Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?

Vierailija
05.09.2018 |

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Kommentit (263)

Vierailija
21/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää tutkituttaa hemoglobiini ja ferritiiniarvot. Minäkin luulin että tarvitsen unt a9-10h päivässä. Oikeasti olen aneeminen, raudanpuute aiheuttaa väsymystä.

Vierailija
22/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nukuin viime yönä 15 min.

T: Rekkakuski

Onneksi tunnelin päässä on valoa.

10 vuoden kuluttua rekkoja ajelee väsymätön ja aina valpas tekoäly sensoreineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.

Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?

Huhhuh. Onko sinulla perhettä? Milloin ihmeessä nukut?

ap

Vierailija
24/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa esim.työterveyshoitajan hokema 8+8+8 työ,vapaa-aika ,uni.

Kenellä oikeasti on 8 h vapaa-aikaa /vrk? Jos siksi ei lasketa aikaa jolloin ei olla työpaikalla tai nukuta.

Sitten vielä pitäisi liikkua tuntitolkulla päivässä.Ei onnistu paitsi jos on piika,lastenhoitaja ja etätyö.

Vierailija
25/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt suihkussa joka aamu? Etenkin siis hiusten peseminen? Mutta joo, ymmärrän tuskan, lisäksi vielä kun asuu kerrostalossa niin aamuisin klo 7 on ihan tyypillistä että naapuri alkaa paukuttamaan remonttia ym. jolloin vaikka saisin nukkua joinain aamuina pitempään ei se onnistu. Pitäisi muuttaa maalle ja alkaa tehdä jotain etätyötä, .

Olen yrittänyt pidentää pesuvälejä, mutta hikoilen öisin ja aamulla hiukset ovat epäsiistin näköiset. Minun on oltava edustuskunnossa töissä :(

ap

Vierailija
26/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.

Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?

Käy suihkussa illalla, kestovärjää ripset ja vähennä meikkaamista.

En meikkaa ollenkaan, eikä iltasuihku auta. Hikoilen yöllä, joten aamulla hiukset ovat pesukunnossa.

ap

Vierailija
27/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: kukaan ei ole pakottanut sua tiettyyn ammattiin ja tiettyyn työpaikkaan, ei myöskään tekemään lapsia. Jokainen on vastuussa omista valinnoistaan. Jos mä tiedän, etten pysty kiipeämään korkeisiin paikkoihin, en hae työtä ikkunanpesijänä. Mitä sä valitat sellaisista asioista, mille kukaan ei pysty tekemään mitään, paitsi sinä itse? Hommaa sellainen työ mitä pystyt tekemään sinulle sopiviin aikoihin, ei siinä muu auta.

Vierailija
28/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ulkoiketko ja liikutko? Sanot, ettei sinulla ole omia harrastuksia. Pääset noin aikaisin töistä, ehtisit hyvin heti töiden jälkeen käydä parinkin tunnin lenkillä (vaikka vain kävelyllä), fyysinen rasitus ja ulkoilma ehkä auttaisi unen saantiin. Ja onko lapsilla isä? Kai voitte sopia edes pari arki-iltaa jolloin hän on läsnä lapsille ja sinä voit käydä ajoissa nukkumaan?

Itselläni nukahtamisen ja hyvään uneen tepsii vain ulkoilu ja liikunta ulkona.

Kyllä, ulkoilen ja liikun. Olen kokeillut kaikki vippaskonstit iltojen rauhoittamiseen, eli ei kännyköitä, raskasta ruokaa, telkkaria yms. pariin tuntiin ennen nukkumaan menemistä. 

Mieheni on toki myös läsnä lapsille, mutta kun lapset tulevat usein kotiin vasta 19-21 välillä harrastuksistaan, niin tuntuu, ettei siinä ehdi kaikkien koulukuulumisia edes kysellä, kun syövät ruokaa, tekevät läksyt ja sitten kello onkin jo sen 21, jolloin pitäisi mennä nukkumaan.

Joskus toivon, että voisin tehdä etätöitä. Olisin supertehokas ja tekisin helposti 8 tunnin työpäiväni kuudessa tunnissa ilman taukoja. Tällöin voisin ihan hyvin nukkua pari tuntia lisää aamuisin ja aloittaa työt heti herättyäni.

ap

Vierailija
29/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?

Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.

Heräät joka aamu viimeistään klo 8 ja illalla meditoit.

Vierailija
30/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Menet yhdeksältä sänkyyn, väsytti tai ei.

Valot pois, kännykkä pöydälle, pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Alat nukahtamaan yhdeksältä, kun olet tehnyt tuota tarpeeksi pitkään. Unirytmin siirtäminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.

Minulla on suuria vaikeuksia uskoa tuohon, että unirytmi kyllä kääntyy kunhan vaan menee nukkumaan yhdeksältä riippumatta siitä väsyttääkö vai ei.

Muistan vieläkin lapsuuteni pitkät illat kun vuoteessa peiton alla odotin unta. Ei se tullut vaikka kuinka yritti nukahtaa.

Aika monta vuotta siinä tuli harjoiteltua aikaisempaa unirytmiä, mutta koskaan en oppinut nukahtamaan silloin kuin olisi pitänyt. Valvoin aina puolille öin, vaikka silloin ei ollut edes mitään viihdykkeitä tarjolla, vain pelkkää pimeää tylsyyttä.

Ja aina aamulla väsytti hirveästi.

Oikeasti kauhistuttaa ajatus siitä, että siirryttäisiin pysyvästi kesäaikaan niinkuin viime viikolla tiedotusvälineissä väläyteltiin.

Vierailija
31/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat luontaisesti erilaisia ja minä olen valitettavasti iltavirkku ja aamuntorkku, olin sitten millä tahansa aikavyöhykkeellä.

Minulla on työkaveri, joka tulee joka päivä kuudeksi töihin. Se herää luontaisesti viideltä. Se taas ei voi millään käsittää, etten voi vain mennä nukkumaan yhdeksältä, kuten hän joka ilta. 

Joskus mietin, miten hankalaa olisikaan elää sellaisen puolison kanssa, jolla luontaiset rytmit menisivät noin pahasti ristiin :O

ap

Minä elän. Meillä on omat makuuhuoneet. Illalla menemme omiimme klo 22, mieheni alkaa heti nukkua, minä luen kirjaa klo 24:ään asti. Aamulla hän nousee klo 5, minä klo 10. Aamuisin hän lukee lehiä, nettiä, käy lenkillä tai kaupassa ennen kuin minä herään. Puuron olen illalla hänelle keittänyt valmiiksi. Hyvin menee, mennyt jo vuodesta 1976.

Vierailija
32/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, joka tarvitsee vähintään 9 tunnin unet joka yö.

Olen pyrkinyt järjestämään elämäni pitkälti tämän asian ympärille. Teen työtä, jota voi tehdä suurimmaksi osaksi kotitoimistossa, joten työmatkoihin ei mene ollenkaan aikaa. Aikaisemmin kun olin toisessa työssä, jossa piti mennä työpaikalle, hankin asunnon läheltä työpaikkaa (onneksi työpaikka oli keskustassa eikä jossain hornan tuutissa toimistorakennuskeskittymässä). Tämä asia on jo yksinään sellainen, että auttaa paljon.

Lisäksi olen valinnut elää lapsettomana. Tämä olisi toki joillekin hyvin raskas valinta, ja sinun kohdallasi sitä on myöhäistä harkita ;) , mutta itselleni on sopinut. Tämän valinnan johdosta voin käyttää itseeni normaalia enemmän rahaa, mikä mahdollistaa sitten sellaista, että en esim. aina käy itse kaupassa vaan tilaan ison määrän ostoksia kotiinkuljetuksena esim. kerran viikossa, jotta omaa aikaani ei mene tällaisiin rutiinijuttuihin.

Sinulle ap suosittelisin, että mietit ihan tosissasi työpaikan vaihtoa sellaiseen, jonne matkustamiseen ei mene paljon aikaa ja/tai jossa ei tarvitse olla heti aamulla paikalla. Älä luovuta vaikka ratkaisua ei heti löytyisikään. Pidemmälläkin tähtäimellä toteutuva suunnitelma on tyhjää parempi. Uni ja terveys ovat todella tärkeitä asioita!

Vierailija
33/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sun teinit jaksaa? Olisiko niillä tarve myös pidemmille unille? Heillä on aika myöhäinen kotiintuloaika. Ymmärrän, että harrastukset ovat tärkeitä mutta löytyisikö niille jotain aikaisempaa vaihtoehtoa? En myöskään näe mitään syytä miksi et voisi mennä ajoissa nukkumaan, jos teinit ovat omatoimisia iltapuuhissaan. Jos ette ehdi keskustella aamuisin tai koulun/työn jälkeen, niin sitten teillä on elämä vaan liian täyttää ja jostain pitäisi höllätä. Vuorotyöläisetkin nukkuvat, kun on pakko.

Ne menevät nukkumaan noin 22-23. Koulupäivä alkaa epäsäännöllisesti 8-13 välillä, joten kai uni siitä tasaantuu päivien välillä.

Kesällä nukutaan kaikki noin puolesta yöstä noin 9-10 aamulla.

ap

Vierailija
34/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää tutkituttaa hemoglobiini ja ferritiiniarvot. Minäkin luulin että tarvitsen unt a9-10h päivässä. Oikeasti olen aneeminen, raudanpuute aiheuttaa väsymystä.

Nämä tutkittiin ensimmäisenä, kun menin työterveyteen valittamaan väsymystä. Ei ollut vikaa niissä, ei vitamiinitasoissa, ei ruokavaliossa, ei liikunnassa tai liikkumattomuudessa. Ihan vain luontaisesti olen iltavirkku, olen tehokkaimmillani illalla ja nukkuisin luontaisesti 9,5 tuntia, jos saisin.

ap

Vierailija
35/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän ap on tehnyt unettomuusklinikalla, jos nyt jo nukkuu puolet vuorokaudesta?!

Vierailija
36/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen lukemaan sänkyyn kirjaa klo 21, alakoululaiset lapset menevät tuolloin nukkumaan. Luen 30-45 min ja alan nukkumaan. Herätys klo 6.55. Nukun arkisin noin 9 h.

Onko teineillä joka ilta harrastuksia ? Tarvitsevatko he joka ilta apua läksyissä? Teinien noinkin myöhään kestävät harrastukset määrittelevät liikaa teidän perheen rytmiä. Myös teinit tarvitsevat unta. Eikä teineilläkään voi olla tehokasta tehdä läksyjä tuossa vaiheessa iltaa. Perheen yhdessäoloa viikonloppuisin ja arki-aamuina, sekä työpäiväsi jälkeen. Ruuanteko ja kaupassakäynti kannattaa minimoida arkisin ja jakaa koko perheelle.

Kannattaa unohtaa tuo melatoniimi ja ulkoilla iltaisin, jotta saat unen päästä kiinni esim klo 22 aikoihin. Muuyamia uneen ja unen laatuun liittyviä asioita pohdittavaksi:Otatko päiväunia, entä kuorsaatko, oletko ylipainoinen, juotko yhdenkin annoksen alkoholia viikolla tai viikonloppuisin, onko sydän tutkittu - nuo kaikki vaikuttavat unen laatuun. Iltauni on tärkeämpää kuin aamu-uni. Miten virkistäydyt ja lataat akkujasi viikolla ja viikonloppuisin. Alkoholia ei kannata ottaa edes viikonloppuna, jos uniongelmia.

Vierailija
37/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?

Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.

No siis kyllä aamulla menee 45 minuuttia herätyskellon soimisen ja ovesta ulos astumisen välillä. Työmatkaan menee puoli tuntia. Koska en asu yksin, "joudun" puhumaan perheenjäsenilleni aamulla, toivottamaan hyvää huomenta, käymään vessassa, kertaamaan puolisoni kanssa että kumpi käy kaupassa tai vie/hakee jonkun lapsen jostain tai jonnekin ja niin edelleen. Ei kai kukaan ole tuppisuuna aamulla, toimita vain omia asioita ja painu sitten vartissa heräämisestä töihin?

ap

Vierailija
38/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Keski-ikäisen fysiikka vaatii myös viikonloppuna heräämistä ajoissa viimeistään 8.30, jos arkisin herätys on klo 7. Unirytmi rikkoutuu muuten joka viikonloppu. Vaikea uskoa, että ap ollut Uniklinikalla, jos perusasiat unesta näin hataralla.

Vierailija
39/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilusta pääsee eroon luopumalla peitosta ja nukkumalla kesät talvet pelkästään lakanan alla.

Vierailija
40/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut joutuu heräämään paljon aikaisemmin ja ovat kotona paljon myöhempään kuin sinä. Ja tarvitsevat myös 9h yöunet, että jaksaisivat, mutta kärsivät univaikeuksista, että nukahtamiseen menee helposti pari tuntia. Että niin. Silti on jaksettava.