Mä en tajua niitä opettajia jotka eivät päästä oppilasta vessaan
Mul oli tänään tokal tunnil koulus hirvee pissahätä ja menin sanomaan siitä opettajalle mutta se vastas pettynyt ilme kasvoillaan että ei täs oo enää ku kuusi minuuttia että onko mun ihan pakko päästä vessaan. Sanoin että on mutta en päässyt. Ärsyttää tälläiset opettajat jotka eivät päästä vessaan. Ja mitävarten sillä oli pettynyt ilme kasvoillaan? Minunhan olisi pitänyt olla pettynyt kun en päässyt pissalle. Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (134)
Mun tyttärellä on erittäin runsaat kuukautiset. Parina ekana päivänä siellä vessassa pitää ihan oikeasti päästä käymään tunnin välein kun ei vielä tamppooneja pysty käyttämään. Haluaisi salata asian kun on vasta viidennellä ja ei todellakaan ole sinut asian kanssa. Tuplatunteja kuitenkin on niin pakko on välillä kesken tunnin pyytää lupaa päästä vessaan. Hirvittää ajatus että vastaan tulisi natsiope jonka mielestä pitää voida pidätellä. Siinä sitten vuotaisi pitkin lattioita, eikä varmaan ikinä kehtaisi mennä takaisin kouluun.
Opettajana musta on tosi kurjaa, että monet käyttää vessahätää vain tekosyynä päästäkseen pois tunnilta. Joissain kouluissa se kuuluu kulttuuriin. Ei kaikissa, mutta monissa. Mutta kurjaa se on joka tapauksessa. Minä koen, että pakkohan mun on sitten sinne vessaan päästää, koska tottakai joskus se hätä on todellinenkin. Luulen tietäväni aika hyvin, milloin se on tekosyy ja milloin todellinen syy, mutta sääntöjen pitää olla samat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä kävisi vessassa ennen tuntia niin silti saattaa tulla kova hätä, kummallista kun täällä jotkut eivät sitä tajua, pa*kat heidän mielipiteistään.
Mitenköhän ihmiset oikein pärjäävät työelämässä kun paskalla pitää voida rampata kesken sydänleikkauksen, postinjaon, lennon, pelastustehtävän tai asunnon näytön.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Välitunnit on aikaa käydä vessassa, tai juuri ennen luokkaan saapumista. Kyllä 1.-2. Luokkalaiset päästän kesken tunninkin kun ovat niin pieniä etteivät osaa vielä välttämättä ennakoida, mutta sellainen 10+ lapsi ymmärtää tämän asian ilman selittelyjäkin, että en voi päästää jokaista vessaan vinkujaa kesken tunnin pissalle. Nimittäin kun antaisin sinulle luvan lähteä, olisi pian kaikilla hätä, eikä opettamisesta tulisi mitään. Yritä siinä opettaa uutta asiaa tai antaa ohjeita, kun porukka istuu vessassa.
Erityisen tuen lapset tietysti erikseen, heillä on ihan omat kuviot muutenkin, mutta noin niinkun normaalien oppilaiden kesken sääntö on se, että tunnilta ei lähdetä vessaan ilman opettajan suostumusta. Näin se on järjestyssäännöissäkin.Ope 42
Tiedätkös opettaja mitä: Useat oppilaat haluavat sinne vessaan tunnin aikana siksi, että ne vessat saattavat olla välituntisin oikeita kiusauksen pesiä. Muistan kuinka tyttöjengi majoittui välitunnilla vessaan meikkaamaan ja jos sinne sitten meni oikeasti tarpeilleen, hihiteltiin että lori lori tai että haisee tai että "toi meni vaihtaan tampoonia, sillä on menkat hahhaaa..."
Oli tosi kiva siinä sitten seiskaluokkalaisena yrittää käydä pissalla. Ainoa toivo oli päästä tunnilla, muuten jouduit pidättämään vaikka sitten koko päivän. Välituntivalvojia kiinnostaa tasan 0 se mitä vessassa tapahtuu.
Onneksi silloin kyllä tunnilta pääsi vessaan. Ei onneksi ollut tuollaisia opettajia.
Olen aikuinen ja minulla on niin pieni rakko, että jos en pääse vessaan kun olen jo vailla tunnin pidättänyt niin pissa tulee läpi. Ja joillekin voi olla esim. ärtyneen suolen oireyhtymä jolloin vessaan on vaan mentävä. Jatkossa jos on sellainen hätä ettet voi pidättää, niin sanot että nyt on mentävä etkä kysele lupaa. Jos tulee sanomista jälkeen päin niin kerro opettajille että oli niin kova hätä että oli pakko lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Välitunnit on aikaa käydä vessassa, tai juuri ennen luokkaan saapumista. Kyllä 1.-2. Luokkalaiset päästän kesken tunninkin kun ovat niin pieniä etteivät osaa vielä välttämättä ennakoida, mutta sellainen 10+ lapsi ymmärtää tämän asian ilman selittelyjäkin, että en voi päästää jokaista vessaan vinkujaa kesken tunnin pissalle. Nimittäin kun antaisin sinulle luvan lähteä, olisi pian kaikilla hätä, eikä opettamisesta tulisi mitään. Yritä siinä opettaa uutta asiaa tai antaa ohjeita, kun porukka istuu vessassa.
Erityisen tuen lapset tietysti erikseen, heillä on ihan omat kuviot muutenkin, mutta noin niinkun normaalien oppilaiden kesken sääntö on se, että tunnilta ei lähdetä vessaan ilman opettajan suostumusta. Näin se on järjestyssäännöissäkin.Ope 42
Tiedätkös opettaja mitä: Useat oppilaat haluavat sinne vessaan tunnin aikana siksi, että ne vessat saattavat olla välituntisin oikeita kiusauksen pesiä. Muistan kuinka tyttöjengi majoittui välitunnilla vessaan meikkaamaan ja jos sinne sitten meni oikeasti tarpeilleen, hihiteltiin että lori lori tai että haisee tai että "toi meni vaihtaan tampoonia, sillä on menkat hahhaaa..."
Oli tosi kiva siinä sitten seiskaluokkalaisena yrittää käydä pissalla. Ainoa toivo oli päästä tunnilla, muuten jouduit pidättämään vaikka sitten koko päivän. Välituntivalvojia kiinnostaa tasan 0 se mitä vessassa tapahtuu.
Onneksi silloin kyllä tunnilta pääsi vessaan. Ei onneksi ollut tuollaisia opettajia.
Tiedätkö mitä, siksi kirjoitinkin tuohon että tunnin alussa. Päästän kyllä vessaan vanhemmatkin jos kysyvät tunnin alussa, ennen kuin varsinaisesti tunti on ehtinyt alkaa, mutta en kesken tunnin.
Ope 42
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen ja minulla on niin pieni rakko, että jos en pääse vessaan kun olen jo vailla tunnin pidättänyt niin pissa tulee läpi. Ja joillekin voi olla esim. ärtyneen suolen oireyhtymä jolloin vessaan on vaan mentävä. Jatkossa jos on sellainen hätä ettet voi pidättää, niin sanot että nyt on mentävä etkä kysele lupaa. Jos tulee sanomista jälkeen päin niin kerro opettajille että oli niin kova hätä että oli pakko lähteä.
Niin, ne erityistapaukset tietysti erikseen, aivan kuten kirjoitin. Heillä on omat kuviot.
Ope 42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä kävisi vessassa ennen tuntia niin silti saattaa tulla kova hätä, kummallista kun täällä jotkut eivät sitä tajua, pa*kat heidän mielipiteistään.
Mitenköhän ihmiset oikein pärjäävät työelämässä kun paskalla pitää voida rampata kesken sydänleikkauksen, postinjaon, lennon, pelastustehtävän tai asunnon näytön.
Ei kiinnosta sinun mussutus, muka täydellinen ihminen, hah, tukehdu täydellisyyteesi.
Täällä ruskeassa talossa me kusemme toistemme suihin.
Jos oppilas kylmän rauhallisesti kusisi housuihin, niin varmaan opettaja sen jälkeen ymmärtäisi toimia toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä "mulla on oikeus!!!!" looserit koskaan töihin mene ja sossu hoitaa kämpät. Persuuden näkee pikku pissishoron pakkelinaamastakin jota sinne "vessaan" mennään lisäpakkeloimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas kylmän rauhallisesti kusisi housuihin, niin varmaan opettaja sen jälkeen ymmärtäisi toimia toisin.
Ei, kyllä hänellä siinä vaiheessa olisi ” täysi tukitoimet” käytössä ja joustava pääsy vessaan. Sitten vaan tunnilla selitettäisiin muille jotka kysyvät vessalupaa kun pissaliisakin pääsi, että pissaliisa onkin ”erityinen”.
Eskarilaiset ja ekaluokkalaiset eivät vielä välttämättä osaa ennakoida vessatarpeitaan , mutta siitä vanhemmat kyllä. Poikkeukset vahvistavat säännön.
Ei ole normaalia ettei voi pidättää 45 min!
Itsellä on yliaktiivinen rakko ja vuorokausivirtsan määräkin parhaimmillaan ollu 7 litraa, vessassa käyn n. 20-40 kertaa vuorokaudessa. Nuorempana ja lapsena oli sama ongelma, mutta silloin ei vielä asiaa oltu tutkittu ja diagnoosia saatikka lääkitystä ei ollut. Muistan aina erään luokkaretken, kun vessahätä iski junamatkalla ja opettaja ei päästänyt vessaan, eikä lähtemään aikasemmin asemalta. Itkien lähdin asemalta juoksemaan täysillä kotiin ilman lupaa, kun rakkoon sattui ja pelkäsin jatkuvasti, että housuun tulee.
Vieläkään en mielelläni avaa tätä ongelmaa yhtään kenellekkään, työpäivät selviän sillä, että en yksinkertaisesti juo yhtään mitään, en kahvia enkä vettä, silti joudun vähintään tunnin välein käymään vessassa, sitten illalla vietänkin aikani vessassa, kun paikkailen nestehukan tuhoja. Nykyään onneksi on lääkitys siihen ettei virtsa vain tule.
Pointtini onkin se, että aina sen lapsen sairauksia ei välttämättä ole diagnosoitu. Se hätä saattaa olla todellinenkin ja mitäs jos lapselle/nuorelle pamahtaakin yhtäkkiä ripuli? Toki varmasti löytyy tapauksia jotka käyttävät tätä vessassa käyntiä siihen, että pääsevät aikaisemmin lähtemään.
Meillä oli peruskoulussa sääntö, että välkät on veskireissuja varten, ei tunnit..
Sitten kävi niin, että luokan hiljainen tytö vaivoin uskalsi pyytää veskiluvan. "Viisi minuuttia, kyllä kestät!"
Ei kestänyt. Oksennus ja ripuli tuli siihen paikkaan, luokan eteen, osittain opettajan avonaiseen salkkuun. Ei olisi kerennyt veskiinkään.
Tiukkoja sääntöjä sittemmin höllättiin.
No eipä sitä päivittäin oksenneta, kusta tai paskota kun pitää tunnilla olla. Olen ollut 20 vuotta opettajana, enkä ole vessaan päästänyt kesken tunnin eikä kukaan ole ulostanut luokassa.
Olen erityisopettaja yläkoulussa ja päästän kyllä vessaan tunnilla. Joskus saatan sanoa, että älä mene, kun kello soittaa 30 sekunnin päästä... Sen huomaa, kun kyse on siitä, että haluaisi karata jo käytäville. Toisaalta jos se helpottaa keskittymistä, että saa vähän käydä vaeltelemassa tunnilla käytävillä, niin menköön. Pääsääntöisesti siis päästän. Päästin aineenopenakin. Esimerkiksi menkat voi olla niin runsaat, että ne tulvii suorastaan ja on pakko mennä heti vaihtamaan vessaan tai muuten on punaiset housut.
Nykyään kun kaikki on niin hiton yksilökeskeistä että on vain omia oikeuksia ja minäminä, niin ei edes ajatella asiaa mitä se tarkoittaa koko luokan kannalta, opetuksen kannalta, että vaaditaan saada rampata kuten lystää vessassa, tai jossain muualla. Ennenvanhaan ei ollut puhettakaan mistään vessateissuista kesken tunnin! Oltiin sillä tavalla yhteidöllisempiä ja kunnioitettiin myös muita.
Tulee se kun tosissaan punnaa.