Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oksettavaa, kun äidit käyttää tyttölapsistaan termiä "neiti", tai "pikkuneiti"

Vierailija
30.08.2018 |

Eihän aikuisiakaan rouvitella, eikä herroitella. Ja neiti -sana tuo mieleen näsäviisaan ja pikkuvanhan besserwisser -tyttölapsen. Hyi.

Ällöttävintä, mitä äiti on sanonut lapsestaan, on: "tää meidän pikkuneiti on oikea tättähäärä". Hyi helvetti millainen lapsi!

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä huomaan käyttäväni neitiä joskus viesteissä. En jaksa toistella nimeä, tutulle kirjoittaessa "meidän tyttö" kuulostaa oudolta. Samoin "hän", kun en kirjoita kirjakieltä. Se neiti usein vaan sopii luontevasti sinne väliin.

Entä jos sinulla olisi 2 tai vaikkapa 5 tyttölasta, silloin varmaan olisi pakko käyttää nimeä.

Vierailija
62/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs siinä on oksettavaa ap! Tunge se oksennus nyt takas vaan kurkkuus. Käytin joskus pikkuneiti sanaa tytöstäni ja poikani oli pikku ukkeli. Nyt en enää käyttäisi, kun ovat teinejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin lapsena tuollaisen pikkuneiti-nimittelyn halveksuvana. Jäi paha mieli, koska en tahtonut olla mikään säpäkkä söpö neiti :( Tahdoin olla karski ja tehdä "miesten töitä".

Vierailija
64/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytiedon mukaan sukupuoli on nestemäinen ja vaihtuu mielialojen mukaan. Valikoima on myös laajempi kuin neiti tai herra. Voisiko neuvolassa jo opastaa vanhempia hienotunteisuuteen tämän asian suhteen?

Vierailija
65/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt neiti sanaa tyttärestäni. Ja kyllä, viimeksi eilen sanoin yhtä naispuolista ihmistä rouvaksi kun selitin hänestä miehelleni. Minusta se on ihan kohtelias tapa puhua naisesta.

Jos en tunne naapurin Juttaa hyvin, voin sanoa, että näin tai tapasin naapurin rouvan.

Pyh. Akkoja tai ämmiä ne on. Miehet on ukkoja tai äijiä. Nuori nainen on muija ja nuori mies jätkä.

Mun mieheni kutsuu mua ämmäksi. Nimeni alkaa M-kirjaimella. Ja sitä ei sanota halventavassa mielessä, joten ei tarvi kommentoida, että jätä se sika.

Vierailija
66/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt neiti sanaa tyttärestäni. Ja kyllä, viimeksi eilen sanoin yhtä naispuolista ihmistä rouvaksi kun selitin hänestä miehelleni. Minusta se on ihan kohtelias tapa puhua naisesta.

Jos en tunne naapurin Juttaa hyvin, voin sanoa, että näin tai tapasin naapurin rouvan.

Pyh. Akkoja tai ämmiä ne on. Miehet on ukkoja tai äijiä. Nuori nainen on muija ja nuori mies jätkä.

Olemme varmaan samalta murrealueelta. Kutsun myös noin ja olen nainen.

Vierailija
67/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koin lapsena tuollaisen pikkuneiti-nimittelyn halveksuvana. Jäi paha mieli, koska en tahtonut olla mikään säpäkkä söpö neiti :( Tahdoin olla karski ja tehdä "miesten töitä".

Kutsun omaa tytärtäni jäbäksi, ei koskaan ole ollut kovin tyttömäinen vaikka kaunis nuori nainen hänestä on tullut. Hön on ollut tyytyväinen, että hänellä on pikkuveli eikä pikkusiskoa, koska olisi ollut kamalaa, jos pikkusisko olisi pissis.

Vierailija
68/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirani on hellanduudelispuudelis, kaunis neiti, mammanpatukka ja kultahaisuli. En kuitenkaan käytä näitä lempinimiä muiden kuullen tai varmaan kuolisin häpeästä 😀

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, on se sitten ihmislapsi tai mikä lie muu.

Onhan nuo koiralla ok, mutta menepä kutsumaan teini-iköistä hellanduudelispuudeliksi tai pikkuneidiksi 😡 Ehkä sitä voi hieman miettiä, millä nimellä sitä lasta kutsuu, ettei siitä lapsesta tule kiusattua. Pikkulapsista voi käyttää, mutta eskarilaisesta ylöspäin miettisin, miten lastani kutsun.

Vierailija
69/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas oksettaa pikkumies ja pikkuherra

Vierailija
70/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni se provosoi ainoastaan siksi, että transpoikana inhosin kuulla sitä käytettävän itsestäni. Ihmettelen miksi tavallinen nainen pitää naiseen viittaavaa sanaa huonona. Lähinnä vitsinähän pikkulapsia neiditellään ja herrotellaan.

Vierailija
71/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsun omaa tytärtäni jäbäksi, ei koskaan ole ollut kovin tyttömäinen vaikka kaunis nuori nainen hänestä on tullut. Hön on ollut tyytyväinen, että hänellä on pikkuveli eikä pikkusiskoa, koska olisi ollut kamalaa, jos pikkusisko olisi pissis.

Yhtä hyvin pikkuveli olis voinut olla vaikka sovinisti tai raiskaaja, sekö olis ollut parempi?

Vierailija
72/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi lapsista pitäisi käyttää muita nimityksiä kuin heidän oikea nimensä. Kyse on ihan oikeista ihmisistä kuitenkin, vaikka heidän ajatuksensa ja toimintansa voi vaikuttaa jonkun aikuisen mielestä hassulta. Kyse ei ole viihdyttäjistä jolle pitäisi keksiä estradinimiä tyyliin pikkuneiti tättähäärä.

Sinulla ei taida itselläsi lapsia olla ja ikää varmaan alle 20? :)

En ole toi ensimmäinen kommentoija,mutta itse ainakin olen yli 20, vapaaehtoisesti lapseton ja "meidän neiti" on musta todella oksettava ilmaisu. Mutta ilmeisesti lasten myötä omatkin aivot pehmenis sen verran että toi neidittely alkais sit kuulostaa hyvältä?

Vierailija
73/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuin kissaani pikkuneidiksi, hän oli aika pieni, ja neiti.

Onko sekin ongelma?

Me kutsutaan myös meidän tyttökissaa pikkuneidiksi :D. Se on vasta 10kk.

Vierailija
74/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti tykkää aprikoosista!

Vierailija
75/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini nappasi Nocturne-laulusta nimityksen Neiti Kesäheinä ja kutsui sillä tytärtäni. Äitini kuoli kun tyttö oli vielä pieni, mutta mummista jäi kaunis muisto ja Nocturne on edelleen tytön "oma laulu".

Vierailija
76/76 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin pikkuveli olis voinut olla vaikka sovinisti tai raiskaaja, sekö olis ollut parempi?

Mistä näitä vertauksia sikiää? Pissis nyt vaan keskittyy omaan ulkonäköönsä ja meikkaamiseen eli vaaratonta vaikka ehkä ärsyttävää. Raiskaaja on rikollinen, sovinisti ei kunnioita naisia. En vaan ymmärrä vertausta. Taidat vihata miehiä. Tyttäreni ei vaan ole ulkonäkökeskeinen. Pojat harvemmin meikkailee tai suoristaa hiuksiaan ja tälläytyy peilin edessä aamulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi