Ihan pilalle "curlatut" lapset, mistä ne tunnistaa?
Havaitsemianne tunnusmerkkejä siitä, että miten on hyysätty alkeellisimmatkin asiat ja kaikki esteet raivattu lapsen tieltä?
Olen huomannt että nämä tapaukset eivät ensinnäkään ymmärrä sanaa EI.
Jos sellainen tulee käymään ja minä tai lapseni sanomme että EI saa kiskoa meidän koiraa hännästä, niin tuo EI sana ei mene mitenkään perille koska sitä ei ole kotona opetettu, Aina on saatu tehdä mitä huvittanut ja jos asiat eivät suju heidän mieliksi niin se on aina muiden syy ja koska heidän tieltä eliminoitu esteet niin nämä haluavat päästä eliminoimaan muita ihmisiä tieltään.
Olen huomannut että nämä tällaiset tapaukset ovat alkaneet lisääntyä 90-lukulaisissa lapsissa.
Kommentit (87)
- Eivät siedä pettymyksiä.
- Kaikki pitäisi saada (oman mielen mukaisesti)
- Eivät osaa odottaa omaa vuoroaan tai ottaa muita huomioon
- Eivät siedä sääntöjä (pitäisi muokata heille sopiviksi)
- Muut ovat heitä varten -asenne
- Eivät jaksa tai halua nähdä mitään vaivaa minkään eteen
- Määräilevät muita koko ajan
- Lopettavat kaiken lyhyeen, mikäli ovat häviöllä, on toisen vuoro, eivät saa päättää leikistä, sääntöjä olisi noudatettava
- Eivät arvosta mitään, kaikki on itsestäänselvää ja hänelle kuuluvaa
- Märisee, vaatii ja kiukuttelee kuin ikäistään nuorempi pikkulapsi
-Raivokohtauksia, joissa ei hallitse tekemisiään, vaan lyö ja potkii
Ääriesimerkkinä oikeasta elämästä, no, uhkaa valittaa vanhemmilleen siitä että joutuu tietyn henkilön pariksi ryhmätyössä, tai että ei saa täysiä pisteitä kyseisestä ryhmätyöstä. Ja ne vanhemmat myös tulee koululle riehumaan tuon tuosta. Tuli aika kädetön olo tuon penskan kohdalla.
Olen työskennellyt pääasiassa nuorten parissa. Kyllä siellä nämä "curlatut" lapsukaiset erottuivat aika nopeasti uudessa ryhmässä. Olivat kaikin puolin toistaitoisia. Eivät osanneet huolehtia tavaroistaan ja asioistaan. Äiti hoiti asiat vielä täysikäisellekin, esim. varasi lääkäriajan, hankki kesätyön, etsi opiskelukämpän jne. Eivät vanhemmat edes ehtineet ennen passata mukuloitaan samalla tavalla kuin nyt. Olisi jäänyt moni asia tekemättä ihan yliopistollista loppututkintoa myöten, jos olisin odottanut, että kyllä äiti hoitaa hakemukset, kämpät, ulkomaan vaihdot jne. Taisi olla ainut kerta, jolloin äiti oli mukana, kun minut ilmoitettiin kansakouluun. Sen jälkeen oli itsestään selvä, että kouluasiat hoidan itse, niin oppikouluun pyrkimiset, lukioon ilmoittautumiset kuin yliopistoon hakemisetkin.
Tiedättekö, mitä ovat helikopterivanhemmat? Aivan, ne ovat ne samat Curling-vanhemmat, jotka pörräävät suurella kiireellä jo kotoa pois muuttaneen lapsukaisen tueksi ja turvaksi, kun pitää tehdä joku hankalampi juttu.
Serkkuni lapset (5 ja 7 v.) eivät ole koskaan olleet hoidossa kodin ulkopuolella, ja ovat muutenkin ylisuojeltuja ja paapottuja. Tarhankin aloittivat verrattaen myöhään.
Seurauksena se, että eivät pysty olemaan hetkeäkään itsekseen vaan aina kyhnyttävät äitinsä kyljessä eivätkä uskalla edes puhua tai vastata kysymyksiin. Sukujuhlissa on hiukan noloa kun lapset eivät ole koskaan leikkineet muiden lasten kanssa vaan tököttävät äitinsä vieressä ja vaativat huomiota koko ajan.
Eräisiin juhliin serkkuni jätti tulematta kokonaan, koska siellä tarjoiltiin alkoholia ja lapset kuulemma pelkäävät humalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Siskon tyttären kertomaa: teinityttö koulukaveri joka paiskasi iPhonensa vesilammikkoon, nauroi leuhkasti ja sanoi narisevalla, ylimielisellä äänellään että "faija ostaa mulle kuitenkin uuden, kun mä haluun sittenkin eri värisen mitä toi kolme kuukautta vanha oli".
Olitko paikalla, vai ottiko siskontyttösi tapauksesta videokuvaa ja näytti sulle?
Vierailija kirjoitti:
Rupeaa itkemään kun jätetään tarhaan tai kerhoon. Yleensäkin itkee ja vikisee jatkuvasti. Ei puhu muille aikuisille kuin vanhemmilleen. Ei vastaa tervehdyksiin. Ei osaa kunnolla puhua. Ei menesty koulussa. On aina väsynyt.
Jos ei puhu muille aikuisille kuin vanhemmilleen, niin voi olla myös ujo. On olemassa myös ns. selektiivistä mutismia. Menee yleensä ohi ajan kanssa. Lapset ovat kaikki erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin. Mikä toimii jonkun kanssa, ei toimi toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunsin nuorempana erään vanhemman pariskunnan joka sai lapsen. Pelkäsivät koko ajan sen puolesta ja ruokkivat sitä pelkoaan varmaan sillä tavoin siihen lapseenkin pienestä asti, ja eivät tajunneet vaikka heille oli sanottu että se on lapsi joka kestää koviakin kolhuja eikä mikään hauras posliininukke.
Esim. kun lapsi opetteli kävelemään 1v. iässä niin ne vanhukset konttaili jatkuvasti vuorotellen tai peräkkäin sen lapsen perässä että ettei se vaan kaadu, ettei se vaan satuta itseään, ettei se vaan ala itkemään!!! Se lapsi ei saanut varmaan rauhaa niiltä edes nukkuessaan, todennäköisesti kyttäsivät vieressä että hengittääkö. Se lapsi oli muuten ihan terve yksilö, joten ei ollut siitä mitenkään kiinni.
Mietin että millainen siitä niiden lapsestakin on tullut, lienee teini-iässä tänä päivänä.
Sä tunsit perheen, kun lapsi oli 1 v. No millainen siitä sitten tuli? Halusit vaan palavasti yhtyä tähän lapsiperhe-viha -kuoroon, eikä sulla oikein ollut muuta kuin tämä kokemus lattialla konttaavista vanhemmista yli kymmenen vuoden takaa? Vähän noloa.
Äitini työkaverilla on laksi lasta. Poika on 6. Luokalla. Nukkuu yöt äidin vieressä, ei pue itse, äiti lähti luokkaretkelle mukaan. Mitään diagnoosia pojalla ei kuitenkaan ole.
Tyttö on parikymppinen. Piti välivuoden lukion jälkeen,halusi hankkia rahaa jakamalla mainoksia. Äiti jakoi mainokset. Äiti hoiti kouluun hakemiset ja muut, en tiedä pääsikö. Äiti oli myös mukana työhaastattelussa.
Mitenkähän tuo poika ikinä voi mennä esim. Armeijaan? Miten lapset voivat ikinä lentää pesästä, kun eivät osaa tehdä normaaleja arkiaskareita?
Vierailija kirjoitti:
Joutuvat herkästi tapaturmiin ja aiheuttavat niitä toisillekin. Saavat toteuttaa itseään liian vapaasti. Läksyt tekemättä. Tunneilla eivät keskity. Voivat kiusata. Ovat itsekeskeisempiä kuin lapset keskimäärin.
Suojeltu ja hoidettu lapsi on koulussa helppo ja välttää useimmat vaaranpaikat, pelkotilat, häiriöt yms.. Ehtii oppimaan toisten virheistä! Tekee itse innolla sitten, kun on siihen valmis, ei liian nuorena.
Häh. Nyt sulla menee puurot ja vellit sekaisin.
Curling-lapset ovat myös helikopteroituja, koska kaikki vaaranpaikatkin ovat mahdollisuus että äidille tulee paha mieli. Sitten kun helikopteri on poistunut näillä ei ole mitään käsitystä miten vältetään tapaturmia kun äiti on aina tehnyt sen heidän puolesta. Nämä eivät todellakaan voitele edes leipäänsä liian nuorena, vaan "vasta kun ovat itse valmiita".. eli... noh pakon edessä jos ei saa piikaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini työkaverilla on laksi lasta. Poika on 6. Luokalla. Nukkuu yöt äidin vieressä, ei pue itse, äiti lähti luokkaretkelle mukaan. Mitään diagnoosia pojalla ei kuitenkaan ole.
Tyttö on parikymppinen. Piti välivuoden lukion jälkeen,halusi hankkia rahaa jakamalla mainoksia. Äiti jakoi mainokset. Äiti hoiti kouluun hakemiset ja muut, en tiedä pääsikö. Äiti oli myös mukana työhaastattelussa.
Mitenkähän tuo poika ikinä voi mennä esim. Armeijaan? Miten lapset voivat ikinä lentää pesästä, kun eivät osaa tehdä normaaleja arkiaskareita?
Olisko nyt kuitenkin aika harvinaislaatuinen tapaus tämä perhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tuo poika ikinä voi mennä esim. Armeijaan? Miten lapset voivat ikinä lentää pesästä, kun eivät osaa tehdä normaaleja arkiaskareita?Olisko nyt kuitenkin aika harvinaislaatuinen tapaus tämä perhe?
Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Keittiöpsykologit vauhdissa. Omat mussukat on tietenki täydellisesti käytytyviä, tahdottomia pikkuaikuisia.
Miksi leimaat ja lokeroit ihmisiä? Minulla ei ole lapsia, koska olen vapaaehtoislapseton.
Tutuilla on, osa hyvin kasvatettuja ja osa vähän vähemmän hyvin kasvatettuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiöpsykologit vauhdissa. Omat mussukat on tietenki täydellisesti käytytyviä, tahdottomia pikkuaikuisia.
Miksi leimaat ja lokeroit ihmisiä? Minulla ei ole lapsia, koska olen vapaaehtoislapseton.
Avaatko vähän millä perusteilla sinä sitten arvioit että onko hyvin vai vähemmän hyvin kasvatettu, ja millä tavalla tämä ei ole leimaamista ja lokeroimista. Erityisesti kiinnostaa miten erottelet lapsen synnynnäisen temperamentin ja luonteenpiirteiden vs kasvatuksen vaikutukset omissa arvioissasi?
En ole curling vanhempi. Mutta taas yksi ketju missä omasta mielestään hyvät kasvattajat pääsevät arvostelemaan toisia ja vielä lapsia. Minusta on turha ihmetellä miksi lapset kiusaavat toisiaan kun niiden vanhemmat tekee sitä netissä, nimettöminä.
Onko tämä Curling joku uusi ns. hyysäävämpi versio vapaasta kasvatuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaatko vähän millä perusteilla sinä sitten arvioit että onko hyvin vai vähemmän hyvin kasvatettu, ja millä tavalla tämä ei ole leimaamista ja lokeroimista. Erityisesti kiinnostaa miten erottelet lapsen synnynnäisen temperamentin ja luonteenpiirteiden vs kasvatuksen vaikutukset omissa arvioissasi?
Kokemani ja näkemäni perusteella, sivusta seuraamalla. Eikö se ollut ketjun aihe???
Osa tuntemistani vanhemmista on itse myöntäneet että lapsensa kasvatuksen suhteen oltu liian löysiä tai että yritetty tehdä lapselle elämä mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi mutta että takkiin on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun saavat nyt kaikki mielensäpahoittajat kirjoittaa auki tilanteet, jolloin lapsi ja nuori on ärsyttänyt. Hyvä kun teilläkin on joku paikka missä voi purkaa kamalat kokemukset.
Pahotitko tunteiden sanottaja taas mielesi. Voi sentään.
Musta on vähän ikävää, että täällä haukutaan ne lapset maan rakoon (en tarkoita niitä leuhkoja kusipäitä), kun oikeat syylliset ovat heidän paskat vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun saavat nyt kaikki mielensäpahoittajat kirjoittaa auki tilanteet, jolloin lapsi ja nuori on ärsyttänyt. Hyvä kun teilläkin on joku paikka missä voi purkaa kamalat kokemukset.
Terveisin lapsensa pilannut curling-vanhempi.
Osaavat tekoitkun ja raivoavat syyttä, samalla syyttelevät toisia omista teoistaan. Sellasia narsisteja ovat jo lapsina, eikä ne aikuisina siitä ainakaan paremmiksi muutu.