Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun mihinkään ei ole varaa eikä elämässä ole mitään

Yksinäinen ekstrovertti
04.09.2018 |

Tämä keskustelu sai minut pohtimaan: https://www.vauva.fi/keskustelu/3261083/miten-te-muut-kestatte-sita-ett…

Minä en tee vapaa ajalla muuta kuin istun kotonani. Tai no valmistan yksinkertaista ja edullista ruokaa, mutta siihen elämäni sitten rajoittuukin. Elän tulojen mukaan, nimen omaan alakanttii n. Olen karsinut kaiken turhan ja ylimääräisen pois. Elämä on tylsää, harmaata ja kuormittavaa. Katsotaan kauanko tätä jaksaa ja koska vain kupsahdan. Olisi kivaa päästä joskus ihmisten pariin, tehdä kerrankin jotain mistä tykkää ja olla pelkäämättä koko ajan että vaikka tämä puhelin hajoaa. Sillä jos puhelin hajoaan olen totaalisen eristyksissä ja täysin yksin. Viimeostään siinävaiheessa voin ripustaa köyden ja jättää mailmalle hyvästit koska ei ole mitään menetettävää eikä hävittävää.

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tänne kannata laittaa näitä köyhyyteen liittyviä aloituksia. Tuska vaan lisääntyy näitä lukiessa. Oikeastaan te kommentoijat voisitte miettiä sellaista asiaa, jos pystytte, että kun ihmisen tilanne on jo ennestään tarpeeksi raskas, ja te täällä piilov****ilette sille, niin se saattaa olla se viimeinen sysäys sen ihmisen elämässä kohti loppua.

Mikä teille tuottaa sitä nautintoa toisen kärsimyksen mälläämisellä?

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset on sisäisesti sadisteja, se pääsee

esiin tällä tavoin kun ei tarvi turpaansa näyttää.

T. Se joka aloitti Ap:n aloituksessa viitatun keskustelun!!

Emmä kyllä mitään piilovtttuilua tässä ketjussa nähnyt. Ihan hyviä ehdotuksia ja ajatuksia.

Terveellinen ruoka, liikunta, ulkoilu ja pieni kulutus ovat hyvän elämän ja henkisen tasapainon kulmakiviä.

Vierailija
82/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat on niin vähissä ettei ole varaa huonekaluihin niin Facebookissa on niitä roskalavaryhmiä joissa annetaan tavaraa pois ja ihmiset auttavat jos pyytää, sieltä voisi helpostikin löytyä pöytä.

Hieman kyllä APn viestit herättävät kummastusta, itsekin työtön ja karsinut menot niin ettei tule kuin pakolliset laskut, mutta kyllä silti niitä senttejä sen verran on että pääsee kerran viikossa kahville ulos jos haluaa. Ei ehkä mihkään kalleimpiin ketjukahviloihin missä kahvi maksaa sen ~5 euroa mutta kyllähän niitä halvempiakin on missä saa kahvin ja päivän pullan/munkin parilla eurolla, ei tarvitse säästää kymmentä vuotta. Kiinnostaisi tietää tulot ja menot että voisi ehkä auttaa paremmin selvittämään tilannetta.

En tiiä miä ap:tilanne on mutta mulla opintolaina ja velat syö puolet peruspäivärahasta, eikä Kela laske niitä menoiksi Ei sillä paljoa pötkitä, ruoka on pääasiassa leipää, makaronia ja maissihernepaprikaa.

Leivotko itse? Sillä saa kivasti vaihtelua, kunhan vähän perehtyy niin ettei kaikki leipä maistu samalta.

Makaronin hinnalla saisit mm. juureksia. Tähän aikaan vuodesta saa ilmaiseksi omenia.

Yksi makaronipussi malsaa 17 senttiä. Sillä hinnalla ei saa paljoa kasviksia, mutta makaroonista saa ruokaa 3-4 päiväksi.

Peruna, lanttu, porkkana, kaali, ruukkusalaatti, paprika, kurkku, kesäkurpitsa, sipuli jne ei nyt ole vovin kallista. Osta kunnon aineksia ja tee vaikka kasvissose keitto.

Tuuhean ruukkusalaatin voi saada alle eurolla. Kaalikin on nyt halpaa ja hyvää. Siihen sekaan vaikka herkkukurkku tai ananasta, eihän nekään paljon maksa.

Tai sitten tonnari salaattia. Tarviit vaan jäävuorisalaattia, maissihernepaprikaa, tonnikalaa ja majoneesia. Ei maksa paljoo.

Tai halvempaa kermaviiliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala tätä palstaa!

Mun pitkä kirjoitus meni harakoille kun kirjoitin siihen sanan pa - ko - lai - set, liittyi tavarankeräyksiin samassa lauseessa kuin tulipalossa kaikki menettäneet ihmiset joille kerätään paljon tavaraa hetkessä.

Enpä jaksa enää koko juttua kirjoittaa.

Vierailija
84/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sana taas hävitti mun kirjoituksen saman tien? Pakolaiset? ev.lut?

Jaha, nyt tuli minuuttien viiveellä näkyviin tämäkin ja alkuperäinen teksti. Onko täällä joku ihminen näitä lukemassa vai tekoäly?

Vierailija
85/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diakoniatyö,sossu,mielenterveystoimisto.Netin kirjekaveripalstat.Vapaaehtoistyö.Auttava puhelin.Oisko noista mitään apua.Mene vaikka uimaan,ei maksa paljon.Kirjastoon.Lue kaikki kiintoisat kirjat mitä löydät.Ala askartelemaan,tee origameja.Tutki luontoa,tee kävelyretki lintutornille.Seuraa muurahaiskeon elämää.Käy kaupunginosassa,missä et ole koskaan käynyt.Etsi geokätköjä.Ala pelaamaan pokemon go:ta. Opettele jotain uutta netistä.Katsele youtubesta itseäsi kiinnostavia asioita.Piirrä.Kirjoita vaikka runoja.Jumppaa ja harrasta vaikka pyöräilyä tai juoksua.Osta euron juusto hesestä. Tässäpä jotain vinkkejä,toivottavasti jotain apua sulle. Kaikkea hyvää elämääsi.T:toinen köyhä työtön

Vierailija
86/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite olen ainakin hjalliksen rauhallisesta sävystä ja temmostaa oppinut sen että dramatisointii ja sellainen kimpoilu ja säntääily sekä pelko tämän kaiken keskellä mikää hukkuuu järjen ulotttumattomiin niin se on itsessään järjetöntää ei se johdaa asetettuihin päämääriin.

En ymmärtänyt tästä yhtään mitään.😯

Vierailija
87/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat on niin vähissä ettei ole varaa huonekaluihin niin Facebookissa on niitä roskalavaryhmiä joissa annetaan tavaraa pois ja ihmiset auttavat jos pyytää, sieltä voisi helpostikin löytyä pöytä.

Hieman kyllä APn viestit herättävät kummastusta, itsekin työtön ja karsinut menot niin ettei tule kuin pakolliset laskut, mutta kyllä silti niitä senttejä sen verran on että pääsee kerran viikossa kahville ulos jos haluaa. Ei ehkä mihkään kalleimpiin ketjukahviloihin missä kahvi maksaa sen ~5 euroa mutta kyllähän niitä halvempiakin on missä saa kahvin ja päivän pullan/munkin parilla eurolla, ei tarvitse säästää kymmentä vuotta. Kiinnostaisi tietää tulot ja menot että voisi ehkä auttaa paremmin selvittämään tilannetta.

En tiiä miä ap:tilanne on mutta mulla opintolaina ja velat syö puolet peruspäivärahasta, eikä Kela laske niitä menoiksi Ei sillä paljoa pötkitä, ruoka on pääasiassa leipää, makaronia ja maissihernepaprikaa.

Leivotko itse? Sillä saa kivasti vaihtelua, kunhan vähän perehtyy niin ettei kaikki leipä maistu samalta.

Makaronin hinnalla saisit mm. juureksia. Tähän aikaan vuodesta saa ilmaiseksi omenia.

Yksi makaronipussi malsaa 17 senttiä. Sillä hinnalla ei saa paljoa kasviksia, mutta makaroonista saa ruokaa 3-4 päiväksi.

Peruna, lanttu, porkkana, kaali, ruukkusalaatti, paprika, kurkku, kesäkurpitsa, sipuli jne ei nyt ole vovin kallista. Osta kunnon aineksia ja tee vaikka kasvissose keitto.

Tuuhean ruukkusalaatin voi saada alle eurolla. Kaalikin on nyt halpaa ja hyvää. Siihen sekaan vaikka herkkukurkku tai ananasta, eihän nekään paljon maksa.

Tai sitten tonnari salaattia. Tarviit vaan jäävuorisalaattia, maissihernepaprikaa, tonnikalaa ja majoneesia. Ei maksa paljoo.

Kyselikö ap halpoja ruokia? Eikös hänellä ollut pula juurikin huonekaluista, vaatteista, elokuvalipuista jne.?

Vierailija
88/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen köyhä työtön kirjoitti:

Diakoniatyö,sossu,mielenterveystoimisto.Netin kirjekaveripalstat.Vapaaehtoistyö.Auttava puhelin.Oisko noista mitään apua.Mene vaikka uimaan,ei maksa paljon.Kirjastoon.Lue kaikki kiintoisat kirjat mitä löydät.Ala askartelemaan,tee origameja.Tutki luontoa,tee kävelyretki lintutornille.Seuraa muurahaiskeon elämää.Käy kaupunginosassa,missä et ole koskaan käynyt.Etsi geokätköjä.Ala pelaamaan pokemon go:ta. Opettele jotain uutta netistä.Katsele youtubesta itseäsi kiinnostavia asioita.Piirrä.Kirjoita vaikka runoja.Jumppaa ja harrasta vaikka pyöräilyä tai juoksua.Osta euron juusto hesestä. Tässäpä jotain vinkkejä,toivottavasti jotain apua sulle. Kaikkea hyvää elämääsi.T:toinen köyhä työtön

Ei hesestä saa euron juustoja, vaan mäkkäristä. Muuten hyvät vinkit.

Vierailija
89/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt että mihin ihmeeseen työttömät ja tulottomat ne rahat pistää? En kritisoi, oikeasti pohdin.

Itsekin olin todella pitkään työttömyystuella. Sain lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. N. 900-1000e/kk. Vuokra 410 e. Lääkkeet maksettiin. Sähkö maksettiin. Jopa kotivakuutus olisi maksettu. Sain muuttaessa tukea sänkyyn 100e. 2 kertaa viikossa ruoka-avussa ja mulla oli safkaa kahdeks viikkoo. En käy leffoissa, kahviloissa, kampaajalla, tuhlaa muuten jne, vaatteet kirpparilta. Ostin punalappuja ja osaan tehdä paljon safkaa vähällä hinnalla.

Toki rahat oli tiukalla. Mutta mä sentään poltin tupakkaa ja join satunnaisesti (helposti 200-300e/kk) ja ilman sitä olisin elänyt ruhtinaallisesti. 

Mun rahat meni suurelta osalta laillisiin päihteisiin. Mihin ihmeeseen te muut työttömät "tuhlaatte"?

En hae toimeentulotukea koska liiton päivärahoista jää vuokranmaksun jälkeen just se 490 euroa käteen. Siitä puhelin + nettilasku, vakuutukset, sähkölaskut, lääkkeet, opintolaina vie ison siivun, kavereita jos haluan nähdä pitää ladata bussikortti. Siitä jää semmoiset 250 euroa rahaa, mikä on joidenkin toisten tilanteisiin verrattuna aika paljon, mutta ei siitä hirveästi raaski laittaa mihinkään muuhun kuin ruokaan. Onneksi suosin keesiä jo ennen työttömäksi jäämistä, niin voin ajella sivut itse kotona sillä kampaajalle ei todellakaan ole rahaa mennä. Nyt hajos juoksukengät ja pitäis löytää uudet että voi jatkaa kuntoilua, mutta ei ole vielä tullut mun budjetille sopivia vastaan. Oon vältellyt toimeentulotuen hakemista mutta jossain välissä varmaan pakko, eihän nuo mun sähkö- ja lääkelaskuni kovin isoja ole mutta jos edes sen verran auttaisivat niin sais ees muutaman kympin lisää kuukausibudjettiin.

Onko sinulle mahdollista tehdä keikkoja, esim.siivousta?

Ei ole siivousalan koulutusta tai kokemusta. Lisäksi keikkahommat kaikilla aloilla on aina vähän kusisia koska niiden palkkojen odottelun ja muiden paperihommien kanssa pitää aina tehdä selvityksiä liittoon ja ehkä myös kelaan ja parhaimmassa tapauksessa päivärahat seisoo sen aikaa kun selvittelevät montako kymppiä on tienannut. Lähipiirissä on pari langennut tuohon että ovat käyneet tekemässä parin päivän keikkoja lisärahan toivossa ja joutuneet sitten viikkotolkulla odottelemaan palkkakuitteja jonka jälkeen lisää odottelua päivärahapäätöksistä. Inhottaa kyllä itseäkin ajatella näin, mutta ei tämä nykysysteemi kyllä yhtään rohkaise pätkätöihin.

Keikkasiivoojaksi voi päästä perehdytyksellä. Jos jotain hygieniapasseja vaaditaan, ne voi suorittaa työnantajan järjestämänä.

Olen vanha paperisotaveteraani, tiedän ne jutut. Ensi vuonna pitäisi helpottaa niin että saat rahat ensin ja paprut selataan sitten. Nythän on saatu takaisin se 300€:n suojaosa.

Vierailija
90/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue Raamattua.

Uutta testamenttia.

Jos ei oo, ni netistäkin se löytyy.

Vuoden 1938 painos on oikeampi kuin 1992 painos.

1992 paino on ihan ok. Jotkut kohdat enemmän alkukielen mukaisia.

Vierailija
91/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirjoja kirjastosta

Vierailija
92/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kaupunginosien Face-ryhmissä ihmiset usein antaa tavaraa ilmaiseksi, että kunhan hakee pois. Pienen pöydän jaksaa kyllä ihan jalkaisinkin hakea, jos sinulla ei ole pyörää, samoin patjan.

Kierrätyskeskuksesta saa myös ilmaiseksi tavaraa, ainakin meidän paikkakunnalla.

Ja vaikea uskoa että ekstrovertilla ei ole yhden yhtä tuttavaa joka voisi sen verran autolla kyytsätä että saisi patjan tai pyödän kuljetettua.

Pakko kommentoida ketjuun sen verran, että mulla ei ole ketään autollista tuttavaa, jolta vois pyytää joskus palvelusta. Kai meitä on muitakin.

Vierailija
93/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselikö ap halpoja ruokia? Eikös hänellä ollut pula juurikin huonekaluista, vaatteista, elokuvalipuista jne.?

Luitko koko ketjua ja vielä ajatuksella?

Ap:n elämä on rajatun tiukkaa, mitään ei ole tarpeeksi. Ruuasta säästäminen on a ja o. Vieläpä niin että syö hyvin, mikä auttaa masennuksen hoidossa.

Vierailija
94/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitkä kirjoitus meni harakoille kun kirjoitin siihen sanan pa - ko - lai - set, liittyi tavarankeräyksiin samassa lauseessa kuin tulipalossa kaikki menettäneet ihmiset joille kerätään paljon tavaraa hetkessä.

Parempi niin. En jaksa kun yhtä agendaa tupataan joka asiaan.

Vierailija
95/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n elämä on rajatun tiukkaa, mitään ei ole tarpeeksi. Ruuasta säästäminen on a ja o. Vieläpä niin että syö hyvin, mikä auttaa masennuksen hoidossa.

Hän kertoi tekevänsä edullista ruokaa. Joten siinä ei luultavasti ole ongelma.

Vierailija
96/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen ekstrovertti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kalusteita saa huollettuna kierrätyksestä.

Sieltä voi löytyä myös työpaikka.

Liian kallista. Huolletusta pöydästä pyydetään Sovatekilla yleensä 100 euroa. Ei minulla riitä rahat. Hyvä että ne riittää siihen että istun vain kotona ja tuijotan harmaata seinää.

Ap

Ikean Lack maksaa  muutaman euron. Tori.fistä saa välillä jotain ilmaiseksikin.

Jos saat irrotettua vaikka 15 euroa kuussa rahastoon, vuoden kuluttua sulla on jemmassa miltei 200 euroa tai  jopa enemmän käytettäväksi  johonkin.

Vierailija
97/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi niin. En jaksa kun yhtä agendaa tupataan joka asiaan.

Mitä agendaa? 

Vierailija
98/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän kyllä, kun raha-asiat ovat päällimmäisenä mielessä.

Ei ole varaa kuin pysytellä hengissä...

...

Ei silloin jaksa iloita kevään ensikukkasista, syksyn ensimmäisestä punaisesta lehdestä, kevyestä lumiharsosta, sumuisesta aamusta, sateesta, auringonpaisteesta, linnuista tullenmennen...

...

Ei erityisemmin innostu halvoista porkkanoista ja omenakilosta tai punalaputetuista lihoista, jos lihaa syö.

...

Toivon kuitekin, että saisin sisältöä elämääsi.

Vastaavaa kokeneena luin paljon, luin ja luin ja luin: pakenin todellisuutta kirjoihin, koska se on ilmaista, kiitos kirjastomme.

...

Yhtenä päivänä maailma vain valkeni.

En sano, että sitä olisi ns. kannattunut odottaa, mutta tuli muutos.

Ap, tsemppiä sinulle, vaikka onkin mielestäsi tyhjää sananhelinää.

TSEMPPIÄ silti.

Vierailija
99/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kertoi tekevänsä edullista ruokaa. Joten siinä ei luultavasti ole ongelma.

Keskustelu on kuitenkin rönsynyt siihen. Väärä edullinen ruoka on myös epäterveellistä ja lisää masennusta.

Vierailija
100/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kaupunginosien Face-ryhmissä ihmiset usein antaa tavaraa ilmaiseksi, että kunhan hakee pois. Pienen pöydän jaksaa kyllä ihan jalkaisinkin hakea, jos sinulla ei ole pyörää, samoin patjan.

Kierrätyskeskuksesta saa myös ilmaiseksi tavaraa, ainakin meidän paikkakunnalla.

Ja vaikea uskoa että ekstrovertilla ei ole yhden yhtä tuttavaa joka voisi sen verran autolla kyytsätä että saisi patjan tai pyödän kuljetettua.

Pakko kommentoida ketjuun sen verran, että mulla ei ole ketään autollista tuttavaa, jolta vois pyytää joskus palvelusta. Kai meitä on muitakin.

Faceen pyyntö tai joltain seurakunnalta pyydät, mormonit esim. auttavat ihmisiä (muitakin kuin mormoneja) koska toisten palveleminen kuuluu heidän uskontoonsa. Apua kyllä saa kun vaan pyytää (jos ei käyttäydy siten että ihmiset olettaa sinun olevan päihteiden vaikutuksen alaisena tai suljetulla)