Onko perheelläsi varaa tehdä seuraavia asioita?
Montako lasta ja minkä ikäisiä? Jos ei ole varaa, niin miksi?
1. Käydä pizzalla koska tahansa?
2. Ostaa kaikille perheenjäsenille uudet talvikengät saman kuukauden aikana?
3. Lähteä koska tahansa elokuviin?
4. Ostaa lapselle uusi älypuhelin heti, kun on tarve?
5. Käydä joka kesä huvipuistossa?
6. Ostaa lapsille haluamiaan joululahjoja ja jouluruokaa perheelle?
7. Käydä joka vuosi ulkomailla?
Kommentit (51)
Kaikkiin kyllä. Kaksi lasta. Toinen on keskivertopalkansaajaa parempituloinen, toinen työmarkkinatuella. Muita tukia emme lapsilisien lisäksi saa. Asumiskustannukset ovat kohtuulliset. Ylimääräistä rahaa ei käytännössä säästöön jää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkiin. Meillä on neljä lasta 16-vuotiaasta 1-vuotiaaseen. Itse olemme kolmikymppisiä.
Kolmekymppisillä 16-vuotias lapsi?
Kuka tarvitsee talvikenkiä??? Itse kuljen adidaksilla Helsingissä kesät talvet.
Ja matkustan Euroopan kaupunkeihin n 4 krt vuodessa + mahd työmatkat
Pitseriassa sitten puolet jää lapsilta syömättä ja lopuilla kotona kuitata päivän ruuat.
On varaa kaikkiin mutta jos kaikkea tehtäisiin koko ajan niin kohta ei olisi.
Vastaan siis että on aina kun halutaan tai tarvitaan.
2 lasta, vähän yli keskituloinen perhe.
Joo kaikkiin. 2,5v yksi lapsi ja toinen tulossa.
Montako lasta ja minkä ikäisiä? Jos ei ole varaa, niin miksi? 1 lapsi, 13 v.
1. Käydä pizzalla koska tahansa? Joo, mutta ei olisi varaa käydä pizzalla joka päivä
2. Ostaa kaikille perheenjäsenille uudet talvikengät saman kuukauden aikana? Joo, paitsi jos ne kaikki maksavat monta sataa
3. Lähteä koska tahansa elokuviin? Sama kuinpizzan kanssa
4. Ostaa lapselle uusi älypuhelin heti, kun on tarve? Joo
5. Käydä joka kesä huvipuistossa? Joo, mutta on silti niin kallista ettei käydä
6. Ostaa lapsille haluamiaan joululahjoja ja jouluruokaa perheelle? Joo, mutta tässäkin pyritään pysymään kohtuudessa. Ei siis osteta lapselle montaa satasen/monen sadan lahjaa tai käytetä koko kuukauden ruokabudjetin verran vaan jouluherkkuihin
7. Käydä joka vuosi ulkomailla? Joo, mutta emme silti reissaa vuosittain emmekä harrasta kaukomatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkiin. Meillä on neljä lasta 16-vuotiaasta 1-vuotiaaseen. Itse olemme kolmikymppisiä.
Kolmekymppisillä 16-vuotias lapsi?
Jos on vaikka 36, ei sen ikäinen vielä nelikymppinen ole. Ja saahan jotkut lapsia nuorempanakin.
On kaikkiin, kahden teini-ikäisen yksinhuoltajaäitinä. Mutta en ole niin tyhmä, että kävisimme pizzalla koko ajan :) Mihin tarkoitukseen tämä kysely oli tehty?
On. Tosin kasvatin lapseni niin, etteivät toivo mitään kymppitonnien joululahjoja.
Kyllä kaikkiin, kolme teiniä ja lisäksi sukulaisperhe, jossa 28v leskiäiti ja 4v lapsi.
Jos kaikki pitäisi maksaa saman kuukauden aikana ilman että käytän kaikki säästöt, niin ei olisi varaa. Mutta pitkin vuotta, kyllä. Yh, kaksi lasta.
Talvikenkiin ehkä raha juuri riittää. Älykännykkää en pystyisi heti ostamaan. Ulkomaanmatkoihin ei varaa ja ne säästöt menee muihin asioihin kuten vaatteet ja yllättäviin kuluihin.
6 ja 7 eivät onnistu. Tai kyllä jouluruokaa saadaan ja mieluisia lahjoja, mutta ihan kaikkeen, mitä lapset keksivät toivoa, ei kyllä olisi varaa.
Kyllä kaikkiin, VAIKKA vain mies (ei kovin hyväpalkkaisessa) töissä, itse työtön kh-tuella, yksi lapsi, ei autoa tai asuntolainaa.
Olen lapseton työssäkäyvä sinkkunainen eikä ole varaa mihinkään noista paitsi kerran kesässä olisi varaa käydä huvipuistossa jos haluaisi ja jouluruokaa on varaa ostaa. Nuo kun ovat sellaisia juttuja, joihin on koko vuosi aikaa varautua.
-Periaatteessa kyllä, todellisuudessa aika harvoin käydään ns ulkona syömässä
-Juu
-Juu, jos vauvalle saa hoitajan
-mm on mahdollista, mutta yleensä synttärilahjaksi ostellaan noita isompia juttuja
-Varaa on, mutta tällä kokoonpanolla ei olla oikeastaan käyty kun isommat eivät ole kiinnostuneita. Heidän kanssaan jotain muuta sitten.
-Jokainen saa jotain haluamaansa, yhden kalliimman lahjan siis ja sitten muutaman pienen. Perheelle ostetaan joku isompi kiva juttu jouluksi ja jouluruokaa tietysti, suklaata varsinkin Ruotsin puolelta...
-Jälleen - varaa on, mutta käydään mieluummin mökkeilemässä ja nyt esimerkiksi itse lähden teinien kanssa Lontooseen. Nuorempien kanssa käydään joku muu reissu. Ei joka vuosi.
Lapsia on viisi, iät 15, 13, 10, 6 ja 6kk. Tulot jotain 4500e/kk ja pakolliset menot alle 500, ruokaan menee kyllä 1000e kuussa... Syödään mahdollisimman paljon luomua ja lähiruokaa, ei lihaa (paitsi miehen työn vuoksi poroa lapsille ja miehelle). Harrastan kasvimaata joten ruoka tulee 80% nyt syksyllä omasta maasta, mutta sen säilöntä hiukan maksaa. Saadaan säästöön aika hyvin, mutta eletään mukavasti.
Aloittaja kirjoitti:
Pitsa tälle nelihenkiselle perheelle maksaa kolmisenkymppiä, ja siitä jää pala vielä lapsille iltapalaksikin. Korkeintaan kerran kuussa syödään pitsaa, se on vähän sellainen erikoisherkku, ei aina ole varaa käytännössä mutta visalla sitten.
Ei ole varaa ostaa kaikille talvikenkiä minä tahansa kuuna, riippuu mitä laskuja on. Ei koskaan osteta mitään kalliita, ja muutenkin tarjouksesta. 50€ alkaa olla kyllä ihan yläraja, lapsille 40€ on jo paljon siinä mielessä että ne ei kestä kuin sen yhden talven. Nykyään ei lenkkaritkaan kestä keväästä syksyyn.
Periaatteessa joo, voidaan mennä elokuviin koska mulla on tykyseteleitä, tosin ei tule käytyä, nytkin katoin että yks seteli oli mennyt vanhaksi.
Puhelin ostettaisiin varmasti omasta puhelinfirmasta osamaksulla missä meillä on liittymät.
Käydään joka kesä jossain kesälomareissulla ja yleensä siihen liittyy huvipuistokäynti lapsille, saatetaan lähimmässä paikassa käydä ylimääräinen päiväreissukin. Siitä kesälomasta ei tingitä ettei käytäisi missään ja yleensä lasten ehdoilla mennään koska tämä on heidän ainoa lapsuutensa, me vanhemmat ehditään sitten tekemään mitä halutaan muutaman vuoden päästä kun lapset lähtee omilleen.
Yleensä lapset saavat lähes kaiken mitä toivovat, mutta toivomisia rajoitetaan, lapset tietää että mitä kalliimpaa toivoo sitä vähemmän tulee määrällisesti paketteja. Ja tietävät ettei mitään älyttömän kallista saa. Ja kaikista kalleimmat on sitten yhteisiä, molemmat eivät saa esim. omaa pelikonsolia. Jouluruoka on halpaa, joten siitä ei ole koskaan puutetta. Kinkku on kilohinnaltaan halpaa, samoin laatikot on halpoja tehdä ja helppojakin. Suklaakonvehteja ostan myös aika paljon kun niitä saa silloin niin halvalla vaikka kaikkia makuja ei kukaan syö, heitän ne roskiin sitten joskus helmikuussa. Meillä ei kukaan syö mitään graavilohta tms. kallista.
Ei käydä ulkomailla oikeastaan koskaan, itse lensin tänä vuonna ensimmäisen kerran elämässäni ja olen jo yli neljänkymmenen. Laivat on kaukana joten risteilyjäkään ei tehdä. Toki kotimaan matkailuun menee raha aika paljon myös, joten periaatteessa johonkin halpaan ulkomaanmatkaan voisi ehkä panostaa, mutta ei meillä ole mitään hinkua. Lapset ehtivät sitten itse matkustella kun lähtevät opiskelemaan.
Kaksi koululaista kotona, esikoinen ollut omillaan jo vuosia. Toinen vanhempi töissä ja toinen työtön.
Aloittaja kirjoitti:
1 joo
2 ei
3 joo
4 ei
5 joo, mut ei mennä
6 ei
7 ei
Lapset 7 ja 11 vain isä töissä, näennäisesti hyvä palkkainen, mutta netto vain 2800€ koko perheelle
Kyllä, mutta emme tee ulkomaanmatkoja. Ei vaan huvita. Kaksi kouluikäistä lasta.