Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu

Vierailija
31.08.2018 |

Ja tähän se on tarkoitettu:

- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot

https://yle.fi/uutiset/3-10376231

Kommentit (250)

Vierailija
1/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän se riittääkin. Mitä oikein haet?

T. Toimeentulotukilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Toimeentulotukilainen

Et tainnut lukea linkin artikkelia?

Vierailija
4/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se 485 euroa?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3258025/kelan-ja-soskun-mielesta-485-eu…

Juuri se. Riittää vallan mainiosti ruokaan ym välttämättömään. Lisäksihän saa vielä asumistuen, joka tällä paikkakunnalla on maksimissaan noin 300e. 

Vierailija
5/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan tuosta vielä sähkön, veden ja vakuutuksetkin. Nekin on pakollisia eikä niitä ilman pärjää, vaikka niitä ei tuossa listassa mainitakkaan.

Vierailija
6/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Toimeentulotukilainen

Et tainnut lukea linkin artikkelia?

Minä luin ja silti olen sitä mieltä, että riittää siihen, mihin on myönnetty. Ei ole tarkoituskaan, että sillä kustannetaan autoja ym. Ne eivät kuulu toimeentulotuen piiriin kuuluviin kustannuksiin.

Vierailija
7/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se 485 euroa?

Juuri se. Riittää vallan mainiosti ruokaan ym välttämättömään. Lisäksihän saa vielä asumistuen, joka tällä paikkakunnalla on maksimissaan noin 300e. 

Niin asumistukihan on 80% vuokrasta eli vuokran jälkeen käyttöön ei jää edes tuota 485e. Mitä sitten kun jokin pakollinen työväline kuten tietokone tai kännykkä hajoaa? Säästää muutaman kuukauden, käyttää sen aikaa nettiä kirjastossa mutta miten puhelimitse hoidettavat asiat?

Vierailija
8/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan tuosta vielä sähkön, veden ja vakuutuksetkin. Nekin on pakollisia eikä niitä ilman pärjää, vaikka niitä ei tuossa listassa mainitakkaan.

Niitä ei tarvitse maksaa perusosasta. Ne tulevat erikseen korvattaviksi perusosan päälle. Hakemuksessakin ne eritellään asumis ym. kuluina, ei perusosaan liittyvinä menoina.

Vierailija
9/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aikaisemmin ollut lyhytaikainen tuki. Harva oli toimeentulotuella, kuin jonkun kuukauden pahassa elämäntilanteessa. Nyt sillä eletään pitkään ja ihmisille tulee muitakin kuluja kuin nuo luetellut. Soisin panostettavan enemmän esim.lasten harrastuksiin. Näen läheltä kuinka harrastukset suojaa lasta monelta ja tuo itsetuntoa ja auttaa löytämään identiteettiä.

Itse puhun palstalla aina niistä muista köyhistä. Moni elää alle tuon rahan monista eri syistä.

Vierailija
10/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se 485 euroa?

Niin asumistukihan on 80% vuokrasta eli vuokran jälkeen käyttöön ei jää edes tuota 485e. Mitä sitten kun jokin pakollinen työväline kuten tietokone tai kännykkä hajoaa? Säästää muutaman kuukauden, käyttää sen aikaa nettiä kirjastossa mutta miten puhelimitse hoidettavat asiat?

Halvimmat puhelimet maksavat parikymppiä. Ei ole ylivoimainen kustannus. Kunta saattaa lisäksi myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea, jos välineet oikeasti ovat pakollisia.

Vierailija
11/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noista ainakin sähkölaskun ja kotivakuutuslaskun saa jättää Kelan maksettavaksi, liitteeksi vain tt-tukihakemukseen, niin maksavat. Särkylääkkeisiinkin voi saada reseptin lääkäriltä, jolloin Kelan tt-tuen mukana tulevan apteekin maksusitoumuksen myötä saa haettua ilmaiseksi apteekista (vaikka ei nyt joku Ibumax esimerkiksi hirveästi maksa) ja lisäksi sen lääkärikäyntimaksunkin Kela maksaa. Tosta vesimaksusta en tiedä, että saako sen asumistuesta, mutta kaikki ylijäävä meno mitä asumistuen jälkeen esim. vuokrasta jää itelle maksettavaks, voi hakea tt-tukena.

Vierailija
12/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se 485 euroa?

Minulla ei ole ollut tietokonetta tai nettiä kotona puoleen vuoteen. Hyvin olen pärjännyt. Puhelin on marketista ostettu muutaman kympin perusmalli. 

Vierailija
13/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.

Vierailija
14/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulon saa käyttää ihan miten haluaa, vaikka kaljaan ja tupakkaan. 

Eli kaikki asumiseen liittyvät menot, myös siis vakuutus ja jopa saunamaksu tulevat tämän päälle. 

Vaatteet mä saan ainakin sukulaisilta ja naapureilta (ihan siis tosi hyviä, en kulje rievuissa). Syön melko vaatimattomasti, en juo enkä polta. Uskokaa tai älkää, niin pärjään itse asiassa oikein hyvin. 

Hankinnat ovat pulmallisia, mutta niistäkin on selvitty vastavuoroisen naapuriavun turvin. Eli kun puhelin räjähti, niin sain käyttämättömän älykän naapurista. Vien heidän koiriaan aina tarvittaessa ulos, autan juhlien järjestelyssä ym. 

Vierailija
15/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)

Ostan vain terveellistä ruokaa ja hyödynnän tarjoukisia, en polta enkä juo.

Vaatemenot

En ole moniin vuosiin ostanut uusia vaatteita.

Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)

En koe tarpeelliseksi että lääkekaapissa on pakko olla laastareita ja Buranaa.

Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)

Hygieniatuotteet, saippuat, pesuaineet jne olen vuosia saanut sukulaisilta lahjoiksi joten en ole vuosiin ostanut itse muuta kuin pesupulveria pyykeille.

Paikallisliikenteen käyttö

Kuljen polkupyörällä, joten en tarvitse bussikorttia.

Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)

En tilaa itselleni mitään.

Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö

Puhelimen pummasin sukulaisilta käytettynä kun edellinen hajosi, yuteen puhelimeen ei ole varaa. Tietokonetta en edes omista.

Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)

En käy kahviloissa, en elokuvissa, en missään ohjatussa toiminnassa enkä edes harrasta mitään. Pääasiassa vain möllötän kotona ja käyn sillointällöin kirjastossa kun aika käy kotona liian pitkäksi ja olo tulsäksi.

Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot

Mitkä muut kulut kun yksin asuu? Ja vaikka kuinka tinkii, on pihi ja elää suu säkkiä myöten tuntuu että rahat kokoajan yhä vain yiukemmalla ja tiukemmalla eivätkä riitä mihinkään.

Vierailija
16/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.

Mihin sitten pitäisi vedota, jos puhutaan köyhyydestä? Eikös käytettävissä olevat tulot ole juuri se, millä määritellään köyhyys tai rikkaus? 

Vierailija
17/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se 485 euroa?

Halvimmat puhelimet maksavat parikymppiä. Ei ole ylivoimainen kustannus. Kunta saattaa lisäksi myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea, jos välineet oikeasti ovat pakollisia.

Puhelimeen ei saa ikävä kyllä sossusta mitään tukea, minä hain kun omani hajosi ja olin silloin toimeentulotuen varassa. Sain hakemukseen kielteisin päätöksen ja sossusta vastattiin että se on tultava vain toimeen ilman puhelinta tai lainattava vaikka tarvittaessa naapurilta.

Vierailija
18/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät kertakaikkiaan ymmärrä tuota pitempiakaista vaikutusta ja kerrannaisuutta. Lama-ajan teini, joka ei työllisty, joutuu elättämään itsensä opiskelemalla, koska ei saa työtä ja opintolaina kasvaa. Tutkinnon jälkeenkään ei työllisty, joten taas elätetään iteä opintolainalla. Tätä kierrettä voi jatkua vuosikymmeniä: työtön, opiskelija, lainaa, työttömyyskorvausta, opiskelua, lainaa, tytöötmyyskorvausta, toimeentulotukea jne. Ei sellaiset ihmiset tajua, jotka ovat saaneet työpaikan opintojen jälkeen.

Samoin erilaiset terveysongelmat ja sairaudet, oppimisvaikeudet jne. , jotka ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet opintoja ja työllistymistä. Ei sellaiset ihmiset ymmärrä, joilla ei ole mitään muita ongelmia kuin empatiakyvyn puute. Ihmiset ovat minimisairauspäivärahalla, toimeentulotuella, opintolainalla, jne. ja perustoimeentulotuki ei todellakaan riitä mihinkään.

Puhumattakaan Kelan maksupäivistä, joissa he siirtävät 10 päivällä maksuja joka maksukauden vaihtuessa, jolloin 3 kerran jälkeen Kelan maksamatonta rahaa on kertynyt kuukaudelta. Kela se on keksinyt keinot tuhota ihmisten talouden. Perustoimeentulotuki on kattamaan peruskulut, ei kattamaan Kelan maksunsiirtoja.

Vierailija
19/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se 485 euroa?

Puhelimeen ei saa ikävä kyllä sossusta mitään tukea, minä hain kun omani hajosi ja olin silloin toimeentulotuen varassa. Sain hakemukseen kielteisin päätöksen ja sossusta vastattiin että se on tultava vain toimeen ilman puhelinta tai lainattava vaikka tarvittaessa naapurilta.

Jos luottotiedot ovat kunnossa niin operaattoreilta saa puhelimia 36 kuukauden osamaksulla. Itse maksan noin euron kuussa.

Vierailija
20/250 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se 485 euroa?

Minulla ei ole ollut tietokonetta tai nettiä kotona puoleen vuoteen. Hyvin olen pärjännyt. Puhelin on marketista ostettu muutaman kympin perusmalli. 

Sossussa ovat sanoneet että ilman puhelintakin pärjää.