Nainen ei suostunut väistämään rattaiden tieltä vaatekaupassa
Kiertelin oman 1-vuotiaani kanssa vaatekauppaa rattailla. Tiedättehän, kun vaatekaupoissa jotkin nurkat on ängetty niin täyteen vaatteita, että pääset juuri ja juuri tietyistä paikoista menemään. Itse olin mennyt tällaiseen nurkkaan ihastelemaan yhtä paitaa. Nurkasta ei ollut kuin yksi ulospääsy ja sen edessä seisoikin sitten tosi ärsyyntyneen näköinen 20-vuotias tyttö (itse olen 24). Muutaman minuutin siinä törötin, kunnes anteeksipyynnön saattelemana huikkasin tytölle josko pystyisi hiukan siirtymään, että pääsisin väliköstä pois. Tyttö tokaisikin, että "Oota hetki". No odotin, mutta se hetki olikin ikuisuus. Ja kun liikkeelle siitä lähti niin teki sen erittäin hitaasti.
En odota erityiskohtelua, koska minulla on lapsi, mutta toi tuntui jo jotenkin törkeältä.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus olen itse äiti, niin aion kyllä viedä vauvaani kantamalla aina kun vain mahdollista. Ahtaissa paikoissa nyt ainakin! Ärsyttää vanhemmat, jotka tuppaavat isoihin, ruuhkaisiin tapahtumiin ja kaikkiin pienempiinkin koloihin niiden vaunujensa kanssa. Ja HE ovat niitä jotka eivät yleensä väistä, vaan syöksyvät suoraan päin kuin höyryjyrä.
Tsemppiä siihen vauvan kanniskeluun 😂😂😂😂😂😂
Etenkin kun taiteilet ruokakassien ja vauvan kanssa 👌
Ja ilman ruokakassejakin kanniskelet hoitolaukkua täynnä vaippoja, maitoja, vaihtovaatteita jne. Se vauva meinaan ei ole siisti kuin nukke, vaan tarvitsee vaipanvaihtoja ja niskashaisset aiheuttavat vielä vaatteidenvaihtotarpeen.
Mutta helposti raijaat kaikki sylissä 😉Lisäksi vauvat nukkuvat paljon, eikä kaikki vauvat saa nukuttua sylissä.
Talvella ne vaunut vuorauksineen pitävät myös vauvan lämpimänä.Se on jännä, miten aina nämä lapsettomat ovat omassa mielessään huippuvanhempia, ainakin siihen saakka kunnes totuus iskee päin näköä.
Sanoinkin, että aina kun mahdollista! Ruokakauppaan on lähdettävä vaunujen kanssa juu, mutta joka paikkaan tuskin tarvitsee. Jos esim. päättää lähteä kirjamessujen kaltaiseen ruuhkaiseen ja ahtaaseen tapahtumaan, menee vauva varmasti kätevämmin kantorepussa ;)
Voi muru, se kantoreppuvaihe on HYVIN lyhyt 😁
Vuoden ikäinen tyypillisesti liian iso sellaiseen, muttei vielä täysin kävelykykyinen.
Mikään ei estä kantamasta isommassa repussa.
Haluan nähdä, kun kannat koko päivän 10-14kg taaperoa kantorepussa 😁
Olen kantanut 25 kg rinkkaa yli viikon putkeen tunturimaastossa.
Vapaasti saat kantaa vaikka kouluikäiseksi asti, mutta kummasti me monet äidit mieluummin valitsemme ne rattaat käytännöllisyyden takia 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ketju. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, ettei kauppoihin muka saisi mennä lastenrattaiden kanssa. Onkohan ne liikkeet itse samaa mieltä, että lasten kanssa liikkuvat asiakkaat saavat mieluummin painua naapuriliikkeeseen ostoksia tekemään? Tai että mieluummin ne 2-3 vuotiaat juoksentelevat vapaasti siellä liikkeessä ja lähmivät tavaroita kuin istuvat nätisti rattaissa? Veikkaanpa että vastaus kumpaankin kysymykseen on ei.
Eikun katsos ne rattaat pitää jättää lukittuina kadulle,tyhjentää koko alakorin sisältö syliin ja laittaa lapsi valjaisiin. Pitää hihna niin lyhyenä kuitenkin,ettei kukaan kävele lapsen päälle ja lapsi ei yllä mihinkään,eli alkaa huutaa kun kireä hihna tympäisee. Sitten pitää nostaa rimpuileva ja huutava lapsi syliin joka on jo täynnä tavaraa. Kas näin onnistuu ostosten teko helposti ja kätevästi,häiritsemättä lapsettomia. Jos ja kun lapsi huutaa niin niistä valjaista voi varmasti tehdä jonkinlaisen suukapulan sille kersalle,sen verran voi huomioida niitä lapsettomia jotka muuten eivät huomioi mitenkään SINUA mutta eipä mennä nyt siihen.
Miksi sä menet pikkuputiikkeihin ostoksille silloin kun sulla on noin vaikeata? Kun menet putiikkikierrokselle, niin hommaa hoitaja. Kuulostat juurikin sellaiselta ärsyyntyneeltä vaunupuhisijalta ja -tuuppijalta, joka ajattelee muiden ihmisten vain olevan mammojen tiellä ja ansaitsevan siksi tulla päälle ajetuiksi.
Siis mulla on vaikeata? Mitä ihmettä horiset? Kuvailin vain yllä,miksi en käytä valjaita(koska se olisi vaikeaa.) Käytän rattaita lapsen kanssa liikkuessa,ne on oikein näppärät cityrattaat joilla pystyy kääntymään melko ahtaissakin paikoissa. Ei kaikki asu jossain omakotitalossa mistä lähdetään erikseen autolla "putiikkikierrokselle" ja hommataan lapselle hoitaja. Asun lähellä keskustaa ja jos nyt ei päivittäin,niin viikottain on hoidettavia asioita eri liikkeissä. Kävelen kaupungille ja käyn niissä kaupoissa missä tarve on. Yleensä yhdistän tähän reissuun vielä leikkipuistossa käymisen matkan varrella ja ruokaostokset. En jyrää kenenkään päälle ja väistän tietysti muita ihmisiä. Ei mitään ongelmaa. Paitsi näillä vänisijöillä joiden mielestä rattaat ei kuulu kauppohin ja valjailla pitäisi pärjätä.
??Voisko ne rattaat jättää siellä kaupan sisällä leveämmälle käytävälle, ja kävellä se taapero sylissä sinne ahtaisiin kulmiin. En käsitä miksi niitä rattaita pitäisi koittaa ahtaimpiin koloihin tunkea.??
Jos mulla on se taapero sylissä,en voi katsella mitään tuotteita. Lisäksi,taapero alkaa huutaa sittenkun laitan hänet takaisin kärryyn koska haluaisi päästä syliin katselemaan ja hypistelemään niitä tuotteita. Jos se "kolo" on sellainen mihin kuitenkin rattaiden kanssa mahtuu,niin kyllä minä sinne menen. Tsekkaan nopeasti tuotteet ja peräännyn sitten väljemmille vesille.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko koskaan kulkenut koko päivää jossain lapsi kantorepussa? Kantaneet lisäksi kassissa mukana vaippoja, ruokia yms tarpeellista? Ei ole helppoa todellakaan. Eikä lapsi jaksa sellaisessa asennossa koko päivää ollakaan.
Kaikki on niin helppoa niissä kuvitelmissa, joiden pohjalta sitten kritisoidaan äitejä.
Voi tulla vähän järkytys kun sitten oikeasti sen lapsen saa, eikä lapsi viihdykään siinä mainostetussa kantorepussa, vaan huutaa jos siihen joutuu.
Ja nekin jotka viihtyvät, niin ei varmasti viihdy koko päivää, jokainen miettiä sitä asentoa siinä, kun et käytännössä voi yhtään liikkua.
Äitiys on niin helppoa, ennenkuin saa lapsia 💟😁
Kerroin jo aiemmin, että oma lapseni oli valjaissa ja hyvin meni. Hän siis istui rattaissa valjaat yllään ja kun tuli sellainen tilanne, että rattaat eivät mahtuneet, nostin lapsen edelleen valjaissaan käytävälle ja asian hoiduttua mentiin takaisin rattaisiin istumaan.
Mikä tässä on nyt niin vaikeaa?!
Vierailija kirjoitti:
Kerroin jo aiemmin, että oma lapseni oli valjaissa ja hyvin meni. Hän siis istui rattaissa valjaat yllään ja kun tuli sellainen tilanne, että rattaat eivät mahtuneet, nostin lapsen edelleen valjaissaan käytävälle ja asian hoiduttua mentiin takaisin rattaisiin istumaan.
No omani ei tarvitse edes valjaita, vaan kulkee nätisti vierelläni. Vaan ymmärrän silti, että joku muu tekee eri ratkaisun syistä x ja y, eikä Juuri kuten Minä.
Vierailija kirjoitti:
Jäätäviä kommentteja taas. Ap, et tehnyt mitään väärää, vaan se toinen asiakas toimi moukkamaisesti. Jotkut vaan on juntteja.
Ja muillekin tiedoksi:
-lastenrattaiden kanssa saa asioida kaupassa
-jos kanssaihminen pyytää sinua väistämään / antamaan tietä, on hyvien tapojen mukaista väistää / antaa tietä.
Ihan veikkaus, mutta todennäköisesti Ap on mahdollisesti huomaamattaan ollut rattaineen tuon toisen ihmisen tiellä, minkä vuoksi hän on sitten puolestaan seisoskellut pari minuuttia paikoillaan koska on ollut veetuuntunut tästä aiemmasta kohtaamisesta. Ei varmastikaan korrektia jos ei ole mitään sanonut, mutta kuten tavallista meillähän on tästä vain Ap:n kertomus. Ehkä Ap onkin kiilannut vaunuillansa tytön edestä ahtaaseen käytävään hirveällä kiihdytyksellä, vaikka toinen olisi ollut selvästi sinne menossa. Ei voi tietää.
En yllättynyt siitä, että tuollaisia arkiurpoja on olemassa, mutta vastauksista ja tykkäilyistä tässä ketjussa vähän yllätyin... tai ehkä tähän kerääntyy herkemmin ne, joilla ei niitä kuuluisia käytöstapoja ole lainkaan. Eiköhän tuollainen kumpua jostain ihme äiti- ja/tai lapsivihasta, että halutaan vähän protestoida, kun joku on kehdannut tulla vaunujen kanssa kauppaan. :D Tietenkin ihan normaaleihin käytöstapohin kuuluu väistää, jos olet tukkeena missä tahansa, eikä aleta hämmästelemään, miksi ei ole tullut kauppaan kantoliinan kanssa, miksi ei jäänyt vaan kotiin tai miksi kehtasi edes syntyä tai hengittää samaa ilmaa arvon prinsessan kanssa. C'moon, on olemassa muitakin ihmisiä ja ei se nyt iso vaiva ole hypätä sivuun muutamaksi sekunniksi, että toinen pääsee ohi. Tuollainen "mitäs läksit vaunujes kaa" -asenne on todella omanapainen ja erityisen lapsellinen. :D
Jokohan olisi huomenna iltalehdessä juttu tästä keskustelusta🤔 no ei vaan... älytöntä jankkaamista lähes koko keskustelu. Tottakai vaunujen kanssa saa käydä kaupoissa ja jos se jotain häirihtee, niin painukoot kotiin. Itse käyn jopa tuplarattailla, enkä kyllä ole huomannut paheksuvia katseita. Siitä ei tulisi mitään jos pari vuotias juoksentelisi ympäriinsä, kun ei olisi rattaissa. Valjaat ovat itselle jotenkin vieraat ja en halua omille lapsille sellaisia, kun on rattaatkin keksitty. Helppo on lapsettomien huudella, kuinka pitäisi lasta kannella sylissä vain :D jos joskus tulee lapsia, niin todennäköisesti totuus iskee vasten kasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole vaikeaa mikään muu kuin sinun ajattelusi. Kun ei äly riitä,niin ei riitä.
Kaikki eivät omista valjaita,tai halua valjaita,tai käytä valjaita koska MIKSI PITÄISI? Jos ei koe tarvitsevansa,miksi pitäisi? Koska sinä käytät niitä ja koet käteviksi,kaikkien pitäisi? Rattailla pärjää kaupoissa aivan hyvin. Voisin kuvitella käyttäväni valjaita jossain,mutta en kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Jokohan olisi huomenna iltalehdessä juttu tästä keskustelusta🤔 no ei vaan... älytöntä jankkaamista lähes koko keskustelu. Tottakai vaunujen kanssa saa käydä kaupoissa ja jos se jotain häirihtee, niin painukoot kotiin. Itse käyn jopa tuplarattailla, enkä kyllä ole huomannut paheksuvia katseita. Siitä ei tulisi mitään jos pari vuotias juoksentelisi ympäriinsä, kun ei olisi rattaissa. Valjaat ovat itselle jotenkin vieraat ja en halua omille lapsille sellaisia, kun on rattaatkin keksitty. Helppo on lapsettomien huudella, kuinka pitäisi lasta kannella sylissä vain :D jos joskus tulee lapsia, niin todennäköisesti totuus iskee vasten kasvoja.
Juuri niin. Ap ei tehnyt mitään väärää, mutta itsekeskeinen parikymppinen maailmannapa sitäkin enemmän. Sanoa nyt "oota vähän" ventovieraalle ihmiselle vaatekaupassa ja tönöttää paikallaan kuin idiootti...mikälie lähiöprinsessa.
Jos joku pyytää siirtymään, on todella epäkohteliasta jumittaa paikoillaan.
Kerran yksi narttu parkkipaikalla ehti autoonsa kuskin paikalle sekunnin ennen minua, joka olin menossa vieressä olevan auton pelkääjän paikalle. Jätti ovensa auki. Odotin n. 15 sekuntia, kunnes huomasin, että halusi kyykyttää.
Paiskasin ovensa nopeasti kiinni ja menin omalle paikalleni ja johan alkoi huuto. Mutta kyllä mekin siihen vastattiin.
Oli semmoinen hipsterin näköinen kaupunkijuntti.
Tämähän on hienoa, että suomalaiset puhuvat toisilleen. Tosin kun puhuu, niin kannattaa olla ystävällinen ja kohtelias. Esim. näin:
- anteeksi, mutta pääsisinkö tästä näiden vaunujen kanssa
- kiitos ja anteeksi kun olen tiellä
JA
- anteeksi, suljen vähän tätä ovea, että pääsen autolleni
- kiitos ja hyvää päivänjatkoa
Pointti on se, että sinä olet ystävällinen, pyydät lupaa, pahoittelet ja kiität. Joo, ei tarvitsisi, eikä ole sun vika, who cares. Kun sinä toimit näin, 99% kanssakulkijoista toimii kuten haluat. Se 1 prosentti on sitten niitä moukkia ja niitä tulee hyvin harvoin vastaan. Jos esim. kaupassa joku kiusalla jää eteen, hymyile hänelle iloisesti ja hyräile vaikka lapsellesi. Se ärsyttää häntä suunnattomasti, kun taas ärtymyksen osoittaminen on hänelle voitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole vaikeaa mikään muu kuin sinun ajattelusi. Kun ei äly riitä,niin ei riitä.
Kaikki eivät omista valjaita,tai halua valjaita,tai käytä valjaita koska MIKSI PITÄISI? Jos ei koe tarvitsevansa,miksi pitäisi? Koska sinä käytät niitä ja koet käteviksi,kaikkien pitäisi? Rattailla pärjää kaupoissa aivan hyvin. Voisin kuvitella käyttäväni valjaita jossain,mutta en kaupassa.
Tuo yksi joka aggressiiviseen sävyyn tuputtaa valjaiden käyttöä kaikille taitaa olla provoilija.
Ap ei ole tehny mitään väärää tuossa. Itsekin pienen vauvan äitinä tullut huomattua joidenkin ihmisten kusipäisyys äitejä kohtaan. Lastenvaunujen kanssa ei vaan väistellä niin helposti joten joustavuutta tarvitaan myös muilta ihmisiltä. Tuossa tapauksessa tyttö olisi voinut väistää ja jatkaa sitten sitä hommaa mikä oli kesken. Ei olisi syönyt kummankaan aikaa kuin sen pari sekuntia. Hän päätti kuitenkin olla vittumainen äidille (ja varmasti täysin tahallaan odotuttaa) joten ap:lle täydet tuet täältä. Ja EI Vauva ei automaattisesti tarkota, että pitää jäähä neljän seinän sisälle sinne kotia. Oikeus liikkua kaupoissa yms. säilyy siitä huolimatta ja tottakai lapsi tulee siinä mukana. Jos jotkut ovat niin valmiita äidit eristämään koteihinsa niin veikkaan, että kyseessä on katkerat akat, jotka ei ole syystä tai toisesta onnistuneet lasta pyöräyttään. Sympatiat siitä teille, mutta ei todellakaan käytöksestänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiertelin oman 1-vuotiaani kanssa vaatekauppaa rattailla. Tiedättehän, kun vaatekaupoissa jotkin nurkat on ängetty niin täyteen vaatteita, että pääset juuri ja juuri tietyistä paikoista menemään. Itse olin mennyt tällaiseen nurkkaan ihastelemaan yhtä paitaa. Nurkasta ei ollut kuin yksi ulospääsy ja sen edessä seisoikin sitten tosi ärsyyntyneen näköinen 20-vuotias tyttö (itse olen 24). Muutaman minuutin siinä törötin, kunnes anteeksipyynnön saattelemana huikkasin tytölle josko pystyisi hiukan siirtymään, että pääsisin väliköstä pois. Tyttö tokaisikin, että "Oota hetki". No odotin, mutta se hetki olikin ikuisuus. Ja kun liikkeelle siitä lähti niin teki sen erittäin hitaasti.
En odota erityiskohtelua, koska minulla on lapsi, mutta toi tuntui jo jotenkin törkeältä.
Törkeältä? Mistä sinä tiedät, vaikka henkilöllä voisi olla liikkumista vaikeuttava sairaus tai vamma?
Näinpä. Tällainen voi olla nuorellakin ihmisellä.
Voinen vannoa, ettei mitään vammaa ollut. Kenties tunnistan, koska ihmisellä on liikkumista vaikeuttava vamma. Paljon tehnyt fyysisesti vammautuneiden kanssa töitä. Ja kyllä kummasti se kävely hyvin näytti ostarin käytävillä sujuvan kaverien seurassa. Älkää olko naurettavia! Ap
Nuorella naisella oli samanlainen oikeus tehdä ostoksia ja hypistellä häntä kiinnostavia vaatteita kuin sinullakin siinä nurkassa jossa oli SINUA kiinnostavia tuotteita. Jospa hän ajatteli, että ostaa jonkin ennenkuin sinä kerkeät valita sen.
Montako tuntia odotit? Olisit jatkanut vaatteiden hypistelyä sen aikaa kunnes reitti selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeältä? Mistä sinä tiedät, vaikka henkilöllä voisi olla liikkumista vaikeuttava sairaus tai vamma?
Näinpä. Tällainen voi olla nuorellakin ihmisellä.
Voinen vannoa, ettei mitään vammaa ollut. Kenties tunnistan, koska ihmisellä on liikkumista vaikeuttava vamma. Paljon tehnyt fyysisesti vammautuneiden kanssa töitä. Ja kyllä kummasti se kävely hyvin näytti ostarin käytävillä sujuvan kaverien seurassa. Älkää olko naurettavia! Ap
Yritin kovasti olla tässä keskustelussa aloittajan puolella mutta nyt ainakin paljastui, että hän on tässä se typerämpi osapuoli. Kaikki liikuntarajoitteet eivät näy ulospäin! Hänenhän se nimenomaan pitäisi tietää jos on tälläisten parissa työskennellyt. Kaikki invalidit eivät tarvitse apuvälineitä eivätkä heidän vammansa näy ulospäin. Liikkuminen voi olla vaikeaa vaikka se ei ulkopuolisesta siltä näytäkkään.
Eräs tapaus kirpputorilta. Tiedätte ahtaat käytävät, joissa ei voi ohittaa kuin nippa nappa toisen ihmisen. Neito tuli leveiden lastenrattaiden kanssa , käytävän päässä ihmiset odottivat koska hänen suvaitsee tulla ja päästää muut ohi. Mutta ei, neito katseli ja välillä näppäili puhelintaan, ja lapsi kiukutteli ja yritti kiivetä pois rattaista. Ulko-ovella olisi ollut näppärät pienialaiset sateenvarjorattaat, joihin tämä neidon noin 5 (!) - vuotias olisi voinut siirtyä istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hienoa, että suomalaiset puhuvat toisilleen. Tosin kun puhuu, niin kannattaa olla ystävällinen ja kohtelias. Esim. näin:
- anteeksi, mutta pääsisinkö tästä näiden vaunujen kanssa
- kiitos ja anteeksi kun olen tiellä
JA
- anteeksi, suljen vähän tätä ovea, että pääsen autolleni
- kiitos ja hyvää päivänjatkoa
Pointti on se, että sinä olet ystävällinen, pyydät lupaa, pahoittelet ja kiität. Joo, ei tarvitsisi, eikä ole sun vika, who cares. Kun sinä toimit näin, 99% kanssakulkijoista toimii kuten haluat. Se 1 prosentti on sitten niitä moukkia ja niitä tulee hyvin harvoin vastaan. Jos esim. kaupassa joku kiusalla jää eteen, hymyile hänelle iloisesti ja hyräile vaikka lapsellesi. Se ärsyttää häntä suunnattomasti, kun taas ärtymyksen osoittaminen on hänelle voitto.
JA
- anteeksi kun olen olemassa
"Tiedättehän, kun vaatekaupoissa jotkin nurkat on ängetty niin täyteen vaatteita, että pääset juuri ja juuri tietyistä paikoista menemään. Itse olin mennyt tällaiseen nurkkaan ihastelemaan yhtä paitaa."
Jos näit että nurkka on ahdas rattaiden kanssa niin miksi ängit sinne ensimmäisenä rattaiden kanssa?
Mikset hakenut sitä paitaa vain itse avoimelle paikalle jossa voit ihastella sitä?
Tätä en ihmisissä ymmärrä, minkä takia pitää niiden rattaiden/ostoskärryjen kanssa änkeä ahtainpaan väliin ja sitten katsotaan pahasti niitä yksittäisiä henkilöitä jotka "ei tajua" väistää? Mikseivät itse osaa ajatella logiikalla että mahdollisesti on helpompi jättää rattaat/kärryt vähän syrjenpään ja hakea yksittäinen tuote itse kuin ängettään sen 2-3 kertaa itseään isomman rattaiden/kärryjen kanssa?
Tai se että nähdään tuttuja kaupassa ja jäädään vaihtaa kuulumisia keskelle käytävää?
On ne hyllyvälit leveitä mutta juuri sen kahden kärryn verran ja sitten taas katsotaan pahasti kun joku ihminen korin kanssa kehtaa pyytää tietä. Miksei osata laittaa peräkkäin niitä kärryjä?
Vähentääkö kärryt älykkyyttä kun nyt tuli mieleen myös ne ihmiset jotka änkeää itsepalvelukassallekin kärryjen kanssa vaikka kieltokyltit jos opastaa ettei kärryjä sinne?
Kerran todistin äidin kahden lapsen kanssa ja täysinäisen kärryn kanssa itsepalvelukassalla.
Äiti tekee neljässä osassa maksamisen ja pakkaamisen ja lapset yllättävästi malttamattomina riekkuvat kärryssä ja sen ulkopuolella kun eivät jaksa olla paikoillaan.
Minua ei ärsyttänyt lapset, mutta tämä äiti.
Kun olisi vaan päässy kaikki helpomalla kun olisi mennyt normikassan kautta.
Miten sä niitä vaatteita katsot, kun sylissä on lapsi? Mä en myöskään käsitä miten helvetissä pieni syrjään siirtyminen on lapsettomille niin perkeleen vaikeaa? Eikö kannata tilata ne omat rytkynsä verkkokaupasta jos ei kestä muita ihmisiä ympärillään? Kaupassa nyt vaan joutuu joskus väistämään, ihan ketä tahansa. Se kuuluu elämään. Jos sitä ei kestä niin kannattaa hakeutua terapiaan.