mistä tunnistaa traumatisoituneen ihmisen
Kommentit (29)
Minulla on traumaperäinen dissosiatiivinen identiteettihäiriö. Edes vaikeimpina oireilukausina, juuri ennen osastojaksoja, töissä tai ystäväpiirissäni ei ole huomattu minussa mitään poikkeavaa. Puoliso toki huomaa oireiluni, sillä arki on parempinakin aikoina usein kaoottista. Mutta sehän disson tarkoitus onkin, auttaa selviytymään näennäisen normaalisti traumoista huolimatta.
Intuitiolla kokemuksen myötä, hyvällä tuurilla.
Ihmisten outo käytös on traumaperäistä. Kun joku tekee jotain mitä muiden ihmisten on vaikea ymmärtää => trauman kaikuja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten outo käytös on traumaperäistä. Kun joku tekee jotain mitä muiden ihmisten on vaikea ymmärtää => trauman kaikuja.
Eikä ole.
Älä puhu kun et asiasta mitään tiedä.
Riippuu varmaankin kovasti siitä, minkä suhteen ihminen on traumatisoitunut. Ei kai sitä mitään yleistä traumaa ole olemassakaan vaan jokin tietty juttu aiheuttaa trauman ja ihminen sitten voi käyttäytyä vähän oudosti kun törmää myöhemmin trauman aiheuttaneeseen juttuun.
Olo traumaantuneen seurassa voi olla vaativaa.
Psykologi sanoi, että minulla on traumaattisia kokemuksia. En tiedä mitä hän sillä tarkoitti. On minulla ollut surullisia ja epämiellyttäviä kokemuksia siinä missä kaikilla muillakin, mutta olettaisin että se ei ole sama asia kuin traumaattiset kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Sinunkin käytöstäsi ja esim tuota kommenttiasi on minun vaikea ymmärtää, mutta tuskin se mistään traumasta johtuu. Olet vain vähän yksinkertainen.
Itse asiasta sanoisin, että naisystäväni oli vaikeasti traumatisoitunut mutta on lääkkeillä ja rakkaudella päässyt eteenpäin eikä enää esim pelkää minun lyövän, ikinä. (En ole koskaan lyönyt naista) Luottamuksen saavuttaminen on ollut vaikeaa ja vihaan sitä hänen k*sipää exäänsä. Mutta karma kirjanne, toivottavasti.
Vastaus kuitenkin on, että maallikko tuskin mistään ellei tunne henkilöä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Sinunkin käytöstäsi ja esim tuota kommenttiasi on minun vaikea ymmärtää, mutta tuskin se mistään traumasta johtuu. Olet vain vähän yksinkertainen.
Itse asiasta sanoisin, että naisystäväni oli vaikeasti traumatisoitunut mutta on lääkkeillä ja rakkaudella päässyt eteenpäin eikä enää esim pelkää minun lyövän, ikinä. (En ole koskaan lyönyt naista) Luottamuksen saavuttaminen on ollut vaikeaa ja vihaan sitä hänen k*sipää exäänsä. Mutta karma kirjanne, toivottavasti.
Karma siis *korjannee!
Vierailija kirjoitti:
Psykologi sanoi, että minulla on traumaattisia kokemuksia. En tiedä mitä hän sillä tarkoitti. On minulla ollut surullisia ja epämiellyttäviä kokemuksia siinä missä kaikilla muillakin, mutta olettaisin että se ei ole sama asia kuin traumaattiset kokemukset.
Kyllä sen tietää, jos on ollut traumaattisia kokemuksia. Tosin mieli kehittää keinoja etäännyttää niistä, kuten dissosiaatio. Et vain tunne mitään. Itse tilanteesta haluat kuitenkin pois.
Traumaattisista kokemuksista puhutaan usein turhan kevyesti.
en tiedä, mutta sinulla on kakkaa perseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vihamielinen suhtautuminen vaikka itse juuri tulit todistaneeksi pointin. Henkilö pelkää ilman syytä tulevansa lyödyksi, on päässyt lääkkeillä ja terapialla eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vihamielinen suhtautuminen vaikka itse juuri tulit todistaneeksi pointin. Henkilö pelkää ilman syytä tulevansa lyödyksi, on päässyt lääkkeillä ja terapialla eroon.
Ja veikkaanpa että tilanne selvisi sinulle joko niin että ihmettelit miksi naisystäväsi käyttäytyy niin oudosti tai hän jopa varoitti etukäteen, että jos käyttäydyn oudosti ja tilanteeseen sopimattomasti, se johtuu siitä että...
Sillä on opel corsa. Mut se on kyllä jo kuollut.
Yhdellä traumatisoituneella henkilöllä jonka tunnen, on kaksio Nokialla, kissa, vihreä matto ja pirtinpöytä kalusto. Oisko joku noista?
Omalla osaltani traumat näkyvät siinä, että minulla on vuorovaikutustilanteissa paljon ahdistuneita, vihaisia ja pelokkaita reagointitapoja. Tosin ne eivät välttämättä tule esiin juuri sillä hetkellä, vaan vasta hankalalta tuntuvan tilanteen päätyttyä.
up