Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?
Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kiinnostaa se, miten tilanne kehittyy tuohon, että miehesi mielestä vain makaat kotona?
Tuleeko mies töistä ja heti seku vaan alkaa haastaa? Vai tuleeko töistä ja sinä alat haastaa, että teit taas sitä ja tätä?
Onko mies lapsen kanssa vapaalla, syntyykö riitaa sen uoksi, ettei sinulla ole hengähdystaukoja kodista ja vauvasta yhtään?
Mies tulee töistä ja menee hetkeksi päiväunille lepäämään. Kumpikaan ei haasta kotitöistä tai makaamisista mitään kun hän tulee töistä. En koskaan luettele hänelle mitä olen tehnyt päivän aikana, ellei hän itse ensin ala haukkumaan, että "taas olet vain maannut". Yleensä hän alkaa siitä haastamaan kun nousee niiltä päiväuniltaan.
Ap rupeaa keksimään miehelle kaikkea, kun huomasi, että joku haastoi hänen puheensa ( ja aiheesta haastoi)
Seuraavassa viestissä ap kertoo, että mies harrastaa liikuntaa kuutena päivänä viikossa 5 tuntia kerta ja kutsuu häntä lihavaksi.
Tätä odotellessa.Mieheni ei harrasta ollenkaan liikuntaa, minun puolesta saisi harrastaa kyllä. Mitä tarkoitat sillä, että rupesin keksimään miehelle kaikkea?
Ap jätä tuo yksi jankkaava naisvihaaja omaan arvoonsa.
Olet ehkä väsynyt ja keskityt noihin detaljeihin, etkä näe metsää puilta.
Ilmeinen selitys miehesi käytökselle on, että hän on joko ruvennut henkisesti väkivaltaiseksi ja alistavaksi ihan muuten vain tai hänellä on toinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemus siitä, että heti höiden jälkeen mies muuttui halveksivaksi, vähätteleväksi ja alkoi nähdä minussa kaikenlaista vikaa ja kritisoida. Naimisiinmeno oli sille joku lähtölaukaus, ap:n miehelle näköjään lapsen saamimen laukaisi tuon.
En vieläkäön ymmärrä, miksi niin kävi. Ikävä kyllä tilanne vaan paheni ja paheni. Hän ikäänkuin suggeroi itsensä uskomaan, että minä olin hirveä ihminen ja ruma jne, kaikilla tavoin todella ala-arvoinen häneen verrattuna.
Siihen ei auttanut mikäön muu kuin se, että ilmoitin haluavani eron ja muutin hetkeksi toisaalle. Neuvoin miestä lukemaan terapiakirjallisuutta henkisesti väkivaltaisille miehille (neetiosoite itseaputehtäviin taisi olla www.lundybancfroft.com) Se johti melkein eroon, mutta käsittämätöntä mutta totta, mies tajusi, miten oli joutunut kummalliselle uralle ajatuksissaan, pystyi lopettamaan sen ja saatoimme jatkaa liittoa.
Kaikki tietenkään eivät pysty myöntämään sellaista itsessään ja muuttumaan. Silloin ei ole muuta keinoa kuin oikeasti erota. Et voi elää noin etkä voi altistaa lasta kasvamaan tuollaisessa alistavassa väkivaltaisessa ilmapiirissä, josta puuttuu kunnioitus äitiä kohtaan.
Kehotan vielä ap sua katsomaan tilannetta laajemmin kuin yksityiskohtien kautta.
Fakta on, että parisuhdeväkivalta alkaa sitoutumisenasteen lisääntyessä, usein ensimmäisen lapasen synnyttyä. Se alkaa aina henkisellä väkivallalla ja se perustuu aina kunnioituksen puutteeseen.Abuse-sanana tarkoittaa väärinkäytöstä, että ihminen ottaa itselleen etua oman asemansa kustannuksella. Ap:n mies saa käytöksellään huomattavia etuja itselleen. Hän saa ensinnäkin säilyttää oman identiteettknsä ja aseman ja yhteydet ulkomaailmaan, ap on sidottu kotiin. Mies tienaa ja epäilrmättä aikoo jatkossa pidättää itsellään vallan päättää rahanköytöstä, hän ei suostunutkaan siihrn, että myös ap menisi töihin tienaamaan vaan yrittää pitää ap:n taloudellisesti riipouvaisena itsestään. Mies vapautuu kaikista velvotteista kasten- ja kodinhoidossa ja ap toimii piikana.
Nämä ovat vsltavia etuja, joita mies saa tuosta henkisesti väkivaltaisesta käytöksestään.
Älä hyväksy tilannetta ja rupea kynnysmatoksi. Pidä kiinni oikeuksistasi, tasa-arvosta ja vedä rajat sille, miten sinua saa kohdella. Ole valmis eroamaan tarvittaessa.
Tämä. Ap sisäistä tämä.
Tämän takia miehen kannattaa tehdä lista, jossa on naiselle tarkoitetut päivän työt. Lisäksi naista ei ole pakko elättää, vaan nainen voi kyllä maksaa omat ja vauvan menot saamistaan tuista. Siihenhän ne on tarkoitettukin. Meillä tälläinen menettely on toiminut hyvin. Lisäksi vaimo on ymmärtänyt säästää lapsia varten jo ennen raskautta.
Miksi täällä jankataan siitä, onko vauva-arki helppoa vai ei? Entä sitten vaikka se olisi ap:n elämän helpointa aikaa ja hänelle jäisi aikaa makoilla suurimman osan ajasta? Ap ei ole väittänyt, että hänellä olisi erityisen vaikeaa vauvan kanssa. Hän on vain todennut, että tekee jo kaikki kotityöt ja kysynyt neuvoja, mitä muuta hän voisi tehdä, jotta saa miehen valituksen saa loppumaan. Mitä hänen pitäisi noiden kotitöiden, ulkoilun ja vauvan hoitamisen lisäksi tehdä?
Tämä keskustelu on ihan absurdia luettavaa. Aikuiset ihmiset lukevat tahallaan väärin ja kommentoivat asian sivusta. Ongelma ei ole se, että AP:n arki on liian raskasta tai kiireistä, vaan se että mies kommenteillaan haluaisi AP:n lopettamaan "makaamisen". Mies ei vaan osaa sanoa mitä AP:n sitten pitäisi tehdä kotonä nykyisten kotitöiden lisäksi, eikä sitä osaa täällä kukaan muukaan näköjään sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yt-neuvotteluita miehen työpaikalla ei tietääkseni ole, mutta ainakin sitä pyydetään usein ylitöihin joten töitä on kai paljon.
Tossa on se syy. Joko sillä on helvetillinen työstressi ja se purkaa tätä suhun ajattelemalla vauvan kanssa kotona olemisen olevan helppoa makoilua (mutta sisimmässään tietää ettei ole ja siksi ei jää vauvan kanssa kotiin itse.) Tai sitten sillä on toinen nainen, jota käy kuksimassa "ylitöissä" ollesaan ja se purkaa oman häpeänsä suhun, yrittää saada sun "laiskuudesta" oikeutuksen sille, miksi hänen on pakko käydä vieraissa.
Luulen, että työstressi on todennäköisempi syy kuin toinen nainen, mutta ei kai sitä ikinä voi tietää. Jos syyksi paljastuu toinen nainen, niin otan välittömästi eron. Jos taas syyksi paljastuu se, että mies purkaa minuun työstressiään niin miten ratkaista riita? Jos hän on kerran sitä mieltä, että minulla on todella helppoa ja olen laiska, ja tällä oikeuttaa haukkumisen työstressin takia, niin en minä voi sitä hänen puolesta lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kiinnostaa se, miten tilanne kehittyy tuohon, että miehesi mielestä vain makaat kotona?
Tuleeko mies töistä ja heti seku vaan alkaa haastaa? Vai tuleeko töistä ja sinä alat haastaa, että teit taas sitä ja tätä?
Onko mies lapsen kanssa vapaalla, syntyykö riitaa sen uoksi, ettei sinulla ole hengähdystaukoja kodista ja vauvasta yhtään?
Mies tulee töistä ja menee hetkeksi päiväunille lepäämään. Kumpikaan ei haasta kotitöistä tai makaamisista mitään kun hän tulee töistä. En koskaan luettele hänelle mitä olen tehnyt päivän aikana, ellei hän itse ensin ala haukkumaan, että "taas olet vain maannut". Yleensä hän alkaa siitä haastamaan kun nousee niiltä päiväuniltaan.
Onko mes vapaat vauvan kanssa? Nukkuuko Mies liian pitkät päiväunet? Minulle ainakaan ei sovi päiväunet. Tulen pahalle tuulelle, kun en virkisty, vaan on vaikea herätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa maitoa pulloon, lähde neljäksi tunniksi ovesta ulos kun mies tulee töistä.
Idiootin kanssa olet lisääntynyt.
Niin että mies työpäivän jälkeen ei ehdi levähtää?
En olisi ikinä tehnyt miehelleni noin. Mulla oli olut valtavasti levähdyshetkiä päivän aikana lapsen nukkuessa.
Kyllä te mammat täällä ootte ihan mahdottomia.
Ette vaan suostu myöntämään, että kotiäitiys on lepoa töihin verrattuna.
Minusta kotona esikoisen kanssa oli helppoa ja mukavaa. Ehdin tehdä ruuat ja kotityöt, ulkoilla ja myös maatakkin. Mutta en ymmärrä mitä hyötyä siitä on että mies joka päivä haukkuisi minua että ”Vaan makaan” ? Siis juu, välillä makasin. Mitä sitten? Mitä minun olisi pitänyt tehdä sillä äitiyslomalla?
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia miehen kannattaa tehdä lista, jossa on naiselle tarkoitetut päivän työt. Lisäksi naista ei ole pakko elättää, vaan nainen voi kyllä maksaa omat ja vauvan menot saamistaan tuista. Siihenhän ne on tarkoitettukin. Meillä tälläinen menettely on toiminut hyvin. Lisäksi vaimo on ymmärtänyt säästää lapsia varten jo ennen raskautta.
Kai niillä lapsilla on myös vaimon sukunimi eikä sinun? Jos vaimo maksaa ja kantaa vastuun kaikkeen lapsiin liittyvistä yksin, niin mikä sinun roolisi oikein on, olet siittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Ettäkö vauvan / lapsen menot on vaimon vastuulla.. pthyi hiivatti..
Vierailija kirjoitti:
Olen miesvaltaisella alalla töissä, naisia koko konsernissa on alle 20 %. Työskentelen asiantuntijaorganisaatiossa ja väitän että 99% ajasta näillä miehillä työssäkäynti on lepoa kotona olemiseen verrattuna. Osa vitsaileekin töihin lepäämään tulemisesta.
Siinä ei pikkukotityöt tunnu missään verrattuna siihen mitä niitä on tehdä vauvan kanssa.
Suurin osa miehistä ei ole mitään konttorirottia. Ne raataa hyvin raskaissa, fyysisissä töissä pitkän päivän.
Vierailija kirjoitti:
No teillä on se tilanne ettei lapsi ole sinun, ihan ymmärrettävää. Muutenhan toki maksaisit osan lapsesi menoista.
Ap, onko siis niin, että mies ei ylipäätään halua olla lapsen kanssa? Kirjoitit tuolla, että ei suostu edes viikonlopuksi jäämään lapsen kanssa "kokeilemaan" miltä se arki tuntuu. Tuollaiseen ehdotukseen reagoiminen voi toki olla yksittäinen tapaus, mutta haluaako hän muuten olla lapsen kanssa?
Suurin osa vastaajista pujuu asian vierestä ap:tä vähätellen. Mieshän vähättelee häntä ja kyseenalaistaa
vaimonsa, lapsensa äidin tekemiset. Onpa siinä rakastava ja välittävä aviomies ja isä. Minkälaiselle
mutkalle vaimon pitäisi taipua että mies olisi tyytyväinen? Vauvan- ja kodinhoito on nyt vaimon työ jonka
hän hoitaa hyvin, samalla toipuen synnytyksestä. Älkää nyt siskot tuomitko häntä! Toivottavasti ap saat
tilanteen hoidettua ja miehelle tulee järki päähän tässä asiassa!
ap saako miehesi ylityökorvaukset rahana? Jos saa niin näetkö tuleeko isompi tili kuin ennen? Tai tiedätkö miehen työkavereita joista kuulisit tekeekö hekin nykyään paljon ylitöitä? Tai millaisessa paikassa miehesi on töissä eli voisitko vaikka viedä raskasta ylityötä vääntävälle miehelle ylläriksi herkkuja töihin joku ilta?
Eli voitko helposti tarkistaa onko miehesi oikeasti ylitöissä vai onko ne jotain omia menoja.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vastaajista pujuu asian vierestä ap:tä vähätellen. Mieshän vähättelee häntä ja kyseenalaistaa
vaimonsa, lapsensa äidin tekemiset. Onpa siinä rakastava ja välittävä aviomies ja isä. Minkälaiselle
mutkalle vaimon pitäisi taipua että mies olisi tyytyväinen? Vauvan- ja kodinhoito on nyt vaimon työ jonka
hän hoitaa hyvin, samalla toipuen synnytyksestä. Älkää nyt siskot tuomitko häntä! Toivottavasti ap saat
tilanteen hoidettua ja miehelle tulee järki päähän tässä asiassa!
Huomasin itsekin, että tässä ketjussa suuri osa haukkuu minua siitä, että vain makaan ja pääsen helpolla. Ihan kuin miehenikin tekee. Mutta kukaan ei sano mitä minun sitten pitäisi sen "makaamisen" lisäksi tehdä, kuten ei miehenikään sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemus siitä, että heti höiden jälkeen mies muuttui halveksivaksi, vähätteleväksi ja alkoi nähdä minussa kaikenlaista vikaa ja kritisoida. Naimisiinmeno oli sille joku lähtölaukaus, ap:n miehelle näköjään lapsen saamimen laukaisi tuon.
En vieläkäön ymmärrä, miksi niin kävi. Ikävä kyllä tilanne vaan paheni ja paheni. Hän ikäänkuin suggeroi itsensä uskomaan, että minä olin hirveä ihminen ja ruma jne, kaikilla tavoin todella ala-arvoinen häneen verrattuna.
Siihen ei auttanut mikäön muu kuin se, että ilmoitin haluavani eron ja muutin hetkeksi toisaalle. Neuvoin miestä lukemaan terapiakirjallisuutta henkisesti väkivaltaisille miehille (neetiosoite itseaputehtäviin taisi olla www.lundybancfroft.com) Se johti melkein eroon, mutta käsittämätöntä mutta totta, mies tajusi, miten oli joutunut kummalliselle uralle ajatuksissaan, pystyi lopettamaan sen ja saatoimme jatkaa liittoa.
Kaikki tietenkään eivät pysty myöntämään sellaista itsessään ja muuttumaan. Silloin ei ole muuta keinoa kuin oikeasti erota. Et voi elää noin etkä voi altistaa lasta kasvamaan tuollaisessa alistavassa väkivaltaisessa ilmapiirissä, josta puuttuu kunnioitus äitiä kohtaan.
Kehotan vielä ap sua katsomaan tilannetta laajemmin kuin yksityiskohtien kautta.
Fakta on, että parisuhdeväkivalta alkaa sitoutumisenasteen lisääntyessä, usein ensimmäisen lapasen synnyttyä. Se alkaa aina henkisellä väkivallalla ja se perustuu aina kunnioituksen puutteeseen.Abuse-sanana tarkoittaa väärinkäytöstä, että ihminen ottaa itselleen etua oman asemansa kustannuksella. Ap:n mies saa käytöksellään huomattavia etuja itselleen. Hän saa ensinnäkin säilyttää oman identiteettknsä ja aseman ja yhteydet ulkomaailmaan, ap on sidottu kotiin. Mies tienaa ja epäilrmättä aikoo jatkossa pidättää itsellään vallan päättää rahanköytöstä, hän ei suostunutkaan siihrn, että myös ap menisi töihin tienaamaan vaan yrittää pitää ap:n taloudellisesti riipouvaisena itsestään. Mies vapautuu kaikista velvotteista kasten- ja kodinhoidossa ja ap toimii piikana.
Nämä ovat vsltavia etuja, joita mies saa tuosta henkisesti väkivaltaisesta käytöksestään.
Älä hyväksy tilannetta ja rupea kynnysmatoksi. Pidä kiinni oikeuksistasi, tasa-arvosta ja vedä rajat sille, miten sinua saa kohdella. Ole valmis eroamaan tarvittaessa.
Voi ei mitä puoskarointia 😀😀 kuules nyt köökkipsykologi toi oli ihan kauheeta liibadaabaa.
Näytin työkaverillekin ja nyt yhdessä nauretaan.
Tärkein tehtäväsi on hoitaa vauvaa. Vauvasta on myös lupa nauttia!
Vierailija kirjoitti:
ap saako miehesi ylityökorvaukset rahana? Jos saa niin näetkö tuleeko isompi tili kuin ennen? Tai tiedätkö miehen työkavereita joista kuulisit tekeekö hekin nykyään paljon ylitöitä? Tai millaisessa paikassa miehesi on töissä eli voisitko vaikka viedä raskasta ylityötä vääntävälle miehelle ylläriksi herkkuja töihin joku ilta?
Eli voitko helposti tarkistaa onko miehesi oikeasti ylitöissä vai onko ne jotain omia menoja.
Mies saa ylityökorvaukset rahana, mutta meillä on omat erilliset tilit, joten en pääse hänen tilille hänen tilitapahtumia katsomaan, enkä haluaisikaan niitä mennä katsomaan. En muutenkaan halua hänen menojaan kytätä eli en halua ilmestyä työpaikalle tarkistamaan, että onko mies oikeasti siellä. Joko meidän suhteessa on luottamusta tai sitten ei ole, mutta en ala häntä kyttäämään, pettämistä en voi kuitenkaan estää vaikka miten kyttäisin.
Justhan sä tuossa sanoit että vauvanhoito ja kotityöt on pelkkää lepäilyä joten se mies voi sitten levätä siinä vauvaa hoitaessa. Seuraavaksi varmaan väität että se on naiselle lepoa mutta miehelle raskasta ja jos olet sitä mieltä niin perustelut olisivat mielenkiintoiset.