Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?
Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele, että palaat pitkän työpäivän jälkeen kotiin ja siellä on joku, jolla on ollut monta tuntia vapaa-aikaa ja apunaan kaikki modernit mukavuudet, mutta silti haluaa, että sinä työpäivän jälkeen kiittelet häntä siitä, että hän on jaksanut hoitaa oman lapsensa.
Kehutko sä ja kiität miestäsi kaikesta mitä hän tekee? Jos et, niin miksi miehen pitäisi?
Onko ap väittänyt, että pitäisi? Pikkasen huono provo tääkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin sulla näyttää AP olevan aikaa roikkua täällä? Ei taida poikaystäväsi kesken työpäivän ehtiä tuntitolkulla kaiken maailman palstoille...
Mies on aviomieheni, ei poikaystävä. Ja mitä sitten, jos ehdin käydä netissä välillä? Mitä minun oikein sitten vielä pitäisi äitiyslomalla tehdä, jos sinunkaan mielestä ei riitä, että vauva on imetetty ja hoidettu ja kotityöt hoidettu ja vieläpä ulkoiltukin.
Onko riidan syynä raha ja rahankäyttö? Usein riidat juontaa rahaan. Voit äitiyslomalla mennä töihin sunnuntaisin, menettämättä äitiyslomakorvausta. Onnistuuko se alallasi? Mies voi hoitaa lasta sunnuntaisin.
Teettekö perheenä jotain iltaisin yhdessä? Suosittelen, että tekisitte ja löytäisitte vauvan vanhempina yhteyden toisiinne.
Miten elämänne on muuttunut vauvan myötä? Mahdollisesti miehesi kaipaa sitä vanhaa elämää.
Ei ole sinun tehtäväsi hoitaa pyykkejä, käydä kaupassa, tehdä ruokaa joka päivä. Nauti vauvasta.
M42 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies ole viikonloppuisin näkemässä, miten päivät sujuvat?
On. Se ei ole vaikuttanut hänen puhumisiin, vaikka on nähnyt miten kiinni olen vauvassa ja silti samalla yritän hoitaa tiskejä ja pyykkejä jne.
Älä nyt viitsi 😂😂 pesetkö sä koko naapuruston tiskit. Kaksi kertaa päivässä alle 10 minuuttia kerta menee mulle viisihenkisen perheen tiskeihin. Juurihan sanoit, ettet nuku päikläreitä, koska hoidat tiskit vauvsn päikkäriaikana 😂😂😂
Ja joellako käyt käsin pesemässä pyykit 😁 vauva ei voi olla minuutin sitterissä, kun pyöräytät koneen käyntiin tai 5 min kun nostat ne kuivumaan?
Provo tai et tiedä perhe-elämästä oikeesti yhtään mitään.
Mulla on 3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin sulla näyttää AP olevan aikaa roikkua täällä? Ei taida poikaystäväsi kesken työpäivän ehtiä tuntitolkulla kaiken maailman palstoille...
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Kateuskorttihan sieltä tuli.
Kerrotko sinä mitä apn pitäisi äitiyslomalla tehdä, kun vauva ja koti hoidettu, ettei sinun kaltaisesi ole kateellisia?
Ilmeisesti apn mieskin on kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jätä vauva miehelle viikonlopuksi ja lähde kylpylähotelliin. Shokkihoito auttaa, jos joku.
Voi tietysti olla, että miehen köytös kumpuaa niin vahvasti asentrista, että tilanne on toivoton ja ainoa vaihtoehto on ero. Miehellä voi olla toinen nainenkin ja hän yrittää välttyä syyllisyydentunteilta kaatamalla kaiken syyllisyyden ja viat sinun niskaasi. Siis demonisoi sinut mielessään niin, että voi tuntea omat tekonsa oikeutetuiksi.
Minusta tämä loppuosa voi päteä ap:n tapauksessa. Kuulostaa siltä kuin miehen halveksunta kumpuaisi ihan ns tyhjästä, itsekseen. Ei ole normaalin kuuloista käytöstä miehellä yhtään. Siinä on pakko olla jotain alitajuista tarvetta mustamaalata ap huonoksi ihmiseksi, jotta hän itse tuntisi olevansa parempi. Ihan hyvin voi olla jopa sivusuhde meneillään.
M42 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele, että palaat pitkän työpäivän jälkeen kotiin ja siellä on joku, jolla on ollut monta tuntia vapaa-aikaa ja apunaan kaikki modernit mukavuudet, mutta silti haluaa, että sinä työpäivän jälkeen kiittelet häntä siitä, että hän on jaksanut hoitaa oman lapsensa.
Kehutko sä ja kiität miestäsi kaikesta mitä hän tekee? Jos et, niin miksi miehen pitäisi?Onko ap väittänyt, että pitäisi? Pikkasen huono provo tääkin.
En ole tosiaankaan väittänyt, että miehen pitäisi minua kiittää. Enkä ole mieheltä sellaista koskaan pyytänyt. Tässä ketjussa oletetaan minusta jostain syystä aika ikäviä asioita.
Olen miesvaltaisella alalla töissä, naisia koko konsernissa on alle 20 %. Työskentelen asiantuntijaorganisaatiossa ja väitän että 99% ajasta näillä miehillä työssäkäynti on lepoa kotona olemiseen verrattuna. Osa vitsaileekin töihin lepäämään tulemisesta.
Siinä ei pikkukotityöt tunnu missään verrattuna siihen mitä niitä on tehdä vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
M42 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies ole viikonloppuisin näkemässä, miten päivät sujuvat?
On. Se ei ole vaikuttanut hänen puhumisiin, vaikka on nähnyt miten kiinni olen vauvassa ja silti samalla yritän hoitaa tiskejä ja pyykkejä jne.
Älä nyt viitsi 😂😂 pesetkö sä koko naapuruston tiskit. Kaksi kertaa päivässä alle 10 minuuttia kerta menee mulle viisihenkisen perheen tiskeihin. Juurihan sanoit, ettet nuku päikläreitä, koska hoidat tiskit vauvsn päikkäriaikana 😂😂😂
Ja joellako käyt käsin pesemässä pyykit 😁 vauva ei voi olla minuutin sitterissä, kun pyöräytät koneen käyntiin tai 5 min kun nostat ne kuivumaan?
Provo tai et tiedä perhe-elämästä oikeesti yhtään mitään.
Mulla on 3 lasta.
Lastenkodissa?
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa maitoa pulloon, lähde neljäksi tunniksi ovesta ulos kun mies tulee töistä.
Idiootin kanssa olet lisääntynyt.
Niin että mies työpäivän jälkeen ei ehdi levähtää?
En olisi ikinä tehnyt miehelleni noin. Mulla oli olut valtavasti levähdyshetkiä päivän aikana lapsen nukkuessa.
Kyllä te mammat täällä ootte ihan mahdottomia.
Ette vaan suostu myöntämään, että kotiäitiys on lepoa töihin verrattuna.
Miehesi hoitaa vauvaa, jotta pääset suihkuun, ei muuta.
Outoa.
Oma mieheni oli ekasta lapsesta niin innoissaan, että oli töistä tultuaan ja viikonloppuisin mahdollisimman paljon vauvan kanssa, tämän ollessa hereillä.
Mammoilla on aikaa haukkua täällä tuntitolkulla miehiä, samalla kun miehet painaa duunia perheen elatuksen eteen.
Vaihtakaa rooleja. Sinä menet edes pariksi kuukaudeksi töihin ja mies jää hoitamaan vauvaa. Täytyy olla todella pölkkypää, ellei siinä ajassa jo mieskin käsitä, että teet kotitöitä kaiken päivää vauvan hoidon ohella. Ellei viesti mene perille, siirrä äijä ulkoruokintaan. Ja hei, älä alistu siihen, että kun tulet töistä, niin teet toisen työpäivän kotona, kun äijä on vain vetänyt lonkkaa ja pelannut pleikkarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En katsoisi tuota päivääkään. Jos mies sanoisi vielä kerrankin noin, olisi se parisuhde siinä. Törkeää käytöstä.
Minusta kuulosti siltä, että mies sanoi totuuden . Vastasyntyneet nukkuvat lähes vuorokauden ympäri. Kaksikuukautinenkin nukkuu suurimman osan päivää. Yleensä vielä yksivuotiaanalin nukutaan kahdet päikkärit ja illalla aikaisin yöunille, eli illallakin jää omaa aikaa.
Itse sain suoritettua vaikka miten monta opintopistettä äitiyslomalla. Ja kyllä. Vauvalla oli normaalit vatsavaivat ym.Tämä on tämä myytti mitä äidit haluaa ylläpitää. Raskasta ja vie kaiken ajan.
Vasta kolmannen kanssa tuntui raskaalta välillä, kun oli koululainen, leikki-ikäinen ja vauva. Sekin silti oli sama, kuin normityöpäivä vaativassa työssä.
OK. Ap kuitenkin hoitaa päivän aikana kaikki kotityöt ja ruuat sekä sen vauvan, ok. Mitä muuta ap:n pitäisi mielestäsi tehdä päivän aikana jotta mies lopettaisi tuon haukkumisen?
Pyydä häntä kertomaan mitä sinun hänen mielestään pitäisi tehdä, että se olisi "oikeaa tekemistä".
"Jotain muuta kuin maata" ei ole vastaus, pyydä konkreettiset tehtävät mitä sinun pitäisi hänen mielestään suorittaa päivän aikana. Keskustelette sitten siitä, mihin kohtaa päivääsi saat tämän mahtumaan imetysten väliin, jätätkö ruuan tekemättä vai jääkö vaunulenkki väliin. Voisiko mies työpäivän jälkeen katsoa vauvaa sen aikaa kun teet tämän tehtävän..?
Veikkaan, että miestä risoo nyt joku muu kuin "makaaminen". Ehkä töissä on stressaavaa ja hän luulee kotona vauvan kanssa olemista helpommaksi kuin mitä se on ja on kateellinen. Hän raataa niska limassa ja sinä et tee "mitään".
Harmi jos mies ei suostu edes olemaan yhtä päivää kotona vauvan kanssa, näkisi, että kyllä se ihan työstä käy kun hoitaa vauvaa ja tekee kotityöt. Yksinäistä ja usein tylsää saman toistoakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mammoilla on aikaa haukkua täällä tuntitolkulla miehiä, samalla kun miehet painaa duunia perheen elatuksen eteen.
Millä tavalla olen tässä ketjussa tai aloituksessani haukkunut miestäni? Omasta mielestäni en mitenkään ole häntä haukkunut.
Vierailija kirjoitti:
M42 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehutko sä ja kiität miestäsi kaikesta mitä hän tekee? Jos et, niin miksi miehen pitäisi?Onko ap väittänyt, että pitäisi? Pikkasen huono provo tääkin.
En ole tosiaankaan väittänyt, että miehen pitäisi minua kiittää. Enkä ole mieheltä sellaista koskaan pyytänyt. Tässä ketjussa oletetaan minusta jostain syystä aika ikäviä asioita.
Täällä on näitä apinoita hyppimässä silmille. Kovasti vaan väittävät tietävän asiasta, vaikka oikeesti tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä asiat ole normaali perheissä keskusteltu etukäteen mitrn toimitaan.
Ja sille ei nyt kerta kaikkiaan voi mitään, että se vaimo raskautuu, synnyttää ja imettää vauvaa. Siinä ei voi rooleja vaihtaa ensi alkuun.
Myöhemmin sitten mies voi jäädä vanhempainlomalle ja vaimo painaa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Kateuskorttihan sieltä tuli.
Kerrotko sinä mitä apn pitäisi äitiyslomalla tehdä, kun vauva ja koti hoidettu, ettei sinun kaltaisesi ole kateellisia?
Ilmeisesti apn mieskin on kateellinen.
Jos mieheni on kateellinen, niin miksi hän ei sitten suostu ehdotukseeni, että palaan 1 kk päästä töihin ja hän jää vuodeksi vanhempainvapaalle?
Aika törkeää, jos on tässä 2 kk aikana ehtinyt ja halunnut itselleen toisen naisen jostain hankkia. Raskausaikana ja sitä ennen meillä meni hyvin, en mitenkään usko että hänellä silloin on mitään toista naista ollut.