Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei voisi olla niin että jos äiti haluaa olla vain äiti

Vierailija
04.09.2018 |

Ja kotona niin yhteiskunta tunnustaisi tämän "ammatin"? Hän saisi palkkaa ja maksaisi veroa

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tutustumalla työsuhteen määritelmään (jotta voidaan puhua palkasta, pitää olla kyse työsuhteesta).

Vierailija
62/67 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaista korvausta voisi tosiaan maksaa esimerkiksi alle 8-vuotiaan lapsen kotihoidosta. Lapsi välttyisi päiväkodilta ja iltapäiväkerholta, jotka ovat kunnalle kalliita. Eihän siinä oikeasti ole paljoakaan järkeä, että perheen kaksi aikuista pakotetaan töihin, kun muuten ei rahat riitä, ja samalla lapset on 10h päiväkodissa. Tai ekaluokkalainen on kesälomalla yksin kotona päivät. Jne.

Itse olen yh ja vuorotyö on täysin poissuljettua kunnes lapsi on jotain teini-ikäinen. Olen kouluttautunut alalle, jossa tehdään pääosin päivätyötä, joten asia ei sinänsä ole minulle ongelma. Mutta monelle muulle on. Käytännössä täytyy valita työttömyys ja lapsen etu, tai työllisyys ja pieni lapsi yksin kotona, mistä seuraakin sitten lastensuojelun asiakkuus.

Tällaiseen tilanteeseen ei kannata ehdoin tahdoin ajautua, vaan ensiksi tulee opiskella hyväpalkkainen työ ja etsiä työpaikka. Se on vastuuottoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asia on ihan pielessä jo siinä kohtaa kun nainen ajattelee äitiyden ammattina ja siinä kohtaa kun ajattelee että siitä pitää hänelle maksaa. Noin kylmästi ei perhe-elämää ja lapsia saa ajatella. Kyllä ne ovat ilo ja vanhempien vastuulla on lapsille kohtuullisen hyvän elämän maksaminen eikä niin päin että lapsilla saa rahaa. Lasten kasvattaminen ja hoitaminen saa aivan suhteettoman suuren merkityksen naisen (ja miksei miehenkin) elämässä jos siitä puuttuu kaikki muu. Perhe-elämään kuuluu myös kohtuullinen työnteko ehkä vähän vähempi kuin mitä Suomessa vanhemmat tällä hetkellä tekevät eli enemmän osa-aikaisuutta, perhevapaiden pätkittäistä pitämistä sekä etätyötä. 

Vierailija
64/67 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne jotka eivät ole hyviä koulussa, eivät saa opiskelupaikkaa tuomittuja lapsettomuuteen? Tai ne jotka eivät opiskelujen jälkeen saa töitä? Kun sen ajan minkä joutuu olemaan kotona voisi käyttää kotiäitiyteen

Vierailija
65/67 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa huokuu naisviha.

Ei ihme jos kukaan ei enää hanki lapsia.

Suurelle osalle naisia äitiys tehdä äärettömän raskaaksi juuri siksi, että täytyy olla kaikille kaikkea.

Lapsenteko sallitaan oikeaoppisena vain säädellylle naisporukalle.

Jos oikeasti olisi 50-luku ja naisten pakottaminen kotiin niin kampanjoisin vastaan.

Nyt kotona lasta hoitavat äidit saavat samanlaista vihaa kuin muinoin työssä käyvät.

Joillekin on mahdoton myöntää, että joku nainen voi aidosti pitää enemmän lastensa hoidosta ja arvostavan sitä enemmän kuin

Jotain työtä jossa ei koe tekevänsä mitään merkittävää.

Ihminen on myös eläin. Biologia on tehnyt asian sellaiseksi, että ihmisen vauva tarvii tuttua syliä ja hoivaa.

Tätä voi käännellä ja muuta selitellä, mutta niin se on.

Osalle suomalaisten sukupuuttoon kuoleminen on toivottava asia, sekin on tullut selväksi. Vaikka itse ollaan oltu pieniä ja hoivan kautta kasvettu (toivottavasti) niin oman itsen jälkeen muita ei saisi enää syntyä?

Kuinka moni tekee täällä jotain ihmeellistä jota vielä jälkipolvet muistelevat?

Ei, osalle ihmisiä merkitsee vain se oma minä joka arvatenkin on joku olemassaolon huipentuma.

Vierailija
66/67 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiys ei ole ammatti. Siinä ei tuoteta työpanosta, jota vastaan maksetaan palkkaa. Äitiys on lisäksi oma valinta.

Olen kanssasi eri mieltä kaikesta paitsi viimeisestä lauseesta mikä myöskään ei ole todennäköisesti täysin totta. Vai ei tuoteta työpanosta? Kokeilepa joskus.

Kyllä mä menen useinkin ihan vaan lepäilemään niihin varsinaisiin palkkatöihin, ja kyse on sentään hoitotyöstä.

Ilmankos ihmisiä hoidetaan huonosti kun hoitajat tulevat lepäilemään työpaikalle.

Vierailija
67/67 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuka tämän palkan maksaisi?

Ja varmasti tulisi kalliimmaksi maksaa palkkaa kotivanhemmuusesta, jossa parhaimmillaan yksi aikuinen hoitaisi yhtä tai kahta lasta versus päiväkotitoiminta, joissa yhtä aikuista kohden voi olla lapsia vaikka se 8. Myös kotivanhemman palkasta menisi samat sivukulut kuin siltä päiväkodissa työskentelevältä. Entä kuka vastaisi kotivanhemman terveyshuollosta? Tällä hetkellä työssäkäyvät vanhemmat ovat ainakin jonkinlaisen osittain yksityistetyn työterveyshuollon piirissä.

Ajatuksesi on kaunis, mutta ei tästä maailmasta. Niissä maissa, joissa on kotiäitikulttuuri, kotiäitiys rahoitetaan miehen palkkatuloista, terveyspalvelut esim. työssäkäyvän miehen vakuutuksista. Mahdollisen eron tultua mies voi olla elatusvelvollinen vaimoaan kohtaan. Suomessa kaiken tämän hoitaa jo valtio. Kyllä kotivanhemmuutta tuetaan jo monin tavoin rahallisesti Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä