Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun mihinkään ei ole varaa eikä elämässä ole mitään

Yksinäinen ekstrovertti
04.09.2018 |

Tämä keskustelu sai minut pohtimaan: https://www.vauva.fi/keskustelu/3261083/miten-te-muut-kestatte-sita-ett…

Minä en tee vapaa ajalla muuta kuin istun kotonani. Tai no valmistan yksinkertaista ja edullista ruokaa, mutta siihen elämäni sitten rajoittuukin. Elän tulojen mukaan, nimen omaan alakanttii n. Olen karsinut kaiken turhan ja ylimääräisen pois. Elämä on tylsää, harmaata ja kuormittavaa. Katsotaan kauanko tätä jaksaa ja koska vain kupsahdan. Olisi kivaa päästä joskus ihmisten pariin, tehdä kerrankin jotain mistä tykkää ja olla pelkäämättä koko ajan että vaikka tämä puhelin hajoaa. Sillä jos puhelin hajoaan olen totaalisen eristyksissä ja täysin yksin. Viimeostään siinävaiheessa voin ripustaa köyden ja jättää mailmalle hyvästit koska ei ole mitään menetettävää eikä hävittävää.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala tätä palstaa!

Mun pitkä kirjoitus meni harakoille kun kirjoitin siihen sanan pa - ko - lai - set, liittyi tavarankeräyksiin samassa lauseessa kuin tulipalossa kaikki menettäneet ihmiset joille kerätään paljon tavaraa hetkessä.

Enpä jaksa enää koko juttua kirjoittaa.

Parempi niin. En jaksa kun yhtä agendaa tupataan joka asiaan.

Mitä agendaa? 

Tuossahan se on ylhäällä, selkeästi tavutettuna. Ei liity tähän aiheeseen. Tähänkään.

Vierailija
102/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä opiskelu. Koulun penkille ja lähäriksi. Luulisi töitä olevan tarjolla joka pitäjässä.

Tai avoimen amk:n tai yliopiston opintoja.

Samalla saisi ihmiskontakteja.[/quote

Ei kannata aina höpistä lähäreiksi kouluttautumisesta, ilman parempaa tietoa. Lähihoitajia koulutetaan aivan liikaa vuosittain. Te-toimisto työntää lähihoitajakoulutukseen kaikki ulkomaalaiset ja työttömiksi jääneet, alalle vapaaehtoisesti hakeutuvien lisäksi. Soveltuvuuskokeista luovuttiin, joten sisälle otetaan kaikki, jotka haluavat. Kaikille ei riitä töitä. Hoivapaikat pyörivät minimimiehityksillä, siksi että omistajat saavat enemmän voittoa. Ne ajat ovat ohi, kun lähihoitajille oli töitä niin paljon, kuin vain halusivat. Lähihoitajia on todella paljon työttöminä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt että mihin ihmeeseen työttömät ja tulottomat ne rahat pistää? En kritisoi, oikeasti pohdin.

Itsekin olin todella pitkään työttömyystuella. Sain lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. N. 900-1000e/kk. Vuokra 410 e. Lääkkeet maksettiin. Sähkö maksettiin. Jopa kotivakuutus olisi maksettu. Sain muuttaessa tukea sänkyyn 100e. 2 kertaa viikossa ruoka-avussa ja mulla oli safkaa kahdeks viikkoo. En käy leffoissa, kahviloissa, kampaajalla, tuhlaa muuten jne, vaatteet kirpparilta. Ostin punalappuja ja osaan tehdä paljon safkaa vähällä hinnalla.

Toki rahat oli tiukalla. Mutta mä sentään poltin tupakkaa ja join satunnaisesti (helposti 200-300e/kk) ja ilman sitä olisin elänyt ruhtinaallisesti. 

Mun rahat meni suurelta osalta laillisiin päihteisiin. Mihin ihmeeseen te muut työttömät "tuhlaatte"?

En hae toimeentulotukea koska liiton päivärahoista jää vuokranmaksun jälkeen just se 490 euroa käteen. Siitä puhelin + nettilasku, vakuutukset, sähkölaskut, lääkkeet, opintolaina vie ison siivun, kavereita jos haluan nähdä pitää ladata bussikortti. Siitä jää semmoiset 250 euroa rahaa, mikä on joidenkin toisten tilanteisiin verrattuna aika paljon, mutta ei siitä hirveästi raaski laittaa mihinkään muuhun kuin ruokaan. Onneksi suosin keesiä jo ennen työttömäksi jäämistä, niin voin ajella sivut itse kotona sillä kampaajalle ei todellakaan ole rahaa mennä. Nyt hajos juoksukengät ja pitäis löytää uudet että voi jatkaa kuntoilua, mutta ei ole vielä tullut mun budjetille sopivia vastaan. Oon vältellyt toimeentulotuen hakemista mutta jossain välissä varmaan pakko, eihän nuo mun sähkö- ja lääkelaskuni kovin isoja ole mutta jos edes sen verran auttaisivat niin sais ees muutaman kympin lisää kuukausibudjettiin.

Onko sinulle mahdollista tehdä keikkoja, esim.siivousta?

Ei ole siivousalan koulutusta tai kokemusta. Lisäksi keikkahommat kaikilla aloilla on aina vähän kusisia koska niiden palkkojen odottelun ja muiden paperihommien kanssa pitää aina tehdä selvityksiä liittoon ja ehkä myös kelaan ja parhaimmassa tapauksessa päivärahat seisoo sen aikaa kun selvittelevät montako kymppiä on tienannut. Lähipiirissä on pari langennut tuohon että ovat käyneet tekemässä parin päivän keikkoja lisärahan toivossa ja joutuneet sitten viikkotolkulla odottelemaan palkkakuitteja jonka jälkeen lisää odottelua päivärahapäätöksistä. Inhottaa kyllä itseäkin ajatella näin, mutta ei tämä nykysysteemi kyllä yhtään rohkaise pätkätöihin.

Keikkasiivoojaksi voi päästä perehdytyksellä. Jos jotain hygieniapasseja vaaditaan, ne voi suorittaa työnantajan järjestämänä.

Olen vanha paperisotaveteraani, tiedän ne jutut. Ensi vuonna pitäisi helpottaa niin että saat rahat ensin ja paprut selataan sitten. Nythän on saatu takaisin se 300€:n suojaosa.

Miten niin saatu takaisin 300€ suojaosa? 

Vierailija
104/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pitkä kirjoitus meni harakoille kun kirjoitin siihen sanan pa - ko - lai - set, liittyi tavarankeräyksiin samassa lauseessa kuin tulipalossa kaikki menettäneet ihmiset joille kerätään paljon tavaraa hetkessä.

Mitä agendaa? 

Tuossahan se on ylhäällä, selkeästi tavutettuna. Ei liity tähän aiheeseen. Tähänkään.

Kyllä se liittyi tähän aiheeseen että ketä ja mitä tarkoitusta varten tavarankeräyksiä järjestetään. Miksi sitä ei olisi saanut sanoa? Kun tänne tuli silloin pari-kolme vuotta sitten paljon porukkaa Pietarsaareen, sinne kerättiin tavaraa ja sitä tuli ihan järkyttävät määrät, iso halli ei riittänyt, ja kun sanottiin ihmisille että ei tarvi tuoda enää mitään, niin toivat silti, cd-telineistä lähtien. Siellä oli useita ihmisiä joka päivä lajittelemassa niitä tavaroita, eikä ne menneet läheskään kaikki, sitä tavaraa jäi yli älyttömät määrät, ja niin käy joka kerta kun kerätään tavaraa jotain tarkoitusta varten, sitä viedään täältä konteissa Viroonkin, ei lopu ylimääräinen tavara tästä maasta. 

Vierailija
105/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt että mihin ihmeeseen työttömät ja tulottomat ne rahat pistää? En kritisoi, oikeasti pohdin.

Itsekin olin todella pitkään työttömyystuella. Sain lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. N. 900-1000e/kk. Vuokra 410 e. Lääkkeet maksettiin. Sähkö maksettiin. Jopa kotivakuutus olisi maksettu. Sain muuttaessa tukea sänkyyn 100e. 2 kertaa viikossa ruoka-avussa ja mulla oli safkaa kahdeks viikkoo. En käy leffoissa, kahviloissa, kampaajalla, tuhlaa muuten jne, vaatteet kirpparilta. Ostin punalappuja ja osaan tehdä paljon safkaa vähällä hinnalla.

Toki rahat oli tiukalla. Mutta mä sentään poltin tupakkaa ja join satunnaisesti (helposti 200-300e/kk) ja ilman sitä olisin elänyt ruhtinaallisesti. 

Mun rahat meni suurelta osalta laillisiin päihteisiin. Mihin ihmeeseen te muut työttömät "tuhlaatte"?

En hae toimeentulotukea koska liiton päivärahoista jää vuokranmaksun jälkeen just se 490 euroa käteen. Siitä puhelin + nettilasku, vakuutukset, sähkölaskut, lääkkeet, opintolaina vie ison siivun, kavereita jos haluan nähdä pitää ladata bussikortti. Siitä jää semmoiset 250 euroa rahaa, mikä on joidenkin toisten tilanteisiin verrattuna aika paljon, mutta ei siitä hirveästi raaski laittaa mihinkään muuhun kuin ruokaan. Onneksi suosin keesiä jo ennen työttömäksi jäämistä, niin voin ajella sivut itse kotona sillä kampaajalle ei todellakaan ole rahaa mennä. Nyt hajos juoksukengät ja pitäis löytää uudet että voi jatkaa kuntoilua, mutta ei ole vielä tullut mun budjetille sopivia vastaan. Oon vältellyt toimeentulotuen hakemista mutta jossain välissä varmaan pakko, eihän nuo mun sähkö- ja lääkelaskuni kovin isoja ole mutta jos edes sen verran auttaisivat niin sais ees muutaman kympin lisää kuukausibudjettiin.

Ei ole siivousalan koulutusta tai kokemusta. Lisäksi keikkahommat kaikilla aloilla on aina vähän kusisia koska niiden palkkojen odottelun ja muiden paperihommien kanssa pitää aina tehdä selvityksiä liittoon ja ehkä myös kelaan ja parhaimmassa tapauksessa päivärahat seisoo sen aikaa kun selvittelevät montako kymppiä on tienannut. Lähipiirissä on pari langennut tuohon että ovat käyneet tekemässä parin päivän keikkoja lisärahan toivossa ja joutuneet sitten viikkotolkulla odottelemaan palkkakuitteja jonka jälkeen lisää odottelua päivärahapäätöksistä. Inhottaa kyllä itseäkin ajatella näin, mutta ei tämä nykysysteemi kyllä yhtään rohkaise pätkätöihin.

Keikkasiivoojaksi voi päästä perehdytyksellä. Jos jotain hygieniapasseja vaaditaan, ne voi suorittaa työnantajan järjestämänä.

Olen vanha paperisotaveteraani, tiedän ne jutut. Ensi vuonna pitäisi helpottaa niin että saat rahat ensin ja paprut selataan sitten. Nythän on saatu takaisin se 300€:n suojaosa.

Saat tienata 300€/kk eikä sitä vähennetä päivärahoistasi.

Vierailija
106/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ap jallittanut koko liudan palstahömelöitä! Onnittelut!

Ja sinun ongelmasi on?

Pipo kireällä ja lelut patterin välissä?

Ja palstahömelö tuli esiin kiven alta!

Mikäs kivikoiraisä sä olet?? Onko ekologinen, terveeseen ruokaan peristuva elämä hömelöä?

Kun kerta kysyt. On.

Vierailija
107/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä agendaa? 

Kyllä se liittyi tähän aiheeseen että ketä ja mitä tarkoitusta varten tavarankeräyksiä järjestetään. Miksi sitä ei olisi saanut sanoa? Kun tänne tuli silloin pari-kolme vuotta sitten paljon porukkaa Pietarsaareen, sinne kerättiin tavaraa ja sitä tuli ihan järkyttävät määrät, iso halli ei riittänyt, ja kun sanottiin ihmisille että ei tarvi tuoda enää mitään, niin toivat silti, cd-telineistä lähtien. Siellä oli useita ihmisiä joka päivä lajittelemassa niitä tavaroita, eikä ne menneet läheskään kaikki, sitä tavaraa jäi yli älyttömät määrät, ja niin käy joka kerta kun kerätään tavaraa jotain tarkoitusta varten, sitä viedään täältä konteissa Viroonkin, ei lopu ylimääräinen tavara tästä maasta. 

Just???!? Ja miten siis se liittyy mitenkään ap:n ahdinkoon? Se, että sitä on jossain liikaa?

Vierailija
108/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun ongelmasi on?

Mikäs kivikoiraisä sä olet?? Onko ekologinen, terveeseen ruokaan peristuva elämä hömelöä?

Kun kerta kysyt. On.

Mikä siis on oikein?

Vierailija
109/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla onko mieli lukossa, suunta hukassa?

Olen yhtä köyhä, kipua on sairaudesta, siihen meinaa hajota. Mutta mulla on se sama palo mikä ennen sairastumista. Aina kun pystyn, teen asioita jotka kuuluvat siihen mun intohimoasian piikkiin. Paljon voi tehdä kotoa käsin.

Jos taas olet ekstrovertti, paljon voi tehdä vaikka vapaaehtoistyöstä aloittaen? Mikä kiinnostaisi, mikä estäisi ottamaan "kulttuuriadoptioon" suomen opiskelijaksi "aikuista kummilasta/lapsia", nyt yhtenä esimerkkinä - asiat ei ole välttämättä hintavia. Tai mikä ikinä sua kiinnostaa? Jotkut ihmiset sulle saattaa olla tuttu "ryhmä", yksi tykkää olla vanhusten toinen nuorten kanssa. Osaatko taidon, saisit sitä varmaan jossain opettaa?

Etsisin polkuni, jos olisin sinun tilanteessasi. Itse voin toteuttaa juttuja kotoa käsin, kun sairastelen nyt. Tosin tämä syö naista, mutta on ihana että on suunnitelmia ja toivoa.

Vierailija
110/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun ongelmasi on?

Kun kerta kysyt. On.

Mikä siis on oikein?

No. Päätä itse, mutta lähtökohtaisesti ideologia on vahingollista. Varsinkin se ideologia, joka on vallalla.

Vierailija
111/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tee muuta kuin olen kotona. Mutta en kyllä haluakaan. Mulla on mies ja kolme koiraa, joitten kanssa viihdyn. Lisäksi luen ja katson leffoja.

Vierailija
112/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat tienata 300€/kk eikä sitä vähennetä päivärahoistasi.

Neljän viikon jaksossa vähän vähemmän. Katsokaa itse netistä, jos ette usko.

Tämä oli yleinen käytäntö vuoteen 1997 asti. Nyt se on palautettu.

Vierailija
113/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun ongelmasi on?

Kun kerta kysyt. On.

Mikä siis on oikein?

No. Päätä itse, mutta lähtökohtaisesti ideologia on vahingollista. Varsinkin se ideologia, joka on vallalla.

Ei mene sinullakaan hyvin, ei millään pahalla.

Vierailija
114/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tänne kannata laittaa näitä köyhyyteen liittyviä aloituksia. Tuska vaan lisääntyy näitä lukiessa. Oikeastaan te kommentoijat voisitte miettiä sellaista asiaa, jos pystytte, että kun ihmisen tilanne on jo ennestään tarpeeksi raskas, ja te täällä piilov****ilette sille, niin se saattaa olla se viimeinen sysäys sen ihmisen elämässä kohti loppua.

Mikä teille tuottaa sitä nautintoa toisen kärsimyksen mälläämisellä?

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset on sisäisesti sadisteja, se pääsee

esiin tällä tavoin kun ei tarvi turpaansa näyttää.

T. Se joka aloitti Ap:n aloituksessa viitatun keskustelun!!

Emmä kyllä mitään piilovtttuilua tässä ketjussa nähnyt. Ihan hyviä ehdotuksia ja ajatuksia.

No sitten teiltä puuttuu ymmärrys, tieto, kyky asettua toisen asemaan. Ei se vaikuta haroa sitä pintaa kun toinen on jo uponnut. Käsittäkö??

Vierailija
115/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kaupunginosien Face-ryhmissä ihmiset usein antaa tavaraa ilmaiseksi, että kunhan hakee pois. Pienen pöydän jaksaa kyllä ihan jalkaisinkin hakea, jos sinulla ei ole pyörää, samoin patjan.

Kierrätyskeskuksesta saa myös ilmaiseksi tavaraa, ainakin meidän paikkakunnalla.

Ja vaikea uskoa että ekstrovertilla ei ole yhden yhtä tuttavaa joka voisi sen verran autolla kyytsätä että saisi patjan tai pyödän kuljetettua.

Pakko kommentoida ketjuun sen verran, että mulla ei ole ketään autollista tuttavaa, jolta vois pyytää joskus palvelusta. Kai meitä on muitakin.

Faceen pyyntö tai joltain seurakunnalta pyydät, mormonit esim. auttavat ihmisiä (muitakin kuin mormoneja) koska toisten palveleminen kuuluu heidän uskontoonsa. Apua kyllä saa kun vaan pyytää (jos ei käyttäydy siten että ihmiset olettaa sinun olevan päihteiden vaikutuksen alaisena tai suljetulla)

Meillä on kyläyhdistys, maalla, aina saa kuljetusapua. Onko sellaista jotain asukasyhdistystä, olen kuullut että lähiöissäkin on. Seurakuntien diakoniassa on palveluja, esim. vapaakirkon ViaDia, autoa saa lainaan tai sieltä tilata kuljetuksen.

Katso netistä, onko omalla paikkakunnalla.

Itsellä on köyhänä monta huonekalua tori.fi:stä "annetaan" -osastosta, ja minulla jää pikkurahoistani kyllä johonkin Jyskin 30 euron pöytään rahaa, samoin tuo Ikea on edullinen. Sovatekin 100e _käytetystä_ on riistoa, ellet ihan antiikkikotia halua?

Vierailija
116/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tänne kannata laittaa näitä köyhyyteen liittyviä aloituksia. Tuska vaan lisääntyy näitä lukiessa. Oikeastaan te kommentoijat voisitte miettiä sellaista asiaa, jos pystytte, että kun ihmisen tilanne on jo ennestään tarpeeksi raskas, ja te täällä piilov****ilette sille, niin se saattaa olla se viimeinen sysäys sen ihmisen elämässä kohti loppua.

Mikä teille tuottaa sitä nautintoa toisen kärsimyksen mälläämisellä?

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset on sisäisesti sadisteja, se pääsee

esiin tällä tavoin kun ei tarvi turpaansa näyttää.

T. Se joka aloitti Ap:n aloituksessa viitatun keskustelun!!

Emmä kyllä mitään piilovtttuilua tässä ketjussa nähnyt. Ihan hyviä ehdotuksia ja ajatuksia.

No sitten teiltä puuttuu ymmärrys, tieto, kyky asettua toisen asemaan. Ei se vaikuta haroa sitä pintaa kun toinen on jo uponnut. Käsittäkö??

Lisäksi sivistynyt ja älykäs ihminen ei_koskaan _puhu/kirjoita sillä tavoin niin kuin suurin osa täällä. Ei silloinkaan vaikka ei ymmärtäsi toisen tilannnetta.

Vierailija
117/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämä 'mureni' auto-onnettomuudessa. Olisin voinut valita katkeruuden ja kotiin mökkiytymisen. Kivuista huolimatta liikun, tapaan ihmisiä, käyn kodin ulkopuolella aina kun se vain on mahdollista.

En oikein ymmärrä niitä, jotka valittavat, ettei elämässä ole sisältöä. On sitä - sen eteen joutuu näkemään vähän vaivaa. Elämä voi olla rikasta vaikka ei ole rahaa. AP, jos sulla on terveet jalat ja pystyt ilman toisen ihmisen apua liikkumaan, niin sun köyhyys on kyllä korvien välissä.

Vierailija
118/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun ongelmasi on?

Kun kerta kysyt. On.

Mikä siis on oikein?

Ei mene sinullakaan hyvin, ei millään pahalla.

Kuinka niin? Itse asiassa minulla menee aika hyvin, vaikka nyt pienempiä ja isompia huolenaiheita tietty onkin.

Vierailija
119/121 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on tässä isoin ongelma, nimittäin korvien välissä. Ap:ta ei vaivaa niinkään materiaalinenköyhyys vaan älynköyhyys. Höyhällä hengenlahjoilla ei pitkälle elämässä pötkitä. Ennen luonnonvalinta karsi aitomaattisesti sellaiset yksilöt pois.

Vierailija
120/121 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat on vähissä niin ei kyllä kannata ostaa mitään ruukkusalaatteja, niitten ravintoarvo on tosi alhainen. Täysjyväleipä on hyvää esim. Reissumies oli 0,38€ Prismassa, siitä saa kuituakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi