Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018

Kommentit (8881)

Vierailija
6901/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuja on varmaan monia mutta näkemäni ja kuulemani perusteella viihtyisin Vesan seurassa kuunnellen huomioitansa asioista.

Oon hehkuttanut Vesaa alusta asti. Ihan unelmamies.

Vierailija
6902/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon pienuus ei oikeuta siihen että on huolimaton kaiken kämpässä olevan suhteen.

Mutta sepä oikeuttaa, että se on oma kämppä. Ei sinun.

Jos ei repsottavat verhot Heikkiä itseään häiritse niin sen kun antaa repsottaa!

Heikki ja Miina matkustivat Tampereelle yhdessä, hotellista oli varattu huoneet, eli tarkoituskaan ei ollut oleskella Heikin kämpässä. Ymmärrän, että vieraalle haluaisi siivota, mutta saattoihan olla että Miinan vierailu tuli Heikille täytenä yllätyksenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6903/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa opeteltu riitelemään melkein kymmenen vuotta. Siksi, että mies on varmaan sitä mitä Rosa kuvittelee toivovansa ja riidellessä tosiaankin räjähtää (sanallisesti) ja itse olen hitaamminsyttyvä mököttäjä. On ollut oikeasti totuttelemista puolin ja toisin. Molemmat sanoo ihan yhtä pahasti, toinen vaan tiputtaa kaiken viidessä minuutissa kun itse auon päätäni päiväkausia. Miehen mielestä tilanne on ohi, kun desibelit laskee, mutta itse junnaan sitten tilanteessa huomattavasti pidempään. Ei ole rakentava kumpikaan tyyli, loppujen lopuksi pystytään kuitenkin keskustelemaan asiat selväksi ja analysoimaan omaa käytöstä (tuskin oltaisiin muuten pysyttykään yhdessä). Molemmat tiedostaa virheensä.

Kun Rosa on saanut jyräillä kaikki aikaisemmat miehensäkin, niin oikeasti luulen, ettei hän tajua, millaista se riitely on sitten kun vastassa onkin joku tyyppi joka ei jyräydy vaan ärähtää vastaan. Hän kun ei vaikuta itse kestävän mitään negatiivista, joten tilanteessa jossa sitä tulisikin täyslaidallinen kerralla, pääsisi varmaan poru. Ei siis oikeasti tajua, mitä kuvittelee haluavansa. Eetu taas ei käy hitaalla, vaan pyrkii viimeiseen asti karttamaan konfliktia, mitä ilmeisesti Rosa taas hakemalla hakee ja Eetu joutuu tällöin pakittelemaan kahta kauheammin. Kumpikaan ei oikein aidosti tiedosta omaa käytöstään tai kykene sitä objektiivisesti analysoimaan.

Vierailija
6904/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan Rosa puhunut palturia asiantuntijoiden haastatteluissa ennen ohjelman alkua vai mikä tarkoitus oli saattaa nuo kaksi yhteen? Itse näen Rosan narsistina. Rosa kuitenkin sairaanhoitaja, jolla tulisi olla empaattisia kykyjä. Erittäin kylmä ihminen, toivottavasti ei hoitotyössään ole yhtä kipakka ja piikikäs. Ikuinen vanhapiika-materiaalia oleva. Eetu taisi jo löytää oman onnensa ja hyvä niin, koki jo elämänsä painajaisen.

Nyt kyllä kyseenalaistan taas suuresti asiantuntijoiden valintoja. Haluan kuitenkin uskoa, että parit valitaan yhteensopivuuden perusteella, ei sen takia, että saataisiin hyvää viihdettä telkkariin. Rosan ja Eetun tilanne on ollut ihan kammottava molemmille. Eetu on joutunut varomaan ja pelkäämään, Rosa taas saanut katsojien vihat niskaansa (ihan aiheesta, mutta ei varmasti ole helppoa hänelläkään). Joten miksi tällainen pari on ollut mukana, joka ei selvästikään tule jäämään yhteen? Ja jossa toinen on töksäyttelevä kiukkupussi ja toinen taas kiltteyden perikuva, niin miten he ovat päätyneet telkkariin? 

Luulen, että asiantuntijoiden ”mokat” syntyy silloin, kun kyseessä olevalla henkilöllä on täysin virheellinen käsitys itsestään. Ainakin viime kauden Mari oli mielestäni esimerkki tällaisesta.

Monelle tuli myös esim. Rosasta ja viime kauden Aliisasta aluksi kuva säteilevistä, pirtsakoista, positiivisista ilopillereistä. Mikä kuva nopeasti karisi jaksojen edetessä, kun tuli parisuhdetilanteet. Varmaan asiantuntijoiden tapaamisissa aurinkoinen persoona oli esillä.

Jos henkilöllä on vankka käsitys itsestään tietynlaisena eikä suostu kuuntelemaan vastakkaista palautetta, niin eipä siinä voi asiantuntijakaan muuttaa asioiden tilaa.

Rosassa itseäni häiritsee, että hän on jo päättänyt millainen Eetu on. Vaikka he ovat tunteneet vain hetken. Jos Rosa viitsisi oikeasti kuunnella ja oikeasti tutustua Eetuun, sieltä löytyisi syy miksi heidät laitettiin yhteen. Ja sieltä taatusti löytyisi kunnioittamisen arvoinen henkilö myös Rosalle. Tätä itse mielessään luomaansa kuvaa Eetusta hän ei nyt kunnioita tippaakaan.

Kasvaminen jota Rosa ja Eetu pariskuntana vaatisi - eli valtavasti työtä ja jonkinlainen perustavaa laatua oleva muutos asenteissa - saattaisi toimia, jos kyse olisi avioliitosta, jonka tarkoitus olisi kestää ns. ikuisesti. Silloin oltaisiin todellisessa pakkoraossa ja asennekin olisi toinen. Mahdottomankin edessä pitäisi ajatella, että ehkä tämä tästä. 

Mutta jos tilaisuus koittaisi ja toinen tapaisi liittonsa aikana ihmisen, joka tuntuu enemmän omalta, silloin mikään instituutio ei pystyisi pakottamaan tunteisiin tai edes riittävään läheisyyteen. Joskus yhteiset lapset ja yhdessä koetut vuodet hitsaavat sopivasti erilaiset ihmiset yhteen, mutta eihän se kaikille onnistu. Hyvä tahto ja yrittäminen on vain puoli ruokaa. 

Vierailija
6905/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinin ulosannissa särähti myös korvaan ravintolan terasilla kikatuksen lomassa tullut ”vi*tu” ja kodin kylppärissä ”voi helv*tti”. Jep, WT-ainesta.... En näkisi näitä täytesanoja Vesan suusta tulevan

Ei vittu :D :D :D

Vierailija
6906/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan tämän vielä erikseen, mutta..!

Jännityksen takaamiseksi Ensitreffit alttarilla -päätösjakso nähdään C Moressa samaan aikaan TV-esityksen kanssa maanantaina 12.11."

Maanantaina? Eikö Ensitreffit tule yleensä tiistaisin?

Vierailija
6907/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Eetu ärsyttää enemmän joka jaksossa, päinvastaisista syistä kuin Rosa. Ihme mumisija jolla ei ole ollut yhdessäkään jaksossa mitään järkevää sanottavaa. Itse asiassa Eetulta on mielestäni vähiten niitä kommentti-inserttejä jaksojen aikana. Hän on jäänyt sivuosaan sarjassa ja tuntuu ettei häntä tunne yhtään edes näin monen jakson jälkeen. Keskenkasvuisen oloinen (tosin jälleen, eri tavalla kuin Rosa). Ehkä heidät on siksi pantu yhteen?

Vierailija
6908/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä tuo Rosa touhuaa. Eihän Eetu edes neuvonut häntä mitenkään BMX-radalla. Itse ymmärsin Eetun sanat lähinnä neutraalina, että ensin meni jäykin jaloin, kuten hän itsekin, ja lopussa sai jo kiinni hyvästä tekniikasta. Ja tästä suuttuu ja provosoi vielä itse itseään vielä suurempaan kiukkuun. Mitä ihmettä...

Kun on tarpeeksi solmussa itsensä ja omien pärjäämis- ja suorituspaineidensa kanssa, kuulee herkästi arvostelua ihan kaikessa.

Minusta Eetun kommentti ei ollut edes pelkästään neutraali, vaan positiivinen ja kannustava ja myötäili sitä mitä Rosa oli hetkeä aikaisemmin sanonut siitä kuinka koko ajan oivaltaa lajista lisää. Ja silti Rosa osasi kuulla sen opettajamaisena ja otti nokkiinsa.

Sen päälle Rosa vielä piikitteli Eetua opettajamaisuudesta, ja suuttui kun Eetu ei ymmärtänytkään piikkejä piikeiksi. Eetulla varmaan ei ole rosamaisen arvostelulle herkistyneet korvat, jotta olisi kuullut "oikein". Ei muuten ollut ensimmäinen kerta, kun Rosan piikit vain eivät uppoa Eetuun, ja sekin tuntuu Rosaa koko ajan ärsyttävän.

Vierailija
6909/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan tämän vielä erikseen, mutta..!

Jännityksen takaamiseksi Ensitreffit alttarilla -päätösjakso nähdään C Moressa samaan aikaan TV-esityksen kanssa maanantaina 12.11."

Maanantaina? Eikö Ensitreffit tule yleensä tiistaisin?

No niinpä!? https://aijaa.com/XoiP5L

Jos katson oikein, niin Telkku.comin ohjelmatiedoissa 10/10-jakso on Avalla tiistaina 6.11.

http://telkku.com/ohjelmat/ensitreffit-alttarilla/181524/ava/4747444

Vierailija
6910/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa, että näemme ohjelmassa vain muutamia leikattuja minuutteja tai sekunteja parien elämästä. Rosa on varmasti v-mäinen ihminen, mutta paljon jää näkemättä jne.

Mutta esimerkiksi totuus muinaisesta Marin ja Jounin suhteesta oli se, että Jouni puhui vain kameroiden läsnäollessa. Hän vaikeni täysin ja ulkoisti itsensä avioliittoyrityksestä kokonaan. Tätä katsojat eivät tietystikään tienneet.

Ja tämä tarina on tosi, terveisin läheinen.

Oho, tämä oli yllättävä tieto. Ihmettelin silloin, miten Mari oli jatkuvasti niin kielteisellä asenteella, mm. Jounin tuodessa kukkia reagoi lähinnä ynseän tuomitsevasti. Nyt tajuan, että jos mies on tosiaan ollut täysin passiivinen ja puhumaton muuten kuin kameroiden käydessä, se kukkien tuominen on tuntunut niin teennäiseltä, ettei Mari ole pystynyt leikkimään mukana. On varmasti ollut kurjaa olla ohjelmassa noista lähtökohdista. Mutta miksi Mari ei ottanut tätä asiaa esille asiantuntijoiden läsnäollessa? Onhan tuollainen käytös Jounin taholta ollut koko ohjelman perusidean vastaista. 

Vierailija
6911/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eetu teki munakkaan väärin. Eihän ne raa'at täytteet kypsy mitenkään jos ne heittää jo osin paistuneen munamassan päälle! Korkeintaan lämpiävät. Täytteet kypsennetään nopeasti ensin voissa, maustetaan ja sitten päälle kaadetaan munamassa, joka hyydytetään nopeasti kannen alla kuumassa höyryssä. Ei pala mutta ei jää raa'aksikaan. Eetun munakkaassa oli raakaa selleriä isoin paloina. Yök!

Yöki sinä siellä, tärkeintä on että Rosalle maistui! Näytti hetken suorastaan onnelliselta.

Saattaahan Rosa olla hieman tuohisuu, mutta toisaalta on niin kiukkuinenkin, että varmaan antaisi kuulua jos on oikeasti pahaa.

Vierailija
6912/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottava kamala Rosa! Jos olisi mun läheinen niin sais kyllä aikamoista palautetta käytöksestään.

Osaispa hän hävetä edes!

Tämä.

Sanoin jo pari viikkoa sitten, että olisi ystävien velvollisuus ojentaa Rosaa tuosta käytöksestä, koska itse ei välttämättä tajua muuten. Kerroin myös esimerkin omasta ystäväpiiristä, kuinka avauduimme yhdelle raivariherkälle, joka meni itseensä ja korjasi tapansa. Minulle vastattiin, että ihmiset ovat erilaisia ja näistä vähemmän huumorintajuisista tulee sitten niitä tutkijoita tai lääkäreitä.

😎

Vierailija
6913/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dunderfelt on varmaankin halunnut Rosan ohjelmaan, sillä suhtautuu niin positiivisesti Rosaan. Ihme settiä vastaanotolla: vähän moitti Eetua introvertiksi ja sitten kehui Rosaa reippaaksi. Mitä ihmettä? Miksi käyttää termejä, jotka eivät ole vertailukelpoisia. Esim. introvertti-ekstrovertti tai reipas-saamaton olisivat vertailukelpoiset pareja, introvertti ja reipas eivät.

Ehkä Rosa on nii sekaisin, että psykologin mieltä kutkuttaa? Tai sitten vaan tykkää pienistä, pulleista blondeista.

Vierailija
6914/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosa menee tempperamenttisuutensa taakse "piiloon". Sillä ei voi selittää sitä, jos oot inhottava ihminen ja kusipää. Oon itsekin todella tempperamenttinen, mutta en ilkeä. Temperamentti ei tarkoita sitä, että sen varjolla voi tehdä ja sanoa mitä vaan ja kohdella toisia pskamaisesti. Kiukuttelu pyöräillessä ei johtunut tempperamentista vaan siitä, että Rosa on totaalisen kakara eikä kestä mitään kritiikkiä itseään kohtaan, takertuu asioihin ja ymmärtää tahallaan väärin. Äärimmäisen raskas ihminen. Olen itsekin hoitaja ja samanlaisessa paikassa töissä hänen kanssaan, kaupunki kuitenkin eri. Rosanlaisia hoitajia on jokaisessa työpaikassa. Heidän tapansa toimia on ainoa oikea, pätemisen tarve on kova, he nauttivat siitä, että pääsevät "näpäyttämään " niin potilaita kuin työtovereitaan, ilkeiltä sanoilta ei säästy kukaan. Näen niin silmissäni Rosan paheksuvan katseen ja hänet kolistelemassa kaapilla mielenosoituksellisesti jos joku työtoveri erehtyy istumaan viideksi sekunniksi.

Vierailija
6915/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dunderfelt on varmaankin halunnut Rosan ohjelmaan, sillä suhtautuu niin positiivisesti Rosaan. Ihme settiä vastaanotolla: vähän moitti Eetua introvertiksi ja sitten kehui Rosaa reippaaksi. Mitä ihmettä? Miksi käyttää termejä, jotka eivät ole vertailukelpoisia. Esim. introvertti-ekstrovertti tai reipas-saamaton olisivat vertailukelpoiset pareja, introvertti ja reipas eivät.

Ehkä Rosa on nii sekaisin, että psykologin mieltä kutkuttaa? Tai sitten vaan tykkää pienistä, pulleista blondeista.

Minullakin on jostain syystä sellainen intuitiivinen käsitys, että Dunderfelt on ollut innokkaasti parittamassa Eetua ja Rosaa, koska Rosa on ulkoisesti sellaisen lempeän ja pehmeän runotytön näköinen, eikä Dunde ole pystynyt näkemään julkisivun taakse. Jos Rosan persoonallisuus olisi linjassa tuon ulkonäön kanssa, hänhän olisi Eetulle suorastaan unelmakumppani.. Harmi vain, että ihmisissä on muutakin kuin se ulkokuori.

Vierailija
6916/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, Heikin eduksi todettakoon, että Heikki olisi mielummin halunnut samanlaisen kuin itse ja pienemmässä mittakaavassa yrittää muutta Miinaa toivomakseen ehkä 70/30. Mikä taas johtaa siihen, että Heikki ei halua edes kunnolla yrittää eikä antaa toiselle mahdollisuutta. 

Miten niin ei muka halua antaa toiselle mahdollisuutta?

Onhan Heikki sentään jo välittänyt tutustua Miinaan, vaikka ulkoinen olemus alkuun tökki. Havainnut Miinan todella hauskaksi tyypiksi ym.

Vierailija
6917/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rallattaminen ilmentää iloisuutta, ja Miina lauloi hyvin, mutta Heikki ei arvostanut tätä lainkaan ja myös osoitti sen Miinalle. Ei hänen olisi tarvinnut osallistua siihen itse, mutta kivaa olisi tietenkin ollut, jos olisi osallistunut. Hän tuntuu itse olevan täysin kykenemätön mihinkään spontaaniin ilon ilmaisemiseen.

No joo, ehkä Heikki olisi mieluummin matkustanut ilman laulusäestystä, mutta toisaalta ilmaisi tämän lähinnä vain olemalla ihan neutraali oma itsensä. Ei mitenkään tylysti, saati ivallisesti nälvien. 

Heikki nyt on tuollainen rauhallinen viilipytty. Miksi hänen pitäisikään olla miinamaisen kuplivan iloinen? 

Jos vaikka ei kerta kaikkiaan osaa laulaa, niin ei varmaan kannata yhtyä lauluun?

Vierailija
6918/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Heikki oikeasti tarkoittaa sillä, että hän toivoo Miinan "hienostelevan"? Eli tekevän mitä / olevan millainen? Vaikuttaa kiertoilmaukselta jollekin, mitä olisi loukkaavaa sanoa ääneen.

Se oli itse asiassa Miina, joka tuota sanaa käytti. Kysyvästi sanoi Heikille, että sä toivoisit että nainen vähän hienostelisi. Heikki ei väittänyt vastaan, ja tämä nyt tulkitaan niin, että juuri hienostelu olisi ollut se Heikin ajatus.

Vierailija
6919/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelen, että se Mari + Jouni lähti vaan heti väärille raiteille sen Marin hääaamuskitsoilun takia. Toinen tuo hyvillä  mielin kukkia ja vastassa on äkänen harpyija joka vaan jankuttaa etttei tästä tuu mitään. Toiset on sillälailla helposti traumatisoituvia, etteivät pysty (vaikka haluaisivatkin) enää tuon jälkeen luottaa toisen hyväntahtoisuuteen ja ottavat aimo askeleen taaksepäin suojellakseen itseään.

Itse en pidä yhtään näistä "temperamenttisista" ihmisistä jotka katsoo voivansa sylkee suustaan mitä sattuu ja kuitenkin sen jälkeen jatkaa elämäänsä kuin ei mitään, ja muidenkin pitäs unohtaa ne loukkaukset samantien. 

Ei se mikään hääaamukukka ollut, vaan häämatkalla yhtenä aamuna Jouni toi lenkiltään kukkapuskan. Tyypillistä av:ta että miestä ylistetään kukkien tuomisesta ja ihmetellään naisen käytöstä tietämättä ollenkaan, mitä aiemmin on tapahtunut tai miten suhteessa yleensäkään on mennyt. Marihan kertoi jälkikäteen ettei saanut mitään kontaktia Jouniin kameran ulkopuolella. Mitä yhdet kukat auttaa jos tilanne on oikeasti tuo? 

Vierailija
6920/8881 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan Rosa puhunut palturia asiantuntijoiden haastatteluissa ennen ohjelman alkua vai mikä tarkoitus oli saattaa nuo kaksi yhteen? Itse näen Rosan narsistina. Rosa kuitenkin sairaanhoitaja, jolla tulisi olla empaattisia kykyjä. Erittäin kylmä ihminen, toivottavasti ei hoitotyössään ole yhtä kipakka ja piikikäs. Ikuinen vanhapiika-materiaalia oleva. Eetu taisi jo löytää oman onnensa ja hyvä niin, koki jo elämänsä painajaisen.

Nyt kyllä kyseenalaistan taas suuresti asiantuntijoiden valintoja. Haluan kuitenkin uskoa, että parit valitaan yhteensopivuuden perusteella, ei sen takia, että saataisiin hyvää viihdettä telkkariin. Rosan ja Eetun tilanne on ollut ihan kammottava molemmille. Eetu on joutunut varomaan ja pelkäämään, Rosa taas saanut katsojien vihat niskaansa (ihan aiheesta, mutta ei varmasti ole helppoa hänelläkään). Joten miksi tällainen pari on ollut mukana, joka ei selvästikään tule jäämään yhteen? Ja jossa toinen on töksäyttelevä kiukkupussi ja toinen taas kiltteyden perikuva, niin miten he ovat päätyneet telkkariin? 

Luulen, että asiantuntijoiden ”mokat” syntyy silloin, kun kyseessä olevalla henkilöllä on täysin virheellinen käsitys itsestään. Ainakin viime kauden Mari oli mielestäni esimerkki tällaisesta.

Monelle tuli myös esim. Rosasta ja viime kauden Aliisasta aluksi kuva säteilevistä, pirtsakoista, positiivisista ilopillereistä. Mikä kuva nopeasti karisi jaksojen edetessä, kun tuli parisuhdetilanteet. Varmaan asiantuntijoiden tapaamisissa aurinkoinen persoona oli esillä.

Jos henkilöllä on vankka käsitys itsestään tietynlaisena eikä suostu kuuntelemaan vastakkaista palautetta, niin eipä siinä voi asiantuntijakaan muuttaa asioiden tilaa.

Rosassa itseäni häiritsee, että hän on jo päättänyt millainen Eetu on. Vaikka he ovat tunteneet vain hetken. Jos Rosa viitsisi oikeasti kuunnella ja oikeasti tutustua Eetuun, sieltä löytyisi syy miksi heidät laitettiin yhteen. Ja sieltä taatusti löytyisi kunnioittamisen arvoinen henkilö myös Rosalle. Tätä itse mielessään luomaansa kuvaa Eetusta hän ei nyt kunnioita tippaakaan.

Kasvaminen jota Rosa ja Eetu pariskuntana vaatisi - eli valtavasti työtä ja jonkinlainen perustavaa laatua oleva muutos asenteissa - saattaisi toimia, jos kyse olisi avioliitosta, jonka tarkoitus olisi kestää ns. ikuisesti. Silloin oltaisiin todellisessa pakkoraossa ja asennekin olisi toinen. Mahdottomankin edessä pitäisi ajatella, että ehkä tämä tästä. 

Mutta jos tilaisuus koittaisi ja toinen tapaisi liittonsa aikana ihmisen, joka tuntuu enemmän omalta, silloin mikään instituutio ei pystyisi pakottamaan tunteisiin tai edes riittävään läheisyyteen. Joskus yhteiset lapset ja yhdessä koetut vuodet hitsaavat sopivasti erilaiset ihmiset yhteen, mutta eihän se kaikille onnistu. Hyvä tahto ja yrittäminen on vain puoli ruokaa. 

Olen eri mieltä. Jos liiton on oikeasti tarkoitus kestää ikuisesti, ihminen ei edes anna kenellekään muulle tilaisuutta. Vaikka oma liitto ei olisikaan täydellinen (tai kenen liitto edes voisi olla!).

Esim. jossainpäin romaniyhteisöissä jos ottaa eron, joutuu itse ja koko suku häpeän kohteeksi yhteisössä. Avioero tulee niin kalliiksi niin monessa mielessä, että suurin osa ei ota edes riskiä että kiinnostuisi muista.

Silloinhan nimenomaan se oma tahto ja asenne ratkaisevat. Pidetään tiukka henkinen etäisyys kaikkiin vähänkin kiinnostusta herättäviin. Panostetaan vain omaan puolisoon ja perhe- ja ystävyyssuhteisiin.

Tosin tuskin länsimaisen 2000-luvun arvomaailman omaavat ihmiset suostuisi arvottamaan avioliittoon sitoutumisen niin korkealle. Uskon kyllä, että lapset hyötyisivät ja arvostaisivat, jos vanhemmat totaalisesti kieltäytyisivät leikkimästä tulella.

Ketju on lukittu.