Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ärsyttää eniten liikenteessä?

Vierailija
05.09.2018 |

Rattiraivo, paras raivo. Mikä näistä saa sinut näkemään punaista? Vai oletko aina ratissa viilipytty?

Mikä ärsyttää eniten liikenteessä?

Vaihtoehdot

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten inhoan niitä jotka eivät osaa käyttää autonsa VILKKUJA ennen kuin kääntyvät!!!

Tätä minäkin ihmettelen joka pivä! Mikä siinä on, ettei muille liikenteessä kulkijoille voi millään kertoa kääntymisaikeistaan, niin kuin se olisi jotai huippusalaista tietoa ja suorastaan yksityisyydenloukkaus, jos joutuu paljastamaan, että aionpa kääntyä seuraavassa risteyksessä tai liikenneympyrässä poistun seuraavasta liittymästä.

Vierailija
42/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti eniten ärsyttää kun jätän turvavälin edellä ajavaan autoon, ja siihen väliin änkeää joku ohittaja kärkkymään tai muuten vaan ajamaan, jolloin joutuu hidastamaan ja jättäytymään taas. Parhaimmillaan olen joutunut tekemään tämän 10 kertaa peräkkäin yhdellä tieosuudella.

Mikä siinä on, että sitä turvaväliä ei saa pitää?? Kun kaikki autot ajavat siinä letkassa rajoitusten mukaan tai jopa vähän yli, turvaväli ei ole silloin mikään jonotuspaikka nro. 1!

Raivostuttaa, että Suomessa on liikennevalvonta niin onnetonta eikä turvavälittömyydestä sakoteta. Eikä tämä ole mikään ruuhka-ajan ongelma, puhun nimenomaan pitkän matkan maantieaajosta ei-ruuhka-aikaan, kun oikeasti sillä turvavälillä olisi merkitystä turvallisuuden kannalta, mutta ei mitään vaikutusta myöhästymisiin tms.

Kerropa miten ohitus onnistuu, jos ei saa ajaa siihen sinun autosi eteen? Pitääkö ohittaa koko letka kerralla? Turvavälihän on siitä hyvä, että se mahdollistaa turvallisen ohituksen, näin opetettiin jo autokoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti eniten ärsyttää kun jätän turvavälin edellä ajavaan autoon, ja siihen väliin änkeää joku ohittaja kärkkymään tai muuten vaan ajamaan, jolloin joutuu hidastamaan ja jättäytymään taas. Parhaimmillaan olen joutunut tekemään tämän 10 kertaa peräkkäin yhdellä tieosuudella.

Mikä siinä on, että sitä turvaväliä ei saa pitää?? Kun kaikki autot ajavat siinä letkassa rajoitusten mukaan tai jopa vähän yli, turvaväli ei ole silloin mikään jonotuspaikka nro. 1!

Raivostuttaa, että Suomessa on liikennevalvonta niin onnetonta eikä turvavälittömyydestä sakoteta. Eikä tämä ole mikään ruuhka-ajan ongelma, puhun nimenomaan pitkän matkan maantieaajosta ei-ruuhka-aikaan, kun oikeasti sillä turvavälillä olisi merkitystä turvallisuuden kannalta, mutta ei mitään vaikutusta myöhästymisiin tms.

Kerropa miten ohitus onnistuu, jos ei saa ajaa siihen sinun autosi eteen? Pitääkö ohittaa koko letka kerralla? Turvavälihän on siitä hyvä, että se mahdollistaa turvallisen ohituksen, näin opetettiin jo autokoulussa.

En ole tuo, kenen pitäisi kertoa, mutta itse olen ainakin havainnut, että jos ajaa vaikka 10 auton jonossa viimeisenä, ja pitää turvaväliä, todella moni menee ohi, mutta sitten jäävät siihen, koska eivät tietenkään pääse niiden 10 auton ohi. Monet kaahaajat näkevät, että jos on pienikin tila, johon mahtuu, niin siihen on pakko päästä!

Oletko sinäkin sellainen?

Vierailija
44/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ryhmä tästä puuttui: kolmion takaa eteen kurvaajat, vaikka näkevät, että pääväylällä on auto tulossa 80-100km/h. Parasta on kun jäävät ajamaan kaikessa rauhassa 60km/h siihen eteen niin, että pääväylää ensin ajanut joutuu jarruttamaan rajusti. Kolmion takaa kuuluu VÄISTÄÄ muuta liikennettä ja liittyä tielle vasta sitten, kun se ei haittaa muuta liikennettä. Mikä hitto siinä on kun on pakko kiilata eteen köröttelemään? Jos ei ole kiire minnekään, niin aivan hyvin voi odottaa siellä kolmion takana sopivas tilaisuutta liittyä.

Ja jos tulet sen kolmion takaa viime hetkellä, niin kiihdytä saman tien autosi muun liikenteen rytmiin, ettei takana tulijat joudu tekemään äkkijarrutuksia! Jos minä pystyn citroen C1 kiihdyttämään nopeasti, niin pystyy siihen muutkin. Tai jos ei osaa, niin ODOTA.

Vierailija
45/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, kenen pitäisi kertoa, mutta itse olen ainakin havainnut, että jos ajaa vaikka 10 auton jonossa viimeisenä, ja pitää turvaväliä, todella moni menee ohi, mutta sitten jäävät siihen, koska eivät tietenkään pääse niiden 10 auton ohi. Monet kaahaajat näkevät, että jos on pienikin tila, johon mahtuu, niin siihen on pakko päästä!

En ole sllainen, haluan vain päästä koko jonosta ohi. Totta kai se on vaikeaa, jos täytyy ohittaa koko letka kerralla, koska kaikki ajavat liian lähekkäin.

Vierailija
46/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaihtoehto puuttui, kiertoliittymästä poistujat, jotka eivät näytä vilkkua.

Siinä sittrn pysäytät autosi vain todetaksesi, ettei toinen jatkakaan kiertoliittymässä pyörimistä.

Muuten samaa mieltä, mutta syy on usein se että suomalaiset liikenneympyrät ovat usein niin pieniä että siinä ei ehdi ennakoivasti vilkuttamaan. Minä usein vilkutan jo tullessani ympyrään jos tiedän kääntyväni seuraavasta liittymästä (tämä tapa on kuitenkin tietääkseni liikennesääntöjen vastaista).

Vierailija
47/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epätasaita vauhtia ajavat sanon minäkin. Ajetaan satasen alueella 70-75 km/h ja taajamaan tullessa samaa vauhtia (tai no onhan se toki aika tasaista menoa se), ja se moottoritiellä hidastelu poistumisliittymien kohdalla. Himmatkaa vauhtinne vasta kaistoilla. Ja pitäkää turvavälit!

Tuo on jotenkin kauhean ristiriidassa :D Jos sinä itse pitäisit kunnon turvaväliä, edellä oleva poistuva jarruttelija ei vaikuttaisi omaan nopeuteesi mitenkään.

Nämä ei välttämättä ollet keskenään kompensaatiossa nämä mun lauseeni.

Vierailija
48/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että juuri kortin saanut ei osaa ajaa yhtä tasaista vauhtia kuin kokenut kuski eikä hänen aina kannata ajaa suurinta sallittua nopeutta.

Vierailija
49/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ryhmä tästä puuttui: kolmion takaa eteen kurvaajat, vaikka näkevät, että pääväylällä on auto tulossa 80-100km/h. Parasta on kun jäävät ajamaan kaikessa rauhassa 60km/h siihen eteen niin, että pääväylää ensin ajanut joutuu jarruttamaan rajusti. Kolmion takaa kuuluu VÄISTÄÄ muuta liikennettä ja liittyä tielle vasta sitten, kun se ei haittaa muuta liikennettä. Mikä hitto siinä on kun on pakko kiilata eteen köröttelemään? Jos ei ole kiire minnekään, niin aivan hyvin voi odottaa siellä kolmion takana sopivas tilaisuutta liittyä..

Tuo on totta, mutta joissakin tilanteissa johtuu myös huonosta liikennesuunnittelusta.

Meidän lähistöllämme on risteys, jossa on 60 alue ja tie on todella vilkas ruuhka-aikoina. Kun haluaa kääntyä tuossa risteyksessä vasemmalle, joutuu pahimmassa tapauksessa odottamaan 15 minuuttiakin, että sopiva kolonen tulee. Tuossa näkee todella usein vaaratilanteita, kun ihmiset eivät jaksa odottaa, ja ajavat stop-merkin takaa eteen. Liikenneympyrää odotellessa..

Vierailija
50/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräilijät, jotka eivät noudata liikennesääntöjä eli aivan liian moni.

Vierailija
51/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sllainen, haluan vain päästä koko jonosta ohi. Totta kai se on vaikeaa, jos täytyy ohittaa koko letka kerralla, koska kaikki ajavat liian lähekkäin.

Tämä on totta. Letkassa ajavilla on monesti ihan olemattomat turvavälit. Ja näin niitä ketjukolareita syntyy. Vaikka miten ärsyttäisi ohittelijat, niin luulisi oman hengen kiinnostavan niin paljon, että jo ihan siitä syystä pitää kunnon turvaväliä. Mutta ei...motarillakin näkee monesti ihan kunnon letkoja, toinen toistensa persiissä kiinni. Mikä järki?

Vierailija
52/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ryhmä tästä puuttui: kolmion takaa eteen kurvaajat, vaikka näkevät, että pääväylällä on auto tulossa 80-100km/h. Parasta on kun jäävät ajamaan kaikessa rauhassa 60km/h siihen eteen niin, että pääväylää ensin ajanut joutuu jarruttamaan rajusti. Kolmion takaa kuuluu VÄISTÄÄ muuta liikennettä ja liittyä tielle vasta sitten, kun se ei haittaa muuta liikennettä. Mikä hitto siinä on kun on pakko kiilata eteen köröttelemään? Jos ei ole kiire minnekään, niin aivan hyvin voi odottaa siellä kolmion takana sopivas tilaisuutta liittyä..

Tuo on totta, mutta joissakin tilanteissa johtuu myös huonosta liikennesuunnittelusta.

Meidän lähistöllämme on risteys, jossa on 60 alue ja tie on todella vilkas ruuhka-aikoina. Kun haluaa kääntyä tuossa risteyksessä vasemmalle, joutuu pahimmassa tapauksessa odottamaan 15 minuuttiakin, että sopiva kolonen tulee. Tuossa näkee todella usein vaaratilanteita, kun ihmiset eivät jaksa odottaa, ja ajavat stop-merkin takaa eteen. Liikenneympyrää odotellessa..

Tuollaisiin kohtiin pitäisi ehdottomasti tulla liikenneympyrät. Yleensä kolmion takaa kiilaajat kääntyvät oikealle ja jäävät tien tukoksi eteen. Vaikka mitään ongelmaa ei olisi liittyä myöhemmin. En ymmärrä miksi.

Vierailija
53/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaihtoehto puuttui, kiertoliittymästä poistujat, jotka eivät näytä vilkkua.

Siinä sittrn pysäytät autosi vain todetaksesi, ettei toinen jatkakaan kiertoliittymässä pyörimistä.

Muuten samaa mieltä, mutta syy on usein se että suomalaiset liikenneympyrät ovat usein niin pieniä että siinä ei ehdi ennakoivasti vilkuttamaan. Minä usein vilkutan jo tullessani ympyrään jos tiedän kääntyväni seuraavasta liittymästä (tämä tapa on kuitenkin tietääkseni liikennesääntöjen vastaista).

Ei jeesus!

Tiedoksesi: ei ole liikennesääntöjen vastaista, vaan niin nimenomaan kuuluukin tehdä!

Vierailija
54/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Letkassa ajavilla on monesti ihan olemattomat turvavälit. Ja näin niitä ketjukolareita syntyy. Vaikka miten ärsyttäisi ohittelijat, niin luulisi oman hengen kiinnostavan niin paljon, että jo ihan siitä syystä pitää kunnon turvaväliä. Mutta ei...motarillakin näkee monesti ihan kunnon letkoja, toinen toistensa persiissä kiinni. Mikä järki?

Olen ymmärtänyt, että aika monia ohittaminen ärsyttää. Ihan niin kuin ohittaja olisi joku etuilija, joka röyhkeästi kiilaa muita, jotka jonottavat kiltisti ja lainkuuliaisesti - että ohittaja saa saavuttaa epäoikeudenmukaisesti jotain rikollista hyötyä ts pääsee muita ennen perille, kun hän "viekkaudella ja vääryydellä" roistomaisesti ohittelee.  Tästä syystä jonossa köröttäjä ajaa nokka edelläajavan puskurissa, ettei vaan ilkeä kaahaaja pääse edelle.

Vierailija
55/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koominen stressistä kielivä kiire ja hoppu, mikä ihmisillä on jollain 15-20 kilometrin työmatkalla. Kerran piruuttani kellotin työmatkani moottoritieosuuden taittamiseen kuluvan ajan

a) rekkojen vauhdissa (vajaa 90 km/h)

ja

b) nopeusrajoituksen mukaan (käytännössä reilu 100 km/h).

Ero oli reilun minuutin. Minuutin! Ja tämä "hyöty" saattaa hyvinkin valua hukkaan heti kaupunkiin tultaessa, ihan riippuen liikennevalojen rytmistä. Puhumattakaan että ruuhkassa motarilla edes pääsisi ajamaan satasta. Silti ihmiset hermostuneesti puikkelehtivat, roikkuvat aivan edessä ajavan "hidastelijan" persiissä kiinni, sotkevat alvariinsa jarrua (mitä moottoritiellä ei pitäisi joutua tekemään oikeastaan koskaan) ja näyttävät ottavan riskejä kuin kilparadalla.

Minä sen sijaan otan iisisti, koko ajan oikeaa kaistaa körötellen. Katselen vähän maisemiakin. Ohitella ei tarvitse lainkaan. Rekat eivät hengitä ihan puskurissa (minkä kyllä oitis tekevät, jos ajaa "liian hiljaa") ja kiireisemmät eivät jää roikkumaan, vaan sujahtavat saman tien ohituskaistalle.

Ajamisesta on tullut mukavaa. Bensaakin kuluu vähemmän nyt. 

Jep. Ajan 50 km työmatkaa, ja tuossakaan ei tuo 80/100 vaikuta niin merkittävästi aikaan, että jaksaisin joka aamu ohitella kaikki, jotka ajavat hiljempaa Bensakulutus on toki täysin eri asia.

Ajan ihan mielelläni esim. rekan perässä, eikä ole mitään hinkua mennä sen ohi, vaikka takaa tulevat sitten tekevätkin ihan hulluja ohituksia.

Veikkaan, että turvavälisi on olematon.

Vierailija
56/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa moottoriteiden liittyminen. Jos on ruuhkassa, olen todella huono ja epävarma siinä edelleen.

Minäpä sitten jään kiihdytys kaistan loppuun pysäyksiin, jos ei kertakaikkiaan tarpeeksi suurta väliä löydy.

Ei kesällä valoisassa, vaan talvella liukkaalla ja pimeässä.

Vierailija
57/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten inhoan niitä jotka eivät osaa käyttää autonsa VILKKUJA ennen kuin kääntyvät!!!

Joo, tuo on pääkaupunkiseudulla ollut jo pitkään äärimmäisen töykeä tapa. Pahimmillaan 10 - 15 autoa odottaa liikenneympyrässä turhan takia, kun yksi urpo ei osaa käyttää vilkkua ympyrästä poistuessa. Eikä ole pelkästään bemaripojut, jotka tuota tekee, vaan yleinen tapa.

Vierailija
58/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit jotka ajavat massa-jopoillaan miten sattuu kiemurrellen kun pitää tuijottaa samalla sitä vi**n iPhonea.

Tämä! Eikö sitä hel*etin älyluuria voi laskea edes sen pyöräilyn ajaksi pois kädestä?? No ei, kun pitää olla tietoinen siitä jos Jadezza-Jezmiina onkin vaikka laittanut tyccäycsen johonkin ankkahuulikuvaan (joita on 435435kpl.)

Vierailija
59/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, minkä maan liikenteestä puhutaan. Suomessa iisiä.

Vierailija
60/92 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää autoilijat, jotka eivät risteyksessä osoita hidastusaikeitaan mitenkään tarpeeksi ajoissa. Kiva päätiellä pelätä, että sivulta on joku känniläinen/itsetuhoinen ajamassa päälle! Jotenkin siinä rupeaa itse varulta hidastamaan ja tulee tyhmä olo, kun se toinen kuitenkin viimehetkellä pysähtyy ja olen turhaan hidastanut.

Samaan  kategoriaan kuuluvat ne, jotka ajavat sivutieltä päätielle pysähtymättä ja kääntyvät oikealle risteyksen jatkona olevalle bussipysäkille odottamaan, että vasemmalta tuleva päätietä ajava menee ohi. Monta kertaa olen pelästynyt, että sieltä joku tulee eteen ja jarruttanut kaiken varalta. Tätä näkee usein maaseudulla. Tosi  typerää ja vaarallista liikennekäyttäytymistä. Niin että odottakaa vaan siellä kolmion takana, että päätietä ajava menee risteyksen ohi!