Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (520)
Ei ole säästöjä, elän aika lailla kädestä suuhun. Omat nettotuloni n. 1500/kk. Miehellä tuplasti. Maksetaan vuokra, auton osamaksu , vakuutukset , sähkölaskut ym aina tasan puoliksi. Mulla menee jotain 800 kuussa laskuihin, loput jää ruokaan yms. menoihin.
Hätätapauksissa olen pikaisesti harventanut keräilytavarakokoelmaani. Esim. kerran, kun kesälomabudjetti näytti hyvin heikolta, tempaisin nettimyyntikampanjan ja myin keräilyjuttuja 2.600 eurolla viikon aikana. Loma oli sillä pelastettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosoton jälkeen jää käteen 2100€/kk ja puolisolle noin 2500e nettona. Lapsia 2.
Tästä huolimatta niin suret menot, ettei säästöö jää mitään. Onneks on rakkaat vanhemmat turvana pahanpäivän varalla. Ja liittoon kuuluminen on iso pelastus työttömyyden varalle hetkeksi.
Mitä menoja voi olla ettei 4600e riitä?
Onko se sinusta jotenkin iso summa? Tuo perhe on virallisesti pienituloinen. Ei sillä elä 4-henkinen perhe mitenkään leveästi, vaan aika nuuka saa olla. "mitä menoja voi olla" kysyy ilmeisesti sinkkutalous, jolla ei ole asuntolainaa, automenoja työn takia, mitään harrastuksia, eikä lapsia.
Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Minun palkka on 4300 netto ja puolisolle toinen samanmoinen. Säästöjä vähän kerätään mutta ne myös käytetään kerran vuodessa, joko lomaan tai talon remppaamiseen. Tällä hetkellä, loman loputtua, ei siis säästössä juuri mitään ole. Alkaa taas uusi kerääminen pikkuhiljaa.
Ei todellakaan riittäisi meilläkään 4600 tulot, anteeksi nyt vaan.
Huhhuh, menee vaan pöpimmäksi, nyt kitkutellaan jo 8600 € nettotuloilla 4-h perheessä ilman että jää säästöjä. Kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, menee vaan pöpimmäksi, nyt kitkutellaan jo 8600 € nettotuloilla 4-h perheessä ilman että jää säästöjä. Kyynel.
Kuka kitkuttelee? Jos vastasit edelliselle eli minulle, emme kitkuttele, vaan elämme mukavasti.
Olen työttömänä, kuuluisin työkyvyttömyyseläkkeelle. Olisin kuulunut jo pitkään mutta olen juuttunut johonkin ihmeelliseen limboon.
NYt voimaantulleiden leikkausten, KELAn päätösten mielivallan ja terveydenhuollon tehottomuuden takia olen viimeisen vuoden ajan aktiivisesti toivonut kuolevani.
Itsemurha alkaa vaikuttamaan hyvinkin todennäköiseltä vaihtoehdolta jos asiat vielä tästä enemmän hankaloituvat.
Olen perheetön, joten ei sekään ole este täältä poistumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosoton jälkeen jää käteen 2100€/kk ja puolisolle noin 2500e nettona. Lapsia 2.
Tästä huolimatta niin suret menot, ettei säästöö jää mitään. Onneks on rakkaat vanhemmat turvana pahanpäivän varalla. Ja liittoon kuuluminen on iso pelastus työttömyyden varalle hetkeksi.
Onko se sinusta jotenkin iso summa? Tuo perhe on virallisesti pienituloinen. Ei sillä elä 4-henkinen perhe mitenkään leveästi, vaan aika nuuka saa olla. "mitä menoja voi olla" kysyy ilmeisesti sinkkutalous, jolla ei ole asuntolainaa, automenoja työn takia, mitään harrastuksia, eikä lapsia.
Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Minun palkka on 4300 netto ja puolisolle toinen samanmoinen. Säästöjä vähän kerätään mutta ne myös k
Suomessa on paljon perheitä joiden yhteenlasketut nettotulot (työstä) jää reilusti alle 3000e! Hekin joutuvat pärjäämään tässä samassa ylikalliissa yhteiskunnassa ilman tukia.
Me olemme hyvätuloinen + eläkeläinen ja meidän netot yhteensä 5800e.
Te olette erittäin hyvätuloisia 8600e netoillanne!! 1% rikkaimpien joukossa, ette alempaa keskiluokkaa mitenkään!
Yllättävän isolla osasta ihmisistä ei ole mitään suunnitelmaa. Eivät edes uhraa sille ajatuksia. Elävät täysillä hetkessä ilman huolta huomisesta. Kun osuu tuulettimeen, syyn löytää muualta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien elämä Suomessa on tehty sellaiseksi, etteivät he voi säästää mitään. Kaikki rahat ovat yhteiskunnan yhteiskassassa, jotta ulkkareillekin riittää rahaa.
Ei köyhien kuulukaan säästää. Muuten hän ei olisi köyhä. Doh, Säästäminen ei kuulu kaikille.
Mulla ei ole käytännössä mitään säästöjä. Jos hätä iskisi päälle, pitäisi varmaan mennä nöyränä lakki kourassa miljonääri-veljeni luo kerjuulle. Sitä kyllä välttäisin ihan vihoviimeiseen hetkeen asti.
Backup plan on se, että töissä ilmoitetaan lomautuksista tai irtisanomisesta viikkoja etukäteen eli pystyy tekemään muutaman korjausliikkeen talouteen, liitosta saa rahaa noin kahden kuukauden päästä työttömyyden alkamisesta, tuskin me molemmat puolison kanssa jäämme työttömiksi samaan aikaan, laskujenmaksutili, jossa on extraa laskuja varten ja työttömänä menot pienenee ainakin minulla 450e kuussa, S-tilin säästöt, lasten menoihin lasten tilien rahat, lapsilisä, ja visakortti.
Jos nyt jäisin työttömäksi työttömyysetuuden veroprosentti olisi todella pieni kun lähestytään jo loppuvuotta.
Talouden tulot 120 000€/vuosi bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Minun palkka on 4300 netto ja puolisolle toinen samanmoinen. Säästöjä vähän kerätään mutta ne myös k
Onkohan brutto ja netto sekaisin sinulla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Minun palkka on 4300 netto ja puolisolle toinen samanmoine
Suomessa on paljon perheitä joiden yhteenlasketut nettotulot (työstä) jää reilusti alle 3000e! Hekin joutuvat pärjäämään tässä samassa ylikalliissa yhteiskunnassa ilman tukia.
Me olemme hyvätuloinen + eläkeläinen ja meidän netot yhteensä 5800e.
Te olette erittäin hyvätuloisia 8600e netoillanne!! 1% rikkaimpien joukossa, ette alempaa keskiluokkaa mitenkään!
On varmasti paljon sellaisia perheitä, kukaan ei varmaan väittänytkään, ettei olisi. Mutta ei ne tulot ole suuret millään mittarilla, kun yksi tuossa ihmetteli että "miten ei riitä". 2300 per aikuinen, tulot ovat silloin pienet. Vielä lisäksi kaksi lasta elätettävänä.
Kirjoitin vain että itse en pärjäisi sillä summalla nyt. Olen kyllä pärjännyt ja pienemmälläkin, esim opiskelijana, tulot taisi olla joitain satasia kuukaudessa. Olen opiskellut kaikkiaan 8 vuotta lukion jälkeen, tiedän mitä on köyhä elämä (ihan yhtä köyhät vanhemmat ei tukeneet). Mutta nykyiseen elämänmenoon tuo 4600 ei riittäisi.
Emme todellakaan ole top 1% näillä tuloilla. Silloin vuositulo pitäisi olla enemmän kuin 134 000 (netto per henkilö), ei meillä ole, ei edes lähelle.
Meidän tulot ovat keskiluokkaiset, reilu 4000 per pää, no ehkä ei sitten alempaa keskiluokkaa. Sinne olen pitkään kuulunut ja sinne itseni edelleen miellän. Voi olla että nyt ylletään ylimpään tulodesiiliin, mutta varmasti ei top 1%.
Vierailija kirjoitti:
Backup plan on se, että töissä ilmoitetaan lomautuksista tai irtisanomisesta viikkoja etukäteen eli pystyy tekemään muutaman korjausliikkeen talouteen, liitosta saa rahaa noin kahden kuukauden päästä työttömyyden alkamisesta, tuskin me molemmat puolison kanssa jäämme työttömiksi samaan aikaan, laskujenmaksutili, jossa on extraa laskuja varten ja työttömänä menot pienenee ainakin minulla 450e kuussa, S-tilin säästöt, lasten menoihin lasten tilien rahat, lapsilisä, ja visakortti.
Jos nyt jäisin työttömäksi työttömyysetuuden veroprosentti olisi todella pieni kun lähestytään jo loppuvuotta.
Talouden tulot 120 000€/vuosi bruttona.
Lisään vielä. Lomautus, työttömyys on osunut omallekin kohdalle meillä molemmilla, myös molempien lapsuudenperheissä ollut työttömyyttä.Eli kokemusta on. Varasuunnitelmaan voi lisätä kirppismyynnin. Siitä saisi muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Minun palkka on 4300 netto ja puolisolle toinen samanmoine
Onkohan brutto ja netto sekaisin sinulla....
Kuinka niin? Mun nettopalkka on 4300 ja minua jo korjattiin että sillä ei olla enää alempaa keskiluokkaa. Sen virheen tein, mutta kyllä minä bruton ja neton eron ymmärrän. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 8600 euron nettotuloilla olla tulojen puolesta alempaa keskiluokkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Minun
Itse sekoitat noilla selityksillä asioita. Nyt kerrot että tulot 4000 per pää. Aiemmin sanoit 4000e NETTO. Yritä päättää puhutko brutosta vai netosta. Selvennyksenä netto on verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän isolla osasta ihmisistä ei ole mitään suunnitelmaa. Eivät edes uhraa sille ajatuksia. Elävät täysillä hetkessä ilman huolta huomisesta. Kun osuu tuulettimeen, syyn löytää muualta.
No ei mullakaan varsinaista "suunnitelmaa" ole, mutta jos paska osuu tuulettimeen niin sitten myydään talo. Se on ostettu sitä silmälläpitäen, että ei ole muuttotappiokunta. Kodin myyminen ei olisi maailmanloppu, mitä se joillein tuntuu olevan. (lehtiartikkeleissakin itketään kun täytyy muuttaa). Koti voi olla melkein missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sinusta jotenkin iso summa? Tuo perhe on virallisesti pienituloinen. Ei sillä elä 4-henkinen perhe mitenkään leveästi, vaan aika nuuka saa olla. "mitä menoja voi olla" kysyy ilmeisesti sinkkutalous, jolla ei ole asuntolainaa, automenoja työn takia, mitään harrastuksia, eikä lapsia.&nb
"Itse sekoitat noilla selityksillä asioita. Nyt kerrot että tulot 4000 per pää. Aiemmin sanoit 4000e NETTO. Yritä päättää puhutko brutosta vai netosta. Selvennyksenä netto on verojen jälkeen."
Nyt kerrot että tulot 4000 per pää. Aiemmin sanoit 4000e NETTO.
Eihän tuossa ole ristiriitaa. Tulot on nettotulot. Muuta ei ole väitetty. Missään en väittänyt puhuvani bruttotulosta, se on vain sinun päässäsi että ilmeisesti oletat sanan "tulot" tarkoittavan bruttoa.
...luin vielä läpi. Tällä sivulla on puhuttu nettotulosta, nettopalkasta, netosta, ja tulosta. KUKAAN ei ole puhunut brutosta.
Ihan kuin muinaisella lemmikkipalstoilla, jos ei jatkuvasti kirjoita pilkulleen sanasta sanaan samoin, niin johan joku kirjolla oleva romahtaa.
Varasuunnitelma