Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?

Vierailija
31.08.2018 |

Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.

Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!

Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?

Kommentit (520)

Vierailija
41/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin mielenkiinnolla tätä keskustelua lukemaan ja petyin, kun fiksuja vastauksia niiltä, joilta käsitän tässä vastauksia haettavan, on tullut tosi vähän. Joitakin kyllä. Ymmärrän täysin sen, jos vararahastot on jouduttu käyttämään, eikä uutta ole OIKEASTI pystytty kasvattamaan. Ymmärrän myös jos ei OIKEASTI ole eikä ole ikinä ollutkaan varaa kerätä puskuria. Mutta täältä paistaa monien vastauksista se, että kyllä yhteiskunta elättää, jos paha päivä tulee tai "ei pahaa päivää tule". Mulla on hei uutisia: kyllä se voi tulla, kenelle vaan. Se voi tulla vaikka mulle heti huomenna. Tai vaikka tänään. Musta on käsittämätöntä, ettei ihmiset ota vastuuta itsestään ja kerrytä varallisuuttaan niin, että selviää edes jostain normaalista poikkeavasta. Tämäkin tietysti tulojen mukaan: jos saat 6000€/kk palkkaa, niin kyllä siinä kohtaa pitää aika isojakin vastoinkäymisiä pystyä taloudellisesti taklaamaan. 1500€:n kk-palkalla ei niin paljon, mutta väitän, että suurin osa pystyy tuostakin palkasta säästämään jos oikeasti haluaa. Mulla itsellä menee reilusti alle 1500€ kuussa menoihin, vaikka ymmärrän myös sen, että asun halvemmin kuin joidenkin ehkä on pakko, mutta mun olisi mahdollisuus tuosta säästää aika paljon, jos olisi tarve. Eikä se silti tarkoittaisi, etten voisi millään tapaa nauttia elämästä.

Se mua kismittää kaikkein eniten, että kuten tästäkin keskustelusta voidaan päätellä, todella moni on sitä mieltä, että kyllä yhteiskunta pelastaa. Sitten kun tulee se tilanne, että sitä pelastusta tarvitaan, niin kitistään, kun saa liian vähän, joutuu tekemään asioita sen rahan eteen ja kun ei raha mihinkään riitä. Kannattaisiko tätä miettiä siinä kohtaa, kun sitä rahaa voisi oikeasti olla säästöön laitettavaksi? Jos koet, ettei sitä ole niin paljon, oletko varma? Tarkastele kriittisesti menojasi ja mieti, mistä voisit luopua tai miten voisit jotain saada halvemmalla. Ihan vaikka puhelinliittymän kilpailutus, siitä voi lähteä. Ja ennen kuin joku sanoo, että kyllä olen varma, ettei tästä 300€:n kuukausibudjetista mitään säästetän, niin edelleen, tiedän, että on ihmisiä jotka ihan oikeasti ei voi säästää. Uskon kuitenkin että todella paljon enemmän on ihmisiä, jotka uskovat etteivät voi säästää, mutta oikeasti voisivat, jos oikeasti tarkastelisivat kriittisesti omia menojaan ja etenkin seuraisivat, mihin raha oikeasti menee. Miettisivät, mikä on oikeasti itselle tärkeää ja mikä ei.

Siinä kohtaa, kun todella se paha päivä tulee, on jokaisesta säästetystä eurosta hyötyä. Jokainen säästetty euro auttaa eteenpäin.

Vierailija
42/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala <3 Hän on pitänyt huolen, ja uskon että piää jatkossakin.

Netto n. 5800€/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ette saa yhtään mitään säästöön TE joilla ainakin on työpaikka? Meillä tulot on reippasti alle köyhyysrajan tällä hetkellä ja silti saan säästettyä. Tosin tässä tilanteessa ei lähdetä mille ulkomaanmatkoille eikä ajeta hienolla autolla, mutta kyllä minä pystyn elättämään perhettäni (lääkkeet, ruoka, laskut) enkä mitään tukia saa mistään. Velkojakaan ei ole yhtään enää. Miten voi joidenkin taloudenhallinta olla noin hukassa?

En ymmärrä minäkään. Minä sain rahaa säästöön ansiosidonnaisellakin, puhumattakaan nyt töissä olevana. No, en olekaan niitä naisia joilla pitää olla louis vuittonit ja puputennarit ja beiget huivit. Sekö sitten selitys, en tiedä.

Vierailija
44/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä säästän 2000e bruttotuloista, kun mies ei kuulemma 4000e tuloista saa penniäkään ikinä säästöön 🙄

Voi ei... Taas tuollainen mies.

Eli, jos teille tulee jokin taloudellinen vastoinkäyminen, sinä maksat teidän elämisen säästöistä jotka olet repinyt kasaan pienestä palkastasi?

Niin. Toki mies nyt maksaa elämisestä hiukan enemmän, mutta tuhlaa myös itseensä paljon enemmän kuin minä.

Vierailija
45/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä säästän 2000e bruttotuloista, kun mies ei kuulemma 4000e tuloista saa penniäkään ikinä säästöön 🙄

Eli, jos teille tulee jokin taloudellinen vastoinkäyminen, sinä maksat teidän elämisen säästöistä jotka olet repinyt kasaan pienestä palkastasi?

Niin. Toki mies nyt maksaa elämisestä hiukan enemmän, mutta tuhlaa myös itseensä paljon enemmän kuin minä.

Lisäyksenä että olemme miettineet naimisiinmenoa, mutta mies haluaa avioehdosta rajata oman firmansa pois ulottuviltani (mikä on toki ihan ymmärrettävää) mutta muut tulot ja menot ja omaisuus menisi eron sattuessa puoliksi. Jotenkaan en kuitenkaan tiedä onko tuo minun kannaltani fiksua.. esim. Autot ovat kokonaan firman nimissä ja tietysti kaikki miehen tulot tulevat firmasta ja minulla on omia säästöjä monta kymmentä tuhatta. Tarkoittaako se käytännössä että Jos eroamme niin mies saa yksin pitää kaiken firman nimissä olevan ja hankitun, mutta minun säästöni joudun kuitenkin jakamaan miehen kanssa? No tästä nyt voisi oikeasti tehdä omankin ketjun, kunhan mietin.

Vierailija
46/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 37: en näemmä osaa käyttää tätä alustaa,  lainnaukseni/vastaukseni katosi bittiavaruuteen.

En valitettavasti osaa vastata kysymykseesi. Infoa en juuri nyt jaksa kaivaa. Muistaakseni ( vahvasti mutulla siis mennään. toim. huom. ) asia oli sidoksissa työkyvyttömyysvuosiin. En tiennyt tällaisen asian olemassaolosta, kunnes Kela lähestyi minua via posti asiasta.

Kuten sanoin, kiitos Kela.

Mainittakoon samassa yhteydessä, että esim. lukioikäisenä (SYK ) kävin joka päivä töissä 17 -23/01 + satunnaiset vkloput ( Koko lukioajan ). Siis koulupäivän jälkeen ja luonnollisesti kesät eri duunissa.

Kustansin itse omat opiskelukustannukseni: siis kirjat, matkat toiselle paikkakunnalle etc.. Kledjut, menoni....kaikki. Olen ollut vuodesta -90 vegetaristi ( vegaani ), joten oli luonnollista hoitaa/kustantaa myös oma safkapolitiikka.

Niin - siis toki minäkin opiskelin viime vuosituhannella yliopistossa. En tosiaan muista tuota Kelan sääntöä.  Mielestäni tilanteestani ei kannata olla kateellinen/katkera omasta tilanteestaan. Voi hyvin ja tee jotain miellyttävää tänään.

Vierailija
47/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

faija vippaa

Vierailija
48/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä että olemme miettineet naimisiinmenoa, mutta mies haluaa avioehdosta rajata oman firmansa pois ulottuviltani (mikä on toki ihan ymmärrettävää) mutta muut tulot ja menot ja omaisuus menisi eron sattuessa puoliksi. Jotenkaan en kuitenkaan tiedä onko tuo minun kannaltani fiksua.. esim. Autot ovat kokonaan firman nimissä ja tietysti kaikki miehen tulot tulevat firmasta ja minulla on omia säästöjä monta kymmentä tuhatta. Tarkoittaako se käytännössä että Jos eroamme niin mies saa yksin pitää kaiken firman nimissä olevan ja hankitun, mutta minun säästöni joudun kuitenkin jakamaan miehen kanssa? No tästä nyt voisi oikeasti tehdä omankin ketjun, kunhan mietin.

Älä mene naimisiin ilman avioehtoa. Teidän kannattaa ihan oikeasti teettää avioehto juristilla, niin kaikki menee oikein. Jos olette aviossa ja eroatte, mies pitää kaikki firmaan kuuluvat jutut itsellään ja kaikki muu eli sinun omaisuus ja säästöt jaetaan. Meillä on avioehto avioeron varalle vaikkei mitään firmoja olekaan.

Vierailija
49/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pläänejä. Tulot: toimeentulotuki vajaa 500e/kk.

Systeri auttaa jos tulee paha tilanne, aina olen myöskin maksanut velan pois. Onneksi mitään ihan pahaa hätätilannetta ei ole tullut (vielä).

Vierailija
50/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole back up plania.

Jos tulee isompi meno, se on perikato.

Vierailija
51/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pienet pakolliset menot. Oikeastaan mun ei tarvitse tällä hetkellä "pakosti" maksaa kuin vuokra, sähkö ja netti. Eli minulla ei ole lainoja, osamaksuja tai autoa.

Työttömyyden iskiessä luottaisin pärjääväni minimituilla. Jos nyt tulisi jokin kuvitteellinen yllätysmeno, kuten eläinlääkärilasku, niin varmaan myisin jotain pois. Säästän pienestä palkasta koko ajan, mutta säästöt menevätkin yleensä johonkin kivaan (joulumenot, lomat tms).

Vierailija
52/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkivakuutus on molemmilla, eli perhe ei mene taloudellisesti sekaisin, jos jotain tapahtuisi. 

Työttömyysturva on toistaiseksi olemassa. 

Osaamme elää vaatimattomasti tarvittaessa.

Eläkesäästöissä on vähän ja sitten myöhemmin laitetaan sinne varmaan enemmän kun lapset ovat lentäneet pesästä, sen jälkeen on n. 20 vuotta aikaa kartuttaa eläkekassaa jos saamme terveitä olla. 

Ja tärkein: en mieti näitä yleensä ollenkaan, elämme päivän kerrallaan kuitenkin, enempää ei ole kenellekään luvattu.

Vierailija
53/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 3kk:ssa ehdi ansiosidonnainen loppua. Miten voi olla talous niin kireällä, että 3kk ansiosidonnaisella vetää talouden kuralle? Eihän se ole nettona kuin pari tonnia, ja maksat niitä kolme vuotta takaisin kuuden tonnin bruttotuloilla?

En ole ap, mutta esim minä yrittäjänä en saisi ansiosidonnaista enkä muitakaan tukia.

Huonosti olet hoitanut asiasi. Mun mies on myös yrittäjä, mutta hän on ottanut sellaisen työttömyysturvan joka olisi vastaava kuin entisessä hyväpalkkaisessa palkkatyössä.

Hoh hoijaa, se maksaa ja kaikilla yrittäjillä ei ole varaa siihen.

Vierailija
54/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta varasuunnitelmalle, elän kuten tähänkin saakka. Sossun seinästä ei raha lopu.

Juu ei niin.

Vierailija
55/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että kyllä raha tekee ylimieliseksi.

Jos ei ole mistä säästää niin ei silloin ole huonosti hoitanut asioitansa.

Meitä on paljon joilla säästöjä ei ole.

Täytyykin ruveta kukkoilemaan kun saan perinnön.

Noin moni tekee ja ei sanaakaan mistä se raha on tullut.

Vierailija
56/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastaminen menee suoraan ulosottoon.

Olen lukenut jos on ulosotossa ja säästää tilille ulosotto vie nekin rahat.

Olen harkinnut että rupean säästämään rahaa käteisenä kirjekuoreen.

Vierailija
57/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä säästössä, mut ne ei oo hetkessä käytettävissä. Tulot 52000 noin suunnilleen vuodessa brutto. Ja mun back uppini on pihi pitkäaikaistyötön veljeni, jolta lainata.

Vierailija
58/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ette saa yhtään mitään säästöön TE joilla ainakin on työpaikka? Meillä tulot on reippasti alle köyhyysrajan tällä hetkellä ja silti saan säästettyä. Tosin tässä tilanteessa ei lähdetä mille ulkomaanmatkoille eikä ajeta hienolla autolla, mutta kyllä minä pystyn elättämään perhettäni (lääkkeet, ruoka, laskut) enkä mitään tukia saa mistään. Velkojakaan ei ole yhtään enää. Miten voi joidenkin taloudenhallinta olla noin hukassa?

No meillä on velkoja,lisäksi olen sairastunut kolmeen vakavaan/krooniseen sairauteen jo nuorella iällä. Mies töissä,itse en tällä hetkellä.Kaksi lasta. Jos säästöjä on välillä ollutkin,ne on menneet. Aina tullut jotain,joku hajonnut tai olen sairastunut uudestaan.

Kertokaa toki miten säästää,jos vuokran ja laskujen/velkojen jälkeen jää 2 aikuiselle ja 2 lapselle n.800-900e/kk?

Vierailija
59/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästössä n. 200e tällä hetkellä ja pääosin vesilaskuun. Kuitenkin lapsiperheessä vettä käytetään runsaasti ja laskut sen mukaisia.

Lisäksi ollaan etsitty parempaa autoa, siihen on säästössä n. 1200e

Vierailija
60/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot: työmarkkinatuki + 9 euroa päivä ilmaistyön "palkka"

Menot: Varmaankin tonni, vaikea sanoa

Back up plan?! Saisi nyt edes nuo aivan pakolliset menot kustannettua. Miinuksella mennään, kuukaudesta toiseen.