Mitä omia juttuja ja harrastuksia alle kouluikäisen lapsen äidillä voi olla?
Jos ei voi koskaan idioottivarmasti luottaa siihen, että joku muu vahtii lasta kun olisi sen oman jutun aika?
En keksi muuta kuin laihduttamisen, koska kukaan ei voi pakottaa ruokaa kurkusta alas.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lenkkeilen, kuntoilen kotona kuntoiluvälineillä, teen käsitöitä, luen, opiskelen. Lapsenvahtia ei ole meilläkään ja isovanhemmat ovat iäkkäitä vahtiakseen, mutta kun vanhempia on kaksi, onnistuu mainiosti lomittaa niin, että saamme myös itsellemme aikaa. Olemme molemmat työssäkäyviä ja lapsi on 3v.
Ovatko omat aikasi etukäteen sovittu meihen kanssa miten pitkälle ja pitävätkö sopimukset varmasti? Ap
Ilmoitusluontoisiahan nämä ovat. Kysyn töistä tullessani, että voinko mennä nyt lenkille eikä ole koskaan kielletty.
Kuinka usein käyt lenkillä töiden jälkeen? Hetikö lähdet kun pääset kotiin? Entä ruoka? Mitä tekisit jos olisit todella väsynyt päästyäsi kotiin? Ap
Ruuan voi tehdä lenkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lenkkeilen, kuntoilen kotona kuntoiluvälineillä, teen käsitöitä, luen, opiskelen. Lapsenvahtia ei ole meilläkään ja isovanhemmat ovat iäkkäitä vahtiakseen, mutta kun vanhempia on kaksi, onnistuu mainiosti lomittaa niin, että saamme myös itsellemme aikaa. Olemme molemmat työssäkäyviä ja lapsi on 3v.
Ovatko omat aikasi etukäteen sovittu meihen kanssa miten pitkälle ja pitävätkö sopimukset varmasti? Ap
Ilmoitusluontoisiahan nämä ovat. Kysyn töistä tullessani, että voinko mennä nyt lenkille eikä ole koskaan kielletty.
Kuinka usein käyt lenkillä töiden jälkeen? Hetikö lähdet kun pääset kotiin? Entä ruoka? Mitä tekisit jos olisit todella väsynyt päästyäsi kotiin? Ap
Mihin aikaan olet töistä kotona? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli viideltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli viideltä.
Kuinka pitkän lenkin teet ja käytkö sen jälkeen suihkussa ? Ap
Ei mitään. Tyydyttikö vastaus, ap?
Minä koulutan koiriani ja lenkkeilen niiden kanssa, lapset voi olla mukana. Mutta tämä vaatii kyllä sen normaalia suuremman kiinnostuksen koiraeläimiä kohtaan.
Timanttimaalaus on pöydällä levällään ja sitä teen aina kun hetki aikaa irtoaa. Kun se on esillä koko ajan jossain minne lapset ei pääse, ei mene aikaa sen pois laittamiseen ja esille ottamiseen.
Aloittajan vastauksista tulee kyllä mieleen että ongelma on nyt jossain muualla kuin siinä oman ajan löytymisessä (esim. siinä ettei mies auta asiassa ollenkaan). Pitäisi varmaan keskustella miehen kanssa siitä että molemmilla on riittävästi, tasapuolisesti omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska oikeasti asiahan on niin että perheissä joissa nainen määrää, nainen voi vapaasti tehdä mitä vain omaa lapsista huolimatta. Ap
Tässä tilanteessa ilman ulkopuolista merkittävää lastenhoitoapua omaa aikaa ei ole mahdollista saada riitävästi. Tajuan kyllä että jos nyt saamani oma aika ei menisi lepäämiseen ja vain olemiseen, aikaa olisi jopa johonkin tavoitteelliseenkin tekemiseen. Ja jos pystyisin keskittymään ja unohtamaan rästissä olevat kotityöt siksi aikaa. Mies siis kyllä on lasten kanssa ja minulla on omaa aikaa kyllä, mutten jaksa käyttää sitä mihinkään omaan tekemiseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska oikeasti asiahan on niin että perheissä joissa nainen määrää, nainen voi vapaasti tehdä mitä vain omaa lapsista huolimatta. Ap
Ap sitten olikin miesasiamies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sitten olikin miesasiamies.
Mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
No mä käyn lentopallossa ja kahvakuulan aloitan nyt. Olen kertonut miehelle että tuohon aikaan ja tuona päivänä olen menossa. Ja tiedän että voin heittää lapset mummulle tai vaarille aina muutamaksi tunniksi.
Niin ja mies sopii työvuoronsa sen mukaan, ettei ota iltavuoroa siihen kun mulla on harrastus. Ja ihan oikeasti vaadin sen. Olen lasten kanssa kotona 24/7 joten koko perhe kärsii jos en pääse harrastamaan. Tämän ymmärtää myös mummut ja vaarit.
Ja katsoisin lapsille siksi aikaa jonkun kerhon tms mihin menevät tai tilaisin hoitajan.
Jumppa, lukeminen, käsityöt... kaikkia voi harrastaa kotona ja keskeyttää tarpeen vaatiessa.
Mä treenaan tällä hetkellä maratonille. Lapsella on yksi tunnin kestävä harrastus, joten sillä välin yksi lenkki. Yhtenä päivänä juoksen töistä kotiin (menen sinä päivänä hiukan aikaisemmin), siitä siis toinen lenkki. Viikonloppuisin pitkis (parin tunnin lenkki), jolloin mies on lapsen kanssa. Onnistuu, koska olen hyvin joustava sen kanssa milloin menen (la tai su, aamu tai ilta ym). Nyt lapsi on oppinut pyöräilemään, joten varmaan kokeilen seuraavaksi lapsen kanssa lenkkiä. Ihmisillä on aikaa tasan siihen mitä oikeasti haluaa tehdä. Ap selvästi haluaa maata ja valittaa, joten siihen se aika sitten kuluukin :). Aikanaan, kun lapsi oli ihan pieni kävin vain pari lyhyttä lenkkiä viikossa. Silloin ei edes tavoiteltu maratoneja vaan vain hyvää oloa ja pientä happihyppelyä.
Kun mies oli vielä reissutyössä, omat vanhemat asuu kauempana ja miehen vanhemmat työikäisiä, kävin 1-2 viikossa ulkoliikuntapaikoilla urheilemassa, lenkillä, yhden kerran leffassa yksin, puistojumpassa ym ym. Ei nyt paljoa pystynyt, sain kyllä lapser hoitoon noin kerran viikossa alkuillasta pariksi tunniksi. Sitten kun mies oli sen 2-3 päivää viikosta kotona niin tehtiin perheenä asioita.
Nyt nuorin lapsista on jo 6v ja mieskin töissä lähellä kotia pääsääntöisesti, on paljon enemmän aikaa omille jutuille
Vierailija kirjoitti:
Jumppa, lukeminen, käsityöt... kaikkia voi harrastaa kotona ja keskeyttää tarpeen vaatiessa.
En halua joutua keskeyttämään omia tekemisiäni muiden takia. Jos en saa varmaa rauhaa, en ryhdy mihinkään omaan tekemiseen. Ap
Mä liikun silloin kun lapset harrastavat. Vien päivittäin nuorimman päiväkotiin (hänkin pyöräilee). Päivittäin viennistä ja hausta tulee yhteensä 10 km pyöräilyä. Kun vien lapset leikkipuistoon, treenaan siinä samalla. Roikun, teen askelkyykkyjä ja punnerran jne. Kun lapset ohjatussa harrastuksessa (jumppaa ja tanssia), käyn itse juoksemassa tai kävelemässä. Tai valokuvaamassa jos liikunta ei huvita.
Mun mies kyllä katsoo lapsia aina kun haluan koska haluaa kannustaa mua liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä liikun silloin kun lapset harrastavat. Vien päivittäin nuorimman päiväkotiin (hänkin pyöräilee). Päivittäin viennistä ja hausta tulee yhteensä 10 km pyöräilyä. Kun vien lapset leikkipuistoon, treenaan siinä samalla. Roikun, teen askelkyykkyjä ja punnerran jne. Kun lapset ohjatussa harrastuksessa (jumppaa ja tanssia), käyn itse juoksemassa tai kävelemässä. Tai valokuvaamassa jos liikunta ei huvita.
Mun mies kyllä katsoo lapsia aina kun haluan koska haluaa kannustaa mua liikkumaan.
Kuinka usein ja pitkiä aikoja pyydät miestä katsomaan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua joutua keskeyttämään omia tekemisiäni muiden takia. Jos en saa varmaa rauhaa, en ryhdy mihinkään omaan tekemiseen. Ap
Teet ihan niin kuin haluat, mutta hyväksy sitten se, ettet koskaan harrastusten saralla saavuta mitään. Pikkulapsiperheessä on tehtävä kompromisseja ja joustettava. Kannattaa muistaa myös se, että asiat ruokkii itseään. Eli kun alat käydä vaikka kerran viikossa lenkillä, niin kohta jo haluat toisenkin lenkin ja alat mahdollistaa sitä ym. Eli kannattaisi ehkä aloittaa jotain ja katsoa mitä se poikii tulevaisuudessa. Sen sijaan että valitat täällä.
Onko omakohtaista kokemusta ja takeet siitä että helpottaa? Ap