Lisääntyneet koirahyökkäykset Suomessa
Miten te puolustatte itseänne? Miten tilanteessa tulee toimia. Olen raskaana ja on alkanut pelottaa mennä lenkille mahdollisen hyökkäyksen takia. Saako pippurisumutteita mistään? Ei varmaan ilman lupaa. Muutamalla koiralla olen nähnyt kuonokopan, mutta en yli 99% koirista.
Entä tämä juttu sitten, mies sai epäilyksen eläinsuojelurikoksesta kun painoi alas hänen päälleen hyökänneen ja häntä purreen koiran ja koira kuoli siihen. Edes poliisi ei uskaltanut mennä koiraa taltuttamaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000411287.html
Miten Suomessa voi olla tämä tilanne? Hyökkäysten lukumäärä vain kasvaa, tänä vuonna tulossa ennätys. Koiriin suhtaudutaan kuin lapsiin ja monesti hyökkäyksen jälkeen omistaja sanookin yllättyneenä, että "tämä oli ensimmäinen kerta". Onko omistajat oikeasti niin typeriä?
Jos minua puree koira, vahinko ei koske vain minua, vaan kohdussani kasvavaa lasta. Tuleeko omistajalle vankeutta ihmisen kuolemantuottamuksesta jos saan esim.keskenmenon hyökkäyksen seurauksena?
Kommentit (40)
Itse en ole raskaana, mutta pieni lapsi kyllä on, joten itseäkin asia huolettaa. Varsinkin kun tiedän, että naapurustossa on koiria ja ainakin yksi taistelukoira, joka haukkuu 24/7 ulkona häkissään.
Jos se joskus tulee pihaan tai vastaan ja yrittää päälle, se on sen viimeinen teko, siitä pidän huolen. Mielestäni on sairasta, että joidenkin mielestä ei saisi suojella omaa lastaan. Enkä muuten varmasti jäidi paikalla odottelemaan/selvittelemään omistajaa, eiväthän hekään jää koskaan selvittämäään, jos mussukka hyökkää jonkun kimppuun. Tämän koiran omistaja ei varmasti jäisi, olen nähnyt hänet. Antaa nimittäin koiransa tehdä tarpeensa pihatiellemme, keskelle sitä, eikä siivoa. Olen asiasta hänelle sanonut, katsoi vain kuin tyhmää ja jatkoi matkaansa.
eläinkuiskaaja kirjoitti:
Itse olen kouluttanut monien ongelmakoiria, suurimpien painot 120kg.
Ja kyllä senkin kokoisen koiran saa halutessaan painettua maahan, ja pidettyä pään paikkeilta kiinni ja maattua itse painollaan koiran päällä.
Jep jep. Minä taas olen kellistänyt hevosia. Myös raskaana ollessani.
Pikkujuttu.
Ihan niinkuin yhteiskunnassa ei olisi jo tarpeeksi ongelmia, pitää olla vielä uhka lenkillä!
Suututtaa kun ihmiset eivät keskity kunnolla siihen koiran kanssa lenkkeilyyn jos sellaisen kanssa ulos lähtevät. Pari päivää sitten lenkillä vastaan tuli tyttö jolla oli koira flexissä ja nenä kiinni älypuhelimessa. Heti kun oli kohdalla koira syöksähti rähjäten minua kohti ja tytölle tuli hirveä kiire tempaista koira takaisin. Ei ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinenkään vastaava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Myrkkynakki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.feissarimokat.com/2018/09/vinttikoiran-omistajan-etuoikeus/ Näitä kyllä riittää, ei pelkästään "riskirotujen" omistajissa.
Ongelma on vastuuttomat ja piittaamattomat minäminäminä-omistajat ja ihmiset jotka omistavat koiran aivan vääristä syistä. Koirien omistamiseen tulisi saada jotain kontrollia, rodusta riippumatta.
Jos pahasti käy niin omistajalle tulee toki syytteet ja korvausvelvoitteet mutta todella harvoin koiranpitokieltoa joten sama meno jatkuu.
No ei siinä kauaa mennyt että ensimmäinen ääliö tulee lässyttämään että pikkukoiratkin puree ja kissatkin raapii, ei kyse ole rodusta vaan vika on ihmisessä ja blaa blaaa.
Vika on todellakin rodussa, kukaan ei kuole jos kultainennoutaja, kissa tai Chihuahua käy kimppuun.
Normaalit koirat lopettaa hyökkäyksen kun niitä potkaisee mutta nämä taistelukoirat lopettaa vasta sitten kun ovat tajuttomia.Eikö koiraspedet todellakaan ymmärrä tätä eroa? Kultainennoutaja huonolla omistajalla ei ole läheskään niin vaarallinen kuin taistelukoira.
Rotukieltoja on harjoitettu noin 30 vuoden ajan kymmenissä maissa ja osavaltioissa ja yksikään tutkimus ei ole osoittanut niistä olevan minkäänlaista hyötyä. Päinvastoin niistä on todettu olevan huomattavaa haittaa; hyökkäysten määrä on jopa noussut eikä vakavuusaste ole lainkaan laskenut.
Jospa et mutuilisi vaan perehtyisit faktoihin, esim. CDC:n tutkimukseen aiheesta.
No kerro mulle miten hyökkäykset voivat lisääntyä jos taistelukoirien tuonti esim kaupunkialueelle kielletään?
En mitenkään voi käsittää että ne ainakaan lisääntyisi.
Mutta kai tää on taas sitä koiraspeden logiikkaa sitten.
No, et käy lenkillä tai kierrät urheilukenttää, jonne koiria ei saa tuoda. Realistisesti, et voi vaikuttaa kaikkien ihmisten koiran käsittelyyn mutta omaan reittivalintaasi voiit.
Vaaralliset koirat yleistyneet:
- rikollisilla
- narkkareilla
- white trash:llä (koira itsetunnon kohottajana)
Käykääpä katselemassa vertailu:
Tapulikaupunki - Puistola..
Onko siten, että tavallisten kansalaisten pitää alkaa rajoittamaan omaa liikkumistaan,lenkkeilyä yms.jotta piskien omistajat saavat tallustella ja kouluttaa hihnatta koiriaan ja hups-tehdä virheitä?
Ihmisen elämän arvostus ei ole tosiaan nyky-yhteiskunnassa minkääm arvoista.
Juuri aamulla luin tämän ketjun, ja päivällä lenkillä käydessäni olikin hyvin lähellä haavat ja rikosilmoitus, kun ohitin kahden koiran kanssa liikkunutta naista. Toinen koirista syöksähti haukkuen suoraan kohti kättä jääden n. 20 sentin päähän, kun talutushihna onneksi loppui. Koiraa olisi ehkä kannattanut torua ennemmin siitä hyökkäyksestä kuin haukkumisesta, ei haukku haavaa tee. Ja anteeksi/sori perään olisi ollut kiva.
Joku pumi tai samannäköinen mutta isompi kikkarakarvainen räksy tällä kertaa, ei mikään TAPPAJAKOIRAROTU.
Säpsähdin mutta ei, en saanut traumoja. Joka kerta se vain ottaa päähän, ja joka kerta enemmän.
Ikävä kuulla kokemuksesi.
Minullakin on useita kertoja kokemusta siitä, että koira lähestulkoon käy päälleni hihnassa ollessaan,omistaja siinä jotain sopertaa koiralleen, mutta ei anteeksipyyntöä yleensä kuulu minulle, vaikka ei ole miellyttävä kokemus minulle.
Ikäänkuin koirat nyt vaan on sellaisia ja muiden pitää sopeutua, omistajat sokeita ja eivät osaa käyttäytyä ympäristöä kohtaan kunnioittavasti.
Piskit pois töpöiltä ihmisiltä! Käyn ostamassa jotain sumutetta, jossain oli raid/axe myös mainittu, jos kimppuuni tai lapsen kimppuun käydään, en ajattele ikävä kyllä tappajatessun parasta, niin julma olen.
Ap
Kaikkeen ei voi varautua, mutta kannataa huomioida ne paikat mitkä ovat koiran omistajien suosiossa, varsinkin sellaiset epäviralliset koirapuistot eli paikat joissa koiria pidetään vapaana, jos haluaa välttyä näiltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole raskaana, mutta pieni lapsi kyllä on, joten itseäkin asia huolettaa. Varsinkin kun tiedän, että naapurustossa on koiria ja ainakin yksi taistelukoira, joka haukkuu 24/7 ulkona häkissään.
Jos se joskus tulee pihaan tai vastaan ja yrittää päälle, se on sen viimeinen teko, siitä pidän huolen. Mielestäni on sairasta, että joidenkin mielestä ei saisi suojella omaa lastaan. Enkä muuten varmasti jäidi paikalla odottelemaan/selvittelemään omistajaa, eiväthän hekään jää koskaan selvittämäään, jos mussukka hyökkää jonkun kimppuun. Tämän koiran omistaja ei varmasti jäisi, olen nähnyt hänet. Antaa nimittäin koiransa tehdä tarpeensa pihatiellemme, keskelle sitä, eikä siivoa. Olen asiasta hänelle sanonut, katsoi vain kuin tyhmää ja jatkoi matkaansa.
Kannattaa tehdä eläinsuojeluilmoitus, koiraa ei saa pitää tarhassa koko aikaa, vaa tarvitsee myös liikuntaa, eikä kuulosta hyvältä, että koira haukkuu koko ajan, luultavasti tarvitsee lisää aktivointia.
Kävin kesällä syrjäisemmällä, mutta kuitenkin alle 5km kaupungin keskustasta ja virallisella uimarannalla päiväsaikaan. Ranta on pieni, rantaviivaa ei ole kuin ehkä 50 metriä. Siellä oli peräti 5 saksanpaimenkoiraa uimassa ja kaikenlisäksi kyltti ihan heidän vieressään, että koirien uittaminen kielletty. Tämä on totta.
En halunnut mennä lähemmäs, koska koirat kävivät omistajansa luona, joka heitteli keppiä ja tietenkään koirat eivät olleet kiinni. Koirat lähestyivät välillä lähellä olevia ihmisiäkin, jota omistaja sitten torui. Olivat nuorehkoja koiria,varmaan siinä omistaja heitä koulutti..
Omistaja oli ehkä 30v nainen,joka vaikutti olevan just sellainen minä ja minun koirat. Jos olisin mennyt sanomaan, olisi koirat varmaan hyökänneet kimppuun, sen verran levottomilta ja kurittomilta näyttivät. Koko touhuilu näytti kontrolloimattomalta ja ihmiset pysyttelivät niim kaukana kuin pystyivät.
Luuleeko tämä omistaja, että hänen kytkemättömät saksarikoirat, yleisellä rannalla, jossa on erikseen kieltokyltti,on jotenkin ok? Miten voi olla tämä omistajien asenne näin paska?
Ap
Norja alkaa palauttamaan som.le.ita takaisin milloin Suomi?
Alan pitää puukalikkaa mukanani kävelylenkeillä. Jos koira käy kimppuu, sillä napakka isku päähän.
Jos ei ole kovin iso koira saan sen hengettömäksi ilman keppiäkin.
Eilen oli läheltäpiti -tilanne, kun olin koirani kanssa kävelyllä. Yhdestä pihasta syöksyi vihaisesti räkyttävä koira mun koiraa kohti. Pelkäsin jo, että nyt käy huonosti, mutta onneksi lopulta vaan haisteli ja meni sitten kotiinsa. Yleensä tuo koira haukkuu häkissään, nyt oli jostain syystä irti.
Vierailija kirjoitti:
Alan pitää puukalikkaa mukanani kävelylenkeillä. Jos koira käy kimppuu, sillä napakka isku päähän.
Ulkoilureiteillä alkaa näkyä pesäpallomailoin varustautuneita kävelijöitä. Tähän on tultu.
Hyökkäykset toisia koiria kohtaan ovat lisääntyneet. Siinä usein saa omistajakin vammoja esim. nostamalla pienen koiran syliin "turvaan".
On äärimmäisen harvinaista, että koira hyökkäisi koirattoman lenkkeilijän kimppuun tuosta vain.
Mutta tottahan se on, että koirakannan kasvaessa, myös käytöshäiriöisten koirien määrä lisääntyy.
Koiria ottavat tavalliset pulliaiset, jotka eivät ymmärrä koirista mitään ja kasvatus jää täysin puutteelliseksi tai jopa suorastaan koulutetaan koira aggresiiviseksi tiedostamatta.
Hypitään puskiin, riuhdotaan remmistä ja välitetään kaikin tavoin koiralle, että tilanne on pelottava.