Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajat tullaan pikkuhiljaa korvaamaan ulkomaalaisilla.
Siksi tuli uusi irtisanomislaki.
Eiköhän hoitoalan töitä riitä kaikille, kellä koulutus ja halu tehdä niitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Talouden brutto 7700 euroa, ei säästöjä pennin hyrrääkään. Minä en voi jäädä työttömäksi koska olen hoitsu ja kyllä me hätätilassa yhdellä palkalla selvittäisiin, koska ollaan aikaisemminkin selvitty miehen opiskellessa ilman tukia.
Miten on mahdollista, ettei joku laita noin isoista tuloista säästöön mitään? Tuntuu aivan käsittämättömältä.
Minulla lähtee palkkasummasta tietty määrä rahaa automaattiveloituksena säästötilille joka kuukausi pahanpäivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden iskiessä luottaisin pärjääväni minimituilla.
Eli pärjäisit 590/kk. "Luottaisit pärjääväsi". Mitä jos laskisit.
Olisin kyllä aivan hermorauniona jos ei olisi lainkaan säästöjä. Tällä hetkellä lähes koko palkka (4400 e/kk) menee elämiseen, sillä eron myötä maksan yksin asuntolainaa ja omakotitalon asumiskuluja. Vaikka säästössä on lähes 100 000 e ja omistamani metsän arvo toiset 100 000 e, niin silti tuntuu että pitäisi olla paremmin varautunut. En ymmärrä miten niin moni hyvin palkatussa työssä oleva ei ole kerryttänyt juuri lainkaan säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Backup plan: sossu.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Tuloni vaihdelleet 2100-3000e/kk välillä työstä riippuen. Olen alalla, jossa on loputtomasti määräaikaisuuksia. Työttömänä en ole ollut. Säästöjä noin 60 000e. Talossa kiinni noin 40 000e. Asuntolainaa on vielä jäljellä. Miehellä tulot hieman alle 4000e/kk. Säästöjä noin 70 000e ja perintönä tullut mökki ja talon puolikas. Arvo puolen miljoonan paikkeilla. Talostamme maksanut varmaan noin 20 000e. Lainaa siis jäljellä.
Vakuutukset on kuoleman tai tapaturmien (esim. Invalidisoituminen) varalta. Pärjäisimme useamman vuoden ilman toisen tai molempien tuloja, jos sattuisi jotain yllättävää.
Aloituksessa kysyttiin että mikä on plan b niillä joilla EI OLE SÄÄSTÖJÄ, sit tälläiset tulee tänne taas avautumaan .
Vierailija kirjoitti:
Eihän 3kk:ssa ehdi ansiosidonnainen loppua. Miten voi olla talous niin kireällä, että 3kk ansiosidonnaisella vetää talouden kuralle? Eihän se ole nettona kuin pari tonnia, ja maksat niitä kolme vuotta takaisin kuuden tonnin bruttotuloilla?
Mulla ansisidonnainen on about puolet palkasta. Kyllä se nyt tuntuisi, jos käytettävissä oleva raha tippuu 1500e/kk ja menot kuitekin samat
Tulen veronmaksajan kukkarolle hä hä hää. KALJAA MASSUUN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talouden brutto 7700 euroa, ei säästöjä pennin hyrrääkään. Minä en voi jäädä työttömäksi koska olen hoitsu ja kyllä me hätätilassa yhdellä palkalla selvittäisiin, koska ollaan aikaisemminkin selvitty miehen opiskellessa ilman tukia.
Työttömäksi tuskin jäät, mutta sairastua voit. Olisiko aika ruveta laittamaan hiukan sivuun joka palkasta?Sairaudet teillä harhaluuloisuushäiriöisillä tantoilla onkin aina mielessä. Se on teille suorastaan elämänne päämäärä.
Ei tarvii kun tulee vaihdevuodet, ei jaksa mitään. Tämä on niitä ikinuorekkaiden (omassa päässään) olevia harhoja, että ollaan kuolemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Tulen veronmaksajan kukkarolle hä hä hää. KALJAA MASSUUN!
Katkera eukko
Vierailija kirjoitti:
Backup plan: sossu.
Pappa betalar
Jos seinä tulee vastaan, päätän tuskat kerta luodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajat tullaan pikkuhiljaa korvaamaan ulkomaalaisilla.
Siksi tuli uusi irtisanomislaki.
Suomalaiset loppuu.
Tossa naapurissani elelee vanhempi nainen, jolla käy kotisairaanhoitaja ja joskus törmään häneen hississä tai kerroksessani.
Mukavan oloinen ja iloinen ulkomaalainen mieshenkilö - ilmeisesti lähi idästä. Ei ole näkynyt kotimaista hoitaja mallia kertaakaan.
Eli siihen se menee, kotimaiset hoitajat eivät hoida kotona asuvia vanhuksia, koska hoitajille ei käy tarjotut palkat.
Silleen tämä näyttää menevän ja hyvähän se on, että tänne tuleville on jo valmiiksi työpaikkakin - korvaavat ylipalkatut kotimaiset.
Samalla joutuu meillä koulutetut hoitajat kenties vaihtamaan ammattiaan (aikuiskoulutustuki loppuu) tai sitten tyytymään tarjottuun palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, ettei joku laita noin isoista tuloista säästöön mitään? Tuntuu aivan käsittämättömältä.
Minulla lähtee palkkasummasta tietty määrä rahaa automaattiveloituksena säästötilille joka kuukausi pahanpäivän varalle.
Se taitaa olla sitä elämistä ja kulutusta. Ei mikään palkka riitä, jos itse kustannat lounaat ym ulkona ja ulkomaan matkatkin.
Kansanedustaja Jungner aikoinaan sanoi, ettei hänellä mene oikein mihinkään rahaa, koska aina joku tarjoaa lounaan.
Sitten osti muistaakseni uuden moottoripyörän ja teki jonkun kalliin ulkomaan matkan, koska rahaa oli :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksi tuskin jäät, mutta sairastua voit. Olisiko aika ruveta laittamaan hiukan sivuun joka palkasta?
Vakaviin sairaukssin saa vakuutuksen - oisko ollut 15-20 euroa kuukaudessa. Työelämässä olon aikana terveysasiat hoitaa työterveys, joten ei ongelmana.
Ongelmaksi terveys tulee vasta eläkkeellä, jos tulee. Riippuu onko millasta remppaa tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien elämä Suomessa on tehty sellaiseksi, etteivät he voi säästää mitään. Kaikki rahat ovat yhteiskunnan yhteiskassassa, jotta ulkkareillekin riittää rahaa.
Aina voi säästää. Olin korona-aikana lomautettuna ja mä säästin sillä, että menin ruokajonoon ja keräsin pulloja ja tölkkejä. Niitä oli silloin paljon tarjolla. Euron, kun säästi viikossa, oli vuodessa 50 euroa kk.
Se on back-up plan. Ja voit ihan suomeksi sanoa varasuunnitelma. Or onko it jotenkin too vaikeaa for sinä?
Olen monisairas (ei kansantaudit) ja olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä ja se on noin 1089€/kk.
Miehelläni jää kesäkautena 1800 ja talvikautena 1100 verojen yms jälkeen.
Talvella saadaan eläkkeensaajan asumistukea joku 196€/kk.
Sairastumiset on minun kannalta nähty ja työttömyys ei uhkaa.
Mies on talvella ansiosidonnaisella. Ei oo saanut töitä vaikka hakenut.
Säästöjä on vain Asp-tili päälle 1000€/kk
Jossain vaiheessa koitetaan säästää enempi tonne.
Hyvin näillä rahoilla on pärjännyt.
Rahaa jää elämiseen.
Ei oo turhia laskuja, ei oteta velkaa. Vain asuntolaina sitten joskus.
Sisarukseni ovat suuripalkkaisia, velkaa sen edestä ja menivät kriisissä ulosottoon.
Yli varojen EI kannata elää.
Jos ei palkka tms riitä ostoksiin niin älä osta, lainat ne ongelmaksi tulee kriisissä.
Kannattaa säästää, se tuntuu olevan kadotettu taito nykyään...
Palkasta palkkaan, onneks on kumppani jolta saa lainattua aina ilman kiskurikorkoja kun tulee yllätys menoja, toivottavasti sitä joskus pystyy maksaan takaskin mutta eikai sillä väliä kerta yhdessä ollaan
Suomalaiset loppuu.