Ostosrauha apteekeissa ja tietoturvasi
Risooko kun et saa rauhassa katsella apteekin valikoimaa, kun monta kertaa udellaan ja kysellään, ja perässäsi kyylätään? Entä jos asioitasi kailotetaan kovaan ääneen niin että muutkin kuulevat?
Nyt on keino vaikuttaa, osallistu kyselyyn. Aikaa 9.9. asti Voit voittaa sähköpyörän.
Kommentit (200)
Ihan mahdollista, että ainakin osa apteekin henkilökunnasta pitää yhtä lailla kuormittavana tätä, kun asiakasta pitää heti mennä puhuttelemaan, pitää kysellä, seurailla, myydä... Ainoa keino heillekin ulos tästä hlvtistä olisi se, että asiakkaat valittaisivat tästä meiningistä. Pelkästään täällä nettipalstoilla valittaminen ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet voi ostaa netistä nykyään, joten eipä sinne apteekkiin ole tarvetta astua kuin akuuteissa asioissa. Parin vuoden päästä tuskin näissäkään tilanteissa.
Farmaseuteilla ja proviisoireilla on ammattinsa puolesta lääkeneuvontavelvollisuus. Vaikka apteekkarit (eli apteekkien omistajat) haluavat lisämyyntiä, täytyy muistaa, että kontaktoinnissa on sen lisäksi kyse myös tuon velvollisuuden täyttämisestä. Ihmisten- ja tilanteenlukutaito on sitten erikseen. Sen puutteen nyt voi yleistää osaan kaikkien alojen aspa-henkilöistä.
Ei viitsisi turhaan maksaa postikuluja, kun ne lääkkeet saa haettua kauppareissun yhteydessä.
Mitä postikuluja? Yliopiston apteekilla toimitus 0€
Minä ainakin boikotoin Yliopiston apteekkia, koska se on juuri näitä pahimpia "avun" tyrkyttämispaikkoja, ja juuri siellä kaikkein eniten seurataan kannoilla kuin jokainen asiakas olisi potentiaalinen varas. Tilaan kyllä paljon muista nettiapteekeista, mutta niissä on maksullinen toimitus. Maksan kyllä mielelläni muutaman euron siitä, että saan tehdä ostokseni rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas apteekissa kysyn aina apua. En viitsi/halua tutustua sen tuotteisiin ominpäin, kun tekisin kuitenkin heräteostoksia. Apua kysymällä pääsee halvemmalla.
Voit myös ottaa mukaan vain hankintaasi tarvittavan määrän käteistä, ei yhtään ylimääräistä, ja maksukortit jätät kotiin tai autoon. :D Enpä ole tajunnutkaan että apteekkikin voi olla noin houkutteleva paikka heräteostoksille, että ihan vetää budjetin tiukille.
No, onko joku toinenkin käynyt antamassa tuon kyselyn kautta palautetta, että älkää ahdistelko ja kailottako siellä apteekissa? Jos se sähköpyörä tulee mulle, kasvaa apteekki-valikoimani. Jaksan ajella kauemmaksikin tarvittaessa, kunhan löydän apteekin jossa ei henkilökunta ole maanista ja hysteeristä.
Menin kerran apteekkiin ajatuksena kenties ostaa kasvojen täsmähoitotuotetta ylähuulen pigmenttimuutoksen häivyttämiseksi. Olin lukenut kehuja tuotteesta lehdestä. No, kun kävelin kosmetiikkaosastolle, parin sekunnin sisään tuli farmaseutti kyselemään, että millaista tuotetta etsin. Sanoin sitten, että no tuosaahan on toi tuote ja otin sen kouraani, siinä vaiheessa farmaseutti oli, että no missä sul on pigmenttimuutosta. Minä vaikeana sit koitin supista, että no.täs ylähuulessa on ku en oo käyttäny aurinkosuojaa ja sitte tämä farmaseutti isoon ääneen kailottaa, että missä sitä on, ei hän näe kyllä yhtään. Minä sitten sanoin jo ärsyyntyneenä, että ei ehkä nyt näy kun olen peittänyt paksulla meikillä, mutta näkyy jos olen naturellina, mutta antaa olla. Meni niin hermot, että kävelin ulos apteekista ja tilasin sen tuotteen sitten ulkomaisesta nettikaupasta. Oli halvempikin.
Ylipäätään kosmetiikan ostaminen apteekista on ihan raivostuttavaa. Rakastan kosmetiikkaa, ymmärrän paljon aineosaluetteloista ja haluaisin rauhassa katsella eri vaihtoehtoja, mutta koko ajan tulee joku tyrkyttämään apuaan. Aina sanon, että en tartte apua, mutta kun niitä tyrkyttäijä on monta, niin on ärsyttävää koko ajan olla kommunikoimaan. Tulee ylipäätään se fiilis, että pitää ottaa se eka käteen osuva purkki hyllystä ja mennä heti kassalle, apteekissa ei saa olla hidas mietiskelijä.
Menin ostamaan Basibact-voidetta, koska en enää saanut haavanpuhdistu-aineella tuhoittumaan tulehdusta, joka oli korvalehdessäni, korvakorun reiässä.
Farmaseutti halusi tietää mihin Basibactia tarvitsen. Suomenkieli ei ollut hänen äidinkielensä. Vaikka puhuessani osoitin vielä sormellani tulehtunutta korvalehteäni, niin hän puhkesi kauhistuneeseen parkuun että ”kun korvasta valuu märkää pitää mennä lääkäriin” jne. :D Ei enää kuullut mitään mitä yritin selittää.
Otin voidetuubin, sanoin jotakin että ”juu juu menen lääkäriin”, ja menin maksamaan voiteeni ja äkkiä ulos. Varmaan kuulolla olevat pitivät mua aika kylmähermoisena hulluna! Ja turha sanoakaan, mutta Basibact hoiti homman.
kuulokkeet korville ja hymyile vaan ei kitos, tai esittää ulkomaalaista
Sinällään ihan jees että tulevat auttamaan, mutta kun he eivät läheskään aina tunne myymiään tuotteita... Usein kun kysyn jotain tuotteesta, alkavat farmaseutit lukemaan tietoja siitä paketin kyljestä. Samalla tavalla voisin lukea samat tiedot itsekin.
Jos etsin esim. silmätippoja missä on suljettava pipetti (tiedän että sellaisia on kun olen aiemmin käyttänyt, en vain nyt muista merkkiä) ei farmaseuttikaan osaa sanoa mikä tuote on kyseessä vaan alkaa lukemaan yksitellen pakettien kyljistä.
Ostan aina samanmerkkistä eläinlääkärin suosittelemaa matolääkettä koiralleni. Koirani on iso, joten lääkettä täytyy ostaa aina useampi pakkaus yhtä madotusta kohden. Muistan annostuksen ja pakettimäärän jo ulkoa. Viimeksi kun otin paketit hyllystä ja olin lähdössä kohti kassaa, tuli farmaseutti vielä kysylemään että miksi noin monta pakettia. Kun kerroin koirani painon hän otti yhden paketeista käteensä ja rupesi vielä ynnäilemään annostusta. Mitä se oikeasti kuluu apteekkihenkilökunnalle minkä kokoinen koira minulla on? Miten ihmeessä ne joilla on monta isoa koiraa saa ylipäätään ostettua matolääkkeitä? Varmaankin netistä tai eläinlääkäristä. Tuollainen ärsyttää varsinkin silloin kun olisi kiire ja tarkoituksena on vaan napata tuotteet ja päästä pois nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kerran reissulla ollessa menin apteekkiin ostamaan tiettyä yskänlääkettä (ainoa joka toimii kuivaan yskään jota mulla on usein talvisin) jota ei pikkuruisen kotikaupunkini apteekeissa ole. Farmaseutti tuli eteen ja valisti ettei yskänlääkkeet oikeasti auta mitään, ja ikäänkuin yritti blokata mun pääsyn hyllylle. Tiedän että varsinkin kyseistä lääkettä jotkut naukkailee muihinkin tarkoituksiin, mutta huvitti kun kuvittelin että ruokakaupassa myyjä tunkisi lihatiskin eteen ja alkaisi paasata lihansyönnin epäeettisyydestä ja haitallisuudesta, tai tulisi maitohyllyn eteen kyselemään onko multa tutkittu laktoosi-intoleranssi, kun muuten maito voi pierettää. :D
Ei niillä käsikauppalääkkeinä myytävillä yskänlääkkeillä oikein taida päätään sekaisin saada, mahansa kylläkin. Niihin on lisätty ilmeisesti jotain laksatiivisia aineita estämään ylenmääräinen kittaaminen. (Ei, en tiedä kokemuksesta.)
Ja sitten kun nämä asiakaspalvelijat eivät edes tunne tuotteita. Jos kysyy jotain, niin sitten luetaan yhdessä pakkausten kylkiä, osaan lukea niitä ihan itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat todella omituisia. He ovat valmiita haahuilemaan apteekkien hyllyriveillä vaikka kuinka kauan etsien jotain tuotetta, vaikka farmaseutti etsisi tuotteen puolessa minuutissa ja sen jälkeen sen voisi mennä maksamaan ja poistua hoitamaan muita asioita. Missä muussa liikkeessä tahansa myyjien puute saa aikaiseksi valitusta, mutta apteekeissa valitetaan kun avuliaita farmaseutteja on asiakkaita palvelemassa.
Miksi pitäisi vastaanottaa apua ja altistua lisämyynnille, jos ei itse halua? Mä väistelen henkilökuntaa muissakin liikkeissä, haluan itse rauhassa katsoa ja tehdä ostopäätöksen eikä se onnistu, jos joku kuikuilee olan takana. Ihan riittävän nopeasti löydän itsekin hakemani ja voin esim lukea pakkaustekstit sitten rauhassa.
Samaa mieltä. Tykkään apteekkikosmetiikasta, ja haluaisin rauhassa tutkia ja vertailla eri tuotteita. Osaan lukea inci-listoja, ja tiedän millaiset tuotteet sopivat iholleni. Kosmetiikkaa ei kuitenkaan saa katsella rauhassa kun pitää sanoa neljälle eri työntekijälle että ei kiitos, en tarvitse apua. Sitten kun viides tulee kertomaan tuotteista, niin ostan vaan äkkiä jonkun yhden jutun ja lähden menemään. Mikäli saisin katsella rauhassa, niin ostaisin todennäköisesti paljon enemmän. Luulen että moni muukin tekisi näin, jos saisi kulkea ja katsella rauhassa että mitä kaikkea löytyykään.
Kiitos aloittajalle tuosta linkistä, kävin vastaamassa. Minä toivoisin myös jotain äänieristettyä koppia jossa voisi rauhassa puhua lääkityksestä ilman, että naapurin Pirkko ja työpaikan Irmeli ja Pertti-serkkukin sitä voivat kuunnella ;)
Suomalaiset ovat kyllä maailman junteinta porukkaa. Naurettavaa vinkumista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat todella omituisia. He ovat valmiita haahuilemaan apteekkien hyllyriveillä vaikka kuinka kauan etsien jotain tuotetta, vaikka farmaseutti etsisi tuotteen puolessa minuutissa ja sen jälkeen sen voisi mennä maksamaan ja poistua hoitamaan muita asioita. Missä muussa liikkeessä tahansa myyjien puute saa aikaiseksi valitusta, mutta apteekeissa valitetaan kun avuliaita farmaseutteja on asiakkaita palvelemassa.
Mä en ole mitenkään vajaa ja osaan itsekin lukea, joten en tarvitse esim. työntekijää lukemaan mulle pakkausselosteita. Hoidan asian nopeammin itse ja ärsyynnyn, kun joku liimautuu seuraan.
Tai tuo hintojen vertailu. Kerrankin menin hakemaan parasetamolia, vertailin hintoja että voisin ostaa halvimman. Siihen tietysti tryykäsi saman tien työntekijä, joka kysyi voiko auttaa. Sanoin, että no ei sen kummempaa, ihan vaan edullisinta 500 mg parasetamolia tässä katselen. Niin sitten tämä työntekijä rupeaa esittelemään suurin piirtein pakettien värejä myöten jokaista parasetamolituotetta läpi, vaikka olin jo sanonut mitä haen. Usein tämä "neuvominen" on vielä juuri tuota, että luetaan pakettien kyljestä se sama juttu jonka asiakas itsekin oletettavasti osaa lukea :D
Sitten kerran katselin jo itselleni valitettavan tuttuja intiimituotteita ja siihen hyökkäsi joku miestyöntekijä kyselemään. Totesin, että ei kiitos kun tarjosi apua (olin muuten saman työntekijän kerran kuullut neuvovan perseelleen asiakasta, olisi tehnyt mieli kommentoida väliin). Eiköhän tämä työntekijä sitten mennyt takahuoneeseen ja hakenut sieltä naistyöntekijän kysymään multa että voiko auttaa :D Jos vaikka katsokaas olinkin vaan niin häveliäs etten miehelle nyt rupea avautumaan! ANTAKAA NYT OLLA OIKEASTI :D
Ja muutenkin, häpeä ja yksityisyyden tarve ei ole ihan synonyymeja. Voin kyllä ihan häpeämättä puhua vaikkapa lääkärille mistä vaan, mutta ei se silti tarkoita että koko apteekin tarvitsee kuulla mun asioistani. Eikä kyse ole pelkästään edes yksityisyyden tarpeesta vaan ihan siitä, että mä inhoan muutenkin, kun yhtään missään tullaan tuputtamaan apua pyytämättä. On se sitten vaatekauppa tai mikä vaan. Lisämyyntiäkään tuo apteekkitarrautuminen tuskin tuo, koska tosiaan itse ainakin todennäköisesti viihtyisin kauemmin apteekissa ja voisin ostaa kosmetiikkaa ym, jos saisin rauhassa katsella. Pahimmassa tapauksessa jokainen työntekijä tulee vuorotellen kysymään :D
Hei mahtavaa että laitoit tuon linkin. Juuri mietin tätä asiaa, ja nyt pääsi antamaan palautetta! Toivottavasti te muutkin käytte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokakaupassakaan tarvitse häveliäästi napata lähintä maitopurkkia ja pelätä, että asiakaspalvelija tulee siihen möykkäämään, että rouva voi ottaa laktoositonta tuolta vierestä, jos tämä pierettää. Jostain syystä rautatabletteja ostaessa on ihan ok kuunnella kailotusta ripulista.
Olisipa muuten painajaista käydä ruokaostoksilla, jos marketissa olisi samanlaista kuin apteekeissa ja joka hyllyvälissä vaanisi "avulias asiakaspalvelija" joka "helpottaisi" ostoksiasi poimimalla hyllystä tuotepaketteja ja lukemalla ääneen paketin tekstiä, ja kyselemällä, että mitäs sitten vielä tarvitaan. Kelpaisko tällainen uusi makaronilaatu? Saatteko siitä vatsavaivoja?
:D:D tästä sais hyvän sketsin.
Ostan lääkkeet Virosta. Siellä ei liika asiakaspalvelu ole tosiaankaan ongelma :D
Henkilökunta muuttuu aivan käsittömättömän avuttomaksi ja matikka-taidottomiksi sillä hetkellä, kun vastaat, että vertailet tässä hintoja että mikä näistä valmisteista olisi halvin. Yleensä muutenkin ovat niitä kalliimpia vaihtoehtoja tuputtamassa. Kas kummaa.
Mitä postikuluja? Yliopiston apteekilla toimitus 0€