Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostosrauha apteekeissa ja tietoturvasi

Vierailija
30.08.2018 |

Risooko kun et saa rauhassa katsella apteekin valikoimaa, kun monta kertaa udellaan ja kysellään, ja perässäsi kyylätään? Entä jos asioitasi kailotetaan kovaan ääneen niin että muutkin kuulevat?

Nyt on keino vaikuttaa, osallistu kyselyyn. Aikaa 9.9. asti Voit voittaa sähköpyörän.

http://www.apteekkariliitto.fi/uusiapteekki

Kommentit (200)

Vierailija
21/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee apteekissa olo että luulevat vain varkaaksi, vaikka todellakaan mitään varastele mistään.

Juuri näin! Vaikka sanoisi, että ei tarvitse apua, niin se farmaseutti kulkee parin metrin päässä perässä ja kyttää koko ajan. Ehkä tarkoitus on vain olla käytettävissä jos apua kuitenkin tarvitaan, mutta minusta tuntuu aina että minua luullaan varkaaksi. En edes näytä mitenkään epäilyttävältä, olen ihan tavallisen näköinen siististi pukeutuva nelikymppinen nainen.

Vierailija
22/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-reseptin myötä tosiaan ärsyttää pyytää tiskillä tarvitsemaansa lääkettä. Ainakin täällä apteekki on tosi pieni joten kaikki asioinnit kuuluu vieruspaikalle ja jopa odotustilaan. Jos koitat puhua hiljempaa niin takuuvarmasti farmaseutti toistaa AI TÄTÄ NEOPROCTIA OTAT?! Juu kiitos pukamalääkkeeni joo. Paperireseptin sai vain lykätä eteen. Pitäisikin tulostaa ne sähköiset määräykset vastaisuuden varalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat todella omituisia. He ovat valmiita haahuilemaan apteekkien hyllyriveillä vaikka kuinka kauan etsien jotain tuotetta, vaikka farmaseutti etsisi tuotteen puolessa minuutissa ja sen jälkeen sen voisi mennä maksamaan ja poistua hoitamaan muita asioita. Missä muussa liikkeessä tahansa myyjien puute saa aikaiseksi valitusta, mutta apteekeissa valitetaan kun avuliaita farmaseutteja on asiakkaita palvelemassa.

Miksi pitäisi vastaanottaa apua ja altistua lisämyynnille, jos ei itse halua? Mä väistelen henkilökuntaa muissakin liikkeissä, haluan itse rauhassa katsoa ja tehdä ostopäätöksen eikä se onnistu, jos joku kuikuilee olan takana. Ihan riittävän nopeasti löydän itsekin hakemani ja voin esim lukea pakkaustekstit sitten rauhassa.

Ei kunnon farmaseutti mitään turhaa tyrkytä, vaan neuvoo asiakasta mikä tuote on hyvä siihen vaivaan, joka asiakkaalla on. He ovat yliopistossa asti istuneet opiskelemassa nimenomaan lääkkeistä ja niiden vaikutusmekanismeista. Vaikka asiakas tavaisi kuinka niitä pakkausselostuksia, hän ei tiedä lääkkeistä yhtä paljon kuin asiansa osaava farmaseutti.

Puhuin juuri yhden farmaseutin kanssa, joka kertoi, että joutuu lähes päivittäin huomauttamaan ihmisille, että kymmenen samankaltaista tuotetta ei tarkoita kymmenkertaista tehoa, mutta se voi hyvinkin tarkoittaa kymmenkertaista vaaraa. He siis todellakin estävät ihmisiä ostamasta tuotteita, joista ei ole ihmisille hyötyä, vaan voi olla jopa vaaraa. Jos kaikki olisi vain myynnistä kiinni, asiakkaat saisivat ostaa Aspirinit, parasetamolit, ibuprofeenit  sekä Finrexinit kaikki sulassa sovussa, eikä yksikään farmaseutti kysyisi asiakkaalta mihin vaivaan ne on tarkoitettu ja onko niitä tarkoitus nauttia samaan aikaan..

Jaa ei tyrkytä vai? Älä puhu paskaa. Juuri eilen kävin apteekissa. Ostin reseptilääkkeitä. Tämän jälkeen menin suorin matkoin hyllylle, josta otin Nasolin-pullon. Siihen ryntäsi kauhealla vauhdilla miesfarmaseutti ja alkoi kovaan ääneen selittämään: Tarvitsisitko vitamiineja? Niitä on tässä hyllyssä. Entä silmänkostutustippoja, kun lämmityskausikin on lähestymässä, jne. 

Olin ihan äimän käkenä, että mistä hänen päähänsä nuo silmätipatkin juolahti. Ostan niitä sitten, jos joskus katson tarvitsevani. 

Lopuksi, kun menin kassalle, jossa oli naisihminen palvelemassa, tämä mies tuli sinnekin kyttäämään. Ihan kuin olisi katsonut, etten nyt vaan pistä taskuuni maksamatta sitä Nasolinia. Ärsyttävää!

Tuollainen tyrkyttäminen on sama, kuin päivittäistavarakaupassa menisi ostamaan maitoa ja kauppias kurvaisi tossut vinkuen paikalle kyselemään, enkö todella haluaisi vielä kyssäkaalia tai savustettua lohta. 

Vierailija
24/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn siivoamassa yhtä apteekkia, joten näen tietysti tuotteet hyllyissä. Kun menen sinne asiakkaana, löydän heti etsimäni. Kukaan ei ehdi tulla siihen kyttäämään. 😃

Vierailija
25/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen ostamassa ibuprofeenia ne yrittää tyrkyttää kolme kertaa kalliimpaa buranaa vaikka olen ottamassa ibumaxia.. itse sanon että tiedän kyllä lääkärinä että on sama vaikuttava aine... rahaa ne yrittää tolla auttamisella tehdä.

Vierailija
26/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn siivoamassa yhtä apteekkia, joten näen tietysti tuotteet hyllyissä. Kun menen sinne asiakkaana, löydän heti etsimäni. Kukaan ei ehdi tulla siihen kyttäämään. 😃

Tästä tulikin mieleen, että muutetaankohan apteekin hyllyjärjestystä jatkuvasti juuri siitä syystä, etteivät asiakkaat voisi rientää suoraan haluamalleen hyllylle, vaan jäisivät helpommin vaanivan farmaseutin saaliiksi :D

Vierailija
27/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulikin mieleen, että muutetaankohan apteekin hyllyjärjestystä jatkuvasti juuri siitä syystä, etteivät asiakkaat voisi rientää suoraan haluamalleen hyllylle, vaan jäisivät helpommin vaanivan farmaseutin saaliiksi :D

Oon miettinyt ihan samaa. Keskellä apteekkia hämillään seisoskelevat asiakkaat taitavat olla unelma-asiakkaita :D

Vierailija
28/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran reissulla ollessa menin apteekkiin ostamaan tiettyä yskänlääkettä (ainoa joka toimii kuivaan yskään jota mulla on usein talvisin) jota ei pikkuruisen kotikaupunkini apteekeissa ole. Farmaseutti tuli eteen ja valisti ettei yskänlääkkeet oikeasti auta mitään, ja ikäänkuin yritti blokata mun pääsyn hyllylle. Tiedän että varsinkin kyseistä lääkettä jotkut naukkailee muihinkin tarkoituksiin, mutta huvitti kun kuvittelin että ruokakaupassa myyjä tunkisi lihatiskin eteen ja alkaisi paasata lihansyönnin epäeettisyydestä ja haitallisuudesta, tai tulisi maitohyllyn eteen kyselemään onko multa tutkittu laktoosi-intoleranssi, kun muuten maito voi pierettää. :D

Vierailija
29/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat todella omituisia. He ovat valmiita haahuilemaan apteekkien hyllyriveillä vaikka kuinka kauan etsien jotain tuotetta, vaikka farmaseutti etsisi tuotteen puolessa minuutissa ja sen jälkeen sen voisi mennä maksamaan ja poistua hoitamaan muita asioita. Missä muussa liikkeessä tahansa myyjien puute saa aikaiseksi valitusta, mutta apteekeissa valitetaan kun avuliaita farmaseutteja on asiakkaita palvelemassa.

Tätä minäkään en käsitä. Itseäni harmittaa apteekeissa ainoastaan niinä kertoina, kun sitä farmaseuttia ei löydy kissojen ja koirienkaan kanssa ja itse joudut haahuilemaan siellä pitkin poikin tuotetta etsimässä (joka sitten parhaimmillaan ei edes ole esillä, vaan laatikossa). Käyn vain apteekeissa, joissa tiedän saavani heti palvelua ja selviydyn ostoksistani nopeasti ja näppärästi.

Epäilen vahvasti, että nämä palstan apteekkivaahtoajat ovat muutama fanaattinen tyyppi, jotka ovat ottaneet tämän elämäntehtäväkseen vauva-palstalla. En jaksa usko, että näin moni suomalainen oikeasti on näin hölmö ja nolo.

Vierailija
30/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran reissulla ollessa menin apteekkiin ostamaan tiettyä yskänlääkettä (ainoa joka toimii kuivaan yskään jota mulla on usein talvisin) jota ei pikkuruisen kotikaupunkini apteekeissa ole. Farmaseutti tuli eteen ja valisti ettei yskänlääkkeet oikeasti auta mitään, ja ikäänkuin yritti blokata mun pääsyn hyllylle. Tiedän että varsinkin kyseistä lääkettä jotkut naukkailee muihinkin tarkoituksiin, mutta huvitti kun kuvittelin että ruokakaupassa myyjä tunkisi lihatiskin eteen ja alkaisi paasata lihansyönnin epäeettisyydestä ja haitallisuudesta, tai tulisi maitohyllyn eteen kyselemään onko multa tutkittu laktoosi-intoleranssi, kun muuten maito voi pierettää. :D

No ei ne autakaan, tämä on tutkittu jo kymmeniin kertoihin - hunaja ja/tai lämmin mehu/tee on tehokkaampi kuin yksikään ilman reseptiä saatava yskänlääke. Mutta toki oma häpeäsi, jos rahasti haluat heittää kankkulan kaivoon, vaikka asiantuntija sinulle kertoi, ettei kannata. Ei se farmaseutti sinun kuvitellut sitä pullokaupalla kittaavan tai väärin käyttävän, yrittipä vain kertoa, että halvemman, paremman ja turvallisemman avun saisit muuten.

Vierailija
31/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen just kuuntelin omaa reseptilääkettäni hakiessa, miten viereisen lääkkeen hakijaa neuvottiin levittämään hänen haavaiseen peräaukkoonsa mitäkin rasvaa. Kiitos mielikuvasta, apteekkarit.

Vierailija
32/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun ne vain kertoisi/näyttäisi missä tuote sijaitsee. Ei puhettakaan, että saisi omassa rauhassa jäädä siihen vertailemaan, vaan sitten jäädään siihen neuvomaan ja utelemaan vaivoista, joten on vaan napattava eka paketti ja rynnättävä kassalle.

Vierailija
33/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni paikkakunta ja pieni hikinen apteekki, joka täynnä päivystäviä juorumummoja. On yhtä kuin, että tietosi (ja mummojen luulemat asiat) levitetään nanosekunnissa tutuille ja tuntemattomille. Kävin esim ostamassa äidilleni rautatabletteja käsikauppalääkkeenä ja johan levisi huhu, että olen varmasti raskaana kun rautatabletteja ostelen, eihän niitä voi muuten ostaa kuin raskauden aikaisen hemoglobiinin heikentymisen takia.

Onneksi tuolla tarvitsee käydä harvoin, kun työpaikka ja työterveys on toisella paikkakunnalla, saa apteekkiasiatkin hoidettua sitten siellä toisaalla.

Vierailija
34/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se ammattinimike proviisori oikein tulee? Jotenkin tulee mieleen että semmoinenhan on kai vaan jokin tuote-esittelijä? Minkä lääkefirman? Kaikkienko muka? Ohjaamassa asiakasta ostamaan jonkin ihan tietyn firman lääkkeitä? Sekö sitä asiakkaan edun mukaista neuvontaa sitten muka on? Saako proviisori provisiota siitä kuinka paljon hänen apteekistaan myydään juuri hänen edustamansa lääkefirman lääkkeitä?

Olihan tämä vitsi?

Vierailija
35/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne autakaan, tämä on tutkittu jo kymmeniin kertoihin - hunaja ja/tai lämmin mehu/tee on tehokkaampi kuin yksikään ilman reseptiä saatava yskänlääke. Mutta toki oma häpeäsi, jos rahasti haluat heittää kankkulan kaivoon, vaikka asiantuntija sinulle kertoi, ettei kannata. Ei se farmaseutti sinun kuvitellut sitä pullokaupalla kittaavan tai väärin käyttävän, yrittipä vain kertoa, että halvemman, paremman ja turvallisemman avun saisit muuten.

No miksi se apteekki sitten myy sellaista?? Ihan kiusan vuoksi, että saisi nöyryyttää typeriä asiakkaita, jotka tulevat hakemaan apua yskäänsä?

Vierailija
36/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkään en käsitä. Itseäni harmittaa apteekeissa ainoastaan niinä kertoina, kun sitä farmaseuttia ei löydy kissojen ja koirienkaan kanssa ja itse joudut haahuilemaan siellä pitkin poikin tuotetta etsimässä (joka sitten parhaimmillaan ei edes ole esillä, vaan laatikossa). Käyn vain apteekeissa, joissa tiedän saavani heti palvelua ja selviydyn ostoksistani nopeasti ja näppärästi.

Epäilen vahvasti, että nämä palstan apteekkivaahtoajat ovat muutama fanaattinen tyyppi, jotka ovat ottaneet tämän elämäntehtäväkseen vauva-palstalla. En jaksa usko, että näin moni suomalainen oikeasti on näin hölmö ja nolo.

Olen seurannut näitä apteekkikeskusteluita palstalla pitkään ja nähnyt niiden venyvän hyvinkin pitkiksi. Kukaan muutama fanaattinen tyyppi ei jaksa keskenään pitää yllä sellaista keskustelua ja peukuttaa kaikkia kommentteja satojakin kertoja. Asia tuntuu olevan pikemminkin päinvastoin, näissä ketjuissa vastaan väittää muutama loukkaantunut farmaseutti ja jokunen yksittäinen apteekkiasiakas, jotka jaarittelevat mielellään niiden farmaseuttien kanssa. On itse asiassa hämmästyttävää, että "palvelu" apteekeissa ei ole lainkaan muuttunut, vaikka ihmiset ovat näin yhtä mieltä siitä, että niissä käyminen on todella ahdistava kokemus.

Vierailija
37/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet voi ostaa netistä nykyään, joten eipä sinne apteekkiin ole tarvetta astua kuin akuuteissa asioissa. Parin vuoden päästä tuskin näissäkään tilanteissa.

Farmaseuteilla ja proviisoireilla on ammattinsa puolesta lääkeneuvontavelvollisuus. Vaikka apteekkarit (eli apteekkien omistajat) haluavat lisämyyntiä, täytyy muistaa, että kontaktoinnissa on sen lisäksi kyse myös tuon velvollisuuden täyttämisestä. Ihmisten- ja tilanteenlukutaito on sitten erikseen. Sen puutteen nyt voi yleistää osaan kaikkien alojen aspa-henkilöistä.

Vierailija
38/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet voi ostaa netistä nykyään, joten eipä sinne apteekkiin ole tarvetta astua kuin akuuteissa asioissa. Parin vuoden päästä tuskin näissäkään tilanteissa.

Farmaseuteilla ja proviisoireilla on ammattinsa puolesta lääkeneuvontavelvollisuus. Vaikka apteekkarit (eli apteekkien omistajat) haluavat lisämyyntiä, täytyy muistaa, että kontaktoinnissa on sen lisäksi kyse myös tuon velvollisuuden täyttämisestä. Ihmisten- ja tilanteenlukutaito on sitten erikseen. Sen puutteen nyt voi yleistää osaan kaikkien alojen aspa-henkilöistä.

Ei viitsisi turhaan maksaa postikuluja, kun ne lääkkeet saa haettua kauppareissun yhteydessä.

Vierailija
39/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut näitä apteekkikeskusteluita palstalla pitkään ja nähnyt niiden venyvän hyvinkin pitkiksi. Kukaan muutama fanaattinen tyyppi ei jaksa keskenään pitää yllä sellaista keskustelua ja peukuttaa kaikkia kommentteja satojakin kertoja. Asia tuntuu olevan pikemminkin päinvastoin, näissä ketjuissa vastaan väittää muutama loukkaantunut farmaseutti ja jokunen yksittäinen apteekkiasiakas, jotka jaarittelevat mielellään niiden farmaseuttien kanssa. On itse asiassa hämmästyttävää, että "palvelu" apteekeissa ei ole lainkaan muuttunut, vaikka ihmiset ovat näin yhtä mieltä siitä, että niissä käyminen on todella ahdistava kokemus.

Juuri näin! Toivon myös, että ihmiset antaisivat palautetta suoraan apteekkiin, tai sitten antaisivat palautteensa edes osallistumalla tuohon aloitusviestin kyselyyn. Siellähän on lopussa laatikko, johon voi kirjoittaa vapaamuotoisesti omia toivomuksiaan. Kumma kun ei ole vieläkään päätynyt lehteen tämä asia, taitaa sitten olla sen verran arka aihe kun apteekkibisneksessä liikkuu rutkasti tahaa...

Vierailija
40/200 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas apteekissa kysyn aina apua. En viitsi/halua tutustua sen tuotteisiin ominpäin, kun tekisin kuitenkin heräteostoksia. Apua kysymällä pääsee halvemmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan