Sitten ihmetellään, mikseivät suomalaiset käy ulkona syömässä ja baareissa istumassa..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss
Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.
Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.
Kommentit (323)
Suomalaiset ovat niin hissukkaa kansaa, että hyvin harvoin valittavat palvelusta tai sapuskasta vaikka olisi aihetta. Eivät vain tule toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, uskon ja toivon ravintoloiden eriytyvän tässäkin asiassa. On niitä oman taitonsa huippuunvieneitä ravintoloita, jotka eivät ala kiemurrella, koska heillä kyllä riittää asiakkaita. Ja asiakkaiksi toivotaan asiallisia ja hyväntuulisia ihmisiä, jotka nauttivat juuri valitsemansa ravintolan tarjonnasta ilman että antaisivat ohjeita ja avautuisivat suolistokaasuistaan tms.
Onneksi. Saa syödä itsekin rauhassa ilman näitä nirsoilijoita ja tietää välttää tiettyjä paikkoja joissa "kiemurrellaan". Haluan tason pysyvän parhaana, en maksa tuulella käypistä. Jos listassa lukee simpukka, lohi, siika, tomaatti, parsa, sipuli, valkosipuli niin haluan voida luottaa siihen, että se on aina sitä mitä siinä lukee! Jos ei pysty näitä syömään, niin kannattaa mennä ihan toisenlaiseen ravintolaan.
Minä en halua kuulla ruokailua aloittaessani mitä joku ei voi syödä ja miksi ei.
Jos tulee pahoja oireita, niin eikö kannata syödä kotona, järjestää omalle seurueelle vaikka kestit, niin saa juuri sitä mitä pystyy syömään!?
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssi onkin jännä - itselläni on se todettu, mutta kummasti taas luomumaito on ok, muutoin joudun käyttämään laktoosittomia tuotteita. Ulkomailla mulla ei ole minkäänlaisia ongelmia minkään maitopohjaisen tuotteen kanssa. En vaan pysty ymmärtämään, mikä siinä suomalaisessa maidon käsittelyssä mättää.
Sama juttu minulla. Laktoosi-intoleranssi on todettu. Voin kuitenkin käyttää luomumaitoa, täysmaitoa ja kermaa. Ulkomailla en ole saanut koskaan oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssi onkin jännä - itselläni on se todettu, mutta kummasti taas luomumaito on ok, muutoin joudun käyttämään laktoosittomia tuotteita. Ulkomailla mulla ei ole minkäänlaisia ongelmia minkään maitopohjaisen tuotteen kanssa. En vaan pysty ymmärtämään, mikä siinä suomalaisessa maidon käsittelyssä mättää.
Sama juttu minulla. Laktoosi-intoleranssi on todettu. Voin kuitenkin käyttää luomumaitoa, täysmaitoa ja kermaa. Ulkomailla en ole saanut koskaan oireita.
Etkä herkkujälkkäreitten kohdalla?
Sinänsä jännä, että alalla kuin alalla asiakkaat esittävät toiveita. Ei valmistalopakettiinkaan ollut ongelmia saada muutostoiveitaan toteutettua. Mutta joku yhden kastikkeen pois jättäminen tuntuu olevan kokille ylivoimaisen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla vanhanaikainen sellainen ravintola, joka on täysin joustamaton eikä halua yhtään räätälöidä annoksia asiakkaiden makujen ja mieltymysten mukaan. Kannattaisiko uudistaa bisnestään ja ajattelumalliaan ja ottaa asia siltä kannalta, että asiakas tulee uudestaan ja uudestaan kun tietää, että saa aina täydellisesti itselle sopivan annoksen, eikä täydy tyytyä sellaiseen, mitä pakolla syötetään.
Kannatta etsiä ravintola joka menee vaikka solmuun pitääkseen asiakkaansa. Sitten ovat ne ravintolat, jotka tekevät herkullista ruokaa ja asiakkaiksi tulevat ne jotka sitä ruokaa haluavat syödä ilman erikoistilauksia. Asiakkaita kyllä riittää varmasti molempiin ravintoloihin. Kysymys kai kuuluu, että kuka kokki haluaa kiemurrella ja kiemurrella ja kiemurrella? Palkan ainakin ptiää kompensoida "ohjeita" ja se taas tulee näkymään hinnoissa. Reilua olisi, että erikoislisä tulisi erikoisannoksiin kattavasti!
Ja asiakkaille mukavampaa, kun ei tule niitä noloja asiakkaita viereen. Niitä, jotka noudattavat ties mitä dieettejä huvikseen. Ihmettelen aina, että jos on niin vaikeaa niin miksi pitää ollenkaan lähteä ulos syömään? Osaisi selkeästi laittaa itse ruokansa parhaiten. Luulen, että kysymys onkin jostain muusta. Saa olla erikoinen. Huoh, toivon aina ettei tällaisia eksyisi suosikkiravintoloihini.
ABC:lle ja Mäkkärille.
Juu, kyllä se asiakas tietää paremmin kuin koulutettu kokki, mikä maistuu hyvältä. Sama kuin lähtisit taiteilijaa komentamaan, että teet väärin.[/quote]
Oletko sinä tosissasi? Että kokki tietää paremmin kuin MINÄ mikä ruoka-aine tai yhdistelmä maistuu MINUN suussani paremmalta? Että hän tuntee makuni ja sen mikä ON HYVÄÄ paremmin kuin kukaan tavallinen kuolevainen? Esim. en pidä kalasta, tyhmä, se on hyvää minä tein sen olen kokki pane nyt filee suuhun kiltisti?
Oletko muuten kampaaja sieltä Kouvolasta vai mikä Kokkola se olikaan?[/quote]
Olen itseki aika hyvä kotiruuanlaittaja mutta ravintolassa en mene kokkia neuvomaan: ravintolassa maksan ihan mielelläni myös siitä että joku on SUUNNITELLUT ne annokset, saan ehkä maistaa jotakin uutta, tai jotakin yhdistelmää mitä itse en olisi keksinyt kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä jännä, että alalla kuin alalla asiakkaat esittävät toiveita. Ei valmistalopakettiinkaan ollut ongelmia saada muutostoiveitaan toteutettua. Mutta joku yhden kastikkeen pois jättäminen tuntuu olevan kokille ylivoimaisen vaikeaa.
Puhut valmistalopaketista, jossa on monta liikkuvaa osaa ja vertaat sitä kastikkeeseen, joka kenties on tehty jo aiemmin valmiiksi. Voi elämä! Tämä on niiin tätä.
Erja-annikki kirjoitti:
Juu, kyllä se asiakas tietää paremmin kuin koulutettu kokki, mikä maistuu hyvältä. Sama kuin lähtisit taiteilijaa komentamaan, että teet väärin.
Oletko sinä tosissasi? Että kokki tietää paremmin kuin MINÄ mikä ruoka-aine tai yhdistelmä maistuu MINUN suussani paremmalta? Että hän tuntee makuni ja sen mikä ON HYVÄÄ paremmin kuin kukaan tavallinen kuolevainen? Esim. en pidä kalasta, tyhmä, se on hyvää minä tein sen olen kokki pane nyt filee suuhun kiltisti?
Oletko muuten kampaaja sieltä Kouvolasta vai mikä Kokkola se olikaan?
Olen itseki aika hyvä kotiruuanlaittaja mutta ravintolassa en mene kokkia neuvomaan: ravintolassa maksan ihan mielelläni myös siitä että joku on SUUNNITELLUT ne annokset, saan ehkä maistaa jotakin uutta, tai jotakin yhdistelmää mitä itse en olisi keksinyt kokeilla.
Se ei ole kokin neuvomista ja tilatessa pyytää esim. perunan tilalle bataattia tai jättämään sipulit pois. Kyseisen kokin paikka on todellakin pikaruokalassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, uskon ja toivon ravintoloiden eriytyvän tässäkin asiassa. On niitä oman taitonsa huippuunvieneitä ravintoloita, jotka eivät ala kiemurrella, koska heillä kyllä riittää asiakkaita. Ja asiakkaiksi toivotaan asiallisia ja hyväntuulisia ihmisiä, jotka nauttivat juuri valitsemansa ravintolan tarjonnasta ilman että antaisivat ohjeita ja avautuisivat suolistokaasuistaan tms.
Näin allergisena on valitettavasti helpompaa syödä pikaruokapaikoissa, joissa annokset pysyvät aina samoina eikä mennä oikeisiin ravintoloihin, joiden listat vaihtuvat sesongin mukaan. Tekisi mielei joskus kokeilla muutakin kuin Heseä ja Kotipizzaa, mutta ei uskalla.
Kun menen illastamaan ravintolaan, en oikeastaan halua tietää, mitä tulen syömään. Annan kokille ns. Vapauden näyttää taitojansa, makuyhdistelmiään, elementtejään. Siinähän se kiinnostavuus on - hyvä kokki osaa tehdä uusia makuja, ja minä syön mitä hän on luonut. Sehän se on hyvän ravintolan idea- eikä määräillä kokkia että ei sipulia eikä sitä ja tätä.
Johtuu varmaan siitä että remington tarvitaan pitämään esim. Kiinalaisparturi pois häiriköimästä miläli vartiontiliike toomii liian hitaasti.
Ja sitten se lähestymiskielto lähteekin mieskohteelta varsin liukkaasti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin allergisena on valitettavasti helpompaa syödä pikaruokapaikoissa, joissa annokset pysyvät aina samoina eikä mennä oikeisiin ravintoloihin, joiden listat vaihtuvat sesongin mukaan. Tekisi mielei joskus kokeilla muutakin kuin Heseä ja Kotipizzaa, mutta ei uskalla.
Vielä asiasta, en tykkää avata mun allergioita ravintolassa, se ei ole muille syöjillekään mukavaa kuultavaa. Tai puhumattakaan, että alkaisin kysellä että mitä tässä on ja mitä tässä ei ole ja saako tämän pois vai eikö. Koska on kyseessä minun ongelma voin tehdä sen verran, että selvitän etukäteen mitä ruoka sisältää ja mitä ei. Siksi nämä pikaruokapaikat on ihan parhaita! Suosittelen Heseä, Mäkkäriä ja Kotipizzaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä asiasta, en tykkää avata mun allergioita ravintolassa, se ei ole muille syöjillekään mukavaa kuultavaa. Tai puhumattakaan, että alkaisin kysellä että mitä tässä on ja mitä tässä ei ole ja saako tämän pois vai eikö. Koska on kyseessä minun ongelma voin tehdä sen verran, että selvitän etukäteen mitä ruoka sisältää ja mitä ei. Siksi nämä pikaruokapaikat on ihan parhaita! Suosittelen Heseä, Mäkkäriä ja Kotipizzaa!
Joo, ymmärrän pointtisi. En oikein tiedä mitään tunnelmaa latistavampaa kuin se, että naapuripöydästä alkaa ääni kohota:
- Eikö näitä valkosipulietanoita saa ilman valkosipulia?
- No, on meillä nämä talontapaan maustetut etanatkin, niissä ei ole valkosipulia
- Mutta niissä on tätä öljyä, joka aiheuttaa minulle (suolistokaasuja). Voisiko näitä saada ilman öljyä?
- Valitettavasti se ei ole mahdollista. Öljy on näiden etanoiden herkullisuuden salaisuus ja niitä on marinoitu siinä jo jonkin aikaa. Mutta meillä on täällä oikein hyvä vaihtoehto...
- Mikäs ravintola tämä tämmöinen on, kun asiakasta ei kuunnella! Tule, Pena, me lähdetään täältä kyllä v*ttuun!
Kokin avautuminen sisälsi ihan asiaa, mutta kielenkäyttö ja asian muotoilu ei mennyt ihan nappiin.
Jos Suomessa järjestää tilaisuuden, johon tulee 200 henkeä (suomalaisia), joukossa on 20 - 40 erikoisruokavalion haluavaa. Ystäväni on Skotlannissa töissä ja siellä luku on tilaisuudesta toiseen 0 - 2.
Kyllähän jossain on jotain mätää!
Oma kaasutteluhuone laktoosi-intoleranteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut valmistalopaketista, jossa on monta liikkuvaa osaa ja vertaat sitä kastikkeeseen, joka kenties on tehty jo aiemmin valmiiksi. Voi elämä! Tämä on niiin tätä.
Luulin, että annokset tehdään tilauksesta. Mutta nyt sitten tiedän, että ne tehdään jo aamulla valmiiksi ja kastiketta ei voi jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Kun menen illastamaan ravintolaan, en oikeastaan halua tietää, mitä tulen syömään. Annan kokille ns. Vapauden näyttää taitojansa, makuyhdistelmiään, elementtejään. Siinähän se kiinnostavuus on - hyvä kokki osaa tehdä uusia makuja, ja minä syön mitä hän on luonut. Sehän se on hyvän ravintolan idea- eikä määräillä kokkia että ei sipulia eikä sitä ja tätä.
Joo, no erilaiset ihmiset haluavat erilaista palvelua. Eivät kaikki mene kampaajallekaan sillä periaatteella, että annetaan täysin vapaat kädet, jotta kampaaja saa näyttää mielensä mukaan, mitä on oppinut viimeisimmässä koulutuksessa. Yhtä kaikki kyseessä on maksava asiakas, vaikka hän haluaakin määritellä, mitä hiuksille saa ja ei saa tehdä ja hän on oikeutettu palveluun ilman haukkumista.
Kukaan muu kuin toinen vatsa/suolistovaivainen ei voi tietää millaista tämä on. Se kun hymyssä suin istut siellä seurustelemassa ja toisten mennessä jatkolle ja drinksuille sinä kiirehdit jo hieman hikisellä otsalla kohti huonettasi ja vessaa. Ripuloit, hikoilet, turpoat ja kiemurtelet sängyllä.