Mies ei ymmärrä vuorotyötäni
Olen siis sairaanhoitaja ja siirryin päiväpuolelta 3-vuorotöihin, koska työpaikka sijaitsee nyt lähempänä. Miehen kanssa asiasta oltiin samaa mieltä ja homman piti olla ihan selkeä molemmille.
Hän ei nyt tunnu millään käsittävän, että yövuoron jälkeen nukun päivisin ja minun arkivapaani eivät ole mitään lomapäiviä. Olen aika paljon viikonloppuisin töissä ja mies sitten vapaalla ja puuhaa omia juttujaan (harrastuksia, tapaa kavereita ym.).
Tänään minulla on esimerkiksi vapaapäivä ja hän tiuskaisi minulle aamulla, että "on se kiva katsoa, kun sinä jäät siihen perse homeessa nukkumaan, kun minä lähden töihin". Pomppasin tietysti kiukkuisena pystyyn ja tiuskaisin takaisin, että "samalta minusta ehkä tuntuu viikonloppuisin, kun sinä saat jäädä nukkumaan krapulaasi".
Hän siis myös juhlii aika paljon kavereiden kanssa viikonloppuisin ja on siis lauantaina tai sunnuntaina krapulassa. Itse en vietä arkivapaitani ryypäten, vaan hoidan kaikkia niitä juttuja mitä en työni vuoksi ehdi arkisin, lepään, käyn kaupungilla ym. Toki myös siivoan, käyn kaupassa ja laitan ruokaa (mies tekee tätä yksin hyvin harvoin viikonloppuisin).
Hän ei siis käsitä, että nämä arkivapaani eivät ole mitään ylimääräisiä lomapäiviä, vaan ns. minun viikonloppujani ja haluan nukkua pitkään ja tehdä mieleisiäni juttuja. Hän on myös haukkunut minua laiskaksi, kun yövuoron jälkeen olen nukkunut päivällä, kun hän tulee töistä.
Mitä mieltä? Muilla samaa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sinä todella pitkään nukut, eli n. neljään? Jos kerran nukut silloin kun mies tulee töistä.
Jos olen 8 maissa aamulla kotona, niin en nyt suoraan mene sänkyyn ja kyllä mä haluan ne 8 tunnin unet, samoin, kun mieskin yöllä. Mitä oikein luulet!? Ap
Et muka ryyppää arkivapailla, mutta silti olet vasta 8 aamulla kotona. Jep jep. :D
Yövuoro?
Seli seli. Ap puhui jo itsensä pussiin.
Millä tavalla? Kerroin, että mies haukkui laiskaksi, kun nukuin yövuoron jälkeen, kun hän tuli töistä kotiin ja kerroin, että olen noin 8 kotona yövuorosta enkä suoraan mene sänkyyn ja haluan nukkua sen 8 tuntia. Mikä tässä nyt on? :D ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko vaihtaa vuorotyöhön? Olisin kyllä sinuna miettinyt. Itse teen vuorotyötä ( kaupan ala) ja kyllä se vaikuttaa yhteiseen aikaan ym perhe-elämään. Rytmit on erilaiset kuin muilla, ei saa nukuttua aamusta kun muu perhe herää kolistelemaan. Itselläni 3 lasta.
En ole Ap, mutta hoitoalalla myös. Vaihdoin yllättäen päivätyöstä 3-vuorotyöhön ja mitä tapahtui? Palkka pomppasi lähes tonnilla ylöspäin, ei enää sunnuntaiahdistusta, ei ruuhka-aikoja, ihanaa vaihtelevuutta... En edes tiennyt että minulle sopii vuorotyö. Nyt jo vuosia vuosia tehnyt vuorotyötä enkä usko, että tästä enää pois vaihdan. En menisi enää päivätyöhön. Minulla on myös päivätyön helposti mahdollistava tutkinto, mutta kun ei huvita. Vuorotyö on hauskaa ja elämä ihanan vaihtelevaa :)
Ja meidän työporukassa lähes kaikki on perheellisiä! Että hyvin onnistuu perhe ja vuorotyö, ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko vaihtaa vuorotyöhön? Olisin kyllä sinuna miettinyt. Itse teen vuorotyötä ( kaupan ala) ja kyllä se vaikuttaa yhteiseen aikaan ym perhe-elämään. Rytmit on erilaiset kuin muilla, ei saa nukuttua aamusta kun muu perhe herää kolistelemaan. Itselläni 3 lasta.
Meillä ei ole lapsia ja vaihdoin vuorotyöhön, koska nyt on työpaikka lähempänä. Tykkään myös tehdä vuorotyötä, minulle ei ole ongelmaa, mutta miehellä näköjään on, kun luulee minun pääsevän helpommalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja tekee silti vähemmän töitä kuin miehesi miesvaltaisella alalla. Eli mies on oikeassa.
Anteeksi mitä? Sinulla ei taida olla hajuakaan hoitajan työstä etkä tiedä mitä työtä mieheni tekee. Ap
Ei sitä tarvi tietääkään saa sinut näköjään ilman sitä tietoakin provosoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lapsia ja vaihdoin vuorotyöhön, koska nyt on työpaikka lähempänä. Tykkään myös tehdä vuorotyötä, minulle ei ole ongelmaa, mutta miehellä näköjään on, kun luulee minun pääsevän helpommalla. Ap
No perheessänne on muitakin kuin sinä. Olet perinteinen minä minä minä-nainen. Kanna nyt vastuu valinnoistasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap, mutta hoitoalalla myös. Vaihdoin yllättäen päivätyöstä 3-vuorotyöhön ja mitä tapahtui? Palkka pomppasi lähes tonnilla ylöspäin, ei enää sunnuntaiahdistusta, ei ruuhka-aikoja, ihanaa vaihtelevuutta... En edes tiennyt että minulle sopii vuorotyö. Nyt jo vuosia vuosia tehnyt vuorotyötä enkä usko, että tästä enää pois vaihdan. En menisi enää päivätyöhön. Minulla on myös päivätyön helposti mahdollistava tutkinto, mutta kun ei huvita. Vuorotyö on hauskaa ja elämä ihanan vaihtelevaa :)
Ja meidän työporukassa lähes kaikki on perheellisiä! Että hyvin onnistuu perhe ja vuorotyö, ei mitään ongelmaa.
Ok. Itselleni raha ei ole niin tärkeää kuin yhteinen aika perheen kanssa. Sosiaalinen elämä kärsii kun on vkonloput töissä ja muut vapaalla. Plus oon aina väsynyt kun en toivu enää vuorojen vaihtelusta (ikää alkaa olla).
Joillekin tämä sopii...haaveilen päivätyöstä/opiskelusta.
Menisit oikeisiin töihin, eli 8-16. Vuorotyöt ovat luusereiden hommaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sinä todella pitkään nukut, eli n. neljään? Jos kerran nukut silloin kun mies tulee töistä.
Jos olen 8 maissa aamulla kotona, niin en nyt suoraan mene sänkyyn ja kyllä mä haluan ne 8 tunnin unet, samoin, kun mieskin yöllä. Mitä oikein luulet!? Ap
Et muka ryyppää arkivapailla, mutta silti olet vasta 8 aamulla kotona. Jep jep. :D
Yövuoro?
En ole vielä yhdenkään hoitajan kuullut puhuvan nukkumapäivästä arkivapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perheessänne on muitakin kuin sinä. Olet perinteinen minä minä minä-nainen. Kanna nyt vastuu valinnoistasi!
Huonosta miesvalinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdollinen: työvuoro loppuu klo: 06.00, työmatka saattaa kestää 1-2 tuntia
sinä et ole tainnu vielä olla työelämässä ollenkaa
AP sulla on mulkku mies, eiole pitämisen arvoinen, viikonloppu ei tarkoita automaattisesti että on vapaata, vaan se tarkoittaa tuplapalkkaa pyhinä
Uskomattoman itsekeskeinen ajatteleva ja empatiakyvytön mies, joka taitaa pitää sua piikana. Seuraavan kerran kun aukoo päätään, kysyisin ihan suoraan, että
"etkö yhtään ajattele tätä nukkumis-asiaa minun kannaltani, kun olen koko yön ollut raskaassa työssä, niin nyt tarvitsen ne samat yöunet kuin sinäkin tarvitset yöllä, mutta minä nukun ne päivällä. En minä täällä huvikseni makaa. Kaupassa voidaan käydä illalla yhdessä. Krapula-aamuinasi sinä makaat huvittelun jäljiltä perse tosiaan homeessa, ihan itse aiheutetusti, minä tarvitsen sen unen työn väsyttämänä, en ryyppäämisen ja minkä ties takia. Ajattelitko että tuo sinun käytös jotenkin edistää tätä meidän parisuhteen tilaa? Ainakin minusta tuntuu, että tämä homma rapistuu ja kovaa vauhtia, kiitos sinun itsekkään käytöksesi. Kuin edes kehtaat ajatella noin! Todella teini-ikäisen käytöstä, missä sun empatia ja aivot on? Häpeäisin, jos olisin sinä".
Pistä se ajattelemaan ja kova kovaa vastaan.
Mitä parisuhteessa oleva mies on jatkuvaan juhlimassa? Onko teillä lapsia? Toivottavasti ei.
Meillä on mies tehnyt vuorotyötä 30 vuotta, (päivystysvelvollisuus), sitten oli aamu- ja iltavuoro, ja nyttemmin ollut kolmisen vuotta vakituinen yötyö klo 02-10, kun meidän teinit osaa jo olla mekastamatta. Töistä tullessaan käy ruokakaupassa, pissattaa koiran, syö ja menee sitten lehteä lukemaan, nukahtaa, ja nukkuu viiteen saakka. Ei hänkään saa ihan suoraan unta, vaan se vaatii sen parin tunnin siirtymäajan. En varmana häiritse, antaa väsyneen levätä. Illalla hoidetaan hommia yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista tärkeimmät työt on 3-vuorotöitä. :)
Maailma pyörii 24/7, ei klo 8-16. Kommenttisi oli toki Provo, mutta surkea sellainen. Katsotaan kun itsellesi iskee joskus sairaskohtaus keskellä yötä niin miten sitten aiot toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma pyörii 24/7, ei klo 8-16. Kommenttisi oli toki Provo, mutta surkea sellainen. Katsotaan kun itsellesi iskee joskus sairaskohtaus keskellä yötä niin miten sitten aiot toimia.
Tai sattuu vaikka väkivallan teko ja joutuu uhriksi, niin mitäpä sitä poliiseilla, ensihoitajilla ja päivystyksellä tekee. 😂 Lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin aikuinen mies, jonka kanssa asiasta oltiin samaa mieltä, että vaihdan työpaikkaa :) ap
Ota ero. Oletko sairaalassa töissä? Onko siellä hyvännäköisiä lääkäreitä? Mahdollisia kumppani kandidaatteja? Älä ainakaan missään nimessä tee lapsia tuollaisen miehen kanssa!!!!
Tuo mies on kyllä niin umpityhmä, että eikö kannattaisi jo laittaa vahinko kiertoon? Kun ei ole lapsiakaan, niin ihan turha jäädä tuollaista miestä katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin aikuinen mies, jonka kanssa asiasta oltiin samaa mieltä, että vaihdan työpaikkaa :) ap
Ette kyllä aikuisilta kuullosta kummatkaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma pyörii 24/7, ei klo 8-16. Kommenttisi oli toki Provo, mutta surkea sellainen. Katsotaan kun itsellesi iskee joskus sairaskohtaus keskellä yötä niin miten sitten aiot toimia.Tai sattuu vaikka väkivallan teko ja joutuu uhriksi, niin mitäpä sitä poliiseilla, ensihoitajilla ja päivystyksellä tekee. 😂 Lol
Tai naapurissa sattuu tulipalo. Mitäpä sitä palomiehillä tekee antaa vaan liekkien roihuta. Ehtiihän sitä klo 8. 00 alkaen aamulla sitten 😂
Eipä taida auttaa muu kuin että mies kokeilisi vuorotyötä, silloin sen vasta huomaa, millaista se oikeasti on. Meillä on molemmat onneksi tehnyt 3.vuorotyötä ja edelleen mies on 2.vuoro työssä minä 3.vuoro, joten tuollaisia ongelmia ei ole, kun molemmat tietää, että toinen voi olla helvetin väsynyt riippumatta päivästä tai kellonajasta ja että arkivapaa ei todellakaan ole lomaa. :D Molemmat saa vapailla vaikka nukkua kellon ympäri eikä motkoteta. Etenkin jos on yhden päivän vapaita. Yhteisiä vapaita on erittäin harvoin. :(