Oksettavaa, kun äidit käyttää tyttölapsistaan termiä "neiti", tai "pikkuneiti"
Eihän aikuisiakaan rouvitella, eikä herroitella. Ja neiti -sana tuo mieleen näsäviisaan ja pikkuvanhan besserwisser -tyttölapsen. Hyi.
Ällöttävintä, mitä äiti on sanonut lapsestaan, on: "tää meidän pikkuneiti on oikea tättähäärä". Hyi helvetti millainen lapsi!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti tyhmemmältä kuulostaa nimittää poikavauvaa 'pikkumieheksi' tai peräti 'ukkeliksi'.
>oksetus!<
Vielä pahempi on pikkuemäntä/pikkuisäntä. Tai mun prinssi/prinsessa
Ei tuo lapsen neidittely ole niin paha kuin se, että jotkut kutsuvat vanhaa akkaa (minua) neidiksi...
Se kuulostaa hassulta.
Niin voishan sitä sanoa vaikka pikkurouva tai pikkutäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi lapsista pitäisi käyttää muita nimityksiä kuin heidän oikea nimensä. Kyse on ihan oikeista ihmisistä kuitenkin, vaikka heidän ajatuksensa ja toimintansa voi vaikuttaa jonkun aikuisen mielestä hassulta. Kyse ei ole viihdyttäjistä jolle pitäisi keksiä estradinimiä tyyliin pikkuneiti tättähäärä.
Sinulla ei taida itselläsi lapsia olla ja ikää varmaan alle 20? :)
Olet väärässä molemmissa.
Omaan korvaan särähtää kulta. Entä jos lapsia on 2 tai 3, miten ne erottaa toisistaan. Tai kaupassa 5 äitiä kutsuu kultaa?
Oksettavia sellaiset av-mammat, joita oksettaa, kun äidit käyttää tyttölapsistaan termiä "neiti", tai "pikkuneiti".
Vierailija kirjoitti:
Omaan korvaan särähtää kulta. Entä jos lapsia on 2 tai 3, miten ne erottaa toisistaan. Tai kaupassa 5 äitiä kutsuu kultaa?
Ihmisen tunnistaa myös äänestä, joten viisi äitiä kutsumassa kultaa samaan aikaan ei välttämättä ole ongelma. Toista kysymystäsi en ymmärrä. Miten vanhempi ei erottaisi lapsiaan? Jos lapsia on samaan aikaan paikalla useampia, vanhempi luultavasti yksilöi lapset puheessaan nimellä ja kohdistamalla puheensa puhuteltavalle lapselle sekä käyttämällä muita eleitä eikä puhu vain kullasta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän aikuisiakaan rouvitella, eikä herroitella. Ja neiti -sana tuo mieleen näsäviisaan ja pikkuvanhan besserwisser -tyttölapsen. Hyi.
Ällöttävintä, mitä äiti on sanonut lapsestaan, on: "tää meidän pikkuneiti on oikea tättähäärä". Hyi helvetti millainen lapsi!
No mitäpä muutakaan nyt voit kuin oksentaa, se yleensä helpottaa...
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tättähäärä?
Vilkas hääräilijä.
Kutsuin kissaani pikkuneidiksi, hän oli aika pieni, ja neiti.
Onko sekin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt neiti sanaa tyttärestäni. Ja kyllä, viimeksi eilen sanoin yhtä naispuolista ihmistä rouvaksi kun selitin hänestä miehelleni. Minusta se on ihan kohtelias tapa puhua naisesta.
Jos en tunne naapurin Juttaa hyvin, voin sanoa, että näin tai tapasin naapurin rouvan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän sinulla on asiat, jos ei ole muita huolen aiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aikuisiakaan rouvitella, eikä herroitella.
Ei ehkä wt-piireissä...
Eikö "titteleitä" käytä lähinnä wt:t ja vanhukset. Mä oon äidin puolen suvusta ihan aidosta wt-perheestä lähtöisin ja suvun ainoa maisteri. Kohta puoli vuotta mua on kutsuttu maisteriksi, lähinnä suvun miespuoliset vanhemmat jäsenet, kuten sotaveteraani pappani, mutta myös sossun elätti tätini. "Tuleeko se maisteri siskonsa synttäreille" "Onkos sillä maisterilla työt jo alkaneet".
Vierailija kirjoitti:
Eikö vauvaa voi sanoa vauvaksi?
Ja onhan niillä nimikin
Sit tää vauvojen ylitulkinta. Kun se rääkäisee, ylpeä äiti tohottaa, että kyllä hänellä on luonnetta! Kun se heiluttaa kättä tai irvistää, se on nerouden merkki🙄.
En esitä olevani samaa mieltä.
Mä huomaan käyttäväni neitiä joskus viesteissä. En jaksa toistella nimeä, tutulle kirjoittaessa "meidän tyttö" kuulostaa oudolta. Samoin "hän", kun en kirjoita kirjakieltä. Se neiti usein vaan sopii luontevasti sinne väliin.
Minkähänlaisia tuntemuksia sussa herättää se, että käytän nimenomaisia ilmaisuja kissastani.
Mun pikkuneiti on tättähäärä ja koira taas kultavauveli.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vauvaa voi sanoa vauvaksi?
Ja onhan niillä nimikinSit tää vauvojen ylitulkinta. Kun se rääkäisee, ylpeä äiti tohottaa, että kyllä hänellä on luonnetta! Kun se heiluttaa kättä tai irvistää, se on nerouden merkki🙄.
En esitä olevani samaa mieltä.
Lapsen äidille se voi olla suuri hetki, vaikka sinulle se ei olekaan. Anna äitien olla ylpeitä lapsestaan, vaikka se ylpeyden aihe olisi sitten kakan tuoksu.
Taas kerran käsitetty sukupuolisensitiivisyys väärin. Tyttöjä saa sanoa tytöiksi ja poikia pojiksi. Siitähän ei ole kysymys. Mutta ei kannata puhua tytöistä niinkuin olisivat kaikki samanlaisia, tai pojista.
Sukupuolia ei ole? Useimmat syntyvät fyysisesti jompaan kumpaan sukupuoleen. Joidenkin sukupuolta ei voi syntyessä määrittää. Fyysinen sukupuoli ei aina ole se, jonka kokee omakseen henkisesti.