Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?
Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Tota noin. Teepä yks päivä niin, että vaan makaa. Hoida vauva, mutta muuten älä tee kotitöitä. Ruokaa voit lämmittää, mutta älä laita astioita tiskiin. Älä pese pyykkiä, älä siivoa sotkuja. Sitten voit kertoa miehelle, että tältä täällä näyttää, jos minä vain makaan.
Niin mitä se mies sitten näkee?Se näkee, että astainpesukoneeseen ei ole nainen laittanut OMIA tiskejään lol kun se oli liian rankkaa. Täysimetyksellä olevalta kaksikuukautiselta ei tiskiä tule. Ja että pyykkikorissa on muutama vaate, minkä heittää muutamassa sekunnissa koneeseen pyörimään.
Lähinnä se mies huomaa, että ei niitä kotitöitä paljoa ees ollutkaan ja 90% niistä tulee naisen sotkuista mitä se päivän aikana ITSELLEEN tekee eli omat tiskit ym.
Minulla kiinnostaa se, miten tilanne kehittyy tuohon, että miehesi mielestä vain makaat kotona?
Tuleeko mies töistä ja heti seku vaan alkaa haastaa? Vai tuleeko töistä ja sinä alat haastaa, että teit taas sitä ja tätä?
Onko mies lapsen kanssa vapaalla, syntyykö riitaa sen uoksi, ettei sinulla ole hengähdystaukoja kodista ja vauvasta yhtään?
Minulla on kokemus siitä, että heti höiden jälkeen mies muuttui halveksivaksi, vähätteleväksi ja alkoi nähdä minussa kaikenlaista vikaa ja kritisoida. Naimisiinmeno oli sille joku lähtölaukaus, ap:n miehelle näköjään lapsen saamimen laukaisi tuon.
En vieläkäön ymmärrä, miksi niin kävi. Ikävä kyllä tilanne vaan paheni ja paheni. Hän ikäänkuin suggeroi itsensä uskomaan, että minä olin hirveä ihminen ja ruma jne, kaikilla tavoin todella ala-arvoinen häneen verrattuna.
Siihen ei auttanut mikäön muu kuin se, että ilmoitin haluavani eron ja muutin hetkeksi toisaalle. Neuvoin miestä lukemaan terapiakirjallisuutta henkisesti väkivaltaisille miehille (neetiosoite itseaputehtäviin taisi olla www.lundybancfroft.com) Se johti melkein eroon, mutta käsittämätöntä mutta totta, mies tajusi, miten oli joutunut kummalliselle uralle ajatuksissaan, pystyi lopettamaan sen ja saatoimme jatkaa liittoa.
Kaikki tietenkään eivät pysty myöntämään sellaista itsessään ja muuttumaan. Silloin ei ole muuta keinoa kuin oikeasti erota. Et voi elää noin etkä voi altistaa lasta kasvamaan tuollaisessa alistavassa väkivaltaisessa ilmapiirissä, josta puuttuu kunnioitus äitiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota noin. Teepä yks päivä niin, että vaan makaa. Hoida vauva, mutta muuten älä tee kotitöitä. Ruokaa voit lämmittää, mutta älä laita astioita tiskiin. Älä pese pyykkiä, älä siivoa sotkuja. Sitten voit kertoa miehelle, että tältä täällä näyttää, jos minä vain makaan.
Niin mitä se mies sitten näkee?Se näkee, että astainpesukoneeseen ei ole nainen laittanut OMIA tiskejään lol kun se oli liian rankkaa. Täysimetyksellä olevalta kaksikuukautiselta ei tiskiä tule. Ja että pyykkikorissa on muutama vaate, minkä heittää muutamassa sekunnissa koneeseen pyörimään.
Lähinnä se mies huomaa, että ei niitä kotitöitä paljoa ees ollutkaan ja 90% niistä tulee naisen sotkuista mitä se päivän aikana ITSELLEEN tekee eli omat tiskit ym.
Pesen myös miehen pyykit ja viikkaan ne kaappiin. Ja korjaan miehen astiat pois pöydästä ja tiskaan ne. Mies tuottaa tiskiä iltaisin ja aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En katsoisi tuota päivääkään. Jos mies sanoisi vielä kerrankin noin, olisi se parisuhde siinä. Törkeää käytöstä.
Minusta kuulosti siltä, että mies sanoi totuuden . Vastasyntyneet nukkuvat lähes vuorokauden ympäri. Kaksikuukautinenkin nukkuu suurimman osan päivää. Yleensä vielä yksivuotiaanalin nukutaan kahdet päikkärit ja illalla aikaisin yöunille, eli illallakin jää omaa aikaa.
Itse sain suoritettua vaikka miten monta opintopistettä äitiyslomalla. Ja kyllä. Vauvalla oli normaalit vatsavaivat ym.Tämä on tämä myytti mitä äidit haluaa ylläpitää. Raskasta ja vie kaiken ajan.
Vasta kolmannen kanssa tuntui raskaalta välillä, kun oli koululainen, leikki-ikäinen ja vauva. Sekin silti oli sama, kuin normityöpäivä vaativassa työssä.Ja paskat. Meidän 5kk ei ole moneen kuukauteen enää suostunut nukkumaan päivällä muualla kuin liikkuvissa vaunuissa, joten työnnän niitä ulkona (satoi tai paistoi) noin 5h päivässä. Vauva ei myöskään pärjää lyhyemmillä unilla, vaan jos en toimi näin, päädytään lähinnä helvetin esikartanoa muistuttavaan huutokonserttiin.
Yölläkään se ei nuku, vaan kitisee siten, että saan itse nukuttua noin 1-2h pätkissä. Ja se ei ole koskaan nukkunut öitään hyvin. Vauvan nukahdettua illalla teen kotityöt ja sitten menen makaamaan sohvalle tai sänkyyn, yleensä unettomaksi jääden, koska tiedän vauvan heräävän ihan kohta kuitenkin taas.
Yleensä en saa edes syötyä lounasta, vaan aamupalan jälkeen seuraava ruokailu on sitten, kun mies tulee kotiin töistä.
Juu ihan varmaan. Uskotaan 😂
Jos jollakin nyt oikeasti oliskin noin vaikea vauva, niin tuo on harvinaista. Normivauva-arki ei ole tuota.
Mun exä käyttäytyi just noin mua kohtaan lapsen syntymän jälkeen. Halveksi kotona olemistani ja arvosteli saamattomaksi. Makasin hänen rahoillaan kotona jne. Vauvasta hän ei ollut kiinnostunut. Hoiti vain jos oli pakko.
Hänellä oli toinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kiinnostaa se, miten tilanne kehittyy tuohon, että miehesi mielestä vain makaat kotona?
Tuleeko mies töistä ja heti seku vaan alkaa haastaa? Vai tuleeko töistä ja sinä alat haastaa, että teit taas sitä ja tätä?
Onko mies lapsen kanssa vapaalla, syntyykö riitaa sen uoksi, ettei sinulla ole hengähdystaukoja kodista ja vauvasta yhtään?
Mies tulee töistä ja menee hetkeksi päiväunille lepäämään. Kumpikaan ei haasta kotitöistä tai makaamisista mitään kun hän tulee töistä. En koskaan luettele hänelle mitä olen tehnyt päivän aikana, ellei hän itse ensin ala haukkumaan, että "taas olet vain maannut". Yleensä hän alkaa siitä haastamaan kun nousee niiltä päiväuniltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se mies huomaa, että ei niitä kotitöitä paljoa ees ollutkaan ja 90% niistä tulee naisen sotkuista mitä se päivän aikana ITSELLEEN tekee eli omat tiskit ym.Pesen myös miehen pyykit ja viikkaan ne kaappiin. Ja korjaan miehen astiat pois pöydästä ja tiskaan ne. Mies tuottaa tiskiä iltaisin ja aamuisin.
Kuinka monta vaatekertaa se mies pitää per päivä?
Jos ei pidä joka päivä kymmentä eri asua, niin se meinaa, että muutaman päivän välein tulee yksi koneellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun exä käyttäytyi just noin mua kohtaan lapsen syntymän jälkeen. Halveksi kotona olemistani ja arvosteli saamattomaksi. Makasin hänen rahoillaan kotona jne. Vauvasta hän ei ollut kiinnostunut. Hoiti vain jos oli pakko.
Hänellä oli toinen nainen.
En ole toista naista ennen tätä ketjua kyllä yhtään epäillyt.
Helppo ja yksinkertainen raykaisu on pakata omat ja vauvan tavarat ja lähteä viikoksi mummolaan. Siellä sitten miettiä kaikessa rauhassa, haluaako olla loppuelämänsä ajan toisen kynnysmattona vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se mies huomaa, että ei niitä kotitöitä paljoa ees ollutkaan ja 90% niistä tulee naisen sotkuista mitä se päivän aikana ITSELLEEN tekee eli omat tiskit ym.Pesen myös miehen pyykit ja viikkaan ne kaappiin. Ja korjaan miehen astiat pois pöydästä ja tiskaan ne. Mies tuottaa tiskiä iltaisin ja aamuisin.
Jos ei pidä joka päivä kymmentä eri asua, niin se meinaa, että muutaman päivän välein tulee yksi koneellinen.
Mitä väliä nyt sillä sitten on? Vauvan pyykkiä tulee koneellinen päivässä, miehen pyykkiä varmaan kahden päivän välein, minun pyykkiä kahden päivän välein (pesen tietenkin omat ja miehen pyykit samassa, mutta vaaleat ja tummat erikseen) ja pyyhe- ja lakanapyykkiä tulee pari koneellista viikossa. Minulla ei ole ongelmaa tässä pyykin määrässä enkä ole valittanut, että olisi kamalasti pyykkiä, miksi siitä jauhetaan tässä ketjussa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tulee töistä ja menee hetkeksi päiväunille lepäämään. Kumpikaan ei haasta kotitöistä tai makaamisista mitään kun hän tulee töistä. En koskaan luettele hänelle mitä olen tehnyt päivän aikana, ellei hän itse ensin ala haukkumaan, että "taas olet vain maannut". Yleensä hän alkaa siitä haastamaan kun nousee niiltä päiväuniltaan.
Ap rupeaa keksimään miehelle kaikkea, kun huomasi, että joku haastoi hänen puheensa ( ja aiheesta haastoi)
Seuraavassa viestissä ap kertoo, että mies harrastaa liikuntaa kuutena päivänä viikossa 5 tuntia kerta ja kutsuu häntä lihavaksi.
Tätä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pidä joka päivä kymmentä eri asua, niin se meinaa, että muutaman päivän välein tulee yksi koneellinen.Mitä väliä nyt sillä sitten on? Vauvan pyykkiä tulee koneellinen päivässä, miehen pyykkiä varmaan kahden päivän välein, minun pyykkiä kahden päivän välein (pesen tietenkin omat ja miehen pyykit samassa, mutta vaaleat ja tummat erikseen) ja pyyhe- ja lakanapyykkiä tulee pari koneellista viikossa. Minulla ei ole ongelmaa tässä pyykin määrässä enkä ole valittanut, että olisi kamalasti pyykkiä, miksi siitä jauhetaan tässä ketjussa??
Koska sinä väität, että sinulla on kauhea kiire koko ajan ja se ei pidä paikkaansa. Olet nytkin pari tuntia roikkunut täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap rupeaa keksimään miehelle kaikkea, kun huomasi, että joku haastoi hänen puheensa ( ja aiheesta haastoi)
Seuraavassa viestissä ap kertoo, että mies harrastaa liikuntaa kuutena päivänä viikossa 5 tuntia kerta ja kutsuu häntä lihavaksi.
Tätä odotellessa.
Mieheni ei harrasta ollenkaan liikuntaa, minun puolesta saisi harrastaa kyllä. Mitä tarkoitat sillä, että rupesin keksimään miehelle kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Helppo ja yksinkertainen raykaisu on pakata omat ja vauvan tavarat ja lähteä viikoksi mummolaan. Siellä sitten miettiä kaikessa rauhassa, haluaako olla loppuelämänsä ajan toisen kynnysmattona vai ei.
😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemus siitä, että heti höiden jälkeen mies muuttui halveksivaksi, vähätteleväksi ja alkoi nähdä minussa kaikenlaista vikaa ja kritisoida. Naimisiinmeno oli sille joku lähtölaukaus, ap:n miehelle näköjään lapsen saamimen laukaisi tuon.
En vieläkäön ymmärrä, miksi niin kävi. Ikävä kyllä tilanne vaan paheni ja paheni. Hän ikäänkuin suggeroi itsensä uskomaan, että minä olin hirveä ihminen ja ruma jne, kaikilla tavoin todella ala-arvoinen häneen verrattuna.
Siihen ei auttanut mikäön muu kuin se, että ilmoitin haluavani eron ja muutin hetkeksi toisaalle. Neuvoin miestä lukemaan terapiakirjallisuutta henkisesti väkivaltaisille miehille (neetiosoite itseaputehtäviin taisi olla www.lundybancfroft.com) Se johti melkein eroon, mutta käsittämätöntä mutta totta, mies tajusi, miten oli joutunut kummalliselle uralle ajatuksissaan, pystyi lopettamaan sen ja saatoimme jatkaa liittoa.
Kaikki tietenkään eivät pysty myöntämään sellaista itsessään ja muuttumaan. Silloin ei ole muuta keinoa kuin oikeasti erota. Et voi elää noin etkä voi altistaa lasta kasvamaan tuollaisessa alistavassa väkivaltaisessa ilmapiirissä, josta puuttuu kunnioitus äitiä kohtaan.
Kehotan vielä ap sua katsomaan tilannetta laajemmin kuin yksityiskohtien kautta.
Fakta on, että parisuhdeväkivalta alkaa sitoutumisenasteen lisääntyessä, usein ensimmäisen lapasen synnyttyä. Se alkaa aina henkisellä väkivallalla ja se perustuu aina kunnioituksen puutteeseen.
Abuse-sanana tarkoittaa väärinkäytöstä, että ihminen ottaa itselleen etua oman asemansa kustannuksella. Ap:n mies saa käytöksellään huomattavia etuja itselleen. Hän saa ensinnäkin säilyttää oman identiteettknsä ja aseman ja yhteydet ulkomaailmaan, ap on sidottu kotiin. Mies tienaa ja epäilrmättä aikoo jatkossa pidättää itsellään vallan päättää rahanköytöstä, hän ei suostunutkaan siihrn, että myös ap menisi töihin tienaamaan vaan yrittää pitää ap:n taloudellisesti riipouvaisena itsestään. Mies vapautuu kaikista velvotteista kasten- ja kodinhoidossa ja ap toimii piikana.
Nämä ovat vsltavia etuja, joita mies saa tuosta henkisesti väkivaltaisesta käytöksestään.
Älä hyväksy tilannetta ja rupea kynnysmatoksi. Pidä kiinni oikeuksistasi, tasa-arvosta ja vedä rajat sille, miten sinua saa kohdella. Ole valmis eroamaan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pidä joka päivä kymmentä eri asua, niin se meinaa, että muutaman päivän välein tulee yksi koneellinen.Mitä väliä nyt sillä sitten on? Vauvan pyykkiä tulee koneellinen päivässä, miehen pyykkiä varmaan kahden päivän välein, minun pyykkiä kahden päivän välein (pesen tietenkin omat ja miehen pyykit samassa, mutta vaaleat ja tummat erikseen) ja pyyhe- ja lakanapyykkiä tulee pari koneellista viikossa. Minulla ei ole ongelmaa tässä pyykin määrässä enkä ole valittanut, että olisi kamalasti pyykkiä, miksi siitä jauhetaan tässä ketjussa??
Koska sinä väität, että sinulla on kauhea kiire koko ajan ja se ei pidä paikkaansa. Olet nytkin pari tuntia roikkunut täällä.
En väitä että on koko ajan kauhea kiire. En ole myöskään kiireestä täällä enkä miehelleni valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Yt-neuvotteluita miehen työpaikalla ei tietääkseni ole, mutta ainakin sitä pyydetään usein ylitöihin joten töitä on kai paljon.
Tossa on se syy. Joko sillä on helvetillinen työstressi ja se purkaa tätä suhun ajattelemalla vauvan kanssa kotona olemisen olevan helppoa makoilua (mutta sisimmässään tietää ettei ole ja siksi ei jää vauvan kanssa kotiin itse.) Tai sitten sillä on toinen nainen, jota käy kuksimassa "ylitöissä" ollesaan ja se purkaa oman häpeänsä suhun, yrittää saada sun "laiskuudesta" oikeutuksen sille, miksi hänen on pakko käydä vieraissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vastata mitä aloittajan pitäisi mielestäsi tehdä ettei hän ’vain makaa’ ?
Ja paskat. Meidän 5kk ei ole moneen kuukauteen enää suostunut nukkumaan päivällä muualla kuin liikkuvissa vaunuissa, joten työnnän niitä ulkona (satoi tai paistoi) noin 5h päivässä. Vauva ei myöskään pärjää lyhyemmillä unilla, vaan jos en toimi näin, päädytään lähinnä helvetin esikartanoa muistuttavaan huutokonserttiin.
Yölläkään se ei nuku, vaan kitisee siten, että saan itse nukuttua noin 1-2h pätkissä. Ja se ei ole koskaan nukkunut öitään hyvin. Vauvan nukahdettua illalla teen kotityöt ja sitten menen makaamaan sohvalle tai sänkyyn, yleensä unettomaksi jääden, koska tiedän vauvan heräävän ihan kohta kuitenkin taas.
Yleensä en saa edes syötyä lounasta, vaan aamupalan jälkeen seuraava ruokailu on sitten, kun mies tulee kotiin töistä.