laikkari olisi illa vielä mukana iltapalan jaossa + siivoamassa jos potilas kotiutuu klo 17 jälkeen. Siivousta ei silloin oikein ehdi kukaan ja sitten joudutaan sanomaan että ei ole tilaa.
Miksi et kysy asiasta omalta osastonhoitajaltasi tai laitoshuollon esimieheltä? Tosin se myöhempään oleva laikkari olis sitten varmaan aamusta pois, joten mitoitusongelma syntyisi sinne.
:) Kyllä tätä on kysytty. Laikkarit eivät halua olla töissä klo 17 jälkeen. Johdon ongelma toi tosin onkin. Ei ne "täynnä olevat" paikat sinänsä minua harmita. Verovaroista toki minäkin joudun osallistumaan niiden kustannuksiin samoin kuin laitoshuoltajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Pyykit ja roskat viedään nopeasti pois, jottei sairaudet pääse niiden vuoksi leviämään, kun muhivat lämmössä. Kuten MRSA yms. Pöydät ja tasot ovat järjestyksessä, jotta ne voidaan pyyhkiä ja estää tartuntoja kosketuspinnoilta.
LaitoshuoltajaPs. Uskomatonta!
Ennemmin se MRSA tarttuu osaston tai kahvion ovenkahvoista kuin täydestä pyykkipussista potilaisiin.
Mitäpä itse sanoisit potilaana, jos hoitaja sanoisi, että sori, ei nyt ehdi vaihtaa sulle haavasidosta, auttaa vessaan tai laittaa uutta antibioottia, kun pitää järjestellä huuhtiksen pöydät, käydä vaihtamassa uudet pyykkipussit vanhojen hieman täysien tilalle tai lähtee tekemään jätehuoltoa?
Hoitajan tulee osata laittaa työtehtävät tärkeysjärjestykseen, niinhän laitoshuoltajatkin tekevät. Eli ensin hoidat potilaan ja sen jälkeen ne muhivat MRSA pissa-astiat siellä huuhtiksessa.
Ja opelle ketjussa, sairaala on ihan oma maailmansa.
On. Vartijan pitäisi hoitaa huoltomiehen ja siivoojan tehtäviä vaikka neivät kuulu työnkuvaan, työsopimukseen eikä niistä makseta erillistä korvausta. Emme ole talonmiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä ollaan potilaita varten. Siivous ja potilaiden turvallisuus kuuluu kaikille. Yöllä toimii myös se, että löytäjä saa pitää. Laitoshuoltajat eivät ole öisin töissä. Myös ruokailu menee potilaan edun mukaisesti. Ruoka jaetaan nopeasti, ettei lämpöketju katkea. Ei voi sanoa, sori ei kuulu mulle.
Laitoshuoltajilla ei ole lupa hoitotyöhön, mutta kyllä itse ainakin olen auttanut istumaan yms.Terkuin laitoshuoltaja
Nimenomaan, potilaita varten.
Mitäpä luulet, kumpi on tärkeämpi, potilaan haavasidosten vaihtaminen, lääkkeiden jako tai potilaan liikkumisharjoituksissa avustaminen vaiko ehkä pyykkipussien lajittelu ja pesulaan roudaus, roskapussien suoristaminen tiptop-asentoon tai kaappien järjestely?
Haloo! Pyykit ja roskat viedään nopeasti pois, jottei sairaudet pääse niiden vuoksi leviämään, kun muhivat lämmössä. Kuten MRSA yms. Pöydät ja tasot ovat järjestyksessä, jotta ne voidaan pyyhkiä ja estää tartuntoja kosketuspinnoilta.
Usko pois, että sairaanhoitajat tietävät bakteereista ja hygieniasta enemmän kuin sinä.
Kysymyshän olikin priorisoinnista.
En minä ainakaan tiedä yhtään mitään siivousaineista. Bakteereista ja hygieniasta kyllä jotain, mutta en tiedä mitä laitoshuoltaja tietää.
Sanoisin, että aika ylimielistä.Eihän tässä puhuttukaan siivousaineista.
Mutta juuri se on sitä ammattitaitoisen laikkarin knowhowta. Hyvä että tuli mainittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajat kyllä pystyvät pitämään meillä pidempiä taukoja kuin hoitajat. Työvuorojen järjestely on myös ongelma. Miksi työvuoroja ei järjestetä niin että esim. yksi laikkari olisi illa vielä mukana iltapalan jaossa + siivoamassa jos potilas kotiutuu klo 17 jälkeen. Siivousta ei silloin oikein ehdi kukaan ja sitten joudutaan sanomaan että ei ole tilaa.
Miksi et kysy asiasta omalta osastonhoitajaltasi tai laitoshuollon esimieheltä? Tosin se myöhempään oleva laikkari olis sitten varmaan aamusta pois, joten mitoitusongelma syntyisi sinne.
Sille pitää maksaa iltalisää. Siivoojien palkat on niin valtavia, ettei siihen ole missään varaa.
Varaa on kuitenkin maksaa niistä potilas paikoista jotka eivät ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Laitosapulaisia ei palkata ja heidän työt sälytetään säästösyistä sairaanhoitajille. Käsi ylös, kenen mielestä tämä on hyvä juttu?
Meille kentällä työskenteleville muutos markkinoitiin aikanaan "tulevaisuuden moniammatillisuudella"... No, kuinkas kävikään, hoitajista tuli moniammattilaisia, ja moni meikäläinen jäi tarpeettomaksi. Kalliitakin oltiin. -Sairaalahuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille pitää maksaa iltalisää. Siivoojien palkat on niin valtavia, ettei siihen ole missään varaa.
Sehän se onkin arvoitus, miten siivooja tulee aina liian kalliiksi.
Olen kolmannella sektorilla terkkarina, ja aikani menee lippulappujen täyttöön, mikä on taas pois asiakasajoista.
Puhelin soi koko ajan, sillä en ole saanut lupaa luoda puhelintuntia.
Frustroivaa, ja mietinkin usein, mikä olisi vaihtoehto. En pysty keskittymään ihmisiin, olen pelkkä toimistorotta. 😵
T turha tippatäti
Voi luoja, en vaan pysty kuvittelemaan että esimerkiksi verotoimiston työntekijät heiluisi luutun kanssa samalla kun tekevät työtänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin arvoitus, miten siivooja tulee aina liian kalliiksi.
Todella, hoitajat on sitten illassa peruspalkalla vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä ollaan potilaita varten. Siivous ja potilaiden turvallisuus kuuluu kaikille. Yöllä toimii myös se, että löytäjä saa pitää. Laitoshuoltajat eivät ole öisin töissä. Myös ruokailu menee potilaan edun mukaisesti. Ruoka jaetaan nopeasti, ettei lämpöketju katkea. Ei voi sanoa, sori ei kuulu mulle.
Laitoshuoltajilla ei ole lupa hoitotyöhön, mutta kyllä itse ainakin olen auttanut istumaan yms.Terkuin laitoshuoltaja
Mitäpä luulet, kumpi on tärkeämpi, potilaan haavasidosten vaihtaminen, lääkkeiden jako tai potilaan liikkumisharjoituksissa avustaminen vaiko ehkä pyykkipussien lajittelu ja pesulaan roudaus, roskapussien suoristaminen tiptop-asentoon tai kaappien järjestely?
Usko pois, että sairaanhoitajat tietävät bakteereista ja hygieniasta enemmän kuin sinä.
En minä ainakaan tiedä yhtään mitään siivousaineista. Bakteereista ja hygieniasta kyllä jotain, mutta en tiedä mitä laitoshuoltaja tietää.
Mutta juuri se on sitä ammattitaitoisen laikkarin knowhowta. Hyvä että tuli mainittua.
With all due respect. Sairaalassa käytössä noin kolme eri ainetta. Kyllä normaalin älykkyyden omaava ihminen osaa niistä etiketin lukemalla oikean valita.
Se että pitääkö sairaanhoitajan käyttää tähän aikaansa on kysymys, jonka luulisi sinuakin kiinnostavan.
Jos kehitys jatkuu tähän tapaan, teitä laitoshuoltajia ei jatkossa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, en vaan pysty kuvittelemaan että esimerkiksi verotoimiston työntekijät heiluisi luutun kanssa samalla kun tekevät työtänsä.
Mutta sen varmaan ymmärrät, että sairaalassa on sairaita potilaita, jotka voivat kuolla vaikka noro virukseen, kun kakkaroskikset muhivat yön yli huoneessa. Verovirastossa tuskin näin on. 😁
Vierailija kirjoitti:
Ottaen vieläpä huomioon, että nuo verotoimiston työtekijät eivät hoida haavoja ja immuniteetiltään heikentyneitä ihmisiä.
Miksi opettajat eivät siivoa kouluja?
Eikös nyt ole tulossa se siivous vesi? Pesuaineita ei enää käytetä niin paljoa. Bakteerit vastuskykyisiä. Pesuaineet varsinkin sairaaloissa tulisi vaihtaa aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
With all due respect. Sairaalassa käytössä noin kolme eri ainetta. Kyllä normaalin älykkyyden omaava ihminen osaa niistä etiketin lukemalla oikean valita.
Se että pitääkö sairaanhoitajan käyttää tähän aikaansa on kysymys, jonka luulisi sinuakin kiinnostavan.
Jos kehitys jatkuu tähän tapaan, teitä laitoshuoltajia ei jatkossa tarvita.
Huutelen tähän väliin: Mun havaintoni mukaan (olen se opintovapailta palailija) ollaan menossa toiseen suuntaan, tai sitten satun olemaan oikeassa sh-piirissä, jossa on karmea pula laitoshuoltajista. Nimittäin kun kävin sopimassa töihinpaluun ehdoista, sain esimieheltäni tilityksen siitä, kuinka savuttomassa sairaalassa ei voida antaa varoituksia tupakanpoltosta, koska ei ole varaa menettää ketään. Uudet sairaalahuoltajat kuulemma äänestävät jaloillaan ja lähtevät muualle töihin onnettomien työskentelyolosuhteiden vuoksi (pula työntekijöistä --> kunnon perehdytyksen puute). Sain valita sijoituspaikkani ja määritellä osa-aikaprosentin, en tee enää täyttä työaikaa. Päädyn luultavasti varahenkilöstöön, jossa ei tarvitse tehdä viikonloppuja, toistaiseksi olen virkavapaalla miettimässä. Mutta ei muuta, jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat eivät siivoa kouluja?
Miksi oppilaat eivät siivoa kouluaan ( ja omia sotkujaan? )?
Tapelkaa tytöt, saatte tupakkia!