Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laitoshuoltajien ja muiden töitä sälytetään sairaanhoitajille?

Vierailija
06.09.2018 |

Meidän pitäisi kuulemma nykyään omien hommien lisäksi jakaa ruoat, tiskata, viedä roskat, tehdä jatkuvasti jotain pientä siivoushommaa ja niin edelleen.

Ihan kuin omissa töissä, siis hoitotoimenpiteissä ja kirjallisissa hommissa ei olisi jo ihan tarpeeksi. Todella kivaa juosta käytävillä, jännittää joka päivä, ehtiikö tehdä kaiken pakollisen ja samalla kuunnella laikkareiden valituksia jokaisesta vaihtamattomasta roskapussista. Samalla, kun laikkarit pitää useita pitkiä taukoja päivässä ja istuu kahvilla.

Olen myös saanut valitusta siitä, että minä kuulemma istuin "aina" kahvilla. Tämä eräänä sellaisena päivänä, kun ehdin juoda ekan kahvin tai yleensäkään istua alas työpäivänä ekan kerran kuuden tunnin jälkeen. Muutaman minuutin kuluttua tuli laikkari etsimään minua, kun hänellä oli jotain kysyttävää. Vastasin kuitenkin kiltisi. Myöhemmin kuulin, kun hän kertoi toiselle laikkarille, miten minä olin istunut koko päivän vaan kahvilla. :D

Onko muiden työpaikoilla samanlaista?

Kommentit (198)

Vierailija
21/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siellä ollaan potilaita varten. Siivous ja potilaiden turvallisuus kuuluu kaikille. Yöllä toimii myös se, että löytäjä saa pitää. Laitoshuoltajat eivät ole öisin töissä. Myös ruokailu menee potilaan edun mukaisesti. Ruoka jaetaan nopeasti, ettei lämpöketju katkea. Ei voi sanoa, sori ei kuulu mulle.

Laitoshuoltajilla ei ole lupa hoitotyöhön, mutta kyllä itse ainakin olen auttanut istumaan yms.

Terkuin laitoshuoltaja

Tasan yhtä paljon kaikki "vain istuvat kahvilla", jos joku muu heitä etsii ja löytää kahvihuoneesta.

Ex -sairaalahuoltajana tiedän, että silloin kun on kiire niin todella on. Vastaavasti siellä osastolla ei voi pyöriä turhaan tiellä, jos työt on hetkeksi saatu tehtyä.

Ja jäljet pitäisi tosiaan pyyhkiä auttavasti siinä paikan päällä, ennen kuin joku muu tulee ja puhdistaa loput.

Sairaalahuoltajat ja apulaiset on olleet joskus 80-luvulla. Välineet, menetelmät, tieto, taito on noista paljon kehittynyt.

Ohis, PSHP:ssa ammattinimike on edelleen sairaalahuoltaja.

Vierailija
22/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo! Pyykit ja roskat viedään nopeasti pois, jottei sairaudet pääse niiden vuoksi leviämään, kun muhivat lämmössä. Kuten MRSA yms. Pöydät ja tasot ovat järjestyksessä, jotta ne voidaan pyyhkiä ja estää tartuntoja kosketuspinnoilta.

Laitoshuoltaja

Ps. Uskomatonta!

Ennemmin se MRSA tarttuu osaston tai kahvion ovenkahvoista kuin täydestä pyykkipussista potilaisiin.

Mitäpä itse sanoisit potilaana, jos hoitaja sanoisi, että sori, ei nyt ehdi vaihtaa sulle haavasidosta, auttaa vessaan tai laittaa uutta antibioottia, kun pitää järjestellä huuhtiksen pöydät, käydä vaihtamassa uudet pyykkipussit vanhojen hieman täysien tilalle tai lähtee tekemään jätehuoltoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siellä ollaan potilaita varten. Siivous ja potilaiden turvallisuus kuuluu kaikille. Yöllä toimii myös se, että löytäjä saa pitää. Laitoshuoltajat eivät ole öisin töissä. Myös ruokailu menee potilaan edun mukaisesti. Ruoka jaetaan nopeasti, ettei lämpöketju katkea. Ei voi sanoa, sori ei kuulu mulle.

Laitoshuoltajilla ei ole lupa hoitotyöhön, mutta kyllä itse ainakin olen auttanut istumaan yms.

Terkuin laitoshuoltaja

Nimenomaan, potilaita varten.

Mitäpä luulet, kumpi on tärkeämpi, potilaan haavasidosten vaihtaminen, lääkkeiden jako tai potilaan liikkumisharjoituksissa avustaminen vaiko ehkä pyykkipussien lajittelu ja pesulaan roudaus, roskapussien suoristaminen tiptop-asentoon tai kaappien järjestely?

Haloo! Pyykit ja roskat viedään nopeasti pois, jottei sairaudet pääse niiden vuoksi leviämään, kun muhivat lämmössä. Kuten MRSA yms. Pöydät ja tasot ovat järjestyksessä, jotta ne voidaan pyyhkiä ja estää tartuntoja kosketuspinnoilta.

Laitoshuoltaja

Ps. Uskomatonta!

Usko pois, että sairaanhoitajat tietävät bakteereista ja hygieniasta enemmän kuin sinä.

Kysymyshän olikin priorisoinnista.

No silloin he voivat ottaa vastuun hygieniasta.

Mikset hoida työtäsi? Koska nuo jutut kuuluvat myös hoitajille ja lähihoitajille.

Vaihda alaa, jos et ajattele potilaiden etua vaan riitelet työtehtävistäsi.

Älä nyt riehaannu. Jokainen hoitaja huolehtii varmasti aseptiikasta. :)

Alaa olen jo vaihtamassa. Opiskelen lääkäriksi. :)

Vierailija
24/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltajat kyllä pystyvät pitämään meillä pidempiä taukoja kuin hoitajat. Työvuorojen järjestely on myös ongelma. Miksi työvuoroja ei järjestetä niin että esim. yksi laikkari olisi illa vielä mukana iltapalan jaossa + siivoamassa jos potilas kotiutuu klo 17 jälkeen. Siivousta ei silloin oikein ehdi kukaan ja sitten joudutaan sanomaan että ei ole tilaa.

Vierailija
25/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkuin laitoshuoltaja

Mitäpä luulet, kumpi on tärkeämpi, potilaan haavasidosten vaihtaminen, lääkkeiden jako tai potilaan liikkumisharjoituksissa avustaminen vaiko ehkä pyykkipussien lajittelu ja pesulaan roudaus, roskapussien suoristaminen tiptop-asentoon tai kaappien järjestely?

Laitoshuoltaja

Ps. Uskomatonta!

Usko pois, että sairaanhoitajat tietävät bakteereista ja hygieniasta enemmän kuin sinä.

Kysymyshän olikin priorisoinnista.

En minä ainakaan tiedä yhtään mitään siivousaineista. Bakteereista ja hygieniasta kyllä jotain, mutta en tiedä mitä laitoshuoltaja tietää.

Sanoisin, että aika ylimielistä.

Eihän tässä puhuttukaan siivousaineista.

Vierailija
26/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat joutuu tekeen kohtuuttoman paljon pyykkihuoltoa ja siivotaankin. Esim hoitotarvikekaapit ja lääkehuone on hoitajien siivousaluetta.

Meillä osastolla ei laitoshuoltajille kuulu edes sängyn petaaminen. Eli kun potilas kotiutuu niin laitoshuoltaja pesee sängyn, mutta hoitaja petaa.

Meille hoitajille kuuluu kaikkien työt. Tehdään paljon siivoustyötä ja ruoanjakoa, toimitaan fysiotetapeuttina. Iltaisin tehdään sairaalasihteerin töitä. Omaiset valittaa ettei potilaita hoideta tarpeeksi.

Vierailija
27/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tyypillistä, ryhmät riitelevät keskenään sen sijaan, että kääntyisivät huonoa johtamista vastaan.

Nuo jutut ovat kyllä hoitajilla tiedossa, että hygienia kuuluu kaikille.

Vaikka olisi kymmenen laitoshuoltajaa, ei sitä sairaalahygieniaa voi laiminlyödä.

Vierailija
28/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tyypillistä, ryhmät riitelevät keskenään sen sijaan, että kääntyisivät huonoa johtamista vastaan.

Tässähän ei ole enää kysymys johtamisesta. Vaan politiikasta, jossa raha ja sen säästäminen on pääasia.

Se joka kirjoitti paluusta 1700 luvulle. :(

Vierailija
29/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo keskinäinen nokittelu oli yksi niistä syistä, joka sai minut aikanaan vetäytymään ihmisvihaajien osastolle, röntgenin syövereihin. ;) Palailen opiskeluvuosien jälkeen tekemään karkkirahaa, katsotaan onko tilanne edelleen sama.

4&8

Vierailija
30/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sairaanhoitajien palkat on niin matalia, että matalammin koulutettuja ei kannata palkata. Pienellä palkanlisällä saa työntekijän jonka tehtäväkenttä on paljon laajempi. Sairaanhoitajakin osaa siivota oksennuksen, mutta laitossiivooja ei voi pitää sairaanhoitajanvastaanottoa, palkassa ei ole montaa sataa eroa.

Vierailija
31/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkuin laitoshuoltaja

Ei näitä voi asettaa tärkeys -tai paremmuusjärjestykseen. Roskapussit tip top on pelkkää bullshitia, johon jotkut kontrollifriikit hoitajatkin sekaantuvat. Ainakin minun ex -työpaikallani.

Vierailija
32/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun on eri pomot. Meillä hoitajat on sos ja terv puolen työntekijöitä. Laitoshuoltajat on teknisen puolen työntekijöitä. Aikoinaan on työt jaettu.

Vierailija
33/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat joutuu tekeen kohtuuttoman paljon pyykkihuoltoa ja siivotaankin. Esim hoitotarvikekaapit ja lääkehuone on hoitajien siivousaluetta.

Meillä osastolla ei laitoshuoltajille kuulu edes sängyn petaaminen. Eli kun potilas kotiutuu niin laitoshuoltaja pesee sängyn, mutta hoitaja petaa.

Meille hoitajille kuuluu kaikkien työt. Tehdään paljon siivoustyötä ja ruoanjakoa, toimitaan fysiotetapeuttina. Iltaisin tehdään sairaalasihteerin töitä. Omaiset valittaa ettei potilaita hoideta tarpeeksi.

Sängyn petaus kuulostaa oudolta, mutta kyllä meilläkin hoitajat petaa sänkyjä, jos lanssin tulossa ja paikat täysin, myös pesevät, että ambulanssi pääsee jatkamaan matkaa. Tämä tietysti vain silloin, ku kotiutetaan potilaita uusien tieltä paljon. Laikkarit tekevät toisaalla.

Meillä Laikkarit siivoaa lääkehuoneen, mutta siinä pitää hoitajan seisoa vieressä. Kaikki hoitajat ei viitti tai kerkeä ja se on vähän ikävää, jos vaikka lääkkeet ei täsmäisi. Onneksi kuitenkin ovat lukkojen takana.

Vierailija
34/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sairaanhoitajien palkat on niin matalia, että matalammin koulutettuja ei kannata palkata. Pienellä palkanlisällä saa työntekijän jonka tehtäväkenttä on paljon laajempi. Sairaanhoitajakin osaa siivota oksennuksen, mutta laitossiivooja ei voi pitää sairaanhoitajanvastaanottoa, palkassa ei ole montaa sataa eroa.

Silloin minusta pitäisi palkata lisää hoitajia jotta nämä ehtii tehdä laikkareiden työt. Tosin enemmän säästöjä syntyisi kun ne työvuorot järjesteltäisiin siten että olemassa olevat laikkarit kahvilla istumisen sijaan voi osallistua siihen työhän esim illalla.

Vierailija
35/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltajat kyllä pystyvät pitämään meillä pidempiä taukoja kuin hoitajat. Työvuorojen järjestely on myös ongelma. Miksi työvuoroja ei järjestetä niin että esim. yksi laikkari olisi illa vielä mukana iltapalan jaossa + siivoamassa jos potilas kotiutuu klo 17 jälkeen. Siivousta ei silloin oikein ehdi kukaan ja sitten joudutaan sanomaan että ei ole tilaa.

Miksi et kysy asiasta omalta osastonhoitajaltasi tai laitoshuollon esimieheltä? Tosin se myöhempään oleva laikkari olis sitten varmaan aamusta pois, joten mitoitusongelma syntyisi sinne.

Vierailija
36/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai se oot se hoitsu, joka osastolla haisee pahalta.

Viinalta. 😁

Vierailija
37/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkuin laitoshuoltaja

Tasan yhtä paljon kaikki "vain istuvat kahvilla", jos joku muu heitä etsii ja löytää kahvihuoneesta.

Ex -sairaalahuoltajana tiedän, että silloin kun on kiire niin todella on. Vastaavasti siellä osastolla ei voi pyöriä turhaan tiellä, jos työt on hetkeksi saatu tehtyä.

Ja jäljet pitäisi tosiaan pyyhkiä auttavasti siinä paikan päällä, ennen kuin joku muu tulee ja puhdistaa loput.

Sairaalahuoltajat ja apulaiset on olleet joskus 80-luvulla. Välineet, menetelmät, tieto, taito on noista paljon kehittynyt.

Ohis, PSHP:ssa ammattinimike on edelleen sairaalahuoltaja.

Sitä nimitystä näkee edelleen paljon. Valmistuin tällä vuosikymmenellä laitoshuoltajaksi, erikoistuneena sairaalasiivoukseen. Miellän itseni sairaalahuoltajaksi.

Vierailija
38/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun on eri pomot. Meillä hoitajat on sos ja terv puolen työntekijöitä. Laitoshuoltajat on teknisen puolen työntekijöitä. Aikoinaan on työt jaettu.

Niin on, molemmilla ryhmillä omat esimiehensä, joiden kuuluisi neuvotella tämä asia kohdalleen. Jos muutosta ei synny, no can do ja nielkää kateutenne toisten tauoista.

Vierailija
39/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä just. Sairaanhoitaja tekee kaikkea eli perushoitoa, vaativaa lääkehoitoa, sairaalasihteerin ja fysioterapeutin töitä.

Vierailija
40/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy asiasta omalta osastonhoitajaltasi tai laitoshuollon esimieheltä? Tosin se myöhempään oleva laikkari olis sitten varmaan aamusta pois, joten mitoitusongelma syntyisi sinne.

Sille pitää maksaa iltalisää. Siivoojien palkat on niin valtavia, ettei siihen ole missään varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi