Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?
Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?
Kommentit (593)
Kuulostaa ap vähän siltä, että otti tunteisiin, koska miehen sanoissa piili totuuden siemen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?
No kyllähän se esikosen kanssa oli lähinnä makailua. Ensin vauva heräsi vain imetykselle ja vaipanvaihdolle. Kyllä oli tylsää. Mulla oli monta tuntia päivässä, että vain toljotin telkkaa ja rapsuttelin vatsaa. Kaupungillakin sai shoppailtuu rauhassa. Vauva koisas vaunuissa. Jos sulla on terve vauva, niin esikoisen kanssa on helppoa! Älä viitsi esittää ettei olis.
Ja kaikkien vauvathan ovat samanlaisia. Omani nukkui vain pienissä pätkissä ja oli koko ajan tyytymätön. Vaunuissa ei nukkunut ollenkaan, mutta oli hiljaa, jos vaunut liikkuivat. Huuto alkoi heti, kun vaunut pysähtyivät. Ystäväni vauva taas halusi roikkua koko ajan tississä kiinni. En väitä, että oli raskasta, mutta ei siinä liikoja makailemaan ehtinyt.
No mutta tuossahan lukikin, että jos on terve vauva.
Omanikin oli terve. Mutta huono nukkumaan. Edes öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se esikosen kanssa oli lähinnä makailua. Ensin vauva heräsi vain imetykselle ja vaipanvaihdolle. Kyllä oli tylsää. Mulla oli monta tuntia päivässä, että vain toljotin telkkaa ja rapsuttelin vatsaa. Kaupungillakin sai shoppailtuu rauhassa. Vauva koisas vaunuissa. Jos sulla on terve vauva, niin esikoisen kanssa on helppoa! Älä viitsi esittää ettei olis.
En minä ole mitään esittänytkään, että olisi jotenkin vaikeaa. En ole itse asiassa tässä ketjussa kommentoinut mitenkään sitä, että onko päivät mielestäni helppoja vai vaikeita. Tein aloituksen siitä, että miestä ärsyttää kun hänen mielestä vain makaan päivät ja hän haukkuu minut siitä, ja kysyin, että miten ratkaista asiasta tuleva riita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies ole viikonloppuisin näkemässä, miten päivät sujuvat?
On. Se ei ole vaikuttanut hänen puhumisiin, vaikka on nähnyt miten kiinni olen vauvassa ja silti samalla yritän hoitaa tiskejä ja pyykkejä jne.
Vierailija kirjoitti:
En katsoisi tuota päivääkään. Jos mies sanoisi vielä kerrankin noin, olisi se parisuhde siinä. Törkeää käytöstä.
Minusta kuulosti siltä, että mies sanoi totuuden . Vastasyntyneet nukkuvat lähes vuorokauden ympäri. Kaksikuukautinenkin nukkuu suurimman osan päivää. Yleensä vielä yksivuotiaanalin nukutaan kahdet päikkärit ja illalla aikaisin yöunille, eli illallakin jää omaa aikaa.
Itse sain suoritettua vaikka miten monta opintopistettä äitiyslomalla. Ja kyllä. Vauvalla oli normaalit vatsavaivat ym.
Tämä on tämä myytti mitä äidit haluaa ylläpitää. Raskasta ja vie kaiken ajan.
Vasta kolmannen kanssa tuntui raskaalta välillä, kun oli koululainen, leikki-ikäinen ja vauva. Sekin silti oli sama, kuin normityöpäivä vaativassa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mihen mielestä sinun pitäisi päivisin tehdä? Siis muutakin kuin nuo mitä nyt teet?
Onko mies odottanut innoissaan että aina töistä tullessa on sitten lämmin ruoka odottamassa / tuorettaa pullaa kahvin kanssa jne?
En tiedä mitä hänen mielestä minun pitäisi tehdä päivisin, ei hän siihen ole mitään sanonut vaikka olen tietenkin kysynyt.
Tuossa tilanteessa olisi kyllä oleellista käydä keskustelu siitä, minkä mies haluaisi muuttuvan ja miten asia pitäisi hänen mielestään hoitaa. Jos hän ei osaa edes kertoa mitä sinun pitäisi tehdä toisin, niin häntä voi käskeä lopettamaan valitus. Sitten kun hän on päässyt selville siitä, mistä kenkä oikeasti puristaa, niin voitte alkaa pohtia ovatko oletukset realistisia.
Vauva nyt pitää vain hoitaa, jos sinä et sitä tee niin mieskö sitten? Haluaisiko hän että sinä palaat töihin vai että siivoaisit koko kodin aina päivän aikana? Varaudu siihen, että kun hän seuraavan kerran aiheesta valittaa, lykkäät vauvan miehelle useammaksi tunniksi ja poistut paikalta. Toista joka kerta kun hän alkaa valittaa aiheesta. Tai häivy vauvan kanssa viikoksi omien vanhempiesi luo ja jätä koti hoitamatta?
Luultavasti valituksen takana ovat miehen pään sisäiset asiat, joko raskas työ tai joku muu vauvan myötä noussut fiksaatio siitä että toisella ei saa olla liian helppoa. Mahdollisesti mies ei itsekään kykene tiedostamaan, mistä ärsytys johtuu.
Mies ei osaa kertoa mitä minun pitäisi tehdä toisin, koska ei täällä meillä kotona ole mitään erityisiä tekemättömiä kotitöitä, ei edes remonttitarvetta, koska remontoitiin tämä koti noin vuosi ennen vauvan syntymää. Ainahan tietenkin voisi hinkata hammasharjalla jotain jalkalistoja joka päivä, mutta sellaiseen ei aio ryhtyä, hinkatkoon mies itse jos se on se mitä haluaa. Täällä on perussiistiä ja tavarat järjestestyksessä, se riittää minulle.
Minusta tuntuu, että mies ei ollenkaan arvosta sitä, että hoidan vauvan eikä pidä vauvan hoitoa ja imetystä minään. Ei laske niitä tekemiseksi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Se ei ole vaikuttanut hänen puhumisiin, vaikka on nähnyt miten kiinni olen vauvassa ja silti samalla yritän hoitaa tiskejä ja pyykkejä jne.
Älä nyt viitsi 😂😂 pesetkö sä koko naapuruston tiskit. Kaksi kertaa päivässä alle 10 minuuttia kerta menee mulle viisihenkisen perheen tiskeihin. Juurihan sanoit, ettet nuku päikläreitä, koska hoidat tiskit vauvsn päikkäriaikana 😂😂😂
Ja joellako käyt käsin pesemässä pyykit 😁 vauva ei voi olla minuutin sitterissä, kun pyöräytät koneen käyntiin tai 5 min kun nostat ne kuivumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene läpi, että on kiire sanoo täältä toinen äiti. Siinä ei paljon aikaa mene, että pyykkikoneen pistää pyörimään ja kerran viikossa imuroi. Vauva nukkuu tuossa iässä vielä monta tuntia päivälläkin. Sulla on tolkuttomasti aikaa. Myös imetyshetket on pelkkää istumista ja haaveilua. Itse katselin telkkaa samalla.
Tämä on miljoona kertaa helpompaa, kuin mitä töissä oli. Kaiken lisäksi illalla apuna mies.
Mitä sitten? Eikö tämä olisi nimenomaan se ihannetilanne? Mitä mies hyötyy siitä että oman lapsen äiti on aivan rättipoikkiväsynyt ja hajalla? Mitä mies saa siitä että lapsen äiti on tehnyt koko päivän prse revenneenä kotitöitä? Eikö olisi paljon mukavampi tulla kotiin, jossa on levännyt äiti joka on hoitanut vauvan ja pessyt koneellisen pyykkiä ja astioita ja saanut syödäkseen ja ehtinyt peseytymään? Tai jonain päivinä kotona odottaa iloinen äiti joka on nähnyt kavereitaan kaupungilla vauvan kanssa ja juonut vaikka sen latten? Mitä pahaa tästä seuraa miehelle?
Millainen mies toivoo, että omalla puolisollaan olisi mahdollisimman raskasta äityislomallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En katsoisi tuota päivääkään. Jos mies sanoisi vielä kerrankin noin, olisi se parisuhde siinä. Törkeää käytöstä.
Minusta kuulosti siltä, että mies sanoi totuuden . Vastasyntyneet nukkuvat lähes vuorokauden ympäri. Kaksikuukautinenkin nukkuu suurimman osan päivää. Yleensä vielä yksivuotiaanalin nukutaan kahdet päikkärit ja illalla aikaisin yöunille, eli illallakin jää omaa aikaa.
Itse sain suoritettua vaikka miten monta opintopistettä äitiyslomalla. Ja kyllä. Vauvalla oli normaalit vatsavaivat ym.Tämä on tämä myytti mitä äidit haluaa ylläpitää. Raskasta ja vie kaiken ajan.
Vasta kolmannen kanssa tuntui raskaalta välillä, kun oli koululainen, leikki-ikäinen ja vauva. Sekin silti oli sama, kuin normityöpäivä vaativassa työssä.
Eihän tässä keskusteltu onko vaikeaa vai ei vaan siitä, että mies haukkuu apta laiskaksi,
.
Äitiysloma on äitiysloma, jos mies ei osaa sanoa mitä hänen mielestään apn pitäisi tehdä, ettei olisi laiska, voi miehelle haistattaa.
Itse en kuuntelisi puolta sanaa mokomaa perseilyä.
Ap, hoitaako mies lasta ja tekeekö kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain suoritettua vaikka miten monta opintopistettä äitiyslomalla. Ja kyllä. Vauvalla oli normaalit vatsavaivat ym.Tämä on tämä myytti mitä äidit haluaa ylläpitää. Raskasta ja vie kaiken ajan.
Meidän vauva ei nuku vuorokauden ympäri, hän nukkuu useita vartin päiväunia ja öisin herää imemään monta kertaa ja siis herättää minut imettämään, eli yöt on hyvin katkonaisia. Teen kotitöitä aina vartin pätkissä päivällä kun vauva nukkuu.
Mutta vaikka äitiyslomalla olisikin helppoa ja vauva nukkuisi joka päivä kuuden tunnin yöunet, niin olisiko silti miehellä oikeus haukkua siitä, että nainen "vain makaa", jos kerran kotityöt on hoidettu??
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menisit töihin? Ei se vauva sua 24/7 tarvitse.
Toivottavasti tää on provo, ei nimittäin näin tyhmää ihmistä saa olla olemassa.
Jätä vauva miehelle viikonlopuksi ja lähde kylpylähotelliin. Shokkihoito auttaa, jos joku.
Voi tietysti olla, että miehen köytös kumpuaa niin vahvasti asentrista, että tilanne on toivoton ja ainoa vaihtoehto on ero. Miehellä voi olla toinen nainenkin ja hän yrittää välttyä syyllisyydentunteilta kaatamalla kaiken syyllisyyden ja viat sinun niskaasi. Siis demonisoi sinut mielessään niin, että voi tuntea omat tekonsa oikeutetuiksi.
Kuvittele, että palaat pitkän työpäivän jälkeen kotiin ja siellä on joku, jolla on ollut monta tuntia vapaa-aikaa ja apunaan kaikki modernit mukavuudet, mutta silti haluaa, että sinä työpäivän jälkeen kiittelet häntä siitä, että hän on jaksanut hoitaa oman lapsensa.
Kehutko sä ja kiität miestäsi kaikesta mitä hän tekee? Jos et, niin miksi miehen pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi 😂😂 pesetkö sä koko naapuruston tiskit. Kaksi kertaa päivässä alle 10 minuuttia kerta menee mulle viisihenkisen perheen tiskeihin. Juurihan sanoit, ettet nuku päikläreitä, koska hoidat tiskit vauvsn päikkäriaikana 😂😂😂
Ja joellako käyt käsin pesemässä pyykit 😁 vauva ei voi olla minuutin sitterissä, kun pyöräytät koneen käyntiin tai 5 min kun nostat ne kuivumaan?
Miksi täällä kommentoidaan sitä miten teen kotityöt? Kotityöt ei ole minulle ongelma, hoidan ne ja mies ei joudu kotitöitä täällä tällä hetkellä tekemään. En ole myöskään kellekään valittanut, että joutuisin hoitamaan kaikki kotityöt tai että ne olisi raskaita.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ap vähän siltä, että otti tunteisiin, koska miehen sanoissa piili totuuden siemen?
No kerroppa mitä tällä lakisääteisellä äitiyslomalla pitäisi mielestäsi tehdä jos ei se vauvan hoito ja raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen ole se pääasia ja tehtävä?
Aika hyvin sulla näyttää AP olevan aikaa roikkua täällä? Ei taida poikaystäväsi kesken työpäivän ehtiä tuntitolkulla kaiken maailman palstoille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo tai et tiedä perhe-elämästä oikeesti yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta kolmannen kanssa tuntui raskaalta välillä, kun oli koululainen, leikki-ikäinen ja vauva. Sekin silti oli sama, kuin normityöpäivä vaativassa työssä.Eihän tässä keskusteltu onko vaikeaa vai ei vaan siitä, että mies haukkuu apta laiskaksi,
.Äitiysloma on äitiysloma, jos mies ei osaa sanoa mitä hänen mielestään apn pitäisi tehdä, ettei olisi laiska, voi miehelle haistattaa.
Itse en kuuntelisi puolta sanaa mokomaa perseilyä.
Ap, hoitaako mies lasta ja tekeekö kotitöitä?
Mies hoitaa vauvaa joka ilta puoli tuntia, jotta pääsen suihkuun. Otan melkein puolen tunnin suihkun, koska se on se minun "oma aika". Mies ei tee kotitöitä, koska ei ole tarvetta, kotitöitä ei ole mitenkään kamalasti, koska emme asu omakotitalossa, ja minä hoidan tiskaukset ja pyykit ja ruokakaupat ja ruoat ja lakanoiden vaihdot ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Jätä vauva miehelle viikonlopuksi ja lähde kylpylähotelliin. Shokkihoito auttaa, jos joku.
Voi tietysti olla, että miehen köytös kumpuaa niin vahvasti asentrista, että tilanne on toivoton ja ainoa vaihtoehto on ero. Miehellä voi olla toinen nainenkin ja hän yrittää välttyä syyllisyydentunteilta kaatamalla kaiken syyllisyyden ja viat sinun niskaasi. Siis demonisoi sinut mielessään niin, että voi tuntea omat tekonsa oikeutetuiksi.
Juu se on varmaan sikamies. Mitään todisteita ei ollut pettämisestä, mut on se silti varmaan sika.
Epäilenpä, että mies pärjäisi aivan hyvin. Minun mies ainakin pärjäsi.
No mutta tuossahan lukikin, että jos on terve vauva.