Kuinka monta lasagnelevy kerroksia tulee....
ihan perusvuokaan 490 gr jauhelihaa? plus muut aineet
Kommentit (12)
Sen verran kuin levyjä on ja vuokaan mahtuu tavaraa.
Niin monta kuin kastiketta riittää. Alle jauheliha, lasagnelevyt, valkokastike, lasagnelevy jne. Päällimmäiseksi valkokastike ja parmesaania.
Valmis lasange laatikosta tulee noin 3 kerrosta mutta osa täytyy pätkiä että saa kerroksen peittoon levyillä kun ei vuokaan sovi tasaisesti siis riippuu vuoan koosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin monta kuin kastiketta riittää. Alle jauheliha, lasagnelevyt, valkokastike, lasagnelevy jne. Päällimmäiseksi valkokastike ja parmesaania.
Onko tuo se oikeaoppinen tapa? Olen aina laittanut molempia kastikkeita samaan väliin, paitsi viimeisten levyjen päälle vain valkokastiketta.
Sehän on tieteski aikastelailla kiinni siitä mimmonen vuoka :)
Yleensä olen laitellut 3- 4 kerrosta ihan siksi kun minusta niitä ei pidä olla liikaa. Ajat sitten oon oppinut senkin että aina teen valkokastiketta 1.5x´määrän kun lasange on vaan niin paljon parempaa kun valkokastiketta on tarpeeksi.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Riippuu paljolti myös vuokasi koosta, jonne sen lasagnen teet. Omassa lasagnevuoassani levyjä menee neljä per kerros ja kerroksia tulee neljä, eli yhteensä 16 levyä. Tähän määrään käytän puoli kiloa jauhelihaa, sipulia, porkkanaa, tomaattimurskaa jne, kastiketta on reilu litra. Valkokastiketta tulee myös litrasta maitoa ja parmesaania ja siihen vielä juustoraaste lisäksi. Vuokani on 30 x 25 x 8 ja siihen tuo mahtuu, eikä kiehu uunin pohjalle.
Siis oikeastihan niitä kerroksia pitäisi olla paljon. Eikö sitä kastiketta pidä laittaa ohuenohuesti ja pastalevyjä pitäisi ladata tiheään. Tyyliin näin:
http://images.tastespotting.com/uploads/thumbnail/679888.jpg
Vierailija kirjoitti:
Alle molemmat eli eka jauheliha ja v. kastike,levyjä,sama,levyjä,sama ja viimeisenä valkokadtike ja juusto..yleensä siis kolme kerrosta levyjä.
Miksi juuri 490g jauhelihaa?