Vaunut
Hei! Olen ihan ensimmäistä kertaa kaikkea tarpeellista tulevalle lapsellemme hankkimassa ja aina välillä iskee epäilys, osaanko sittenkään hommata oikeanlaisia tarvikkeita..
Ajattelin hyödyntää teidän tieto-taitoanne vaunuasiassa. Elikäs kuulen mielelläni kaikenlaisia vinkkejä yhdistelmävaunujen hankinnasta.. Esim. paras merkki ja miksi? Tai minkä merkkiset vaunut kannattaa jättää kauppaan? Ostan varmaanikin käytettynä, kun sopivat vain ilmaantuvat.
Kiitos etukäteen :)
Kommentit (8)
Itse ostin esikoiselle uudet vaunut ajatellen että kyllä toivon lisää lapsukaisia ja haluan että vaunut kestävät kaikkien käytön. En tiedä miksi mulla on ollut aina päähänpinttymä että tahdon Emmaljungat. No niin ostinkin. EI ole tarvinnut katua ostoa. Monet ystäväni ostivat markkinoiden edullisempia vaunuja mutta totesivat että eivät ole yhtään niin hyvät kuin luulivat... Meillä ei ole ollut mitään muuta häikkää kuin aluksi huomattiin että kuomusta puuttui pari saumaa jotka sitten olivat väärässä kohdassa - aiheuttivat sen että kuomu ei pysynyt ylhäällä kunnolla. Sain uuden kuomun ja siitä lähtien on toiminut. Nyt odotan kolmatta ja vaunut ovat edelleen priimakunnossa. Emmaljungissa pyörät ovat ajateltu pohjoisenoloja ajatellen ja vaunukoppa on tilava sekä ratasosassa mittasuhteet ovat kohdallaan. Lisäksi 5 pistevö on hyvä. No tässä mä vaan kehun vaikka millä mitalla...
Käytiin monia katsomassa ja minä alunperin ajattelin että voisin harkita Teutonioita...mutta enpä harkinnut sen koommin kun hinnan näin :))) Katseltiin monia merkkejä ja koetettiin ja lopulta päädyttiin sellaiseen merkkiin kuin Happy Baby. Ne on suomalaisista osista mutta Puolassa tehty. Harkittiin kyllä Emmaljungia, mutta HB vaunujen hintaan olis saatu Emmalj. vain se ratasosa, koppa ja muut olisi vielä pitänyt ostaa. HBhin saatiin kaikki mahdollinen ja hyvin ovat toimineen. Tai no yksi neppari lähti irti mutta takuuseen se korjattiin. Ei kai sillä merkillä loppupelissä niin kamalasti väliä ole, kannattaa kuitenkin vähän katsoa millaiset kankaat vaunuissa on. Halvemmissa on yleensä ohuemmat, ehkä huonommat kankaat, jotka eivät välttämättä hylji lainkaan vettä. Eihän ole kiva jos vaunut ehtii kastua sillä välin kun laitat sadesuojaa. Ja jos käytetyt ostat niin katso ennenkaikkea se että jousitus on vielä jämäkkä. Löysiä vaunuja ei kannata ostaa.
Orat oli vm98 eli yhtenäisellä aisalla. Tykkäsin kamalan paljon näistä vaunuista. On tukevat ja sopivan matalat tällaiselle tapille. Lisäksi ainakin tuo vuosimalli on kevyt ja varaosia on helposti saatavilla.
Emmaljungan kuomurattaat oli sitten vm01 ja paljon painavammat kuin nuo Orat. Matalat olivat ja ihan näppärät, mutta en luottanut säädettävän työntöaisan kestävyyteen. Päällepäin näkyi vain muoviosia, mikä ei ole kaikkein luotettavin materiaali mun mielessä.
Nyt varastossa odottelee tätä vauvaa Brion yhdistelmät vm98. Ostettiin kirppari-ilmoituksen kautta todella halvalla kuntoon nähden. Olen oikein tyytyväinen tuohon yhtenäiseen työntöaisaan...
Kannattaa käydä kokeilemassa rattaita. Käytetyt eivät saa lenkata sivuttain kuin aavistuksen. Kannattaa ostaa jotain näistä yleisimmistä merkeistä, niin niihin saa varaosia helposti myös vanhempiin malleihin. Jos haluat säädettävän työntöaisan, kokeile miten kätevästi se toimii, niissäkin on eroja. Jarrut kannattaa myös kokeilla, ettei ole löysät. Itse olen ihastunut renkaat lukitsevaan jarruun, joka siis ei painu renkaisiin, vaan renkaan rungossa oleviin " hakasiin" (äh, en osaa selittää).
Ja kannattaa luottaa omaan vaistoon. Jos vaunut tuntuvat liian painavilta tai kömpelöiltä käteen, ne todennäköisesti on sitä.
Esikoisemme syntyi tammikuussa, mutta vaunut ostimme hirveällä kiireellä (en tiedä miksi oli niin kova hoppu...) jo syyskuussa. Se oli todella suuri virheostos ja olen niiden takia viettänyt monta unetonta yötä!! Ajattelimme niitä ostaessa, että emme osta kovin kalliita. Olin kuullut ko. vaunuista positiivista palautetta ja päädyimme niihin. Niitä muutaman kerran työnnettyä talvikelissä huomasin niissä kaikki mahdolliset viat. Ensinnäkin niissä oli kaiken maailman nippelit ja nappelit. Ne oli aivan turhia. Suurin negatiivinen asia oli, että (minä tykkään paljon ulkoilla ja käyn päivittäin ruokakaupassa vaunujen kanssa kun isäntä menee autolla töihin!!) tavaratilan päällä oli kaksi sellaista tukirautaa ja ne koettelivat hermojani. Esim. jos ostin kaksi kiloa omenoita niin omenat piti laittaa yksitellen tavarankuljetustelineeseen, koska tukiraudat estivät laittamasta sinne mitään suurempaa... Sitä en vaunujen ostohetkellä osannut huomioida. Mistä olisin voinut tietää kun ei ole aiemmin tarvinnut olla vaunuostoksilla... Soitin sitten liikkeeseen mistä olin ne hankkinut ja myyjä kyllä sanoi ihan suoraan sitten että ne ovat aika huonot! Kiitti paljon, ei voinut sitä sitten sanoa kun ostimme ne... :) Hän kuitenkin pahoitteli. Hän unohti kertoa minulle esim. siitä epämukavasta tavarankulj.tilasta. ostohetkellä oli aika ruuhkaa ja kyllähän kaikille unohduksia sattuu. Hän lupasi hyvittää 90¿. Siis niitä ei ollut käytetty kuin ehkä 5-10 kertaa. Hei haloo!! laitoin sitten lehteen ilmoituksen niistä ja sain melkein koko rahan takaisin mitä olin niihin laittanutkin. Soitin myös kaverilleni, koska hän oli ostanut samanlaiset vaunut. Hänen muksu ei ole siis vielä syntynyt. Hän sai niistä rahat takaisin ja osti uudet ihan muusta liikkeestä.
Nyt meillä on ihan uudet Emmaljungan vaunut. Olen aina luullut että niissä maksaa vain merkki, mutta se ei pidä paikkaansa. Niissä maksaa laatu. Tehdäänhän ne kuitenkin Ruotsissa ja käsityönä! En ole kyllä tippaakaan katunut ostoa. Ajattelin aluksi, että onhan 700¿ vaunuista todella paljon. Ne sitten kuitenkin menee useammalla lapsella ja ne voi sitten myydä vielä eteenpäin. Ne huonot vaunut oli kuin Lada ja nämä Emmaljungat ovat kuin Mersu. Sen verran niissä on eroja!! :)
- Älkää siis tehkö kuin me; kierrelkää eri liikkeissä. Älkää kiirehtikö!
- Kaikki nippelit ja nappelit ovat aivan turhia. Ostakaa siis aivan perusmalli. Ainakin meillä tämä perusmalli on toiminut paremmin kuin hyvin. Esim. heittoaisaa näissä uusiss ei ole. Toisaalta hyvä, koska heittoaisa on uusi juttu ja sen turvallisuudesta ei olla vielä täysin varmoja...
- Työnnelkää vaunuja liikkeessä ja kokeilkaa erimalleja.
- Miettikää millaiseen tarkoitukseen vaunut ovat; esim. jos asuu pääkaupunkiseudulla niin kannattaa hankkia sellaiset vaunut mitkä menevät pieneen tilaan ruuhkaisessa linjaautossakin.
Renkaat kannattaa valita huolella. Täytyykö esim. päästä sohjoisessakin kelissä eteenpäin... jne
- Kokeilkaa vetoketjut ja nepparit, että ne sulkeutuvat ja avautuvat helposti...
- Kova- vai pehmeä kantokoppa? molemmissa ovat omat hyvät ja huonot puolensa. Esim. pehmeä menee pienmpään tilaan jos on vähän varastotilaa, mutta kova koppa menee pidemmän aikaa lapsella.
katsokaa ja huomioikaa kopan tilavuus!
- Laittakaa vaunut kasaan ja katsokaa kuinka pieneen tilaan ne mahtuvat. katsokaa myös, että ne mahtuvat autoon. Ettei käy niin kuin monilla, että vaunujen oston jälkeen autokin menee vaihtoon. :)
- Katsokaa myös kankaan laatu.
- Kysyykää millaiset takuut vaunujen rungossa ja kankaissa on!
- Huomioikaa tavaratilan koko ja että onko sinne helppo laittaa tavaroita.
Tässä oli nyt muutamia vinkkejä mihin kannattaa kiinnittä huomiota!! ÄLKÄÄ SIIS PITÄKÖ KIIRETTÄ; VAAN VALITKAA MIELEISENNE JA TEIDÄN TARPEISIIN SOPIVAT!!
jos voisi sanoa " rattaita pääsääntöisesti työntävän" pituuden. Itse olen 185 cm pitkä ja mitä tuskaa olikaan ekojen rattaiden kanssa jotka ostin: innostuspäissäni ostin vaan ihanan väriset jne... ja käytännössä huomasinkin että enhän minä voi niitä työntää kun aisa oli ainakin 15 cm liian matalalla...
Nyt kolmatta odottaessani olenkin ajatellut testata rattaat kunnolla ennen ostopäätöstä. Tietenkin aika harvoilla on samaa ongelmaa kuin minulle (eli pituus), mutta lyhyenkin ihmisen on hankala työntää liian korkeita rattaita. Eli myös äidin mukaavuus otettava huomioon. Ja vaikka rattaissa olisikin säädettävä aisa, olen huomannut että ainakaan minun pituiselle niissäkään ei aina ole tarpeeksi säätövaraa...
[color=Darkgreen]
Elikkäs meille on vastikää hankittu ensimmäiset vaunut.Ensimmäistä kun odotan syntyväksi kuukauden sisään. Itse luin ennen ostopäätöstä vaunuista niiden nettisivuilta infoa aika paljon. Sitten katseltiin myös kaupassa eri vaihtoehtoja ja kuunneltiin tietysti myös tuttujen kommentteja heidän vaunuistaan. Tuttujen kommenttejen perusteellä kärkeen nousi Teutonia. Itsekkin tarkastelumme jälkeen havaitsimme merkin meille sopivaksi.
Malli siis on teutonia kombi prestige. Malli on tarkoitettu erityisesti pitkille työntäjille joka oli meidän tapauksessa aivan ehdoton kriteeri mistä ei luistettaisi. Mutta piti myös huomioida,että isovanhemmat ovat 20cm lyhempiä niin heidän täytyy myös pystyä vaunuja työntämään. Ja siksi on tärkeä että saa säädettyä työntökorkeutta. Kesävauvaa ajatellessa niin ehdottomasti on plussaa että 2006-vuoden mallista saa kuomusta pois kangasosan jonka alla on hyttysverkko,näin ilma vaihtuu paremmin kesällä. Renkaiden valintaan kannattaa myös panostaa. Meillä siinä oli kriteerinä,että ovat kevyet työntää ja metalipinnat. Ja tietysti sisäkumien saatavuus meidän tapauksessa. (otettiin sisäkumilliset renkaat) Prestigessä on myös plussaa se,että koko kankaisen vaunuosan saa pois ja tämän vuoksi metalirunkoa saa säilyttää rappukäytävässä. Muuten vaunut olisi joka kerta pitänyt raahata toiseen kerrokseen paloturvallisuus syistä.
Väriksi valittiin tummaolivin vihreä siksi,että tykkäämme molemmat vihreästä ja tumma väri ei ole niin herkkä sotkeentumaan kuin vaalea. Varsinkin oli tärkeää,että istuinosa on tumma.Mutta tämäkin on ihan makuasia.Ja sitten myös valintaa vaikutti vaunujen turvallisuus. Eli siinä oli kunnon putoamissuojat ja 5-valjaat kiinteänä. Autoonkin meni suht hyvin.
Toivottavsti muistin nyt listata kaiken oleellisen.
Alla vielä linkki teutonian sivuille:
http://www.teutonia.fi/meny1Frame-1te.htm
Lilli81 35+6
Ostin esikoiselle vaan nopeasti jotku, ja kyllä kadutti!
Nyt ollaan ajeltu ties minkalaisilla rattailla, ja sanoisin että suosittelen itse uusien ostoa. Monet kerrat " palo lakki" niiden käytettyjen kanssa. Meillä on siis ollut kahdet käytetyt.
Kannattaa tarkkaan listata itselle tärkeät asiat. Mitä haluat vaunuilta? Mitkä asiat sulle on tärkeitä vaunuissa? Monesti ensimmäistä kertaa ratasostoksilla väheksytään rattaiden käytön määrää. Niitä käytetään oikeasti aika paljon. Meillä päivittäin monta kertaa.
Työnnettävyys on yks tärkeimmistä asioista. Kannattaa valita kevyehköt mutta tukevat rattaat. Jos ajelette niillä läpi talven, on hyvä muistaa ostaessa myös se, minkalaista on työntää rattaita loskassa ja nuoskalumessa. Pienet ja kaposet renkaat on siihen ihan surkeat(kokemuksesta sanon, grr ;) ). Nykyään rattaat on aika helppoja kasata. Mutta siihenkin kannattaa tutustua ennen ostoa. Myös siihen, minkalaiseen tilaan ne menevät kasattuina. Kun olette lähdössä autolla reissuun ja peräkontti on muutenkin täynnä, niin miten rattaat vielä mahtuvat jne.
Useinmiten nykyään työntöaisan korkeutta voi säätää. Mutta jos olet kovin pitkä, niin sitäkin on hyvä miettiä, mihin korkeudelle lastasi hoidat. Kun vauva on vaunuissa, ja tarvitsee sinne hoitoa, joudutko kyyristelemään liikaa niin että selkäsi rasittuu.
Onhan näitä.. Kamalasti asioiota mitä ottaa huomioon. Mutta yksi asia kannattaa muistaa yli muiden. Hintaa ei kannata pelätä. Laadukkaisiin vaunuihin kannattaa satsata. Itse olemme ajelleet nykyisillä rattaillamme, emmaljungilla nyt 1.5vuotta ja mitään ongelmia ei ole tullut vastaan. Ovat toimineet moittettomasti ja ovat todella hyvät rattaat. Niinkuin joku aiemmin sanoi, niin ne on tehty pohjolan olosuhteisiin ja toimivat täällä loistavasti!
Onnea vaunukauppoihin! :)
Itsekkin ekaa kertaa olen hankkimassa tämän sorttisia tavaroita mutta vaunut ollaan hiljattain ostettu. Kierreltiin monissa kaupoissa ja tärkeimmäksi asiaksi muodostui se että vaunut tuntuivat hyviltä kun koetti työntää,nostaa ja mitenkä sen kokoaminen sujui(itse kun niitä eniten luultavasti tulen käyttämään niin ei saa olla hankalat tai painavat kun ei ukkelini ole aina paikalla). Myyjiltä sai hyviä vinkkejä minkälaisia vois ajatella elikkä missä niitä työntelee. Vaikka aijottekin ostaa käytetyt niin silti kannattaa käydä liikkeissä katselemassa ja kuulemassa noita vinkkejä. Ainakin meidän korviin tuli että Briot,Oras ja Emmaljungit ovat tosi hyviä mutta kalliimmasta päästä. Niihin saa myöhemminkin ostettua varaosia jos sellaisia tarvitsee ja kun mietittiin kaupassa pikkusen halvempia,merkkiä en aijemmin ollut kuullut, niin esim takuiden pituus oli vain puoli vuotta kun taas ostamissamme on jopa kaksi vuotta eikä hinnassa ollut kuin satasen eroa ja hintaan sisälty perus asioitten eli rungon lisäksi joko kova- tai pehmeä koppa,hoitolaukku,sadesuoja,jalkasuoja ja haluamamme renkaat. Oli viime vuoden väreissä joten oli alennuksessa.
Toivottavasti tästä oli edes pikkuisen apua,
SurinaS